zajimavosti
Den otevřených dveří DP Praha 2007
Na úvod
Den otevřených dveří pořádá pražský dopravní podnik každoročně a umožňuje tak
zájemcům nahlédnout do svého zázemí. Je to dobrá
forma propagace nejen firmy, ale i veřejné dopravy jako takové. Letos
se návštěvníkům představila tramvajová vozovna Hloubětín, autobusová
garáž Klíčov a rozestavěná stanice metra Střížkov. A jak že to vlastně
vypadalo? To vám prozradí následující řádky.

Transparent s nápisem Den otevřených dveří lákal návštěvníky ve vrátnici vozovny Hloubětín.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Vozovna Hloubětín
Vozovna Hloubětín je nejen nejvýchodnější, ale zároveň nejmladší
tramvajovou vozovnou - první vlaky odsud byly vypraveny v roce 1951.

Dvůr vozovny Hloubětín byl dopoledne slušně zaplněný.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

V Hloubětíně byla vystavena i třívozová souprava historických vozů.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Ačkoli za normálních okolností jsou zde deponovány jen některé typy
tramvají provozované v Praze, na den otevřených dveří se jich tu sešlo
víc, včetně historických souprav z vozovny Střešovice (byť je trochu
škoda, že část z nich odpoledne vyrazila na vyhlídkovou jízdu k Mánesovu
mostu a pozdější návštěvníci tak měli ke zhlédnutí méně vozidel). Rozhodně
ale nebyly vystaveny všechny typy, po zástupcích typů T3 a T3SUCS nebylo ani
vidu, ani slechu... Jeden z historických vozů, T1 evid. č. 5002, se odpoledne
postaral o neplánované zpestření programu, protože před odjezdem na výše
zmiňovanou jízdu do centra Prahy vypověděl službu. Proto byl služební Tatrou
přetažen do haly a díky umu zdejších zaměstnanců se nakonec přece jen,
byť opožděně, vypravil vstříc Mánesovu mostu.

Značné pozornosti návštěvníků se těšil i historický vůz T3 evid. č. 6102.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Zájemci si mohli prohlédnout i cvičný vůz T3R.P pro výcvik nových řidičů.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
U všech vystavených vozů bylo zpřístupněno stanoviště řidiče, což
celá řada návštěvníků velice ráda využila. Pozornosti se těšil i cvičný
vůz T3R.P určený pro výcvik nových řidičů. V té souvislosti je ale
velkou škodou, že nebyly představeny i další pracovní vozy (sněhový
pluh či třeba jeden ze dvou posunovacích vozů používaných v ústředních
dílnách), díky svému specifickému určení by jistě zaujaly.

Na zadním čele cvičného vozu je zajímavý oboustranný panel pro zobrazení čísla linky. Řada knoflíků vpravo slouží k ovládání vozu při couvání.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Poslední pohled do interiéru cvičného vozu - vnitřek je rozdělen přepážkou a v první části jsou kromě sedaček i stolky, jak je ze snímku vidět.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Program ale neprobíhal jen na dvoře vozovny - v administrativní
budově se prezentovala např. firma Apex se svými produkty pro
informování cestujících. Dále mohli zájemci zhlédnout filmy z oslav
130. výročí pražské MHD (2005) či z tragických povodní v srpnu 2002
(a nutno říci, že třeba záběry souprav, které se na některých místech
trati do Modřan brodily v kalné vltavské vodě, nebyly nic veselého...).
Zvláště zajímavé bylo představení systému Doris, který sleduje všechny
vlaky vypravené do tramvajové sítě (tedy nejen osobní, ale i cvičné
či služební) a poskytuje přesné informace o každé tramvaji,
která je zrovna na trati. Stačí jediný pohled na obrazovku a dispečer
hned ví, který spoj je opožděný, předjetý či jede včas. Tak jsme třeba
i zjistili, že v dopoledních hodinách dne 22. 9. bylo odstaveno páté
pořadí linky 9 vedené vozem T6A5 evid. č. 8649 vozovny Motol z důvodu
pádu a zranění cestující a následného šetření události. To jen pro ilustraci možností, které program nabízí...

Nízkopodlažní vůz T3R.PLF nemohl v Hloubětíně chybět.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Zajímavé věci ale byly k vidění i v halách vozovny. "V akci" byl mycí
rám, o kus dál se nacházela burza předmětů s dopravní tematikou či
modelové kolejiště firmy Miroslava Barneta, která se už deset let
zabývá výrobou a prodejem tramvajových modelů, ať už hotových či ve
formě stavebnice - obojí se dalo i zakoupit.

Mycí rám, který pečuje o čistotu všech hloubětínských tramvají.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Nesporným kladem bylo to, že akce nebyla směrována jen na příznivce
veřejné dopravy, ale na všechny návštěvníky. Ti se tak mohli seznámit
třeba i s metodami rozborů vod (právě u mycí linky) či s tím, jak se
žije zrakově a tělesně postiženým - pomocí speciálních brýlí si mohl
člověk vyzkoušet, jak jeho vidění ovlivní nejrůznější oční vady (od
těch, které způsobí jen částečné omezení vidění až po ty těžké,
vedoucí k úplné ztrátě tohoto smyslu) či jak se na invalidním
vozíku najíždí do nízkopodlažní tramvaje. Samozřejmostí bylo
občerstvení ve formě výborných klobás.

Na tomto stole ležely speciální brýle simulující různé vady zraku.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Ukázka rozborů vody.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Vozovna byla dostupná jednak pravidelnou tramvajovou linkou 19 a dále
zvláštní okružní linkou jezdící z vozovny přes Podkovářskou, Nádraží
Libeň, Balabenku, Nádraží Vysočany a Kolbenovu zpět do vozovny, na
kterou byly nasazeny 3 vozy KT8D5.RN2P se středním nízkopodlažním
článkem v intervalu 8 minut. Pro obě linky byla zřízena zvláštní zastávka "Vozovna
Hloubětín - Den otevřených dveří", a to v občasné zastávce Vozovna
Hloubětín, která jinak cestujícím neslouží. Dále k vozovně jezdila
zvláštní autobusová linka obsazená "krátkými" nízkopodlažními Citybusy,
která spojovala vozovnu Hloubětín, klíčovskou garáž a rozestavěnou
stanici metra Střížkov s již provozní stanicí trasy C Ládví. Spoje této linky měly
interval cca pětiminutový.

Dopravu na zvláštní tramvajové lince "Den otevřených dveří" zajišťovaly částečně nízkopodlažní tramvaje KT8D5.RN2P. Na snímku jedna z nich přijíždí do zastávky Kolbenova.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Garáž Klíčov

Na Klíčově uvítaly návštěvníky hasičské vozy.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Autobusová garáž Klíčov, nezaměnitelná díky originální konstrukci střechy, vypravila do
ulic první autobusy v roce 1973 a je nedílnou součástí pražské autobusové dopravy. I zde
byla výstavka jednotlivých typů autobusů, které vozí Pražany na městských i příměstských
linkách a nutno říci, že téměř kompletní - z těch zajímavějších vozidel zmiňme zelenou
Karosu B732 pro přepravu tělesně postižených či dva Citelisy (standardní a kloubový), které
byly letos dlouhodobě pronajaty od firmy Iveco ČR. Oproti jiným pražským
nízkopodlažním autobusům mají koženkové sedačky, které byly dosud typické jen pro starší Karosy.

Jedním z vozů, které si mohli návštěvníci prohlédnout, byla i tato moderní Karosa B951E.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Silniční provoz je nevyzpytatelný a někdy je nutné autobus po mimořádné události (např. přejetí chodce) autobus nadzvednout. I to bylo na Klíčově k vidění.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Vše má své místo. Na zdi garážovací haly je přehledné schéma parkovacích stání jednotlivých klíčovských vozů.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Ale stejně jako v Hloubětíně nebyl klíčovský program jen o autobusech - kromě hasičů, kteří
na nízkopodlažním Citybusu předvedli, jak v případě nutnosti nadzvednout autobus, byli k
vidění jednak republikoví policisté (kteří předvedli svůj vozový park a "nádobíčko", kterým
zvládají hlídat pořádek např. při fotbalových utkáních), jednak městští strážníci, jejichž
"hlavní stan" byl stylový - modrá Karosa v barvách Městské policie. Malí návštěvníci si tu
na improvizovaném dopravním hřišti mohli vyzkoušet dopravní předpisy a značky v praxi. V
hale garáže probíhaly různé soutěže a prezentovala se tu např. i Střední průmyslová škola
dopravní, jejímž zřizovatelem je Dopravní podnik.

Pult Policie ČR.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

K vidění bylo i nejrůznější policejní vybavení.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

I takové vozidlo mají ve svém parku čeští policisté.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Jakkoli to bylo na Klíčově zajímavé, dvě věci zážitek trochu zkalily. Tou první byl odpůrce
amerického radaru v Brdech, který se kolem poledne zdržoval před vrátnicí (ale při odchodu
naší výpravy už tam naštěstí nebyl, navíc není problémem DP, že někdo zneužije jeho akci) a rádoby vtipná produkce na pódiu
- jednalo se o představení, které mělo přístupnou formou přiblížit dějiny dopravy (byla tu řeč třeba o
koňce), nicméně to silně připomínalo nepříliš duchaplné "zábavné" estrády hodné komerčních
televizních stanic. Škoda... Podstatně zajímavější byl rozhovor s policistou o problematice
kapesních krádeží, který se na stejném místě uskutečnila předtím.

Městská policie přivezla na Klíčov svou Karosu, která slouží jako mobilní centrum prevence kriminality.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Improvizované dopravní hřiště připravené pro malé náštěvníky pražskými městskými strážníky.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Pódium sloužilo na Klíčově více účelům, na snímku je zachycen pořad o problematice kapesních krádeží v MHD.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Na informační stánek SPŠD v Praze - Motole poutala naleštěná Škoda Superb.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Na Klíčově probíhala celá řada soutězí - zde dopravní trojboj...
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

... a tady slalom s popelnicemi.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Hala denního ošetření s kloubovým Citybusem.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Z garáže Kačerov dorazil vyprošťovací vůz.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Mycí linka.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Návštěvníci dne otevřených dveří, kteří si právě prohlédli garáž na Klíčově, čekají na autobus zvláštní linky, který je doveze do rozestavěné stanice metra Střížkov.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Stanice metra Střížkov

Celkový pohled na budoucí stanici Střížkov.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
V minulých letech bývalo zvykem, že se u příležitosti Dne otevřených dveří zpřístupnilo některé ze tří dep
metra. Letos to ale bylo jinak - cestující se totiž mohli podívat do rozestavěné stanice. Jmenuje se Střížkov
a cestujícím začne sloužit v roce 2008. Je součástí provozního úseku IV.C2 z Ládví do Letňan a díky své
zajímavé konstrukci bude jistě dominantou celé oblasti, která je zastavěna panelovými domy. Ale škoda slov, podívejte
se raději na obrázky, které vám poví daleko víc.

Nástupiště a kolejiště stanice jsou přemostěny lávkami.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Tady budou vystupovat cestující, kteří přijedou z centra Prahy.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Horní patro stanice nad kolejištěm a nástupišti.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Dvoukolejný tunel vedoucí k Letňanům.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Závěr
Celá akce byla velmi povedená a nejen příznivcům dopravy, ale celé řadě Pražanů (byla třeba vidět spousta rodin s malými
dětmi), nabídla zajímavou možnost, jak strávit volný čas zajímavým způsobem. Uvidíme, co si na nás DP vymyslí v příštím roce.
Další záběry z Hloubětína a Klíčova si můžete prohlédnout zde.

Vrátnice, kterou návštěvníci opouštěli areál garáže Klíčov. My se tímto snímkem symbolicky rozloučíme s celou akcí a budeme se těšit na příští rok...
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Trolejbusy v pražských ulicích (2001)
Ačkoli nadpis zní naprosto neuvěřitelně, je tomu opravdu tak. V pátek 27. července 2001 vyjel na zkušební a předváděcí jízdu jeden ze tří bývalých brněnských trolejbusů 14 Tr, které jsou připraveny u firmy Elektroline s.r.o. na export do bulharského Plovdivu.

Neuvěřitelný snímek jedoucího trolejbusu 14 Tr v Praze u vozovny Kobylisy.
Foto Tomáš Mykl (27.7.2001)
Předváděcí jízda se konala ve spolupráci se Společností pro veřejnou dopravu a časopisu Městská doprava. Vzhledem k tomu, že v Praze není instalováno trolejové vedení, elektrický proud potřebný pro provoz trolejbusu byl dodáván přívěsným agregátem, u nás známým z provozu v Hradci Králové, avšak proud byl do vozu přiveden z agregátu kabely rovnou na "klacky". Jízda se konala, jak je patrné z fotografií, v okolí vozovny Kobylisy.

Trolejbus 14 Tr v Praze
ve vozovně Kobylisy spolu s tramvají T6A5.
Foto Tomáš Mykl (27.7.2001)
Nezbývá nám, než společně doufat, že se v pražských ulicích trolejbusy jednoho dne opravdu objeví, a budou tak, jako tomu bylo kdysi, doplňkem tramvajových tratí, zejména v četných kopcovitých čtvrtích hlavního města, kde mohou ukázat své největší přednosti.

Všechny tři trolejbusy firmy Elektroline. U vozu vpravo je patrný pomocný dieselagregát.
Foto Tomáš Mykl (27.7.2001)
Detaily o trolejbusech
Dva trolejbusy prošly "recyklací" v Ostravě - výr.č.8482 a 8493 (původní evid.č.3177 a 3187), rok výr.1983. Jeden trolejbus byl "prohnán" dílnami ve Zlíně - výr.č.8472 (evid.číslo zcela odstraněno), rok výr. 1982. Za vozem evid.č. 3187 byl připojen dvoukolový vozík s malou elektrocentrálou (cca 30 kW) a s usměrňovačem. Tento trolejbus mohl, jak je napsáno výše, jezdit bez drátů - sice pomalu, ale přece. Jednalo se ovšem spíše jen o takový technický pokus a recesi.
Stávka pražských tramvajáků 3.2.2003
To, že v pondělí 3.2.2003 proběhla stávka řidičů pražských tramvají, jistě víte. Ne všichni jste mohli být na místě a pozorovat, co a jak jezdí. Proto se pokusím Vám to alespoň trochu přiblížit.
Začnu možná trochu od lesa - v neděli ráno jsem jezdil na lince 889/19 (B1 Zličín-Smíchov). Při střídání se mne kolega ptal, jestli něco nevím o chystané stávce tramvajáků - hlavně kdy se bude konat. Domníval jsem se, že stávka musí být 24 hodin dopředu ohlášena a musí být zaslány i seznamy účastníků, proto jsem prohlašoval cosi o tom, že zítra určitě NE! Z omylu mne vyvedl telefonát mého autobusového vedoucího asi o hodinu a půl později. Říkal abych přišel ráno ve čtyři do práce a připravil se na to, že budu jezdit. Nebral jsem to příliš vážně - takových hrozeb stávky už bylo...
Ve 3:30, když jsem čekal na služební autobus, projela kolem noční linka 54 v sestavě 2xT6. Kluci, co jeli do práce se mnou, říkali, že viděli na noční lince 52 také soupravu, 2xT3. Za normálních okolností jezdí v noci soupravy jen 24.12. a 31.12. Ve výpravně výpravčí rozděloval mezi přivší řidiče linky náhradní dopravy. Dostal jsem jakousi 823 (X-23) a šel jsem zjistit vůz ke garážmistrovi. Asi bych to ani nebyl já, kdybych se spokojil s kterýkoli vozem. Chtěl jsem nejstarší "kloubák" evid.č. 6001 (ten jsem si brával i na tehdy provozovanou náhradní linku B1) a tak jsem si musel ještě vyměnit službu za linku 881 (X-B).
Najížděl jsem do Řep a tak jsem koukal, kde uvidím některou denní tramvaj a ono nic - jen ty spřažené noční. Na konečné Sídliště Řepy už stály na vnější koleji, kde obrací linka 9, připravené náhradní autobusy. Interval do 5:15 byl pět minut, potom dvě. Na vnitřní koleji stála souprava 2xT6, se kterou tam pak popojížděl tramvajácký dispečer. Byla nejspíš po noční a její řidič už odmítl pokračovat. Než jsem odjel, přijely ještě dvě soupravy - jedna 2xT6 s orientací linky "3 Hlubočepy" a druhá 2xT3 bez orientací. Obě odjely po prostřední koleji kamsi i s cestujícími.
Pro linky náhradní dopravy dostali řidiči plánky a pokud to šlo, měli jezdit mimo koleje. Dokonce byly všude i přenosné zastávkové sloupky. Při jízdě do města jsem zpočátku moc tramvají nepotkával (většinou to byly vozy po noční s různým označením - buď jako noční linky nebo bez cedulí, případně s vytištěnými papíry na formátu A4) a ani cestujících moc nejelo. Dokonce i ulice byly bez problémů průjezdné. Teprve po šesté hodině se začaly objevovat tramvaje ve větším počtu. Na Palmovce byl autobusový terminál skoro plný, a tak dispečeři posílali jeden autobus za druhým. Doprava pomalu houstla. Průjezd z Lazarské na Palackého náměstí byl doslova utrpení. Kolona tramvají a autobusů - poposkakující had a hra na nervy. Tramvají už jezdilo poměrně dost, ale často úplně jinde než měly. Taková sólo dvojka o půl osmé ráno u krematoria Motol (do centra) určitě nejela ani z Petřin ani z Červeného Vrchu. Na konečné Sídliště Řepy už tramvaje obsazují vnější i střední kolej. Autobusům zůstává jen vnitřní kolej, normálně určená pro linku 7, ale i tak jsou zde v přesile a zabírají i větší část mezistaničního úseku Blatiny - Sídl. Řepy.
Začíná "boj o cestujícího". Tramvaje mají své zákazníky na pravidelných zastávkách, ale přeci jen jich je stále málo - tedy těch tramvají, cestujících je až až. U autobusových zastávek je jen hrstka cestujících a tak někteří řidiči jezdí po tramvajovém pásu i v místech, kde mají jet po silnici. V centru jedeme po kolejích všichni - jinudy to ani nejde a všichni už jsme plní. To víte, taková sólo devítka - to je síla. Nic naplat - autobusy ale na koleje nepatří. V Jindřišské mi protijedoucí rozbil zrcátko.
V 8:45 jedu do garáže, protože linka X-B je již tramvajemi zajištěna. Panuje tu čilý ruch. Je potřeba se připravit na odpoledne, kdy je očekávána druhá vlna stávky. Také některé vozy vyjely místo na svou šejdrovou linku na celodenní náhradní dopravu a tak je potřeba jim najít řidiče na vystřídání a další řidiče na ráno nevypravené šejdry. Odpoledne už nesmí v autobusové síti chybět ani jeden vůz. Odpoledne vyjíždím na linku 223 (teď už s vozem B732 evid.č. 5735). Na Lehovci fotím některé tramvaje bez cedulí. Jeden řidič mi říká, abych ho nefotil. Vysvětluji mu, že si fotím tu tramvaj. Teď už nic nenamítá a ještě se dozvídám, že ráno v půl šesté střídal kolegu po noční. Přeci ho tam nenechá sedět celý den - takto se stávka nedělá. Koukám na hodinky a zjišťuji, že už mu moc do 11 hod. výkonu nezbývá. Střídání kdo ví kdy...
V úterý jsem jsem jel do Řep pro změnu tramvají. V žižkovské výpravně vládne bojová nálada mezi zastánci a odpůrci stávky. Na jedné věci ale shodují: příprava byla nedostatečná a zbytečně uspěchaná.

Nejstarší (a dnes už vyřazená) pražská kloubová Karosa evid.č. 6001 na náhradní autobusové dopravě při stávce tramvajáků v zastávce Karlovo náměstí.
Foto www.citybus.cz (3.2.2003)
Linky náhradní dopravy během stávky 3.2.2003
Označení linky (v závorce interní) | Trasa (kurzívou poznámky) | |
X-1 (801) | Petřiny - Hradčanská - Špejchar | |
X-7 (807) | Karlovo náměstí - Albertov - Otakarova -Koh-i-noor | |
X-12 (812) | Anděl - Újezd - Malostranská | |
X-21 (821) | Levského (T) - Sídliště Modřany - Národní divadlo (po trase linky 21) | |
X-23 (823) | Kubánské náměstí - Koh-i-noor - Náměstí Míru - Karlovo náměstí (vypravení: 20 vozů) | |
X-24 (824 | Palmovka - Bulovka - Ke Stírce | |
X-25 (825) | Špejchar - Letenské náměstí - Strossmayerovo náměstí | |
X-26 (826) | Želivského - Olšanské náměstí - Masarykovo nádraží | |
X-B (860) | Palmovka - Vltavská - Bílá labuť - Masarykovo nádraží - Václavské náměstí - Karlovo náměstí - Anděl - Kotlářka - Sídliště Řepy (Jen na této lince měly jezdit kloubové autobusy. Vypravenost byla asi 60 vozů.) |
Původní označení linky X-B bylo 881; toto číslo je však vyhrazeno náhradní autobusové dopravě za metro a tak muselo být nahrazeno jiným číslem, aby faktura za zajištění autobusů přišla skutečně na DP - Elektrické dráhy. Pravidelná linka 207 byla prodloužena z Ohrady na Spojovací (přidáno 10 vozů). V autobusech byly při stávce nahraty fiktivní jízdní řády a tak autobusy vyhlašovaly všechny zastávky, které byly předem dohodnuty (ono se občas zastavovalo i jinde).
Vypravení vozů z garáže Hostivař na náhradní dopravu během stávky řidičů tramvají 3.2.2003
Evid.č. | Linka/pořadí, poznámky | |
5833 | 823/1 | |
7047 | 823/2 | |
5864 | 823/3 | |
5725 | 823/4 | |
5835 | 823/5 | |
5596 | 823/6 | |
7449 | 823/7 | |
5837 | 823/8 | |
5354 | 823/9 | |
5403 | 823/10 | |
5609 | 823/11 | |
5347 | 823/12 | |
7175 | 823/13 | |
6083 | 823/14, kloubový | |
5896 | 823/15 | |
4035 | 823/16 | |
5903 | 823/17 | |
5832 | 823/18 | |
7241 | 823/19 | |
7365 | 823/20 | |
7168 | 826/6 | |
7239 | 826/7 | |
5728 | 826/8 | |
7376 | 826/17 | |
6001 | 860/36 | |
6085 | 860/37, kloubový. Bez využití poslán zpět do garáže a po výměně vozu pokračoval na vypadlém pořadí pravidelné linky 183. |