Varnsdorf
Město Varnsdorf najdeme na severu Čech v povodí řeky Mandavy v blízkosti česko -
německých hranic a Lužických hor. Je situováno na severu, ale úplně nejsevernějším
městem ČR je Šluknov, který je od Varnsdorfu vzdálen zhruba 30 kilometrů. Umístění
Varnsdorfu má vliv i na průměrnou teplotu vzduchu, která v lednu klesá až k cca -4°C.
Zajímavostí je, že v části Varnsdorfu, která se jmenuje Studánka (k městu připojena
v roce 1980) a je situována přibližně na západ až jihozápad od centra, najdeme
rozvodí Severního a Baltského moře.
První písemné zmínky o městě máme z roku 1357, ale vesnice na jeho místě je doložena
již ve 13. století. Dnešní Varnsdorf vznikl v podstatě administrativním spojením
Starého Varnsdorfu a pěti dalších osad - takto vzniklý celek měl asi 10 000 obyvatel
a v roce 1868 byl povýšen na město. Pro město je charakteristický zejména průmysl
textilní, najdeme zde ale i podniky potravinářské či strojírenské. Jako zajímavost
lze uvést, že ve městě působil hudební skladatel Bjarnat Krawec a jeho dcera -
oba jsou pochováni na zdejším hřbitově. Ve Varnsdorfu najdeme i řadu památek a
jsou zde možnosti i pro sport, turistiku či rekreaci. Dnešní Varnsdorf má asi 16 500 obyvatel.

Centrum Varnsdorfu - náměstí Edvarda Beneše s kostelem sv. Petra a Pavla.
Foto Damir Holas (červenec 2003)
Město se může pochlubit i jednou linkou městské dopravy s okružním charakterem a rozsahem provozu omezeným na přepravní špičky, přičemž platí, že odpolední spoje jezdí protisměrně vůči těm ranním. Dříve ji provozovala společnost
ČSAD BUS Ústí nad Labem, pak její nástupce Dopravní podnik Ústeckého kraje. Od 8. 1. 2007 se na ní začaly objevovat autobusy ČSAD
Semily. Zároveň se změnilo se i licenční označení z 510460 na 515001. Ani to ale neznamenalo konec změn - v roce 2008 provoz převzal dopravce Quickbus sídlící přímo ve Varnsdorfu. Licenční označení se změnilo na 515002 a došlo i k mírnému navýšení počtu spojů.

Autobus okružní varnsdorfské linky na autobusovém nádraží.
Foto Damir Holas (červenec 2003)
Varnsdorfská MHD obsluhuje řadu důležitých budov ve městě (nádraží,
škola, poliklinika, nemocnice ...). Již od doby provozu DPÚK platil po dlouhá léta jízdní řád obsahující 4 spoje (jeden ráno, jeden dopoledne a dva odpoledne). Od 14. 12. 2008 mají cestující k dispozici spojů šest - tři ráno a dopoledne mezi 6:30 a 9:35, tři odpoledne mezi 13:30 - 15:30, přičemž v odpoledních hodinách je navíc zaveden pravidelný takt 60 minut.

Autobus okružní varnsdorfské linky na autobusovém nádraží.
Foto Petr Holas (červenec 2003)

Karosa C934 na okružní varnsdorfské lince odjíždí od železničního nádraží.
Foto Damir Holas (červenec 2003)