Linka č.8


Linka s tímto označením byla zavedena nejprve zkušebně od 16.7.1962 v trase Nádraží - Škoda. Od 1.6.1964 byl provoz
linky č.8 označen jako "definitivní". Tato linka měla ryze účelový charakter, neboť sloužila k návozu pracujících
do n.p. Škoda. Od 1.9.1968 byla též zavedena po Třídě Míru (nyní Pražská ulice).
V centru města se linka č.8 otáčela (později spolu s linkou č.4) kolem muzea v Jírovcově ulici. Změnami v roce 1987
trasu přes Rudolfovskou ulici opustila a byla vedena ve dvou variantách trasy: Švermovo náměstí (nyní Mariánské) -
Pražská - Škoda a nebo Sídl.Vltava - Pražská - Škoda. V provozu byla pouze ve špičkách pracovních dní a obsluhu
zajišťovali tři autobusy - před rozsáhlou změnou v 90.letech postačoval jediný. Změny nastaly až od 1.9.1995, kdy
byla v provozu po celý pracovní den (dva vozy špička, jeden vůz sedlo) a rok poté (od 1.9.1996) kdy byla zavedena
v provozu i o víkendu.
K zásadnímu prodloužení trasy došlo od 1.1.2003, kdy začala opět obsluhovat Rudolfovskou ulici a byla prodloužena
od podniku Škoda k Nádraží. Část autobusů zajíždí i ke školnímu areálu na Okružní ulici, jedná se až na jednu dopolední výjimku o šejdrová pořadí, která odtud
buďto vyjíždějí nebo zatahují. Jeden večerní spoj pak jede do zastávky Okružní-Mane a ze stejné zastávky se poté vrací zpět k nádraží.
O víkendu je jeden ranní spoj veden pouze ke slévárně (zastávka Okružní-točna). Je to jediné využití kdysi tak vytížené "točny". Tato "točna" byla donedávna jistou raritou.
Nejednalo se totiž o klasickou točnu, ale o stání při kraji Okružní ulice přímo u slévárny Škoda. Autobusy, jedoucí od Sídliště Máj nebo
od Školního areálu se tak nejprve musely otočit do protisměru a po odbavení cestujících se zase otočkou vrátit na správnou stranu ulice.
Dnes je tento unikát již minulostí, zastávky před slévárnou jsou dnes vybudovány po obou stranách ulice.
Vozový park
Kloubové autobusy se na této lince objevily až s jejím přesměrováním na sídliště Vltava. Část vypravovaných autobusů
byla kloubových, část standardních. Zhruba od roku 1994 tuto linku obsluhovaly kloubové autobusy, jejichž počet se
postupně zvyšoval, nyní je šest ve špičce PD a dva v sedle. Po zavedení provozu o víkendu byl nasazován standardní
autobus, vyjma nutnosti zajišťovat kapacitnější dopravu ke hřbitovu, kdy i o víkendu byl vypravován kloubový. Od
1.1.2004 byly o víkendu na tuto linku nasazovány dvě sóla, od počátku roku 2006 je provoz vozidel kombinovaný, kdy
jedno pořadí tvoří standardní autobus, druhé pak kloubový nízkopodlažní autobus.
Současnost
Dříve účelová linka, dnes plnohodnotná linka. Prapůvodní trasa od Nádraží ke "Škodovce" byla nejdříve zatracena, ale od 1.1.2003 linka opět zajíždí až k Nádraží.
Historická trasa tak byla prodloužena o úsek na sídliště Máj. Dnešní trasa vede od Nádraží, přes Okružní, Budvar, Vltavu střed až na točnu Máj, A.Barcala. Vybrané spoje obsluhují i Školní areál na Okružní ulici.
Na lince se v pracovní dny škola objevuje ve špičce 6 vozů, v sedle 2. O prázdninách jezdí 4 vozy ve špičce a dva v sedle. Víkendový a sváteční provoz
zajišťuje 1 standardní a jeden kloubový autobus. Jedno pořadí je celotýdenně garantováno nasazením nízkopodlažního vozidla.

Linka č.8 obsluhuje také školní areál Vyšší odborné školy na Okružní ulici. Na snímku Karosa B741 č.122 otáčející se přímo před budovou školy.
Foto Václav Boček (18. 3. 2005)

Stejný autobus jako na předcházejícím snímku stanicuje na zastávce Rozcestí - Školní areál. Zatímco linka č.8 je v těchto místech stálicí, vozu č.122
zbývají poslední dva dny provozu.
Foto Jan Přibyl (18. 4. 2006)