Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

marianskelazne

Základní údaje o MHD v Mariánských Lázních - 2008

Přehled linek 2008

Schéma linek MHD Mariánské Lázně
Schéma linek MHD Mariánské Lázně (pro zvětšení klikněte).
Ze stránek města (www.marianskelazne.cz)

 

Linka Trasa linky Provoz
od - do
Poznámky
Trolejbusy
3

Polookružní provoz, jen v uvedeném směru:
Antoníčkův pramen - Dopravní podnik - Sídliště - Kovárna - Lékárna - Úšovická - Chebská křiž.- Knihovna - Pošta - Centrum - Městský úřad - Mírové nám. - Kolonáda - Goethovo nám. - City service - Cristal - Slovan - Chebská křiž. - Úšovická - Lékárna - Kovárna - Škola - Sídliště - Dopravní podnik - Antoníčkův pramen

PD 5:00 - 20:00,
SO,NE 5:00 - 21:30
PD šp. 4 - 6 sp./hod, sedlo 20 min, SO,NE CD 40 min
5

Polookružní provoz, jen v uvedeném směru:
Panská Pole - Nádraží - Klas - Úšovická - Chebská křiž. - Knihovna - Pošta - Centrum - Městský úřad - Mírové nám. - Kolonáda - Goethovo nám. - City service - Cristal - Slovan - Chebská křiž. - Úšovická - Klas - Nádraží - Husova - Panská Pole

PD 5:00 - 20:00,
SO,NE 5:00 - 21:30
PD šp. 4 - 6 sp./hod, sedlo 20 min, SO,NE CD 40 min
6

Polookružní provoz, jen v uvedeném směru:
City service - Cristal - Slovan - Chebská ( - Kaufland) - Velká Hleďsebe, prádelna - Velká Hleďsebe, Na Růžku - Klimentov - Klimentov, sídliště - Velká Hleďsebe, prádelna ( - Kaufland) - Chebská - Knihovna - Pošta - Centrum

PD 5:00 - 8:00,
13:00 - 19:00

Ranní špička 2 - 3 sp./hod, odpolední špička 1 - 2 sp./hod, jindy nejede.
Modře označené úseky jsou projížděny na pomocný naftový agregát.
Do zastávky Kaufland zajíždí pouze v odpolední špičce. V ranní špičce pokračuje jeden spoj objezdem přes zast. Kolonáda do zast. City service.

7

Polookružní provoz, jen v uvedeném směru:
Antoníčkův pramen - Dopravní podnik - Sídliště - Kovárna - Lékárna - Klas - Nádraží - Husova - Třešňovka ( - Kaufland) - Chebská - Knihovna - Pošta - Centrum - Městský úřad - Mírové nám. - Kolonáda - Goethovo nám. ( - Koliba) - City service - Cristal - Slovan - Chebská - ( - Kaufland) - Třešňovka - Panská pole - Nádraží - Klas - Lékárna - Kovárna - Škola - Sídliště - Dopravní podnik - Antoníčkův pramen

PD 8:30 - 22:30,
SO,NE 2 sp. večer

Několik spojů, do zast. Koliba zajíždějí pouze vybrané spoje v zimním období.
Modře označené úseky jsou projížděny na pomocný naftový agregát.

9

Provoz jen v uvedeném směru:
Antoníčkův pramen - Dopravní podnik - Sídliště - Kovárna - Lékárna - Klas - Nádraží - Husova - Panská Pole

PD 5:00 - 7:00, 13:00 - 14:00,
SO,NE 1 sp. ráno

Několik spojů.

Autobusy
11 Antoníčkův pramen - Dopravní podnik - Sídliště - Kovárna - Lékárna - Úšovická křiž. - Chebská křiž. - Chebská - Kaufland SO 7:00 - 15:00 40 min
12 Centrum (tam) - City service (zpět) - Koliba - Krakonoš ( - Golf - Zádub-Závišín) PD 11:30 - 18:00,
SO,NE 9:00 - 17:30

Několik spojů, do Zádubu-Závišína pouze vybrané spoje mimo pracovní dny.

13 Polookružní provoz, jen v uvedeném směru:
City service - Cristal - Slovan - Haná - Úšovická - Klas - Mlékárna - Karna - Sádky - Hamrníky, škola - Hamrníky, konečná - Hamrníky, škola - Sádky - Karna - Mlékárna - Klas - Úšovická - Chebská křiž. - Knihovna - Pošta - Centrum
PD 5:15 - 22:30,
SO,NE 5:15 - 22:15

PD větš. 1 - 3 sp./hod, SO,NE 60 - 90 min
Dva spoje celotýdně pokračují ze zast. Centrum do zast. Hřbitov.

14 Školní spoje v trasách
Hamrníky - 2. ZŠ
Hřbitov - Hamrníky
Chebská - 2. ZŠ
Pouze ve dnech školního vyučování dva spoje ráno a jeden odpoledne.
16

Polookružní provoz, jen v uvedeném směru:
City service - Cristal - Slovan - Chebská ( - Kaufland) - Velká Hleďsebe, prádelna - Velká Hleďsebe, Na Růžku - Klimentov - Klimentov, sídliště - Velká Hleďsebe, prádelna ( - Kaufland) - Chebská - Knihovna - Pošta - Centrum

PD 8:30 - 12:30,
SO,NE 5:00 - 22:45

60 - 90 min
Linka ve shodné trase s trolejbusovou linkou 6 vznikla vyčleněním spojů z této linky obsluhovaných z provozních důvodů pouze autobusem.

"Chebská křižovatka" a "Chebská" jsou dvě odlišné zastávky.
Zastávky Centrum a City service leží naproti sobě a je mezi nimi zřízena smyčka. Spoje ukončené zde ve směru od Chebské křižovatky mají výstupní zastávku Centrum a nástupní City service. Spoje autobusové linky 12 ve směru od Koliby mají naopak výstupní zastávku City service a nástupní Centrum.

Tarif od 1. 1. 2008

Plnocenné jízdenky MHD
Plnocenné jízdenky MHD: shora z roku 2002 v hodnotě 7,- Kč, z roku 2006 za 8,- Kč a z roku 2008 za 10,- Kč.
 
Jízdenky pro jednotlivou jízdu Kromě linky 12 Na lince 12
Základní jízdné 10,- Kč 12,- Kč
Zlevněné jízdné (děti 6 - 15 let) 5,- Kč 6,- Kč
Zavazadlo, pes, lyže 5,- Kč 6,- Kč
Tarif je nepřestupný. Nástup pouze předními dveřmi. Jízdné se platí v mincích v hodnotách Kč 1,- 2,- 5,- 10,- nebo 20,- do pokladny u řidiče. Je vhodné mít předem odpočítaný obnos, řidič není povinen rozměnit větší částku a pokladna přepplatek nevrací.
Časové kupóny 14denní 30denní 90denní 365denní
Občanský 150,- Kč 240,- Kč 600,- Kč 2 000,- Kč
Žáci, studenti, důchodci není 120,- Kč 300,- Kč není
Důchodci od 70 let není není není 220,- Kč
Důchodci od 75 let není není není 200,- Kč
Informace o jízdních řádech, předprodej jízdenek: Provozní doba
City service, Lužická 519
(autosalon Kia vedle Obchodní akademie),
tel.: 354 623 816, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Po - Pá 08:15 - 12:00 13:00 - 16:45
So, Ne Zavřeno

Dopravce

Trolejbusová vozovna a autobusové garáže a sídlo DP Mariánské Lázně a MD Mariánské Lázně
Trolejbusová vozovna a autobusové garáže a sídlo Dopravního podniku Mariánské Lázně a Městské dopravy Mariánské Lázně.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Provoz městské hromadné dopravy v Mariánských Lázních zajišťuje firma Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o., která byla zapsána do obchodního rejstříku 21. června 2006. Společníky této firmy jsou město Mariánské Lázně (obchodní podíl 60%) a Dopravní podnik Mariánské Lázně, a.s. (40%). DP Mariánské Lázně zajišťuje služby pro Městskou dopravu Mariánské Lázně, např. administrativní práce, vedení účetnictví, údržbu motorových vozidel a jejich příslušenství, opravy karoserií, opravy ostatních dopravních prostředků, provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy. V minulosti zajišťoval provoz MHD nejen Dopravní podnik Mariánské Lázně, a.s. a jeho předchůdci, ale v letech 2004 - 2006 také firma Městská hromadná doprava Mariánské Lázně, a.s., jejímž jediným akcionářem byl Dopravní podnik Mariánské Lázně, a.s. V současnosti je již vymazána z obchodního rejstříku.
V současnosti už je prezentace provozu MHD sjednocena pod název aktuálního provozovatele, tedy MD Mariánské Lázně. V minulých letech se však názvy všech tří výše zmíněných firem různě prolínaly - např. v roce 2006 byl na jízdních řádech a jízdenkách uveden název aktuálního dopravce MD Mariánské Lázně, schémátka provozu však uváděla dopravce MHD Mariánské Lázně. V kombinacemi s názvy těchto firem bylo umístěno logo s nápisem "Dopravní podnik Mariánské Lázně". Na vozidlech byly uváděny názvy všech tří dopravců - někde jen jeden, bez ohledu na to, že někdy neplatil, a někdy i dva vedle sebe.

Zastávky a jízdní řády

Trolejbusová vozovna a autobusové garáže a sídlo DP Mariánské Lázně a MD Mariánské Lázně
Vlevo označník zastávky Centrum, vpravo vyvěšený výňatek z tarifu a jízdní řády trolejbusových linek 5 a 9.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Zastávky MHD jsou vybaveny většinou dvoutyčovými modře natřenými hranatými označníky, na kterých je umístěn terč s vyobrazením dopravního prostředku, pod ním je uveden název zastávky a čísla zastavujících linek, níže je připevněna tabule se základními informacemi o tarifu a skříň s jízdními řády, které jsou kryty plastovou deskou. Vedle nich bývá umístěna další vývěska popisující tarif a způsob odbavování. Ke spodní části označníku je připevněn odpadkový koš.
Jízdní řády jsou městského provedení s uvedením odjezdů spojů pouze z aktuální zastávky v tabulkách vedle seznamu zastávek. Případné odlišnosti trasy jednotlivých spojů jsou označeny písmeny. V jízdních řádech bohužel není uváděna orientační jízdní doba.

Mariánské Lázně

Kolonáda Mariina a Rudolfova pramene a římskokatolický kostel Nanebevzetí Panny Marie na Goethově náměstí
Kolonáda Mariina a Rudolfova pramene a římskokatolický kostel Nanebevzetí Panny Marie na Goethově náměstí. Vlevo dole znak města a vpravo dole logo Dopravního podniku Mariánské Lázně, a.s.
Foto Lukáš Vrobel, 5. dubna 2008

Město

Mariánské Lázně jsou městem se zhruba 15 000 obyvateli v Karlovarském kraji v okrese Cheb. Zdejší léčebné prameny, které město proslavily, byly známy již v 16. století, velkého významu však lázně nabyly až po roce 1872, kdy sem byla přivedena železniční trať Praha - Plzeň - Cheb.
V areálu lázní vyvěrá na 40 minerálních pramenů a v okolí téměř další stovka. Lázeňské údolí je obklopeno lesy, které lákají k procházkám, a v blízkém i vzdálenější okolí se nachází mnoho přírodních zajímavostí a turistických cílů. Pro své prameny a krásnou přírodu byly lázně vyhledávaným cílem světoznámých hudebníků, spisovatelů, politiků a panovnických rodin.
Dnes jsou Mariánské Lázně nejmenším českým městem s městskou hromadnou dopravou v elektrické trakci a také jediným městem se samostatným provozem elektrické MHD, které není okresním. Naopak Karlovarský kraj, do kterého Mariánské Lázně spadají, je v ČR jediným, v jehož krajském městě jezdí pouze autobusy. Více informací o provozu MHD naleznete na samostatných stránkách v nabídce vlevo.

Silniční doprava

Mercedes-Benz Intouro (2K3 9986) dopravce Autobusy Karlovy Vary
Mercedes-Benz Intouro (2K3 9986) dopravce Autobusy Karlovy Vary u zastávky Mariánské Lázně, aut. st.
Foto Martin Janda, 15. února 2008
Mariánskými Lázněmi procházejí silnice 2. třídy číslo II/230 Nepomuk - Přeštice - Stod - Stříbro - Planá - Mariánské Lázně - Mnichov - Bečov nad Teplou a II/215 Velká Hleďsebe - Mariánské Lázně, která se ve Velké Hleďsebi napojuje na významnější silnici 1. třídy I/21 Vojtanov - Cheb - Velká Hleďsebe - Planá - dálnice D5.
Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy zajišťují Autobusy Karlovy Vary, a.s. a ČSAD autobusy Plzeň a.s. Autobusy Karlovy Vary mají v Mariánských Lázních provozovnu. Regionální autobusové linky jsou určitou konkurencí městské dopravě. Převzaly už většinu spojení z centra města na Krakonoš a do Zádubu-Závišína. Zajišťují také např. spojení v relaci Velká Hleďsebe - Nádraží, ve které je MHD možno cestovat pouze s přestupem.
Na území města leží řada zastávek regionálních a dálkových autobusů, mezi nimiž nejvýznamnějšími jsou Mariánské Lázně, aut. st. (před železniční stanicí) a Mariánské Lázně, tržnice.

Železniční doprava

Elektrická lokomotiva řady 242 v čele osobního vlaku z Plzně do Chebu
Elektrická lokomotiva řady 242 v čele osobního vlaku z Plzně do Chebu na 1. nástupišti ŽST Mariánské Lázně.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Město leží na železniční trati číslo 170 Cheb - Plzeň - Beroun, která z Berouna pokračuje pod číslem 171 do Prahy. V úseku přes Mariánské Lázně je trať jednokolejná a elektrifikovaná střídavou napájecí soustavou 25 kV 50 Hz. Vedeny jsou po ní kromě osobních vlaků také rychlíky, které v Mariánských Lázních zastavují všechny. Od této tratě se zde odpojuje trať číslo 149 do Bečova nad Teplou, Krásného Jezu a Karlových Varů. Ta je jednokolejná, neelektrifikovaná a jsou po ní vedeny pouze osobní vlaky. Jejich provoz zajišťuje od prosince 2006 místo Českých drah dopravce Viamont a.s.
Výpravní budova ŽST Mariánské Lázně
Výpravní budova ŽST Mariánské Lázně.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006

Dny mariánskolázeňských trolejbusů 2003

Společnost pro veřejnou dopravu se v roce 2001 začala angažovat v Mariánských Lázních za záchranu zdejšího trolejbusového provozu. Jeden z nejmenších, ale také nejkrásnějších trolejbusových provozů na světě v tichosti umíral za nezájmu radnice, která si objednávala pouze přepravní výkony bez určení druhu dopravy. Dopravní podnik, který je od roku 1994 v soukromých rukou, proto neměl i přes kladný vztah jeho řadových zaměstnanců k trolejbusům, větší zájem a důvod do provozu investovat. Došlo k odprodání několika trolejbusů a pod chátrajícím trolejovým vedením se místo nich začaly objevovat nové autobusy. Bylo jasné že se blíží den, kdy trolejbusy vyjedou do ulic naposledy.
Nové vedení radnice však v dalším období úspěšně pokračovalo svým nezájmem v linii nepřímé podpory jejich likvidace. V roce 2004 skončila dosavadní smlouva radnice s Dopravním podnikem o zajištění přepravních služeb na území města a radnice se netajila tím, že ve vyhlášené veřejné soutěži o provozovatele MHD na další léta ji především zajímala cena. (Poznámka redakce SPVD: Události v letech 2004 - 2005 se naštěstí ubíraly jiným směrem a trolejbusy v Mariánských Lázních zůstaly. Tento článek však naprosto věrně popisuje, v jakém stavu byla trolejbusová doprava v polovině roku 2003. Šance na záchranu byly mizivé, ale nevzdali se ani občané lázní, ani my.)
Za této situace byla každá aktivita vedoucí k popularizaci trolejbusové dopravy dobrá a tak díky vstřícnému přístupu dopravního podniku jsme se jako členové Společnosti pro veřejnou dopravu rozhodli zorganizovat Dny mariánskolázeňských trolejbusů o víkendu 5.- 6. července. Naštěstí byl stále v dopravním podniku deponován soukromý trolejbus typu 9TrHT26 č.28, který se pro turistické vyjížďky přímo nabízel. Bohužel, počasí našim plánům moc nepřálo, neboť po oba dny téměř nepřetržitě pršelo. Zájem o svezení populární "devítkou" však předčil očekávání. Devítka na vyhlídkových okruzích do Úšovic a Velké Hleďsebe svezla několik tisíc spokojených cestujících, včetně mnoha českých a zahraničních turistů. Ohlas byl velmi příznivý, na výstavě věnované podpoře MHD umístěné u centrální zastávky City Service odpovídali členové Společnosti na mnoho dotazů, týkajících se smyslu akce i problematiky zachování trolejbusů ve městě. Obyvatelé města a turisté byly překvapeni, že trolejbusy mohou brzy z ulic zmizet a jednoznačně požadovali jejich zachování jako tradičního a oblíbeného dopravního prostředku. Škoda jen, že se na výstavu a životem pulsující trolejbus nepřišel podívat někdo z radnice. Doufejme, že ohlas Dnů mariánskolázeňských trolejbusů a nesouhlasné reakce občanů a turistů na jejich pomalý útlum se donesou právě i k uším radních a zastupitelů. Poznání, že turistický ruch v lázeňském městě dnes nezachrání jen kavárny, hrající fontána či miniaturpark, kterých po Evropě vyrůstají stovky, by mohlo přijít až v době, kdy opravdu nebude cesty zpět pro město, MHD a trolejbusy.
Informační stánek Spvd
Mariánskolázeňský historický trolejbus č. 28 v centru města "U Hodin". Bez nadsázky lze říci, že to, co pro Londýn znamenají doubledeckery, pro Mariánky mohou znamenat trolejbusy.
Foto Jan Šlehofer (5. 7. 2003)

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam