Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

zajimavosti

Nový ochranný rám k tramwayovým vozům

Není takřka dne, kde by elektrický vůz pouliční, moderní to prostředek dopravní ve větších městech, neublížil lidskému životu. Je pravda, že vina je částečně v obecenstvu, částečně pak i v nedokonalých přístrojích ochranných, jimiž je předek vozu vyzbrojen. Na pražských pouličních drahách jsou v užívání dva přístroje toho druhu. Jednomu se říká všeobecně "hnátolam", což jeho ochrannou činnost zajisté dostatečně vysvětluje, druhý přístroj, soustavy Svoboda-Jirgl-Charvát, se dle novinářských zpráv dobře osvědčuje. Tento druhý rám ochranný je čtenářům našim zajisté znám a proto mohou posouditi přednosti nového ochranného přístroje, jejž znázorňuje naše vyobrazení, a jehož popis podáváme v následujících řádcích.
Účel sledovaný při konstrukci tohoto ochranného podvozku je zachytiti předmět dříve, než by přišel vůbec ve styk s nějakou vozní součástkou, jež by jej mohla vážně poškoditi. Aby mohl býti přístroj co nejblíže dlažby, jest neodvislý od výkyvů vozu. Síť záchranná se při nárazu na překážku okamžitě staví a současně se pošine těsně ku dlažbě řada zahnutých zpružin, jež nepropustí předmět pod kola. Přístroj tento je znázorněn schematicky v připojeném obrazci; v l. je v normálním stavu v pohledu se strany, ve 2. je přístroj v činnosti, 3. pak značí půdorys.
Jak viděti sestává kostra chranidla ze dvou postranic 1 a 2, spojených vpředu šikmou příčkou 3, a je spojena s vozem pod přední nápravou tak, že může volně kývati kol osy 4 rovnoběžné s nápravou. Kostra spočívá kolečky 5, 6, jež jsou na společné nápravě 7, na kolejnicích. I tvoří tedy chranidlo jakýs podvozek; který běží na kolejnicích před první nápravou vozu. Na šikmé příčce 3 jest uložen plech 8, jenž se může v určitých mezích po příčce nahoru a dolů posunouti. Posun tento omezují zavrtané šrouby 10, pro které jsou v plechu 8 příslušné drážky. K dolní zahnuté části 11 tohoto plechu jsou připevněny zpružiny za, jichž konce jsou ohnuty zpět. Ochranná síť 14 jest otočná na hřídeli 13, který jest uložen v postranicích rámu, a má uprostřed své šířky jeden nebo i více ozubených segmentů (v obrazci naznačen pouze jeden) 15; zabírajících se hřebeny 16, připevněnými na posuvný plech 8. Přijde-li ochranná sít nárazem na překážku z polohy 1 do 2, otočí se segmenty ozubené 15 a plech se zpružinami stlačí se k dlažbě. Aby pak byla tato poloha zpružin pojištěna, je zařízení takové, že zpružiny jsou stále k dlažbě přitlačovány. K postranicím 1 a 2 jsou totiž připevněny zpružiny 26, které tlačí na palec 25 páky 21, jež jest otočena na čepu 23. Zpružina 26 chce otočiti pákou 21 nazad, v čemž brání plech 8, pokud je v normální poloze 1. Jakmile však sjede plech tento dolů, otočí jmenované zpružiny pákami 21, a současně zaskočí za zuby těchto pák 20 nosy 19 pák 17; které se otáčejí s ochrannou síti do polohy 2. Jak viděti z tohoto obrazce, nemohou zpružiny s plechem 8, od dlažby odskočiti. Rozumí se samo sebou, že i sám. řidič může přístroj dle potřeby v jízdě spustiti.
Chranidlo právě popsané sestrojil pan Ferdinand Sik, strojník v továrně p. Kohouta na Smíchově, a vyjednává s úspěchem, nepochodiv z pochopitelných důvodův u elektrických podniků pražské obce, se závody německými.
Ochranný rám tramwayových vozů.
Ochranný rám tramwayových vozů.
Repro z časopisu VYNÁLEZY A POKROKY, ročník II, č. 20, nákladem firmy Šimáček v Praze, 1906.

Atentát na Reinharda Heydricha Zastupujícího říšského protektora, Obergruppenführera SS a generála policie, v Praze na Vychovatelně

Atentát. Zabití z politických důvodů. Dá se i říci politická vražda. Ale z hlediska vyššího principu mravního - vražda na tyranu není zločinem, jak pravil profesor ve známé povídce Jana Drdy. 27. května 1942 byl na křižovatce ulic Zenklova a V Holešovičkách spáchán atentát na Reinharda Heydricha. Od té doby se toto místo změnilo k nepoznání. Ani tramvaje zde již nejezdí, jen stovky aut za minutu tudy projedou. Málokdo si již vzpomene, co se zde událo. Jen po kladných aktérech pojmenované ulice připomínají jednu ze slavných událostí české a československé historie.
O co vlastně šlo? Když byl údajně ze zdravotních důvodů odvolán „na vlastní žádost“ první říšský protektor Konstantin von Neurath a na jeho místo nastoupil dočasně Reinhard Heydrich málokdo tušil co je v pozadí. Starý pruský diplomat Neurath byl Hitlerem viněn ze slabosti vůči českému živlu, a z klesající produkce a kvality zbrojního průmyslu. (Tento slabý politik bude v norimberském procesu odsouzen na 15 let.) Heydrich měl tvrdou rukou tyto problémy vyřešit. Že měl tvrdou ruku bylo zřejmé již z dřívějších dob. Tento chladnokrevný a bezohledný intrikán zaujímal v nacistické hierarchii čtvrté místo po Hitlerovi, Göringovi a Himmlerovi. Ve svých 35 letech už byl generálem SS a šéf esesácké tajné služby – SD. Bál se ho i jeho šéf Heinrich Himmler a i na Hitlera měl ve svém sejfu nepříjemné intimní informace. Pro Čechy měl připraven velmi detailně připravený plán, jak je dílem poněmčit, dílem zotročit, a zbytek vystěhovat za Ural, nebo popravit. Naši hololebí a dutohlaví spoluobčané, kteří podobné gaunery obdivují, asi nechápou, že pokud by měl příležitost svůj plán dokončit, tak by mohli heilovat v lepším případě na Sibiři po pás ve sněhu. Po nástupu do Prahy také začal okamžitě s politikou cukru a biče. Trestal popravami, a odměňoval příděly potravin, rekreacemi a ošacením. Mezitím pod záminkou povinných lékařských prohlídek začal nenápadně rozdělovat Čechy do kategorií podle jejich původu a budoucího osudu. Český národ až na vyjímky okamžitě tuto politiku přijal. To bylo pro Londýnskou, exilovou vládu E.Beneše jako plivnutí do obličeje. Bylo proto rozhodnuto o odplatě. Byli k ní vybráni Jan Kubiš z Moravy a Slovák Josef Gabčík.
29. prosince 1941 ve dvě hodiny v noci vyskočila dvojice parašutistů „Anthropoid“ u Nehvizd na východ od Prahy. Protože nebyl k dispozici dopravní letoun, museli být shozeni z bombardéru Halifax. Zpočátku přežívali jako praví záškodníci v lomu u Nehvizd, a potom po bytech hlavně příslušníků ČS obce sokolské. Celou tu dobu se připravovali a vybírali nejlepší variantu, která by měla naději na úspěch. Křižovatku ulic na fotografiích si nevybrali náhodou. Zde totiž jako na jediném místě na trase z Panenských Břežan (kde bydlel Heydrich na zámku) na Hrad muselo jeho auto zpomalit tak, že byla jistota, že střelec Gabčík svůj terč zasáhne. Jen jako pojistku čekal za zatáčkou Jan Kubiš s bombou, jejíž součástky si přivezl z Anglie. Pečlivě připravený plán se ale neočekávaně zhatil. Když Josef Gabčík popaměti v tašce skládal automatickou pistoli Stenn, dostala se do ní stébla trávy, kterou měl zbraň přikrytou. V době nedostatku potravin bylo běžné chovat drůbež a králíky v bytě nebo koupelně, a tak by se nad tím, že má někdo v aktovce trávu nikdo nepozastavil. Ovšem špatně sestavená zbraň selhala přesně v okamžiku, kdy střelec z blízkosti čtyř metrů mířil Heydrichovi mezi oči. Zbýval Jan Kubiš, ten nezaváhal, hodil svou bombu, ta dopadla na sedadlo za Heydricha a explodovala. Přesně v ten moment projížděla kolem tramvaj směrem do Kobylis. Někteří cestující byli zraněni střepinami. Po divoké přestřelce s Heydrichovým řidičem Kleinem se podařilo oběma atentátníkům utéci. Další události na sebe nenechaly dlouho čekat – Heydrich na následky atentátu 4. června zemřel. Ohlas ve světě byl obrovský. Nikdy předtím a ani nikdy potom, nebyl za války zabit tak významný fašistický válečný zločinec. Nacisté ovšem jako pomstu rozpoutali krvavou odplatu. Byly popraveny tisíce lidí a zejména vyhlazeny Lidice a Ležáky. Za tyto zločiny, pod které se podepsal, se mohl další zastupující protektor K. H. Frank seznámit spolu s novým protektorem Kurtem Daluege s kvalitou konopné oprátky pražského kata Nenáhla. Parašutisté pak byli po zradě jejich kolegy obklíčeni v kostele v Resslově ulici a raději ukončili své životy sami. U kostelního okénka, dodnes oklofaného esesáckými kulkami tuto událost připomíná pamětní deska. Co však bylo neuvěřitelně ostudné a co jako nesmírnou hanbu asi nikdo již nevzpomene bez uzardění, je účast půl milionu Čechů na manifestaci odsuzující atentát a žádající přísné potrestání pachatelů na Václavském náměstí. Jestli to někomu připadá podezřele podobné bolševickým Prvním májům a 99 % účasti v komoušských volbách, tak asi nebude daleko od pravdy. Bohužel většina našich spoluobčanů je asi schopna demonstrovat svou podporu i bin Ládinovi, pokud by jinak přišla o pivo a knedlíky. Masová sledovanost televize Nova o tom svědčí také.
Tramvaj na Václavském náměstí, s letákem, kde se zapomětliví občané upozorňují, že se již jezdí vpravo
Snímek pocházející z policejní rekonstrukce atentátu, pohled do ulice V Holešovičkách.
Archiv Jiřího Hertla
Fotografie pocházejí z policejní a gestapácké rekonstrukce při vyšetřování, a podle některých svědectví nebyla použita autentická souprava. Na první (horní) fotografii je pohled na Heydrichovo auto směrem do ulice v Holešovičkách. Kubišova bomba dopadla do prostoru zadního sedadla, jeho výplň pak byla příčinou znečištění rány v zádech Heydricha a jeho následnou smrt. Síla výbuchu také vytrhla pravá zadní dvířka z pantů, a střepiny lehce zranily několik lidí v tramvaji a jednoho z parašutistů též. Vedle louky v pozadí vlevo mimo snímek stojí měnírna, a málokdo dnes ví, že do ní také jeden čas vedla odbočná kolej. Druhý snímek je směrem do Kobylis v místě, kde se dnes napojuje odbočný pruh směrem do centra. V místě za automobilem byl tomuto zločinci zřízen pomník, po válce byl ale okamžitě zlikvidován. Dům v pozadí už také nestojí.
Snímek pocházející z policejní rekonstrukce atentátu, pohled směrem do Kobylis.
Snímek pocházející z policejní rekonstrukce atentátu, pohled směrem do Kobylis.
Archiv Jiřího Hertla
V roce 1953 pak byla v této křižovatce zřízena smyčka. 15. ledna 1975 pak byla zrušena trať Plynární – Vychovatelna (v úseku mezi Pelc Tyrolkou – a Vychovatelnou vedly mezi kolejemi sloupy vysokého napětí mezi kolejemi) a trať v Zenklově ulici přeložena severněji (do dnešní podoby) v roce 1980. Tramvaje zde již dnes nenajdeme, museli bychom za nimi přejít do betonového koryta mimoúrovňové křižovatky.

Fotogalerie ze 130 let MHD v Praze (září 2005)

Mánesův most s historickými tramvajemi a návštěvníky akce. Nákladní tramvaj evid.č. 4053.
Kloubový Ikarus a tramvaj T2. Tramvaj T1 pod Hradem.
Dobová orientace vozu T1. Dvounápravový vůz evid.č. 2239 je zachován ve stavu, v jakém dojezdil v pravidelné dopravě.
Historická jednadvacítka. Historická jedenáctka.
Mánesův most plný historických tramvají a Pražský hrad. Historická sedmička v obležení.
Historická souprava před Rudolfinem. Historická souprava před Rudolfinem.
Historické vozy u zastávky Staroměstská. Sběrač.
Historická čtyřka s dobovou reklamou v obležení návštěvníků oslav. Tento vůz je jedním z nejstarších exponátů muzea DP Praha.
Vyhlídkový vůz evid.č. 500. Vyhlídkový vůz evid.č. 500.
Vůz evid.č. 351 s reklamou na výročí MHD Praha. Koňka.
Vůz evid.č. 88. Souprava s otevřeným vlečným vozem.
Salonní tramvaj evid.č. 200 Historická souprava s budovou Ministerstva dopravy a spojů.
Historická souprava na Štefánikově mostě. Vůz evid.č. 357.
Souprava s vlečným vozem Krasin. Vůz evid.č. 444.
Vůz evid.č. 2222. Třívozová souprava na Štefánikově mostě.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam