Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

zajimavosti

Odvoz vozu č. 9111 do Plzně

Vůz typu Škoda 14T evid. č. 9111 se do historie zapíše jako první zástupce moderního typu tramvaje, který započal novou epochu pražské tramvajové dopravy. Do hlavního města byl dovezen v prosinci 2005, na konci ledna následujícího roku zahájil na lince 3 z Modřan na Lehovec zkušební provoz s cestujícími a od dubna téhož roku začal sloužit v pravidelném provozu. Postupně začaly přicházet z výrobního závodu další vozy, které jsou rozdělovány mezi vozovny Motol a Strašnice.
V pátek 9. 2. 2007 se "jedenáctka" vydala zpět do Škody Plzeň, aby na ní byly vykonány úpravy na sériové provedení a vůz tak byl sjednocen s ostatními tramvajemi 14T. Náš spolupracovník Jan Loužek byl u toho a tak si odvoz připomeneme několika málo fotografiemi...
Vůz 14T evid. č. 9111 již na železničním vagónu ve stanici Praha - Zličín na trati ČD 122. V pozadí je souprava tramvají T6A5, která mu na vagón pomohla.
Vůz 14T evid. č. 9111 již na železničním vagónu ve stanici Praha - Zličín na trati ČD 122. V pozadí je souprava tramvají T6A5, která mu na vagón pomohla.
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)
Vůz evid.č. 9111 - pohled zezadu.
Vůz evid.č. 9111 - pohled zezadu.
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)
Tramvaj už je naložená, ale kde je to nejpodstatnější - lokomotiva?
Tramvaj už je naložená, ale kde je to nejpodstatnější - lokomotiva?
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)
Á, tady ji máme. Vozidlo ve slušivém nátěru firmy Viamont vyrazilo s tramvají vstříc západočeské metropoli.
Á, tady ji máme. Vozidlo ve slušivém nátěru firmy Viamont vyrazilo s tramvají vstříc západočeské metropoli.
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)

Když zazlobí most...

4. září 2009 patřilo ke dnům, kdy pražská veřejná doprava proti své vůli plnila stránky novin i prostor zpravodajských webů. Začalo to už ráno - v pražském Podolí nedal řidič osobního auta přednost autobusu linky 124. Srážka obou vozidel skončila nejen zraněním pěti lidí, ale i destrukcí několika dalších zaparkovaných automobilů. Během dne pak ještě došlo ke dvěma výpadkům provozu trasy metra C a k vážné nehodě dalšího osobního auta, tentokrát s tramvají linky 16, na velmi frekventovaném místě - náměstí I. P. Pavlova. I zde musela zasahovat záchranná služba a provoz na důležité tramvajové tepně mezi zastávkami I. P. Pavlova a Karlovo náměstí se zhruba na hodinu zastavil. Ale nejtěžší rána přišla z jihu města...
Tramvajový most v pražských Modřanech jevil už roku 2006 známky poškození, přesto zůstal v provozu a tramvaje z něj vyhnal až verdikt statika vynesený o tři roky později...
Tramvajový most v pražských Modřanech jevil už roku 2006 známky poškození, přesto zůstal v provozu a tramvaje z něj "vyhnal" až verdikt statika vynesený o tři roky později...
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Uběhla ranní špička a tramvaje v celé Praze prožívaly období dopoledního sedla. Modřany, kam vede tramvajová trať, částečně vystavěná na megalomanské masivní estakádě, nebyly výjimkou. Součástí oné estakády je i most, po kterém soupravy překonávají ulici Generála Šišky. A právě ten byl v té době objektem zájmu statika. Na základě jeho verdiktu následně zazněla zásadní zpráva: provoz tramvají do Modřan je zastaven. Do odvolání! Dopravní podnik musí operativně zkrátit tramvajové linky, zorganizovat náhradní autobusovou dopravu, přepracovat směny řidičům, zajistit dispečerský dozor a informování cestujících přímo v terénu. Nutno říci, že se s těmito úkoly "popral" velmi dobře. V podstatě nic nenasvědčovalo tomu, že výluka začala naprosto neočekávaně a bez předchozí přípravy. Příslušné útvary a zaměstnanci dopravce si tak zaslouží opravdové uznání.
Pokud by někoho náhodou napadlo jít v Modřanech na tramvaj, zastávkové sloupky mu to rychle vymluví...
Pokud by někoho náhodou napadlo jít v Modřanech na tramvaj, zastávkové sloupky mu to rychle vymluví...
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
A co že se vlastně stalo? Selhala ložiska, která způsobila vychýlení mostu a znemožnila další tramvajový provoz. Mimořádně zarážející ale je skutečnost, že Dopravní podnik upozorňoval na problém vlastníka mostu, tedy pražský Magistrát, už před třemi lety, v roce 2006. Za celou dobu se ale v této věci vůbec nic nepodniklo. Po dobu této mimořádné výluky, která nakonec skončila se zahájením denního provozu v neděli 20. 9., bylo provedeno jen provizorní zajištění mostu, aby se na něj mohly tramvaje vrátit. Ale to neřeší hlavní problém - most se musí podrobit zásadnější rekonstrukci, aby byly příčiny současného stavu definitivně odstraněny. Že tedy stačí, aby hlavní město našlo peníze?
X3.
Tato Karosa B732 firmy Hotliner původně sloužila u DP Praha. V září 2009, i když už s novým vlastníkem, pomáhala tomuto dopravci zvládnout náhradní dopravu do Modřan. Na snímku odbavuje cestující v zastávce Poliklinika Modřany, aby se následně vydala k branickému nádraží.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Možná ne tak docela... Jisté přísloví praví, že čím víc se v lejně maže, tím víc smrdí - a v případě modřanského mostu to platí dvojnásob. Jak se dočteme v článku Pavla Ďurana "Co se stalo v Modřanech" na webu DP - Aréna, mimo problémů technických se vynořily i problémy legislativní. Tramvajová trať, rozestavěná ještě před listopadem 1989, totiž údajně vede částečně i po pozemcích, u nichž dodnes není vyjasněno jejich vlastnictví. A aby toho nebylo málo, hlavní město tvrdí, že ona celková oprava má proběhnout v režii DP, i přesto, že není vlastníkem mostu ani celé trati - má ji od města jen propůjčenou. Čili v našich luzích a hájích klasická situace přehazovaného horkého bramboru...
Osiřelá tramvajová trať u zastávky Nádraží Modřany.
Osiřelá tramvajová trať u zastávky Nádraží Modřany.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Ať celá tato kauza dopadne ve finále jakkoli, jedno je jisté. Veřejné dopravě všechno tohle dění dobré jméno nedělá. Po peripetiích s rekonstrukcí tratě ve Vyšehradském tunelu je to další políček všem, kdo využívají tramvajovou dopravu v jižní části Prahy.
Souprava tramvají T3R.P linky 17 čeká na nástupní zastávce Nádraží Braník na ukončení nástupu cestujících přivezených náhradními autobusy, aby se s nimi mohla vydat vstříc centru metropole.
Souprava tramvají T3R.P linky 17 čeká na nástupní zastávce Nádraží Braník na ukončení nástupu cestujících přivezených náhradními autobusy, aby se s nimi mohla vydat vstříc centru metropole.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
253.
Kromě náhradní linky X3 pomáhala dopravu do Modřan zvládat mj. i posílená pravidelná linka 253. Kloubové vozy, jako na snímku zachycená Karosa B941E, jsou na ní nasazovány pravidelně. Ve špičkách pracovních dnů sem byly ale mimořádně zařazeny i posilové spoje vedené standardními autobusy. Kromě toho se na náhradní dopravě podílela i další pravidelná linka, 153, vedená z Libuše před Modřany k nádraží Braník.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)

Výluka na Krejcárku

Od 3. do 11.11.2004 opět probíhala pravidelná údržba tramvajové trati Palmovka – Ohrada. Ve vyloučeném úseku jezdil náhradní autobus X-1 firmy Hotliner. V linkovém vedení tramvají došlo k odklonu linky 1 z Palmovky po trase linky 10 do Kobylis, přičemž linka 10 jezdila na Vápenku. Linka 19 nahradila linku 1 z Ohrady na konečnou Spojovací a od nové budovy DP ve Vysočanech na Lehovec byla "devatenáctka" zastoupena prodlouženou linkou 8.
Proč se nenahradil i úsek Palmovka – Vysočanská? Řešení se nabízelo hned několik:
  • prodloužení linky 12 z Palmovky na Lehovec (linka 8 beze změny)
  • prodloužení linky 12 z Palmovky na Vysočanskou a prodloužení linky 8 z Vysočanské na Lehovec
  • zavedení zvláštní linky Lehovec – Vysočanská – Palmovka – Vysočanská – Lehovec
Argument, že by došlo k nárůstu vozových kilometrů, by podle mne neobstál. Vždyť vozovna Hloubětín zajišťovala provoz linky 19, na kterou musely tramvaje vyjíždět oklikou přes Masarykovo nádraží (centrum města) a stejným způsobem i zpět. Přitom na lince jezdilo 10 vozů, ze kterých dva tuto vyhlídkovou jízdu absolvovaly ráno i odpoledne. Podobně na tom bylo i 10 hloubětínských vozů linky 9 a 5 žižkovských vozů linky 15, které musely začínat (resp. končit) svou cestu v centru města, neb na jiné místo se ze svých vozoven nedostaly.
Vůz KT8D5 linky 1 opouští tramvajový most a sjíždí do zastávky Krejcárek.
Vůz KT8D5 linky 1 opouští tramvajový most a sjíždí do zastávky Krejcárek.
Foto Damir Holas

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam