Linka č.14


Číslo 14 na autobusech ŠM11 mohli pravidelní cestující spatřit paradoxně o dva měsíce dříve, než na stejných
vozech číslo 13. Linka č.14 zahájila provoz 1.3.1978 v trase Nádraží - Výstaviště - sídliště Vltava (dnes již neexistující točna v
oblasti dnešní zastávky U Výměníku). Od 1.1.1983 našla jako první uplatnění na nové konečné stanici na sídlišti
Vltava, kde bylo zřízeno sociální zařízení pro řidiče a předprodej jízdenek pro cestující. S touto konečnou
musíme zmínit léta 1991-1992, kdy zde na místním parkovišti našla útočiště provizorní vozovna trolejbusů do doby, než byla dobudována
nová trolejbusová vozovna v Horní ulici. Od konce 80.let byla část spojů ve špičkách pracovního dne vedena až na
konečnou stanici Agrozet v blízkosti areálu ČSAD České Budějovice. Toto zajíždění za viadukt skončilo bez náhrady
2.5.1991 - muselo, neboť od tohoto dne se linka rozjela stále ve své kmenové trase Vltava - Výstaviště - Nádraží, jen
Ikarusy odtud zmizely a byly nahrazeny trolejbusy Škoda 15Tr.
Provoz této kmenové linky byl posilován a doznal několikanásobku provozu v době před rokem 1989, čímž se může
pochlubit už jenom linka č.18. Ke změně trasy došlo od v roce 1998, při výstavbě nového Dlouhého mostu, kdy linky
trolejbusové linky č.15 a č.19 nahrazeny kloubovými autobusy a č.14 a 17 byly odkloněny na novou trolejbusovou
trať po Strakonické ulici - u obou se mělo jednat o dočasné opatření od 13.4. do 29.10., nicméně zatímco linka
č.14 se na Husovu ulici vrátila, u linky č.17 bylo toto opatření definitivní. K "spestření" této výluky došlo
dne 20.6.1998, kdy se nad Sídlištěm Vltava při přeletu srazily dvě letadla MIG 21 a jedno z nich dopadlo na
sídliště, kde kromě velkých materiálních škod na budovách a majetku občanů došlo také ke kompletnímu "sejmutí"
trolejového vedení v oblasti točny Vltava. Rázem bylo nutno nahrazovat autobusy kromě
zmíněných 15 a 19 i linku č.14, na které se skutečně objevilo vše, co právě Dopravní podnik našel bez ohledu
na typ vozidla. Nutno říct, že usilovnou a velmi intenzivní opravou se již v průběhu druhého dne opět objevily
na lince 14 trolejbusy.
Od 29.10.1998 se linka č.14 vrátila do své "staré" trasy po Husově ulici a ještě rok a kousek ji bylo souzeno
hrát kmenovou linku. Od změny linkového vedení od 1.1.2000 patří bohužel tato linka s linkou č.13 k nejvíce
postiženým. Odkloněna totiž byla mimo nádraží - ze Senovážného náměstí jede k Poliklinice Jih a poté kolem
nemocnice na točnu Papírny. Linka si své cestující stále hledala a když už se zdálo, že si i ji cestující
nakonec našli a začala být využívána, byla od 12.12.2004 razantně omezena. K mírné nápravě došlo až od 9.12.2007, přesto i nadále
lze tuto linku chápat pouze jako doplňkovou.
Vozový park
Po epizodě s krátkými autobusy nastupují od první poloviny 80.let článkové Ikarusy, které předaly svou vládu nad
touto linkou do rukou trolejbusů Škoda 15Tr. V kmenové trase k nádraží nebylo pochyb o využití těchto vozidel, při
odklonu této linky k Poliklinice Jih a nemocnici byly zkoušeny na této lince i vozy 21Tr a pokud byl dostatek
provozních vozů a po pokrytí určené linky č.15 ještě nějaký zbyl, byl právě nasazován na tuto linku. Nyní patří
kloubovým trolejbusům, při vhodném zahuštění provozu by to však nízkopodlažním sólům na této lince také
slušelo, ale to se zřejmě nesplní, neboť DPmČB se bude i nadále orientovat na nákup článkových vozidel.
Linka č.14 se v roce 2005 pyšnila jednou zajímavostí. Protože probíhaly rozsáhlé stavební práce v oblasti u nádraží a
linka 14 je jedinou trolejbusovou, která nejezdí kolem Nádraží, tak několik víkendů na podzim se stalo, že po městě jezdil
pouze jediný trolejbus a to právě na lince 14.
Současnost
Z historického hlediska dnes z "původní" linky 14 v trase Vltava - Výstaviště - Poliklinika Sever - Nemocnice - Papírenská zbývá pouze úsek Vltava - Senovážné náměstí.
Omezení provozu od 12.12.2004 udělalo z páteřní linky linku doplňkovou s málo atraktivními intervaly. Provoz zajišťují ve špičce školního pracovního dne 4 článkové trolejbusy, ve špičce prázdninového dne pak 3, v sedle u obou typů pracovního dne 2. Víkendy a svátky zajišťuje jeden článkový trolejbus.

K lince č.14 patřil poslední roky své existence neodmyslitelně žlutý trolejbus č.08. Jen málokdy se vyskytoval jinde, než na této lince...
Foto Jan Přibyl (23. 9. 2005)

V případě trolejbusové výluky bývaly na linku č.14 nasazovány výhradně standardní autobusy. Karosa B732 č.281 směřující na točnu Papírenská u Krajského soudu je toho důkazem. Nyní jsou již voleny (možná i trochu zbytečně) velkokapacitní autobusy.
Foto Jan Přibyl (6. 11. 2005)