Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Most a Litvínov

Pohled na třídu Budovatelů v Mostě. Je to jakási hlavní mostecká ulice lemovaná výškovými domy, po které vede i tramvajová trať, která se pak u zimního stadionu větví k nádraží a do Litvínova.
Pohled na třídu Budovatelů v Mostě. Je to jakási hlavní mostecká ulice lemovaná výškovými domy, po které vede i tramvajová trať, která se pak u zimního stadionu větví k nádraží a do Litvínova.
Repro z knihy "Města ČSFR - Most (Pressfoto, vydavatelství ČTK, Praha, 1991)"
Město Most má velice pohnutou historii. Vzniklo na řece Bílině u brodu, který ji umožňoval překonat. Slované tu žili už v 6. století a rostoucí význam místa vyústil ve stavbu strážního hradu Hněvín. Městská práva Most získal ve 13. století a ještě v polovině téhož století jej Přemysl Otakar II. povýšil na město královské. Velký rozvoj města způsobilo zjištění velkých zásob uhlí v oblasti, které se začalo těžit. A tak si starobylé město začalo pomalu, ale jistě, kopat svůj hrob... V roce 1870 dorazila do Mostu železnice (nejprve Ústecko - teplická, později i státní). V roce 1964 se neradostný osud města naplnil - zásoby uhlí pod ním byly natolik lákavé, že bylo prakticky celé zbořeno (v této souvislosti je známá skutečnost, že chrám Nanebevzetí Panny Marie byl kvůli likvidaci města přesunut a tudíž zachráněn). Nový Most je tvořen prakticky výhradně panelovou zástavbou.
Mostecká tramvajová historie - velkoryse vybudovaná smyčka u nádraží s tramvajemi T2 a T5. Vlevo nové město, zcela vpravo přesunutý chrám a nad tím vším vrch Hněvín se stejnojmenným hradem.
Mostecká tramvajová historie - velkoryse vybudovaná smyčka u nádraží s tramvajemi T2 a T5. Vlevo nové město, zcela vpravo přesunutý chrám a nad tím vším vrch Hněvín se stejnojmenným hradem.
Archiv Jiřího Hertla
Litvínov byl původně menší podhorskou obcí, která byla na město povýšena v roce 1852. Velký impuls pro něj znamenala výstavba chemických závodů v Záluží za 2. světové války. To způsobilo mj. i příchod řady lidí za prací (jak paradoxní - dnes je na Mostecku dost vysoká nezaměstnanost), bylo nutné stavět nová sídliště. Rovněž došlo na obnovu starší zástavby. Zajímavostí Litvínova je unikátní architektonická památka zvaná Koldům z 50. let 20. století.
Celý region si v minulosti prošel poměrně bouřlivým vývojem a těžba hnědého uhlí, ač přinesla (a přináší) finanční zisky a práci místním lidem, mu rozhodně příliš nepřidala. Zrcadlem tohoto vývoje je i historie městské hromadné dopravy, která je stejně jako v jiných městech, velmi bohatá a zajímavá.
A toto už je současnost - Hněvín i tramvajové koleje zůstaly, ale narozdíl od minulosti na nich teď můžeme vídat i moderní nízkopodlažní tramvaje. Jedna z nich právě Most opouští a čeká ji cesta po rychlodráze na litvínovskou smyčku Citadela.
A toto už je současnost - Hněvín i tramvajové koleje zůstaly, ale narozdíl od minulosti na nich teď můžeme vídat i moderní nízkopodlažní tramvaje. Jedna z nich právě Most opouští a čeká ji cesta po rychlodráze na litvínovskou smyčku Citadela.
Foto Martin Reiser
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova nemá ve svých vozovnách jen tramvaje a autobusy. Zajímavou aktivitou je i provozování sanitních vozů pro přepravu nemocných, zraněných nebo rodiček.
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova nemá ve svých vozovnách jen tramvaje a autobusy. Zajímavou aktivitou je i provozování sanitních vozů pro přepravu nemocných, zraněných nebo rodiček.
Foto Jan Setvák (15. 4. 2006)

Fotogalerie

Celkový pohled na Most. V pozadí jedna z dominant města - hrad Hněvín. Patrná je i hlavní třída Budovatelů s tramvajovou tratí. Foto: Ladislav Šeiner (staženo z www.mumost.cz) Obchodní dům na litvínovské ulici 9.května ještě v době, kdy se cestující po rychlodráze do Mostu vozili i tramvajemi T2. Archiv Jiřího Hertla Nádraží v Mostě. Foto: Ondřej Fábera Třída Budovatelů v Mostě na archivním snímku. Za pozornost stojí poměrně malý provoz, zcela vlevo je patrná tramvaj od Litvínova. Archiv Jiřího Hertla

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20