Jednání s dopravci

Kvalita a přitažlivost veřejné dopravy je přirozeně spojená s přístupem dopravce, který má pečovat o vzhled, čistotu a spolehlivost dopravních prostředků, má zajišťovat dopravní spojení v odpovídající kapacitě a intervalech, má včas a dostatečně informovat zákazníky o svých službách a změnách... - ve výčtu jeho činností bychom mohli pokračovat na mnoha stranách. Na přepravním výkonu městské dopravy v Plzni se v absolutní většině podílí Plzeňské městské dopravní podniky, akciová společnost v majetku města, proto se zaměřujeme především na tento podnik. V porovnání s ostatními městy ve střední Evropě můžeme PMDP bezpochyby zařadit mezi ty lepší dopravní podniky, přesto nacházíme řadu nedostatků.
Na problémy v činnosti dopravců (nejen PMDP) pravidelně upozorňujeme. Volíme především cestu dvoustranného jednání plzeňské části SPVD s vedením dotyčného dopravce. Domníváme se, že veřejné dopravě v našem městě pomůže nejvíce právě korektní jednání, kdy na stůl přineseme konkrétní připomínky a případně i návrhy k řešení. Jedině tak má dopravce příležitost odpovídat a snažit se pracovat na nápravě. Podnětem pro vyjednávání jsou i Vaše připomínky, proto nás neváhejte kontaktovat s tipy a náměty na zlepšení.

Jednání s dopravci 2006

MF Dnes, 22. 3. 2006 (str. 4)
Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu


V honbě za ziskem nesmí zapomínat na dopravu

Plzeňské městské dopravní podniky nedávno rozšířily služby svého zákaznického centra o terminál Sazky. Jako zákazník v tom nevidím nic špatného - když tam chodím zaplatit předplatné, proč si v zákaznickém centru nedobít i kredit na mobil? Ušetřím čas a pokud z toho profituje městský dopravce, nevadí mi to.

Sázky? Prosím, ale hlavní cíl je jiný

Byl bych ale nerad, kdyby dopravní podniky v honbě za ziskem zapomněly na svůj hlavní cíl - provozovat veřejnou dopravu ve městě s cílem zvyšovat její podíl na přepravním trhu. To souvisí s budováním svého jména a přidružených dopravních aktivit.

Například by dopravní podniky mohly provozovat plzeňská parkoviště a nabízet službu ve stylu „Zaparkuj auto, zaplať parkovné a dostaneš celodenní jízdenku“.

V budoucnosti by se dopravní podniky mohly starat o parkovací domy a hlídaná záchytná parkoviště. Byla by to šance, jak si vydělat a především dostat nějaké nové cestující do tramvají. Ty by ovšem neměly jezdit tak špinavé a přeplněné jako dnes.

Plzeňské dopravní podniky určitě udělaly za posledních několik let velký kus práce na zlepšení svého jména. Jejich reklama působí pozitivně a přitažlivě, konečně rovněž provozují slušné internetové stránky.

Ale v jedné věci zaostávají za celou republikou. Město Plzeň se může pochlubit celou řadou pěkných festivalů a kulturních akcí, při nichž velmi často ožívají ulice v centru krajské metropole. Dopravní podniky však stále nedokážou využít těchto akcí ke své vlastní prezentaci - nemají historický autobus, kterým by vozily nejmenší například na Den dětí z náměstí do zoologické zahrady.

Historický vůz by pomohl propagaci

I menší česká města (se zhruba padesáti tisíci obyvateli) provozují pravidelné linky historických trolejbusů nebo tramvají. Plzeň nikoli, protože žádná vhodná historická vozidla nemá a dopravní podnik je dosud striktně odmítal. Křižíkovu osmnáctku a vůz T1 nemůžeme počítat, to jsou muzejní kousky, kterých je na takové akce škoda.

Proč se dopravní podnik nechce zviditelnit při atraktivních letních festivalech třeba pivní výletní tramvají nebo trolejbusem? Například v Německu je to zcela běžná součást prezentace dopravního podniku. A lze na to upravit za málo peněz i nepříliš starý a cenný vůz.

Proto bych místo zmíněné herny dopravních podniků uvítal jeho služby v propagaci sebe sama i našeho města. V tom je totiž stále pozadu.

2006: Jednotlivé připomínky obrazem

Poškozený lak
Pronájem reklamních ploch patří mezi běžné podnikatelské aktivity dopravců. Jezdí-li však vozy týdny nebo dokonce měsíce s poničeným lakem, kazí si tím PMDP dobré jméno a šance na získání dalšího inzerenta. Na počátku roku 2006 jezdí s takovým poškozením větší množství trolejbusů.
Foto Jiří Kohout (20. 3. 2006)
Poškozený lak
Další trolejbus, který utrpěl sloupnutím reklamní samolepky.
Foto Jiří Kohout (17. 3. 2006)
Poškozený lak
Sloupnutý lak po odstranění samolepících reklamních fólií je počátkem roku 2006 vidět i na mnoha nedávno modernizovaných autobusech Karosa.
Foto Jiří Kohout (20. 3. 2006)
Špinavá tramvaj
O čistém vzhledu mnoha tramvají v zimní sezóně nemohla být řeč. Dopravním podnikům sice chybí tramvajová myčka, ale tak jako na této fotografii by tramvaje opravdu jezdit neměly. Týdny prasklý okap dovoloval stékat černotě z uhlíkové lišty na okna a bok tramvaje.
Foto Jiří Kohout (17. 3. 2006)
Špinavá tramvaj
Ani pohled z okna jiné tramvaje nevypadá moc reprezentativně.
Foto Jiří Kohout (17. 3. 2006)
Špinavý a poškozený označník
Zastávka Západočeská univerzita. Čistota a pravidelná péče o zastávkové označníky a jízdní řády je vizitkou dopravce. Negativně se zde projevuje vandalismus, dopravci však nezbývá než odpovídat častější údržbou.
Foto Jiří Kohout (20. 3. 2006)
Špinavá tramvaj
Naštěstí jsou cestující, kteří neztrácejí optimismus.
Foto Jiří Kohout (20. 3. 2006)

Jednání s dopravci 2005

Jednání s dopravci 2004

Jednání s dopravci 2002


Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20