Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

marianskelazne

Reportáž z kampaně za trolejbusy v Mariánských Lázních

Jedeme vlakem, já, Martin J. a Michal T., vezeme s sebou první objemný balík "letáků", či spíše informačních dvoulistů a hovoříme o našich očekáváních. Vůbec netušíme, jak nás lidé v Mariánských Lázních přijmou, takto nečekaně tam vrazit, my, cizinci z Plzně a Hradce Králové.
Cestou diskutujeme o tom, kde v Mariánkách leží ten zakopaný pes. Rozřešení je velmi těžké, vždyť už více jak čtyři měsíce píšeme dopisy na radnici, dopisy slušné a vstřícné, žádosti o informace a nabídky pomoci. Bezúspěšně. Radnice mlčí a o záměrech radních se můžeme domýšlet jen z krátkého červnového rozhovoru s místostarostou panem Králem, který nám dal více méně najevo, že otázka trolejbusů je pro něj přítěží, že prý existují i jiné varianty, a lidem v Mariánkách je lhostejno čím jezdí. Ředitel dopravního podniku odpověděl na dopisy a dokonce pozval na návštěvu, avšak jeho stanovisko je takové, že dokud nevymámí z radnice větší dotace, tak bude jezdit s trolejbusy méně a méně. Přiznal i další letošní prodej trolejbusu.
Toto vše ve vlaku probíráme a ani si nevšímáme, že nás se zájmem sleduje starý pán naproti. Nakonec se od něj dozvídáme, že je pravidelným lázeňským hostem a trolejbusy velmi podporuje. A tak osvěženi vystupujeme na nádraží v Mariánských Lázních a pouštíme se do našeho díla.
Po tento a následující den (17. a 18. srpna 2001) oslovujeme náhodně na ulicích a v obchodech stovky občanů a návštěvníků Mariánek a rozdáváme bezmála tisícovku informačních materiálů. Oslovujeme i zahraniční lázeňské hosty ze všech koutů Evropy a na tomto místě nutno poznamenat, že vedle Kolonády jich nejvíce nacházíme i na vlakovém nádraží (především Němce, ale i Angličany a např. i Novozélanďany či Izraelce). Tedy tvrzení pánů místostarosty i ředitele DP ML o tom, že dnes už vlakem do a z Mariánek žádný zahraniční host nejezdí, svědčí o jejich hluboké neznalosti místních poměrů. U nikoho ze zahraničních hostů se nesetkáváme s negativním ohlasem k trolejbusům a i ti, kteří jezdí jen taxislužbou, vnímají trolejbusy jako čistou dopravu, která k lázeňskému městu patří. Ba dokonce především němečtí turisté z měst, kde trolejbusy nemají, se velmi živě zajímají o podrobnosti funkce trolejbusů, což Martin, coby perfektně německy mluvící student elektrotechniky ochotně vysvětluje.
Informační kampaň v ulicích
Informační kampaň v ulicích Mariánských Lázní
Foto Jiří Kohout (17. 8. 2001)
Naše informační akce se však zaměřuje především na české občany a návštěvníky Mariánských Lázních. Rozdáváme publikace, informujeme o nebezpečí zániku trolejbusového provozu a ptáme se lidí na jejich názor. Jsme až překvapeni, že především místní občané vnímají trolejbusy jako součást koloritu svého města, kladně hodnotí jejich tichý a čistý provoz, vzpomínají na bývalé tramvaje a většina (podle našich odhadů 80 až 90%) si přeje, aby v Mariánkách trolejbusy zůstaly. Mají však výhrady k ceně jízdného, absenci přestupního tarifu, příliš dlouhým intervalům a špatné provázanosti spojů, velmi negativně je hodnoceno nasazování autobusů na trolejbusových linkách. Zjišťujeme, že existuje velká informační a komunikační bariéra mezi občany a městem. Mnoho lidí neví o tom, že dopravní podnik je v soukromých rukou, nezná postoj radnice k problému, nedůvěřuje místním politickým činitelům, což je ale asi celorepublikový problém. Velmi podporují trolejbusovou dopravu lázeňští hosté z ostatních měst v Čechách, nechápou, proč by zde měla být ohrožena, když v jejich městech se trolejbusy rozvíjejí. Vedle méně častého lhostejného přístupu se sporadicky ozývají i negativní ohlasy k trolejbusům z řad místních, tito lidé raději chodí pěšky či jezdí autem v důsledku malé četnosti spojů a vysokého jízdného, popřípadě vidí autobus jako levnější způsob obsluhy Mariánských Lázní.
Zajímavý je i ohlas místních podnikatelů, obchodníků a restauratérů na Hlavní třídě. Oproti našemu očekávání se právě zde dočkáváme velké podpory trolejbusům a vůbec veřejné dopravě jako takové. Ačkoli sami často používají individuální dopravu, fakt, že tolik návštěvníků v Mariánkách jezdí auty, je pro ně nepříznivý, protože o to méně lidí chodí po chodnících či stojí na zastávkách před jejich obchody a restauracemi a tím klesají jejich tržby. Někteří by byli i sami ochotni opět používat veřejnou dopravu, ale brání jim v tom nefunkčnost záchytného parkoviště a nedostatečné intervaly na trolejbusových linkách.
Nakonec to jsou sami občané města, kdo nás vyzývá k sepsání petice, a tak o týden později pokračujeme s naší informační a současně i petiční akcí. Nepřesvědčujeme lidi k podpisu za každou cenu, spíše se zajímáme o jejich názor a vysvětlujeme těžkou situaci v Mariánských Lázních. Pokud lidé souhlasí s obsahem petice, mají možnost petici podepsat, aby všem politickým a podnikatelským činovníkům v Mariánských Lázních dali najevo, že jim současná situace není lhostejná. Sbírání hlasů pokračuje pomalu, ale jistě, lidé se seznamují s obsahem petice, vysvětlujeme důvody našich osmi požadavků. Činíme tak samozřejmě i v případě zahraničních hostů, po ruce máme německou, anglickou a dokonce i ruskou verzi petice. U zahraničních hostů, které se nám podaří oslovit, se opět setkáváme s živým zájmem o místní problém. Oceňují, že se v bývalé postkomunistické zemi setkávají s takovou místní občanskou iniciativou.
My všichni, jenž se podílíme na přímé informativní a petiční kampani v Mariánských Lázních, jsme povzbuzeni zájmem, který jsme u veřejnosti vyvolali. I přes finanční a zejména časovou náročnost kampaně nelitujeme, že jsme se rozhodli vyjít do ulic. V tak složité situaci, která v Mariánských Lázních panuje, nám ostatně nezbývalo nic jiného.

Dodatek

Během naší kampaně se nám konečně ozvala po několika měsících radnice, a sice prostřednictvím místostarosty Dr. Poce. Do budoucna tedy věříme, že se nám při dostatečné vůli na obou stranách podaří najít to nejlepší řešení, které zachrání mariánskolázeňské trolejbusy. Petiční a informační akce však budou pokračovat i nadále, aby bylo co nejvíce zřejmé, že každý, kdo se rozhodne účinným způsobem vyvést mariánskolázeňské trolejbusy z krize, bude mít podporu široké veřejnosti. Záleží tedy i na radnici, zda tuto nabídnutou příležitost využije. Prvním krokem však musí být zlepšení komunikace s občany.

Události z provozu 2003

Zima 2003

Na straně dopravního podniku došlo k velmi výrazným pozitivním změnám, které zahrnovaly mimo jiné i zájem o trolejbusovou dopravu. Díky tomu se do krásných městských barev oblékla další vozidla (45, 49, a později 46), dokonce 16. 2. 2003 byla u City servisu namontována nová sjízdná trolejová výhybka. Jedná se o tahovou výhybku Esko se stavitelným křížem. Potud by bylo vše v pořádku, jenže v té době se nechala slyšet radnice, konkrétně pan starosta Nosek a místostarosta Král, že trolejbusy jsou drahé, a že se počítá s jejich náhradou autobusy, a že je potřeba budovat další parkoviště v lázeňské zóně. O osudu trolejbusů se prý rozhodne během následujícího volebního období.
Mladá fronta DNES, 20. 2. 2003 (str. 2)
(-tk-)


Radnice upřednostňuje autobusy

Radnice Mariánských Lázní s trolejbusy do budoucna spíše nepočítá. Autobusy jsou levnější.

Zatímco Dopravní podnik Mariánské Lázně připravuje na letošní rok třímilionovou rekonstrukci měnírny napětí v elektrické trakci, vedení radnice již s trolejbusy ve městě do budoucnosti spíše nepočítá.

Mariánské Lázně - „Patřím k lidem, kteří mají naše město rádi s trolejbusy, ale vývoj ekologičtějších autobusů jde kupředu a jejich ceny a provoz jsou dnes již oproti trolejbusům poloviční,“ uvedl starosta Luděk Nosek. „Do konce tohoto volebního období ještě v městské hromadné dopravě počítáme se symbiózou trolejbusů s autobusy, osobně si ale myslím, že do budoucna zcela zvítězí autobusy,“ upřesnil Nosek. „Letos chceme výrazně investovat do rekonstrukce vysokonapěťové měnírny pro trolejbusy ze šesti na 22 kilovoltů, na naléhavou obnovu vozového parku trolejbusů ale bez pomoci města rozhodně nebudeme mít,“ uvedl šéf MHD v Dopravním podniku Vladimír Nedvěd. Bez nákupu nových trolejbusů již léta vozový park povážlivě zastarává a jeho obnova je tak do budoucna stále méně reálná. „To, jakou chce mít ve městě dopravu, je záležitost samosprávy. Pokud město finančně nepodpoří obnovu trolejbusů, nebude je možné udržet,“ vysvětlil Nedvěd. Radnice, která provoz MHD dotuje ročně deseti miliony, se s Dopravním podnikem rozchází i v představě celkové organizace osobní dopravy ve městě. Zatímco Dopravní podnik prosazuje, aby město uzavřelo lázeňské centrum pro automobily, soustředilo je do záchytných parkovišť na periferii a do centra umožnilo vjezd jen městskou hromadnou dopravou, vedení radnice prosazuje přesný opak. „Lázeňští hosté dnes chtějí parkovat co nejblíže ke svým hotelům a my tomuto trendu musíme vyjít vstříc. Potřebujeme více parkovacích míst v centru,“ řekl starosta Luděk Nosek.
Plzeňský / Chebský deník, 21.2.2003
(-tk-)


Trolejbusům zvoní umíráček

V Mariánských Lázních pravděpodobně zvítězí finanční otázky nad ekologií. Trolejbusy ve městě totiž mají postupně nahradit autobusy.

Mariánské Lázně - O dálším osudu trolejbusových linek městské hromadné dopravy v Mariánských Lázních se rozhodne během následujících čtyř let Podle včerejšího vyjádření starosty Luďka Noska budou do té doby souběžně mariánskolázeňské občany a lázeňské hosty přepravovat autobusy i trolejbusy. „Jsem skeptik. Nový trolejbus má totiž dvojnásobnou pořizovací hodnotu než moderní autobus,“ konstatoval Nosek. „Předpokládám, že se vývoj spalovacích motorů nezastaví a že v budoucnu budeme ve městě provozovat výhradně autobusy, jejichž provoz bude šetrný k životnímu prostředí.“
Přístup radnice se ale vůbec nezamlouvá ekologům. „Ochrana životního prostředí se přece nedá vyjadřovat penězi. Sebemodernější autobus ničí ovzduší daleko víc než trolejbusy,“ neskrýval své rozhořčení místní ochránce přírody.
Mariánskolázeňská radnice se nezabývá jen hromadnou dopravu: Stále palčivějším problémem je nedostatek parkovacích míst v centru města. Velkoplošná a relativně odlehlá parkoviště podle starosty problémy ve středu lázní nevyřeší. „Chceme se vrátit k prodeji jednorázových povolenek k vjezdu do Lázeňského území v recepcích hotelů. Zároveň zpřísníme kontrolu parkování v centru města,“ uvedl Nosek. Nevyloučil přitom, že město nejpozději od zahájení lázeňské sezóny přistoupí i k nepopulárním odtahům špatně zaparkovaných automobilů.
Právě nedostatek odstavných míst pro lázeňské hosty se nyní ukazuje jako závažná překážka pro investory. „Při rekonstrukci či stavbě nového hotelu je podmínkou pro udělení stavebního povolení zajištění dostatečného počtu parkovacích míst,“ upozornil ve středu mařiánskolázeňský místostarosta Zdeněk Král.
Mariánskolázeňské listy, 27.2.2003
(-tk-)


Dopravní situace

Na tiskové konferenci 18. února se hovořilo o současné, ne příliš růžové dopravní situaci ve městě. Pan starosta vysvětlil, že žádné převratné změny nepřicházejí v úvahu. Na generelu dopravy pracuje Ing. Bartoš, ten také podal informace komisi cestovního ruchu. • Problémem je nedostatek parkovacích míst v centru a to podle pana starosty nevyřeší ani velkoplošná parkoviště. V nejbližší době se opět zavedou jednorázové povolenky k vjezdu do lázeňského území, které budou k dostání i v recepcích hotelů. • Místostarosta Král konstatoval, že při rekonstrukci hotelu nebo jeho stavbě je podmínkou pro udělení stavebního povolení zajištění určitého počtu parkovacích míst. To se stává překážkou pro investory, v poslední době například pro italského investora, který zde zakoupil Atlantik, Koševoj a další 3 objekty a chce zde prostavět miliardu. Nicméně není schopen splnit normu 15 – 20 míst, aniž by musel obětovat přízemí budovy, a tak žádá pomoc od města. • O tom, zda budou v Mariánských Lázních jezdit trolejbusy nebo autobusy, rozhodnou podle pana starosty příští 4 roky, zatím to bude jakási jejich symbióza půl na půl. PhDr. Nosek si myslí, že nakonec zvítězí kvalitní ekologické autobusy.

Jaro 2003

Výroky, které v druhé polovině února zazněly z úst pana starosty a místostarosty, poškozovaly i přes viditelnou snahu dopravního podniku obraz nejen trolejbusové dopravy, ale i samotného města. Nemohly proto zůstat bez odezvy veřejnosti a našich kolegů. Bylo třeba uvést na pravou míru některé informace.
MF Dnes, Kraj Karlovarský, 4. 3. 2003 (str. 2)
Damir Holas


Mariánskolázeňská radnice chystá dopravní (anti)koncepci

Dopisy čtenářů

Nesouhlasím s názory mariánskolázeňského starosty Noska na trolejbusovou dopravu. Je sice pravda, že vývoj nových autobusů jde stále kupředu, ale s tou ekologií je to dle mého názoru poněkud složitější. Ona ekologie dopravních prostředků je vůbec problematická, protože i elektřina, kterou pro svůj provoz potřebují trolejbusy, se vyrábí v elektrárnách, přičemž většina těchto zařízení dosud využívá k výrobě energické energie uhlí, což má negativní dopady na životní prostředí. Je proto lepší hovořit o ekologických přínosech vozidel MHD přímo ve městech. A v tomto ohledu je mezi autobusem a trolejbusem velký rozdíl. Trolejbus totiž nevydává škodlivé a nepříjemné emise, kterými by obtěžoval své okolí. Proto je vhodným dopravním prostředkem například právě do lázeňských území. Pokud se podíváme přímo do Mariánských Lázních, kde je lázeňská zóna ve značně členitém terénu, vychází nám zde trolejbus jako ideální dopravní prostředek, protože ani sebemodernější autobus splňující velmi přísné emisní limity Euro 3 nemůže být v takovýchto specifických provozních podmínkách v žádném případě ekologický. Proto si myslím, že by trolejbusy měly v Mariánských Lázních určitě zůstat, protože jsou výrazným doplňkem tohoto města, bez kterého si město jejich občané jistě již nedovedou představit. Dalším zajímavým výrokem pana Noska je to, že v centru je třeba více parkovacích míst, protože lidé chtějí parkovat blíže svým hotelům. Velice zajímavá teorie, zvláště v době, kdy se většina vyspělých evropských měst spíše snaží centrum od aut uvolnit a nechat jej pěším a MHD. Na delší diskusi by byla i otázka, proč mají vlastně lázeňští hosté potřebu jezdit auty až k hotelům. Není to třeba tím, že k pohybu po městě jim nestačí veřejná doprava? Troufám si říci, že v případě existence vskutku kvalitního systému MHD by klesl počet lázeňských hostů, kteří by měli potřebu se po lázních pohybovat autem. Proto doufám, že v Mariánských Lázních zvítězí zdravý rozum a někdy v budoucnu se zde dočkáme kvalitního systému MHD s přijatelným komfortem služeb pro cestující, s trolejbusovou dopravou a také s tím, že lázeňská zóna nebude přístupná automobilům jako nyní, protože malebné lázeňské uličky tohoto města nejsou rozhodně dobrou vizitkou a že jaksi nekorespondují s představou většiny lidí, že lázně jsou jakousi oázou klidu s čistým vzduchem bez aut a jiných rušivých aspektů.
Park poblíž úšovické křižovatky
Mariánské lázně, město pramenů, promenád a parků. Převládnou ve zdejší lázeňské zóně automobily?
Ilustrační foto Jiří Šplíchal

Červenec 2003

Za situace, kdy politické vedení města nedávalo trolejbusům budoucnost, byla každá aktivita k popularizaci trolejbusů dobrá. Proto jsme díky vstřícnému přístupu dopravního podniku mohli o víkendu 5.- 6. července zorganizovat Dny Mariánskolázeňských trolejbusů

Dny Maránskolázeňských trolejbusů

Pro turistické vyjížďky se přímo nabízel trolejbus 9TrHT26 č. 28, který je ve vlastnictví soukromé osoby a v té době byl deponován v dopravním podniku. Ačkoli počasí našim plánům příliš nepřálo, ohromný zájem o svezení populární "devítkou" předčil naše očekávání. Na vyhlídkových okruzích do Úšovic a Velké Hleďsebe se svezlo několik stovek spokojených cestujících, včetně mnoha zahraničních turistů.
Chebský deník, 7. 7. 2003


Veterán bojoval za zachování trolejbusové dopravy v lázních

Mariánské Lázně - Společnost pro veřejnou dopravu spolu s Dopravním podnikem Mariánské Lázně uspořádaly o víkendu Dny mariánskolázeňských trolejbusů. Smyslem akce, při které se zájemci mohli projet historickým trolejbusem Škoda, bylo podle organizátorů především zamezit zrušení ekologické veřejné dopravy ve městě.
Úvahy o možném konci trolejbusů zazněly před časem z úst starosty Luďka Noska, který argumentoval stářím vozového parku a značnými náklady na jeho případnou modernizaci.
"Rozdíl v ceně nového trolejbusu a autobusu není nijak markantní," tvrdí Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu.
"Trolejbusy mají navíc podstatně delší životnost. Zanedbávat by se neměl ani příznivý vliv na místní ekologii. Díky trolejbusové dopravě jsou navíc Mariánské Lázně svým způsobem jedinečné," zdůraznil Klas.
Historický trolejbus, vyrobený v roce 1979, vozil cestující ještě v roce 1996. "Pak jej získal soukromý sběratel z Prahy. Po rekonstrukci jej bezplatně zapůjčil zpět do Mariánských Lázní," prozradil Jaroslav Hoffman, který se o víkendu chopil volantu. "Proti moderním vozům není v ovládání téměř žádný rozdíl. Jen pérování se s moderními stroji nedá srovnávat," podotkl řidič.
Trolejbus 9Tr na zastávce v centru
Historický trolejbus si na nezájem cestujích nemohl stěžovat.
Foto Jan Šlehofer (5. 7. 2003)
Poblíž centrální zastávky City Service jsme instalovali informační stánek a výstavu věnovanou podpoře veřejné dopravy, kde jsme diskutovali s občany a odpovídali na dotazy. Mimo jiné jsme znovu připomínali i důležitý fakt: zdánlivá nevýhoda závislosti elektrické trakce, tedy vázanost na vedení, garantuje přehlednost linkového vedení. Bez trolejbusů by v Mariánských Lázních velmi pravděpodobně došlo k rozpadu této sítě na nepřehlednou změť nepravidelných spojů, jak můžeme pozorovat v mnoha obdobně velkých městech. Obyvatelé města a turisté byli překvapeni, že trolejbusy mohou brzy z ulic zmizet a jednoznačně požadovali jejich zachování jako tradičního a oblíbeného dopravního prostředku. Podle našich pozorování se však na výstavu a životem pulsující trolejbus nepřišel podívat nikdo z radnice. Přáli jsme si, aby se ohlas Dnů mariánskolázeňských trolejbusů a nesouhlasné reakce občanů a turistů na jejich pomalý útlum donesl právě i k uším radních a zastupitelů.
Informační stánek Spvd
Informační stánek Společnosti pro veřejnou a výstavka s dopravní tématikou.
Foto Jan Šlehofer (5. 7. 2003)
Většina moderních dopravních podniků bere pořádání obdobných propagačních akcí jako vysoce prestižní záležitost, která pozvedává kredit jak vlastního podniku, tak i veřejné dopravy obecně. Dobře zorganizované akce dokáží přilákat i tisíce spokojených návštěvníků včetně řady osobností politického a společenského života. Uspořádáním Dnů mariánskolázeňských trolejbusů 2003 jsme navázali na velmi úspěšné oslavy 100 let MHD v roce 2002. Naším záměrem bylo zahájit tradici "trolejbusových svátků" v Mariánských lázních. S odstupem času můžeme konstatovat, že se toto podařilo naplnit.

Podzim 2003

Turistický trolejbus
součástí oslav 131. výročí trati Plzeň - Cheb

Naši členové ve spolupráci s Dopravním podnikem Mariánské Lázně připravili při příležitosti oslav výročí otevření železniční trati Plzeň - Cheb opět vyhlídkové jízdy s historickým trolejbusem Škoda 9TrHT. Trolejbus odjížděl v sobotu 27. září od 13 hodin do 17 hodin každou celou hodinu od vlakového nádraží. Pro cestující byly připraveny dva vyhlídkové okruhy přes centrum do Úšovic a Velké Hleďsebe. Během jízdy podával průvodce výklad o historii a zajímavostech Mariánských Lázních a zdejší městské dopravě. Jednalo se bohužel o poslední jízdu historického trolejbusu Škoda 9Tr ve městě, neboť majitel jej následně odvezl do Zlína.
Trolejbus 9Tr před nádražní budovou
Historický trolejbus 9 Tr odpočívá mezi jízdami před stoletou nádražní budovou.
Foto Jan Šlehofer (27. 9. 2003)
Nádraží žilo ruchem oslav, davy lidí přišly obdivovat historická vozidla. Zájem však budila i naše improvizovaná výstava o městské dopravě přímo na nástupišti, kupodivu zejména u cizinců.
Výstava fotografií MHD na nástupišti
Výstava fotografií s tématikou veřejné dopravy byla umístěna přímo na prvním nástupišti.
Foto Jan Šlehofer (27. 9. 2003)

Prosinec 2003

Mikulášův trolejbus

V sobotu 6. prosince 2003 uspořádalo naše sdružení jízdu Mikulášského trolejbusu. Vůz 14Tr (ev. č. 45) velmi hezky vyzdobily svými pohádkovými výtvory děti z místní 1. ZŠ, takže se malým občánkům Mariánských Lázní v něm velmi líbilo - a to i přesto, že s nimi cestovali hned dva čerti. Mikuláš měl zejména za úkol hodnotit odpovědi na otázky, zveřejněné na letáčku a v Mariánskolázeňských listech:
  • V kterém roce začaly jezdit v Mariánských Lázních trolejbusy ?
  • Kolik trolejbusů v Mariánských Lázních dnes jezdí ?
  • Napiš alespoň tři města v České republice kromě M. Lázní, kde trolejbusy jezdí.
  • Napiš důvody proč by měly trolejbusy jezdit v Mariánských Lázních.
Spolu s andělem pak obdaroval také spoustu malých výtvarníků za nakreslené obrázky s motivem místních trolejbusů. Z těchto kreseb jsme následně uspořádali malou výstavu na zdejší radnici. Poděkování patří také drobným živnostníkům za poskytnuté věcné ceny pro malé příznivce Čertů, Mikulášů a trolejbusů.
Události z provozu v roce 2004
Vrátit se na začátek stránky.

Postřehy ze života mariánskolázeňského provozu - 2009

Po více než 3 letech, počátkem roku 2009, se autor fotoreportáže podíval do Mariánských Lázní, aby objektivem zachytil některé změny, které se za ta léta udály v nejmenším trolejbusovém provozu v Česku. Na počátku 21. století se zdálo, že trolejbusový provoz bude ukončen, což se naštěstí nestalo. Dnes jsou čisté a tiché trolejbusy opět páteří dopravy ve městě. Zásadním krokem byl nákup 7 nových trolejbusů Škoda 24Tr v letech 2004-2006, které nesou rozhodující tíhu přepravy. Nadále však zůstává nedořešeným problémem zastaralý způsob napájení jediné místní měnírny a vpravdě historické trolejové vedení včetně vzdušných armatur, které má negativní vliv na spolehlivost a rychlost trolejbusové dopravy.
Rovněž tak odbavovací systém volá po modernizaci, diskuze o vhodném typu odbavování v Mariánských Lázních již delší dobu probíhá. Dosud se jednotlivé jízdenky kupují u řidiče v jednoduchém jízdenkovém automatu, dlouhodobé časové předplatné se prokazuje klasickou papírovou průkazkou. Protože však jakékoliv odbavovací systémy, založené na bezkontaktních čipových kartách, jsou poměrně nákladné, v provozu velikosti Mariánských Lázní je možné, že by se jejich přínos ani nevyplatil. Je tedy pravděpodobné, že si na nový odbavovací systém ještě počkáme do doby než bude zavedena krajská dopravní karta či městská multifunkční karta.
 

Důležité události v MHD Mariánské Lázně v posledních letech

Rok 2006

Ke dni 1. července vznikl nový provozovatel místní MHD, společnost Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o. , kde město vlastní 60% majetku a dosavadní provozovatel MHD, společnost Dopravní podnik Mariánské Lázně a.s. zbývajících 40%. Tímto krokem město po 14 letech opět může přímo vstupovat do řízení MHD na svém území.
Dne 2. října byla slavnostně předána dopravnímu podniku pětice nových trolejbusů Škoda 24Tr Citelis (ev.č. 53-57), přičemž vozy 53,55,56 jsou vybaveny pomocným dieselagregátem. Nákup vozů byl ze 75% podpořen z evropského fondu SROP.
5. prosince vyjel do ulic města Mikulášský trolejbus, organizaci tentokrát převážně zajistili žáci ZUŠ Mariánské Lázně.
 
Rok 2007
Od konce srpna do počátku listopadu proběhla rekonstrukce části Husovy ulice, díky čemuž nebylo možné s trolejbusy zajíždět na sídliště Panská Pole. Proto se vozy linek č. 5 a 9 otáčely na Nádražním náměstí, na jinak nepoužívané obratové stopě.
Byla zavedena nová účelová trolejbusová linka č.7, určená zejména pro obsluhu nákupní zóny na Chebské ulici (OD Kaufland). Je obsluhována dvousilovými trolejbusy, příp. autobusem. Trasa linky je Antoníčkův Pramen - Nádraží - Kaufland - Centrum - Kolonáda - Kaufland - Panská Pole - Nádraží - Antoníčkův Pramen.
 
Rok 2008
Dne 1.ledna vstoupil v platnost nový tarif - jednotné nepřestupné jízdné stojí 10,-Kč, děti a zavazadla polovic. Roční "lítačka" je za 2000,-Kč.
Na linku č.7 vyjel na počátku prosince "Čertovský autobus".
 
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně - budova vlakového nádraží prochází celkovou rekonstrukcí.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně leží v nadmořské výšce 600 metrů na úpatí Slavkovského lesa. Zdejší zimy jsouproto poměrně tvrdé, s dostatkem sněhu (i když poslední tři roky je to i tady se sněhem poměrně bída). Je s podivem, že u nově dodaných trolejbusů Škoda 24Tr nebylo požadována dopravním podnikem instalace poptávkového otevírání dveří. Zamezilo by se tak zbytečnému "luftování" vozu na zastávkách, ve chvíli kdy je řidič zaměstnán odbavováním cestujících.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
I do Mariánských Lázní dorazila éra nákupních center. Většina z nich je soustředěna blízko křižovatky Chebské a Husovy ulice. Jejich obsluhu zajišťují především spoje trolejbusové linky č.6, z centra lázní do Velké Hleďsebe. Protože však odbočka k hypermarketům není zatrolejována, jsou na linky vypravovány trolejbusy 24Tr s pomocným diselagregátem. V případě jejich poruchy je linku vypravován autobus, zachycený na parkovišti hypermarketu Kaufland.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Autobus Renault Agora na lince č.13, projíždí zúženým jízdním pruhem na Hlavní třídě.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně, Hlavní třída. Tepna města prochází po etapách generální rekonstrukcí, při které jsou uplatněny také moderní prvky dopravního zklidnění, které mají za cíl zejména zvýšit bezpečnost provozu a komfort chodců. Tam, kde to prostorová dispozice umožňuje, je vybudována segregovaná cyklostezka (patrná v levé části obrázku).
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Klasická romantika z Mariánských Lázní s trolejbusem Škoda 24Tr. Ať se obrázek líbí (i když panu řidiči se to focení zrovna moc nelíbilo:-))
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Základem vozového parku v Mariánských Lázních je sedm moderních trolejbusů Škoda 24Tr. Jeden z nich je zachycen na obrázku v blokové smyčce na Panských Polích. Na počátku roku 2009 byly v provozu ještě poslední dva zástupci staré generace vozů 14Tr (č.45 a 49).
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Po romantické horské trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů dnes dopravu zajišťuje společnost VIAMONT motorovými vozy Regiosprinter. Na záběru Regiosprinter míří za zastávky Mariánské Lázně na hlavní nádraží.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam