chomutov
Chomutov - Jirkov
Města Chomutov a Jirkov

Chomutov je střediskem hnědouhelné pánve. V okolí fungují povrchové doly, nedaleko leží také tepelná elektrárna Prunéřov. Ve městě se nacházejí železárny a válcovny, zastoupen je též průmysl strojírenský, textilní a potravinářský.
Ve městě Jirkově s 21 000 obyvateli funguje průmysl textilní a sklářský. Obě města mají dochována historická centra s několika zajímavými památkami, většinu zástavby však tvoří moderní panelová sídliště. Novodobou výstavbou se Jirkov s Chomutovem spojil a působící dojmem jeho vzdálené čtvrti.
Provoz městské hromadné dopravy v Chomutově a Jirkově zajišťuje Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. Informace o provozu městské hromadné dopravy a snímky z provozu naleznete na stránkách uvedených v nabídce vlevo. Na této úvodní stránce jsou uvedeny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.
Silniční doprava

Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Chomutově, Jirkově a okolí provozuje Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ a.s.), tedy společnost, která zajišťuje také provoz městské hromadné dopravy. Dopravní podnik byl založen v roce 1987 jako investorská organizace pro výstavbu tramvajové rychlodráhy z Chomutova do Jirkova (ze které nakonec sešlo), dopravu zajišťuje subjekt s tímto názvem (následník dřívější ČAD Chomutov nebo ČSAD, n.p. Ústí nad Labem, dopravní závod 404 Chomutov) až od roku 1996.


Na nedalekém Žižkově náměstí se nachází staré autobusové nádraží nahrazené současným v prosinci 2000. Vjezd do něj je zablokován a jeho plocha zeje prázdnotou. Opuštěná výpravní budova byla během října a listopadu 2006 zbořena.
V Jirkově se autobusové nádraží nachází v centru města. Je rovněž terminálem autobusů a trolejbusů městské dopravy.
Železniční doprava

V Chomutově leží kromě železniční stanice také zastávka Chomutov město, ve které zastavují i rychlíky.
Jirkovem prochází již zmíněná trať číslo 140, na které je zde zřízena zastávka Jirkov zastávka obsluhovaná i rychlíky. Kromě ní má Jirkov i železniční stanici, do které odbočuje ze zastávky (odbočky) Chomutov město trať číslo 133, která je jednokolejná, neelektrifikovaná a jezdí po ní osobní vlaky i rychlíky.

Tarif MHD
Pro stálé cestující jsou určeny časové jízdenky (předplatní legitimace). Ty jsou měsíční v kategoriích občanská, žákovská, studentská a pro občany ve věku 60 - 70 let. Občanská měsíční jízdenka stojí 400,- Kč. Pro občany nad 70 let a držitele zlaté Janského plakety existuje jízdenka pololetní, pro občany nad 70 let také roční.
Na noční autobusové lince 11 časové jízdenky neplatí a je na ní zavedeno jednotné jízdné 15,- Kč.
Zastávky a jízdní řády


Trolejbusy v Chomutově a Jirkově



Pod současným názvem Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. vystupuje městský dopravce od 1. dubna 1996.

Pro Chomutov a Jirkov bylo zřízení trolejbusového systému šťastným řešením. S ohledem na vysoké náklady na výstavbu tramvajových tratí a také na směrové a sklonové poměry a šířku některých komunikací by nemohla tramvajová síť dosáhnout takového rozsahu, jako síť trolejbusová, a navíc by se tramvaje v 90. letech pravděpodobně ukázaly podobně jako v Mostě kapacitně nadbytečné.


20 |
Poliklinika - Křivá - Vodní - Čelakovského - Chomutov, žel. zast. - Březenecká I - Kundratická - Kamenná - Zahradní II - Zahradní I - Písečná |
22 |
Vodní - Křivá - Palackého - Zimní stadion - Březenecká I - Kundratická - Kamenná - Zahradní II - Zahradní I - Písečná |
31 |
Vodní - Křivá - Palackého - Zimní stadion - U lávky - Kamenná (tam) - Zahradní TIP (tam) - Písečná, zdr. stř. - Jirkov, Nové Ervěnice - Jirkov, Dvořákova - Jirkov, Horník - Jirkov, aut. nádr. |
33 |
Poliklinika - Palackého - Chomutov, aut. nádr. - Zimní stadion - Březenecká I - Kundratická - Kamenná - Zahradní TIP - Písečná, zdr. stř. - Jirkov, Nové Ervěnice - Jirkov, Dvořákova - Jirkov, Horník - Jirkov, aut. nádr. |
34 |
Chomutov, aut. nádr. - Palackého - Vodní - Čelakovského - Chomutov, žel. zast. - Kundratická - Kamenná - Zahradní TIP - Písečná, zdr. stř. - Jirkov, Nové Ervěnice - Jirkov, Dvořákova - Jirkov, aut. nádr. |
35 |
Železárny - Palackého - Březenecká I - Kundratická - Kamenná - Zahradní TIP - Písečná, zdr. stř. - Jirkov, Nové Ervěnice - Jirkov, Dvořákova - Jirkov, Horník - Jirkov, aut. nádr. |

Linky 20 a 22 mají v pracovní dny až na výjimky jeden až dva spoje za hodinu a mimo pracovní dny jeden spoj za hodinu až za dvě.
Na lince 31 jedou v pracovní dny přibližně mezi 5. a 18. hodinou většinou jeden až dva spoje za hodinu, v dopoledním sedle dosahují intervaly cca 90 až 120 minut. Mimo pracovní dny linka nejede.
Nejčastěji ze všech trolejbusových linek jezdí linka 33, která má v pracovních dnech 2 - 4 spoje za hodinu, často v pravidelném intervalu 20 minut, a mimo pracovní dny převážně dva spoje za hodinu, obvykle v pravidelném intervalu 30 minut. Letní provoz v pracovních dnech se na této lince rozsahem prakticky shoduje s víkendovým.
Linka 34 má v pracovní dny jeden až dva spoje za hodinu, mimo pracovní dny pouze pět spojů v každém směru. Linka 35 má v pracovní dny jeden až tři spoje za hodinu (s přestávkou cca 150 minut v dopoledním sedle), o víkendu pouze čtyři spoje v každém směru.
V jízdních řádech linek 20 a 33 jsou vyznačeny spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla.


Nejnovější český trolejbusový provoz používá napájecí systém 750 V ss. Stejný je použit ještě v Českých Budějovicích, všechny ostatní systémy trolejbusů i tramvají v ČR používají napětí 600 V ss.

Vozy byly dodány v modro-bílém nátěru, ve kterém často jezdí dodnes. Některé jsou doplněny reklamními samolepkami na původním barevném podkladě, případně jsou opatřeny celovozovým reklamním nátěrem. Trolejbusy prošlé střední opravou (většinou v dílnách DP Most - Litvínov) jsou celé bílé, stejně jako později dodávaná nová vozidla dopravce nebo modernizované autobusy. Žádný trolejbus tohoto typu není vybaven digitálními orientacemi.







Zavedení trolejbusů k železniční stanici v Chomutově bohužel není vzhledem ke křížení elektrifikované železniční trati možné.


Autobusy v Chomutově a Jirkově



Provoz jednotlivých autobusových linek je poměrně slabý: nejvýznamnější linka číslo 1 (Globus - Kundratická - Zahradní TIP - Jirkov, autobusové nádraží) jezdí celotýdně v intervalech většinou 30 nebo 60 minut. Většinou po 60 minutách jezdí linka 2 (Chomutov, aut. nádr. - Kundratická - Zahradní TIP - Kaufland), v některých obdobích ve čtvrtek, pátek a sobotu má interval 30 minut. Na lince 3 (Povodí Ohře - Palackého - Jezero) jezdí v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu, o víkendu má interval 60 minut. Jeden až dva spoje za hodinu jezdí většinou také na linkách 5, 7, 8, 9 a 17. Na lince 13 (Jirkov, aut. nádr. - Březenec - Jirkov, žel. zast. - Otvice) jezdí v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu, o víkendu dva spoje za hodinu až jeden spoj za dvě hodiny. Zbývající linky mají provoz ještě slabší než výše zmíněné.

V současnosti k železniční stanici jezdí pouze vybrané spoje regionálních autobusových linek, zhruba 700 metrů od nejbližší zastávky denních linek MHD umístěné na autobusovém nádraží tedy cestující obvykle docházejí pěšky.





V roce 2002 byl ukončen provoz kloubových autobusů Ikarus 280.08 a v roce 2004 Karosa C 744.




Většina autobusů typové řady Karosa 700 byla zakoupena ojetá od jiných dopravců, nejčastěji z Dopravního podniku města Hradce Králové, ale také např. z DP hl. m. Prahy, DP Most - Litvínov nebo Czech Camion Servisu Milevsko, který je zakoupil od různých dopravců a provedl jejich generální opravy.





Chomutov - Solaris Trollino 12AC






Chomutov - Jirkov - zkoušená vozidla v roce 2003





