zajimavosti
Odvoz vozu č. 9111 do Plzně
Vůz typu Škoda 14T evid. č. 9111 se do historie zapíše jako první zástupce moderního typu tramvaje, který započal novou
epochu pražské tramvajové dopravy. Do hlavního města byl dovezen v prosinci 2005, na konci ledna následujícího roku zahájil na
lince 3 z Modřan na Lehovec zkušební provoz s cestujícími a od dubna téhož roku začal sloužit v pravidelném provozu. Postupně
začaly přicházet z výrobního závodu další vozy, které jsou rozdělovány mezi vozovny Motol a Strašnice.
V pátek 9. 2. 2007 se "jedenáctka" vydala zpět do Škody Plzeň, aby na ní byly vykonány úpravy na sériové provedení a vůz
tak byl sjednocen s ostatními tramvajemi 14T. Náš spolupracovník Jan Loužek byl u toho a tak si odvoz připomeneme několika
málo fotografiemi...

Vůz 14T evid. č. 9111 již na železničním vagónu ve stanici Praha - Zličín na trati ČD 122. V pozadí je souprava tramvají T6A5, která mu na vagón pomohla.
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)

Vůz evid.č. 9111 - pohled zezadu.
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)

Tramvaj už je naložená, ale kde je to nejpodstatnější - lokomotiva?
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)

Á, tady ji máme. Vozidlo ve slušivém nátěru firmy Viamont vyrazilo s tramvají vstříc západočeské metropoli.
Foto Jan Loužek (9. 2. 2007)
Když zazlobí most...
4. září 2009 patřilo ke dnům, kdy pražská veřejná doprava proti své vůli plnila stránky novin i prostor zpravodajských
webů. Začalo to už ráno - v pražském Podolí nedal řidič osobního auta přednost autobusu linky 124. Srážka obou vozidel
skončila nejen zraněním pěti lidí, ale i destrukcí několika dalších zaparkovaných automobilů. Během dne pak ještě došlo
ke dvěma výpadkům provozu trasy metra C a k vážné nehodě dalšího osobního auta, tentokrát s tramvají linky 16, na velmi
frekventovaném místě - náměstí I. P. Pavlova. I zde musela zasahovat záchranná služba a provoz na důležité tramvajové
tepně mezi zastávkami I. P. Pavlova a Karlovo náměstí se zhruba na hodinu zastavil. Ale nejtěžší rána přišla z jihu
města...

Tramvajový most v pražských Modřanech jevil už roku 2006 známky poškození, přesto zůstal v provozu a tramvaje z něj "vyhnal" až verdikt statika vynesený o tři roky později...
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Uběhla ranní špička a tramvaje v celé Praze prožívaly období dopoledního sedla. Modřany, kam vede tramvajová trať,
částečně vystavěná na megalomanské masivní estakádě, nebyly výjimkou. Součástí oné estakády je i most, po kterém
soupravy překonávají ulici Generála Šišky. A právě ten byl v té době objektem zájmu statika. Na základě jeho
verdiktu následně zazněla zásadní zpráva: provoz tramvají do Modřan je zastaven. Do odvolání!
Dopravní podnik musí operativně zkrátit tramvajové linky, zorganizovat náhradní autobusovou dopravu, přepracovat směny
řidičům, zajistit dispečerský dozor a informování cestujících přímo v terénu. Nutno říci, že se s těmito úkoly "popral" velmi dobře.
V podstatě nic nenasvědčovalo tomu, že výluka začala naprosto neočekávaně a bez předchozí přípravy. Příslušné útvary
a zaměstnanci dopravce si tak zaslouží opravdové uznání.

Pokud by někoho náhodou napadlo jít v Modřanech na tramvaj, zastávkové sloupky mu to rychle vymluví...
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
A co že se vlastně stalo? Selhala ložiska, která způsobila vychýlení mostu a znemožnila další tramvajový provoz. Mimořádně
zarážející ale je skutečnost, že Dopravní podnik upozorňoval na problém vlastníka mostu, tedy pražský Magistrát, už
před třemi lety, v roce 2006. Za celou dobu se ale v této věci vůbec nic nepodniklo. Po dobu této mimořádné výluky,
která nakonec skončila se zahájením denního provozu v neděli 20. 9., bylo provedeno jen provizorní zajištění mostu,
aby se na něj mohly tramvaje vrátit. Ale to neřeší hlavní problém - most se musí
podrobit zásadnější rekonstrukci, aby byly příčiny současného stavu definitivně odstraněny. Že tedy stačí, aby hlavní
město našlo peníze?

Tato Karosa B732 firmy Hotliner původně sloužila u DP Praha. V září 2009, i když už s novým vlastníkem, pomáhala tomuto
dopravci zvládnout náhradní dopravu do Modřan. Na snímku odbavuje cestující v zastávce Poliklinika Modřany, aby se
následně vydala k branickému nádraží.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Možná ne tak docela... Jisté přísloví praví, že čím víc se v lejně maže, tím víc smrdí - a v případě modřanského mostu
to platí dvojnásob. Jak se dočteme v článku Pavla Ďurana "Co se stalo v Modřanech" na webu
DP - Aréna, mimo problémů technických se vynořily i problémy legislativní. Tramvajová trať, rozestavěná ještě před
listopadem 1989, totiž údajně vede částečně i po pozemcích, u nichž dodnes není vyjasněno jejich vlastnictví. A aby
toho nebylo málo, hlavní město tvrdí, že ona celková oprava má proběhnout v režii DP, i přesto, že není
vlastníkem mostu ani celé trati - má ji od města jen propůjčenou. Čili v našich luzích a hájích klasická situace přehazovaného
horkého bramboru...

Osiřelá tramvajová trať u zastávky Nádraží Modřany.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Ať celá tato kauza dopadne ve finále jakkoli, jedno je jisté. Veřejné dopravě všechno tohle dění dobré jméno nedělá.
Po peripetiích s rekonstrukcí tratě ve Vyšehradském tunelu je to další políček všem, kdo využívají tramvajovou
dopravu v jižní části Prahy.

Souprava tramvají T3R.P linky 17 čeká na nástupní zastávce Nádraží Braník na ukončení nástupu cestujících přivezených náhradními autobusy, aby se s nimi mohla vydat vstříc centru metropole.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)

Kromě náhradní linky X3 pomáhala dopravu do Modřan zvládat mj. i posílená pravidelná linka 253. Kloubové vozy, jako
na snímku zachycená Karosa B941E, jsou na ní nasazovány pravidelně. Ve špičkách pracovních dnů sem byly ale
mimořádně zařazeny i posilové spoje vedené standardními autobusy. Kromě toho se na náhradní dopravě podílela i
další pravidelná linka, 153, vedená z Libuše před Modřany k nádraží Braník.
Foto Damir Holas (9. 9. 2009)
Výluka na Krejcárku
Od 3. do 11.11.2004 opět probíhala pravidelná údržba tramvajové trati Palmovka – Ohrada. Ve vyloučeném úseku jezdil náhradní autobus X-1 firmy Hotliner. V linkovém vedení tramvají došlo k odklonu linky 1 z Palmovky po trase linky 10 do Kobylis, přičemž linka 10 jezdila na Vápenku. Linka 19 nahradila linku 1 z Ohrady na konečnou Spojovací a od nové budovy DP ve Vysočanech na Lehovec byla "devatenáctka" zastoupena prodlouženou linkou 8.
Proč se nenahradil i úsek Palmovka – Vysočanská? Řešení se nabízelo hned několik:
- prodloužení linky 12 z Palmovky na Lehovec (linka 8 beze změny)
- prodloužení linky 12 z Palmovky na Vysočanskou a prodloužení linky 8 z Vysočanské na Lehovec
- zavedení zvláštní linky Lehovec – Vysočanská – Palmovka – Vysočanská – Lehovec
Argument, že by došlo k nárůstu vozových kilometrů, by podle mne neobstál. Vždyť vozovna Hloubětín zajišťovala provoz linky 19, na kterou musely tramvaje vyjíždět oklikou přes Masarykovo nádraží (centrum města) a stejným způsobem i zpět. Přitom na lince jezdilo 10 vozů, ze kterých dva tuto vyhlídkovou jízdu absolvovaly ráno i odpoledne. Podobně na tom bylo i 10 hloubětínských vozů linky 9 a 5 žižkovských vozů linky 15, které musely začínat (resp. končit) svou cestu v centru města, neb na jiné místo se ze svých vozoven nedostaly.

Vůz KT8D5 linky 1 opouští tramvajový most a sjíždí do zastávky Krejcárek.
Foto Damir Holas