Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

zajimavosti

Jezdíme vpravo

No jasně, jak jinak. Ale tak to nebylo pořád. U každé, dnes již samozřejmé věci nebo záležitosti chvíli trvalo, než se stala samozřejmostí. Často to stálo velmi mnoho úsilí i obětí.
Tramvaj na Václavském náměstí, s letákem, kde se zapomětliví občané upozorňují, že se již jezdí vpravo
Tramvaj na Václavském náměstí, s letákem, kde se zapomětliví občané upozorňují, že se již jezdí vpravo
Archiv Jiřího Hertla
Válka začala pro pražské tramvaje 26.března 1939. Ten den okupanti zavedli jízdu vpravo. Československo se sice již dříve přihlásilo k tzv. Pařížské konvenci, a plánovalo přechod od 1. května, ale okupací ČSR hitlerovským Německem byla změna uspíšena. Předčasná změna přinesla spoustu obtíží. Bylo třeba přestavět kolejové spojky na opačné – aby byly pojížděny po hrotech, vzájemně přeměnit mechanismy výhybek rozjezdových a sjezdových, 3 postavit nové a několik zrušit. Muselo být přesunuto skoro 100 nástupišť a na některých místech přeložit nebo posunout koleje. Některé stavební úpravy trvaly ještě 3 roky. Samotné tramvaje nebyly postiženy tolik, na dvousměrných vozech se přemontovaly orientace. Další úpravy byly malého rozsahu, ovšem jednosměrné vozy - ponorky 3005-3018, dodané před touto změnou, musely být rekonstruovány ve větším rozsahu. Zde musely být dveře přesunuty na druhou stranu a přestavěny bočnice. Autobusy a trolejbusy byly postiženy mnohem více a podle vzpomínek pamětníků, než na ně přišla řada, často jezdily vpravo s dveřmi na levé straně a cestující je museli obcházet. Stanoviště řidiče ovšem zůstala na původním místě. V Brně jsou známy případy, že se původní dveře nechaly a autobus je měl na obou stranách, jen ty na levé straně se zašroubovaly a daly se zády k nim podélné lavice. Když Švédsko, jako poslední stát v Evropě měnil v roce 1966 směr jízdy, tak to znamenalo naprostou zkázu tramvají. Přežily jen provozy v Göteborgu, Norrköpingu a Stockholmu. V posledně jmenovaném přežily jen tři (dodnes jen dvě) předměstské linky na vlastním tělese, které mohly jezdit vlevo i nějaký čas potom, a linka 120 v Nockeby jezdí na krátkém úseku vlevo dodnes (je to kvůli přestupu na metro, jehož směr jízdy měněn nebyl). Městská síť s desítkami linek byla zrušena. Tramvajové provozy v Göteborgu a Norrköpingu přežily jen za cenu obrovských nákladů na rekonstrukci jednosměrných vozidel. Problémy se změnami odradily poslední evropský levostranný stát – Velkou Británii od změny směru jízdy, na kterou se již připravovala. Přestože tam všechny silniční stavby musí dodržet normu, podle které je možno na nich bez úprav změnit směr jízdy, tak se o tom už v brzké budoucnosti neuvažuje.
Snímek, který byl pořízen v první den tramvajového provozu v Myslíkově ulici, ukazuje, že linkové orientace,
tzv. budníky, jsou na tomto voze ještě v levostranném provedení, a že tedy ty rekonstrukce trvaly delší dobu.
Snímek, který byl pořízen v první den tramvajového provozu v Myslíkově ulici, ukazuje, že linkové orientace, tzv. budníky, jsou na tomto voze ještě v levostranném provedení, a že tedy ty rekonstrukce trvaly delší dobu.
Archiv Jiřího Hertla (foto pochází z 1.8.1939)

Fotogalerie ze 130 let MHD v Praze (září 2005)

Třívozová souprava historických tramvají. Třívozová souprava historických tramvají.
Krasin na Štefánikově mostě. Historický jednosměrný vůz přezdívaný Ponorka.
Vůz Mevro z roku 1948. Rekonstruovaný Krasin.
T1 u Ministerstva dopravy a spojů. T2 u Ministerstva dopravy a spojů.
Nákladní tramvaj. Nákladní tramvaj.
Historický posunovací vůz. Historický posunovací vůz.
T3 u Ministerstva dopravy a spojů. Autobus ŠM11.
Ikarus. Vyhlídkový vůz T4 evid.č. 5500.
Tramvaj T3P s vozovou skříní od firmy KOS. Modernizovaná tramvaj KT8.
Strossmayerovo náměstí - historické tramvaje se postupně stahují zpět do muzea. Strossmayerovo náměstí - historické tramvaje se postupně stahují zpět do muzea.
Vůz evid.č. 297. Historická devatenáctka na Strossmayerově náměstí.
Historická tramvaj a vůz T3SUCS na pravidelné lince 26. Historická sedmička na Strossmayerově náměstí.
Historická sedmička na Strossmayerově náměstí. Historická sedmička na Strossmayerově náměstí.
Historická sedmička na Strossmayerově náměstí. Historické tramvaje mezi Strossmayerovým náměstím a Veletržní.
T1 na Strossmayerově náměstí. Historické vozy na Strossmayerově náměstí.

Vyšehradský tunel 2008 aneb Tramvají nikoli po kolejích, ale po tankodromu? (2. díl)

Vzhůru do ZOO? Tentokrát ne. Loď Odra s tímto reklamním nápisem je právě nasazena na linku náhradní dopravy X-21 z Výtoně na
Podolskou vodárnu. Zchátralá tramvajová trať ve Vyšehradském tunelu se totiž konečně začala opravovat a chybějící tramvaje
je třeba adekvátně nahradit.
Vzhůru do ZOO? Tentokrát ne. Loď Odra s tímto reklamním nápisem je právě nasazena na linku náhradní dopravy X-21 z Výtoně na Podolskou vodárnu. Zchátralá tramvajová trať ve Vyšehradském tunelu se totiž konečně začala opravovat a chybějící tramvaje je třeba adekvátně nahradit.
Foto Petr Holas (16. 11. 2008)
Dny a měsíce plynuly. Původně plánovaný letní termín rekonstrukce nenávratně mizel do minulosti a koleje dál utěšeně chátraly. A to tak, že se už prostě opravit musely. Stalo se tedy to, co se zákonitě stát muselo a co řada lidí předvídala: výhodný letní termín akce, který by vzhledem k období prázdnin a dovolených určitě vadil daleko menšímu počtu cestujících, byl promeškán a nezbývalo, než frekventovanou tramvajovou trať uzavřít na podzim, kdy zdaleka tolik lidí dovolenou nečerpá a tramvaje jsou o to vytíženější.
Lodím nechyběly ani linkové orientace.
Lodím nechyběly ani linkové orientace.
Foto Petr Holas (16. 11. 2008)
Obyvatelé Braníka a Modřan navíc musí mít po podzimu 2008 pocit, že se vůči pražskému Magistrátu něčím provinili a že pykali za své hříchy. Před započetím rekonstrukce se totiž koleje opravovaly mezi Dvorci a sídlištěm Modřany. Tato akce přímo předcházela té ve Vyšehradském tunelu, takže sotva mohli cestující jednu výluku "pustit z hlavy", hned začala další. Asi aby "nevyšli ze cviku" a nezvykli si na pravidelné linkové vedení...
Obrázek z Výtoně - právě zde během výluky končila linka č. 3. Člověk znalý pražské tramvajové sítě by mohl začít 
protestovat, že tomu tak být nemohlo, vždyť se tu tramvaj nemá kde otočit. Vysvětlení je prosté - trojka zde končila
jen formálně, na Výtoni soupravy změnily číslo a odjížděly jako linka 16 na Spojovací. Souprava na obrázku má ale za sebou
opačnou anabázi - přijela jako šestnáctka a teď už po změně čísla vyčkává v zastávce před další jízdou, tentokrát už po
trase linky č. 3 na smyčku Lehovec. Tento způsob ukončování linek byl v Praze při výlukách použit již několikrát.
Obrázek z Výtoně - právě zde během výluky končila linka č. 3. Člověk znalý pražské tramvajové sítě by mohl začít protestovat, že tomu tak být nemohlo, vždyť se tu tramvaj nemá kde otočit. Vysvětlení je prosté - "trojka" zde končila jen formálně, na Výtoni soupravy změnily číslo a odjížděly jako linka 16 na Spojovací. Souprava na obrázku má ale za sebou opačnou anabázi - přijela jako "šestnáctka" a teď už po změně čísla vyčkává v zastávce před další jízdou, tentokrát už po trase linky č. 3 na smyčku Lehovec. Tento způsob ukončování linek byl v Praze při výlukách použit již několikrát.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Co ale bylo na této výluce unikátní, to bylo zajištění náhradní dopravy. Spousta cestujících se hlavně v prvních dnech zajímala o to, kudy jezdí náhradní autobusy, které tramvaje tradičně "suplují" prakticky vždy, když je nějaká výluka - byť samozřejmě existují i takové, kdy se náhradní doprava z nejrůznějších důvodů nezavádí. Autobusy sice jezdily, ale trochu netypicky nikoli ve vyloučeném úseku, ale ke stanici metra Pražského povstání, odkud mohli lidé do centra pokračovat buď metrem nebo tramvajovými linkami. Na Výtoň, tedy podél opravované trati, jezdil jiný dopravní prostředek - lodě.
U branického nádraží byl k vidění i tento dispečerský autobus DP Praha.
U branického nádraží byl k vidění i tento dispečerský autobus DP Praha.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Nutno říci, že tento způsob zajištění náhradní dopravy není v dané lokalitě zcela ojedinělý, byl použit již v roce 1982. Přesto ale vzbudil značné pozdvižení a někteří ho využili spíš pro to, aby se na "tramvajenku" svezli "parníkem". Na přívozech zapojených do Pražské integrované dopravy totiž jezdí plavidla přeci jen podstatně menší.
Interiér lodi Odra.
Interiér lodi Odra.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Náhradní lodní doprava značená jako X-21 jezdila každý den mezi 6. a 22. hodinou. Ve zbylém období byli cestující odkázáni právě na náhradní autobusy, které jezdily nepřetržitě. Párkrát ale musely být lodě neplánovaně odstaveny i v době, kdy podle jízdního řádu měly jezdit, a to kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám (např. silný vítr či mlha). Došlo tak dokonce i k tomu, že náhradní autobusová doprava ke stanici metra Pražského povstání zajišťovaná společností Hotliner byla posilována autobusy DP Praha.
Pohled na rekonstrukci tratě před Vyšehradským tunelem, za železničním mostem v pozadí se nachází zastávka Výtoň. Právě zde
byly koleje značně propadlé a tramvaje se tu spíš kolébaly než jely.
Pohled na rekonstrukci tratě před Vyšehradským tunelem, za železničním mostem v pozadí se nachází zastávka Výtoň. Právě zde byly koleje značně propadlé a tramvaje se tu spíš kolébaly než jely.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Výše zmíněné linky náhradní dopravy ale nebyly pro cestující jedinou možností, jak se do centra Prahy dostat. Byly posíleny pravidelné autobusové linky 150 jedoucí z Modřan přes stanici metra Kačerov na konečnou Kloboučnická ve Vršovicích a 253, která Modřany spojuje se stanicí metra Smíchovské nádraží. Dále byla v pracovních dnech zavedena zvláštní autobusová linka 728 z Dvorců ke stanici metra Budějovická a posílení se dočkal i přívoz P3 z Dvorců na Lihovar, kde mohli lidé přestoupit buď na řadu autobusových linek jedoucích z pravého břehu Vltavy, Holyně, Lochkova, Velké Chuchle, Radotína či Zbraslavi na Smíchovské nádraží nebo na tramvajové linky z Barrandova.
Styk rekonstruované trati se zbytkem vyloučeného úseku, který zůstal nedotčen.
Styk rekonstruované trati se zbytkem vyloučeného úseku, který zůstal nedotčen.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Zmínku si ale zaslouží i organizace provozu v "odříznutém" úseku Podolská vodárna - Sídliště Modřany. Zde byla nepřetržitě k dispozici tramvajová linka č. 21 obsazovaná takřka stoprocentně vozy T3R.P vozovny Pankrác. Na jednom pořadí bylo ale garantováno nasazení nízkopodlažní tramvaje, takže je doplnily i dva vozy T3R.PLF vozovny Vokovice s nízkopodlažní střední částí. Dočasný "azyl" vozy nalezly ve smyčce Nádraží Braník, kde za normálních okolností končí linka č. 16 jedoucí sem z konečné Spojovací.
Přehlídka BKV panelů u zastávky Podolská vodárna.
Přehlídka BKV panelů u zastávky Podolská vodárna.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Jak výluku zhodnotit? Je nutno ocenit informační kampaň pro cestující, permanentní dispečerský dohled na obou konečných náhradní lodní dopravy, dodatečné drobné úpravy přístaviště na Podolské vodárně, kde bylo u poměrně dlouhého a strmého schodiště promptně doplněno chybějící zábradlí a v neposlední řadě značné množství možností náhradní dopravy, které byly popsány výše.
Loď Visla na konečné Podolská vodárna.
Loď Visla na konečné Podolská vodárna.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Mínus ale zasluhuje ono odložení z léta na podzim, které bylo zdůvodňováno tím, že pokud by se akce provedla v červenci, ve spojení s dalšími letními uzavírkami komunikací (např. na Jižní spojce) by Pražany příliš zasáhla. Že by ta rána byla na podzim, v čase, kdy se na dovolenou a prázdniny leda nostalgicky vzpomíná cestou do práce či do školy, o tolik menší? Odložení opravy ve Vyšehradském tunelu se navíc dotklo i jiné oblasti Prahy, a sice Letné, kde mělo z důvodu pokračující výstavby vnitřního městského okruhu z Malovanky přes Letenskou pláň do Tróje dojít k uzavření části ulice Milady Horákové zhruba od stadionu Sparty ke stanici metra Hradčanská a převedení provozu na provizorní komunikaci vedenou v úzkém koridoru mezi staveništěm a Letenskými sady. K tomu nakonec došlo až počátkem ledna 2009. Důvodem odkladu byla čtvrť Smíchov - existovaly obavy z toho, že by zdejší komunikace kapacitně nezvládly nápor řidičů, kteří by se tudy vyhýbali nejen Letné, ale právě i uzavřenému Vyšehradskému tunelu. (Jen na vysvětlenou: ona provizorní komunikace na Letné funguje již delší dobu, ale zpočátku sloužila jen pro směr z Hradčanské na Letnou. V opačném směru vozidla nadále jezdila po původní trase ulicí Milady Horákové). Zde je ovšem nutné podotknout, že mnohem větší pohromou pro tuto stavbu byly spíš opakované propady půdy nad budoucím silničním tunelem ve Stromovce, které se staly důvodem určitého časového skluzu v realizaci této akce.
Spoj linky 21 v nástupní zastávce Podolská vodárna čeká před výjezdem do Modřan.
Spoj linky 21 v nástupní zastávce Podolská vodárna čeká před výjezdem do Modřan.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Při slavnostním zahájení provozu tramvají na Radlickou jsme byli politiky ve slavnostních proslovech uklidňováni, jak velkou prioritu městské hromadné dopravě dávají. Starobylý Vyšehradský tunel by ale, uměl - li by mluvit, mohl vyprávět trošku jinou a možná poněkud tragikomickou pohádku...
Tramvaje T3R.P odstavené ve smyčce Nádraží Braník.
Tramvaje T3R.P odstavené ve smyčce Nádraží Braník.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Rozpis pro řidiče, kteří 14. 11. 2008 zatahovali po skončení ranní špičky do provizorní vozovny Nádraží Braník. Jako první
je uvedeno pořadí vlaku, dále čas zatažení, evidenční číslo vozu a kolej, na kterou má být odstaven.
Rozpis pro řidiče, kteří 14. 11. 2008 zatahovali po skončení ranní špičky do provizorní "vozovny" Nádraží Braník. Jako první je uvedeno pořadí vlaku, dále čas zatažení, evidenční číslo vozu a kolej, na kterou má být odstaven.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)
Karosa B731 dopravce Hotliner nasazená na linku X-17 byla zachycena v nástupní zastávce Pražského povstání.
Karosa B731 dopravce Hotliner nasazená na linku X-17 byla zachycena v nástupní zastávce Pražského povstání.
Foto Michal Lošťák (14. 11. 2008)

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam