akce
Zastávky městské veřejné dopravy
Bezpečnost zastávek
K velmi ošklivým dopravním nehodám patří střet automobilů s chodci, kteří přecházejí
na nástupní ostrůvek tramvaje, nebo vystupují z trolejbusu a autobusu. Takový člověk
je špatně vidět a je tedy i snadno zranitelný. Plzeň je bohužel známa i tragickým případem,
kdy opilý řidič vjel na nechráněný nástupní ostrůvek a zmařil hned několik lidských
životů. Také proto se v Plzni dbá zvýšená pozornost na řešení zastávek z hlediska
bezpečnosti. Musíme uznat, že v tomto směru odvádí Správa veřejného statku
města Plzně dobrou práci.

Skvrňany, zastávka Internáty. Zdařilá rekonstrukce zastávky výrazně zvýšila bezpečnost
pomocí zvýšeného přechodu pro chodce, který nutí auta zpomalovat. Zastávku dále chrání
betonová svodidla před přechodem, která navíc opticky zužují jízdní pás, a tak zvyšují
pozornost řidičů. I ve stísněných podmínkách se podařilo umístit přístřešek.
Foto Jiří Kohout (21. 3. 2006)

Klatovská, zastávka U Práce. První bezpečná zastávka na Klatovské třídě vznikla
po tragické nehodě, kdy opilý řidič zabil lidi čekající na tramvaj. Po nehodě nástupní
ostrůvek zdvojnásobil svou šířku, přibyl přístřešek, zábradlí a bezbariérové
nájezdy. Dříve vedly kolem ostrůvku dva jízdní pásy, nyní pouze jeden. Přesto to
neznamenalo zhoršení průjezdnosti Klatovské, protože ta v tomto úseku a směru byla i v minulosti
s jedním průběžným pruhem z centra na Bory (levý pruh slouží k odobočení do Americké).
Podobný ostrůvek v opačném směru je velmi potřebný, ale bude mnohem hůře prosaditelný.
Foto Jiří Kohout (21. 3. 2006)
Plzeňský deník, 8. 9. 2004
Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu
Zastávka U Práce? Více takových!
V těchto dnech finišují stavební úpravy tramvajové zastávky U Práce ve směru na Bory. Je překvapující, že na poslední chvíli se ozývají zastupitelé třetího městského obvodu, že o úpravách nebyli informováni. Přitom se jedná známý projekt, který již po tři léta na všech úrovních podporuje i Sdružení pro veřejnou dopravu.
Tramvajová zastávka v nové podobě je elegantním řešením, jako z učebnic moderních prvků dopravního inženýrství. Podařilo se zde totiž skloubit jindy jen obtížně slučitelné požadavky: razantní zvýšení bezpečnosti chodců, zvýšení komfortu veřejné dopravy bez omezení průjezdnosti významné městské komunikace. Klatovská třída byla totiž i před stavebními úpravami ve směru z centra pouze s jedním průběžným pruhem, levý pruh slouží pouze k odbočení na Americkou. Dosavadní rozšíření na dvoupruh hned za křižovatkou, navíc na úrovni frekventovaného nástupního ostrůvku vedlo řidiče aut k často riskantnímu předjíždění a překračování povolené rychlosti, nakonec i k osudné tragické dopravní nehodě se třemi zmařenými životy.
Klatovská třída i po dokončení úprav křižovatky U Práce fakticky nezmění svoji kapacitu, zúžení vozovky podél širšího nástupního ostrůvku pouze přiměje řidiče k opatrnější jízdě a zabrání nebezpečnému předjíždění. Toto je moderní evropský trend při stavbě tramvajových zastávek a lze si jen přát, abychom se v Plzni dočkali dalších. Užitečným trendem je též taková úprava významných městských komunikací, která nutí i řidiče jedoucí v přímo ke změně směru jízdy, objíždění umělých překážek (například chodníkových zálivů), a tím i ke snížení rychlosti. Abychom snížili množství dopravních nehod, musíme vytvořit takové komunikace, po kterých budou řidiči jezdit plynule, ale zároveň bezpečnou rychlostí.
Velmi zajímavým diskusním tématem v problematice řešení páteřních komunikací je Slovanská třída s netradičním provozem tramvaje po okrajích ulice. Právě v tomto případě se domnívám, že tramvaj se zastávkami přímo na chodníku je řešením výtečným, tramvaj by se neměla převádět do středu komunikace, protože i ten nejlépe zabezpečený ostrůvek bude stále ostrovem uprostřed dopravního ruchu. Přirozeně tramvaj po okrajích bude zcela přijatelným řešením, až se dočkáme přeložky silnice 1. třídy od Nepomuku. V každém případě by se již nyní měla otevřít veřejná diskuze, co se Slovanskou třídou.
Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu
Zastávka U Práce? Více takových!
V těchto dnech finišují stavební úpravy tramvajové zastávky U Práce ve směru na Bory. Je překvapující, že na poslední chvíli se ozývají zastupitelé třetího městského obvodu, že o úpravách nebyli informováni. Přitom se jedná známý projekt, který již po tři léta na všech úrovních podporuje i Sdružení pro veřejnou dopravu.
Tramvajová zastávka v nové podobě je elegantním řešením, jako z učebnic moderních prvků dopravního inženýrství. Podařilo se zde totiž skloubit jindy jen obtížně slučitelné požadavky: razantní zvýšení bezpečnosti chodců, zvýšení komfortu veřejné dopravy bez omezení průjezdnosti významné městské komunikace. Klatovská třída byla totiž i před stavebními úpravami ve směru z centra pouze s jedním průběžným pruhem, levý pruh slouží pouze k odbočení na Americkou. Dosavadní rozšíření na dvoupruh hned za křižovatkou, navíc na úrovni frekventovaného nástupního ostrůvku vedlo řidiče aut k často riskantnímu předjíždění a překračování povolené rychlosti, nakonec i k osudné tragické dopravní nehodě se třemi zmařenými životy.
Klatovská třída i po dokončení úprav křižovatky U Práce fakticky nezmění svoji kapacitu, zúžení vozovky podél širšího nástupního ostrůvku pouze přiměje řidiče k opatrnější jízdě a zabrání nebezpečnému předjíždění. Toto je moderní evropský trend při stavbě tramvajových zastávek a lze si jen přát, abychom se v Plzni dočkali dalších. Užitečným trendem je též taková úprava významných městských komunikací, která nutí i řidiče jedoucí v přímo ke změně směru jízdy, objíždění umělých překážek (například chodníkových zálivů), a tím i ke snížení rychlosti. Abychom snížili množství dopravních nehod, musíme vytvořit takové komunikace, po kterých budou řidiči jezdit plynule, ale zároveň bezpečnou rychlostí.
Velmi zajímavým diskusním tématem v problematice řešení páteřních komunikací je Slovanská třída s netradičním provozem tramvaje po okrajích ulice. Právě v tomto případě se domnívám, že tramvaj se zastávkami přímo na chodníku je řešením výtečným, tramvaj by se neměla převádět do středu komunikace, protože i ten nejlépe zabezpečený ostrůvek bude stále ostrovem uprostřed dopravního ruchu. Přirozeně tramvaj po okrajích bude zcela přijatelným řešením, až se dočkáme přeložky silnice 1. třídy od Nepomuku. V každém případě by se již nyní měla otevřít veřejná diskuze, co se Slovanskou třídou.
MF Dnes, 15. 9. 2004
Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu
Rozšíření nástupního ostrůvku je správný tah
Čerstvě dokončený rozšířený nástupní ostrůvek tramvaje na křižovatce U Práce v centru Plzně vyvolává protichůdné a vzrušené reakce. Domnívám se, že zcela neprávem.
Křižovatka U Práce patřila dosud k nejkrizovějším v krajské metropoli a nové řešení výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti, zejména chodců. Výsledek, tedy rozšířený nástupní ostrůvek s novým přístřeškem a zúžení Klatovské v jednom směru, je mimořádně zdařilým řešením, kdy se podařilo dát dohromady jinak mnohdy neslučitelné požadavky - bezpečnost, zvýšený komfort pro uživatele veřejné dopravy a nesnížená průjezdnost pro individuální dopravu. Klatovská třída byla totiž i v minulosti v tomto místě ve směru na Bory pouze jednopruhová (levý pruh slouží pro odbočení na Americkou třídu).
Nejedná se tedy o žádné omezení průjezdnosti, zároveň se však zabrání riskantnímu předjíždění v křižovatce. Navíc zde dokonce vznikly i nové zásobovací boxy pro místní obchody.
Za výsledné řešení skládám městu hlubokou poklonu a doufám, že takových zastávek bude přibývat.
Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu
Rozšíření nástupního ostrůvku je správný tah
Čerstvě dokončený rozšířený nástupní ostrůvek tramvaje na křižovatce U Práce v centru Plzně vyvolává protichůdné a vzrušené reakce. Domnívám se, že zcela neprávem.
Křižovatka U Práce patřila dosud k nejkrizovějším v krajské metropoli a nové řešení výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti, zejména chodců. Výsledek, tedy rozšířený nástupní ostrůvek s novým přístřeškem a zúžení Klatovské v jednom směru, je mimořádně zdařilým řešením, kdy se podařilo dát dohromady jinak mnohdy neslučitelné požadavky - bezpečnost, zvýšený komfort pro uživatele veřejné dopravy a nesnížená průjezdnost pro individuální dopravu. Klatovská třída byla totiž i v minulosti v tomto místě ve směru na Bory pouze jednopruhová (levý pruh slouží pro odbočení na Americkou třídu).
Nejedná se tedy o žádné omezení průjezdnosti, zároveň se však zabrání riskantnímu předjíždění v křižovatce. Navíc zde dokonce vznikly i nové zásobovací boxy pro místní obchody.
Za výsledné řešení skládám městu hlubokou poklonu a doufám, že takových zastávek bude přibývat.

Klatovská třída, zastávka Dobrovského. V roce 2005 vznikla zatím asi nejlepší
zastávka na Klatovské, široké ostrůvky jsou v obou směrech, nechybí přístřešky,
ochranná zábradlí a bezbariérové přechody pro chodce. Našlo se místo i pro
zastavování zásobování.
Foto Jiří Kohout (21. 3. 2006)

Klatovská, zastávka náměstí Míru. Podařená realizace bezpečné a bezbariérové zastávky
usnadnila pohyb cestujících. I zde se našlo místo pro zásobování obchodů. Jenom je škoda,
že chybí zastávkový přístřešek ve směru do města.
Foto Jiří Kohout (21. 3. 2006)
Vybavení zastávek
S vybavením zastávek v Plzni už je to méně slavné. Na mnoha významných zastávkách zcela
chybí přístřešky a vzhledem k nevyjasněným vztahům mezi jejich majiteli, provozovateli,
investory a reklamními agenturami potrvá nepříznivá situace asi ještě hodně dlouho.
Snad nejhorší situace je na Severním Předměstí podél tramvajových tratí.
Plzeňský deník, 30. 9. 2003
Cestující čtyřkou neuschnou
Obyvatelé Lochotína a Bor, kteří používají jako dopravní prostředek městskou hromadnou dopravu, nemají příliš rádi déšť. Tramvajová linka , která obě sídliště spojuje, nemá totiž kromě konečných stanic ani jednu ze zastávek zastřešenou.
„Když prší, tak raději jedu do práce autem. Myslím si, že dopravní podnik by měl o cestující více pečovat,” stěžuje si například František Rychtařík.
Tento názor mají i členové Společnosti pro veřejnou dopravu (SPVD). Podle nich otevřená nástupiště moc cestujících do vozů dopravních podniků nepřilákají. „Pokud má být veřejná doprava konkurenceschopná, musí nabídnout pohodlí. To moknutí na zastávkách není,” míní předseda SPVD Jiří Kohout.
Náprava u tramvajových nástupišť je ale velmi obtížná. Podle pracovníků Správy veřejného statku města Plzně, která se o ně stará, mají totiž stávající ostrůvky nedostatečnou šířku. „Přístřešky na ně můžeme nainstalovat pouze v případě, kdy nástupiště projde celkovou přestavbou,” říká ze ´statku´ Aleš Richtr. Kompletní obnovu prošly v minulých letech například zastávky ve Vejprnické ulici.
Jednodušší je to se zastávkami autobusů. Ty mají na starosti jednotlivé městské obvody. V prvním obvodu přibude letos na zastávkách několik nových přístřešku. „V letošním roce se přístřešky objeví v ulici Na Roudné na zastávkách linky číslo dvacet. Počítáme i s přístřeškem na zastávce v aleji Svobody naproti Družbě,“ říká místostarosta ÚMO Plzeň 1 Jiří Uhlík.
Cestující čtyřkou neuschnou
Obyvatelé Lochotína a Bor, kteří používají jako dopravní prostředek městskou hromadnou dopravu, nemají příliš rádi déšť. Tramvajová linka , která obě sídliště spojuje, nemá totiž kromě konečných stanic ani jednu ze zastávek zastřešenou.
„Když prší, tak raději jedu do práce autem. Myslím si, že dopravní podnik by měl o cestující více pečovat,” stěžuje si například František Rychtařík.
Tento názor mají i členové Společnosti pro veřejnou dopravu (SPVD). Podle nich otevřená nástupiště moc cestujících do vozů dopravních podniků nepřilákají. „Pokud má být veřejná doprava konkurenceschopná, musí nabídnout pohodlí. To moknutí na zastávkách není,” míní předseda SPVD Jiří Kohout.
Náprava u tramvajových nástupišť je ale velmi obtížná. Podle pracovníků Správy veřejného statku města Plzně, která se o ně stará, mají totiž stávající ostrůvky nedostatečnou šířku. „Přístřešky na ně můžeme nainstalovat pouze v případě, kdy nástupiště projde celkovou přestavbou,” říká ze ´statku´ Aleš Richtr. Kompletní obnovu prošly v minulých letech například zastávky ve Vejprnické ulici.
Jednodušší je to se zastávkami autobusů. Ty mají na starosti jednotlivé městské obvody. V prvním obvodu přibude letos na zastávkách několik nových přístřešku. „V letošním roce se přístřešky objeví v ulici Na Roudné na zastávkách linky číslo dvacet. Počítáme i s přístřeškem na zastávce v aleji Svobody naproti Družbě,“ říká místostarosta ÚMO Plzeň 1 Jiří Uhlík.
MF Dnes, 9. 8. 2004
Miroslav Klas, Společnost pro veřejnou dopravu
Na zastávky patří také přístřešky
Minulý týden ve čtvrtek zachránilo zábradlí na refýži ve Vejprnické ulici několik lidí od katastrofy. Měli štěstí, neboť zdaleka ne všechny refýže mají pevné zábradlí. Zástupci Společnosti pro veřejnou dopravu již dva roky marně upozorňují představitele města zodpovědné za dopravu na špatný stav zastávek na Severním Předměstí. Zde sice zábradlí je, ale často v havarijním stavu. Je také neuvěřitelné, že na nejfrekventovanějších tramvajových zastávkách i po 20 letech užívání čelí cestující větru, dešti a odletující špíně ze silnice bez přístřešků. Představitelé města si zřejmě myslí, že promočený cestující se zahřeje nadšeným pocitem z čipové karty. Proto se ptám, kdy se konečně dočkáme na Severním Předměstí bezpečných a pohodlných tramvajových zastávek?
Miroslav Klas, Společnost pro veřejnou dopravu
Na zastávky patří také přístřešky
Minulý týden ve čtvrtek zachránilo zábradlí na refýži ve Vejprnické ulici několik lidí od katastrofy. Měli štěstí, neboť zdaleka ne všechny refýže mají pevné zábradlí. Zástupci Společnosti pro veřejnou dopravu již dva roky marně upozorňují představitele města zodpovědné za dopravu na špatný stav zastávek na Severním Předměstí. Zde sice zábradlí je, ale často v havarijním stavu. Je také neuvěřitelné, že na nejfrekventovanějších tramvajových zastávkách i po 20 letech užívání čelí cestující větru, dešti a odletující špíně ze silnice bez přístřešků. Představitelé města si zřejmě myslí, že promočený cestující se zahřeje nadšeným pocitem z čipové karty. Proto se ptám, kdy se konečně dočkáme na Severním Předměstí bezpečných a pohodlných tramvajových zastávek?
MF Dnes, 24. 8. 2004
Miroslav Kalous, náměstek primátora
ODPOVEĎ: Zastávky tramvají stále zlepšujeme
Cestujícím městské hromadné dopravy slouží v Plzni zhruba 100 tramvajových zastávek. Ptá-li se Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu v MF Dnes, kdy se konečně na Severním Předměstí dočkají občané pohodlných a bezpečných zastávek, lze po pravdě odpovědět, že jsme si vědomi jejich nevyhovujícího stavu. Problém však rozhodně nestojí tak, že se úrovní zastávek nezabýváme. Hotová je rekonstrukce zastávky Lékařská fakulta - Lidická, připravují se přestavby Plaská - Západní, Severka, Pod Záhorskem, Boženy Němcové a Lékařská fakulta - Karlovarská.
U dalších lochotínských zastávek se počítá s výměnou povrchu, zábradlí a doplněním přístřešků. Nejde přitom zanedbat naše finanční možnosti - i u těchto jednoduchých staveb přesahují náklady půl milionu korun na jedno nástupiště. V příštím roce chceme zpracovat projekty obnovy čtyř párů zastávek na Lidické a Plaské třídě. Nechci lacině argumentovat vandalismem. Ale náklady na běžné opravy zastávek ročně dosahují výše přes milion korun. Na druhou stranu možná jen málokdo ví, že v Plzni máme jednu z nejkratších průměrných vzdáleností mezi zastávkami v ČR cca 430 metrů. Stejně jako fakt, že jen letos jsme na zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestujících na zastávkách vynaložili přes 20 milionů korun. A to bez ohledu na realizaci projektu čipové karty, kterou s problémem spojil pan Klas.
Zůstaneme-li u zastávek, chceme jejich opravy využít nejen k pouhé výměně zabradlí, ale i k radikálnímu zlepšení jejich vzhledu a postupnému dosažení jednotného vizuálního stylu. Při velkých rekonstrukcích jsme letos i v loňském roce vyzkoušeli několik nových typů zábradlí a přístřešků, takže máme dostatek podkladů pro rozhodnutí o budoucí jednotné podobě těchto zařízení.
Miroslav Kalous, náměstek primátora
ODPOVEĎ: Zastávky tramvají stále zlepšujeme
Cestujícím městské hromadné dopravy slouží v Plzni zhruba 100 tramvajových zastávek. Ptá-li se Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu v MF Dnes, kdy se konečně na Severním Předměstí dočkají občané pohodlných a bezpečných zastávek, lze po pravdě odpovědět, že jsme si vědomi jejich nevyhovujícího stavu. Problém však rozhodně nestojí tak, že se úrovní zastávek nezabýváme. Hotová je rekonstrukce zastávky Lékařská fakulta - Lidická, připravují se přestavby Plaská - Západní, Severka, Pod Záhorskem, Boženy Němcové a Lékařská fakulta - Karlovarská.
U dalších lochotínských zastávek se počítá s výměnou povrchu, zábradlí a doplněním přístřešků. Nejde přitom zanedbat naše finanční možnosti - i u těchto jednoduchých staveb přesahují náklady půl milionu korun na jedno nástupiště. V příštím roce chceme zpracovat projekty obnovy čtyř párů zastávek na Lidické a Plaské třídě. Nechci lacině argumentovat vandalismem. Ale náklady na běžné opravy zastávek ročně dosahují výše přes milion korun. Na druhou stranu možná jen málokdo ví, že v Plzni máme jednu z nejkratších průměrných vzdáleností mezi zastávkami v ČR cca 430 metrů. Stejně jako fakt, že jen letos jsme na zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestujících na zastávkách vynaložili přes 20 milionů korun. A to bez ohledu na realizaci projektu čipové karty, kterou s problémem spojil pan Klas.
Zůstaneme-li u zastávek, chceme jejich opravy využít nejen k pouhé výměně zabradlí, ale i k radikálnímu zlepšení jejich vzhledu a postupnému dosažení jednotného vizuálního stylu. Při velkých rekonstrukcích jsme letos i v loňském roce vyzkoušeli několik nových typů zábradlí a přístřešků, takže máme dostatek podkladů pro rozhodnutí o budoucí jednotné podobě těchto zařízení.

Bory, přestupní uzel linek tramvaje a autobusů. Přestup z tramvaje na autobus
je nepříjemný a nebezpečný - znamená přebíhat přes rušnou komunikaci v nepřehledné
křižovatce. K tomu jsou obě nejdůležitější autobusové zastávky (linky 30) bez
přístřešku. Cestující zde běžně moknou i více než deset minut.
Foto Jiří Kohout (14. 2. 2006)

Skvrňany, zastávka Macháčkova. Prostor zastávek byl vylepšen zpomalovacími prahy
v jízdních pruzích pro auta a bezbariérovým přechodem pro chodce. Díky nevhodně
umístěnému označníku je však ostrůvek pro vozíčkáře obtížně dostupný.
Foto Jiří Kohout (21. 3. 2006)

Tylova ulice. Jedna z nejvýznamnějších zastávek trolejbusů patří zároveň k těm
nejméně vyhovujícím. Chybí bezpečné a bezbariérové přechody v bezprostřední blízkosti zastávky,
zastávkový přístřešek a především je nutné výrazně rozšířit chodník, aby se lidé
na zastávku vůbec vešli. Ve špičkách je totiž téměř nemožné přestupovat mezi trolejbusy.
Foto Jiří Kohout (21. 3. 2006)
Přestupní uzel u Hlavního nádraží v Plzni - Akce SPVD
Na kritickou situaci přestupního uzlu veřejné dopravy u Hlavního nádraží jsme se rozhodli upozornit výstavami u příležitosti Dne bez aut v září 2002. Výstavy u nádraží a v centru U Branky navštívilo několik tisíc lidí. Kromě ankety jsme také sbírali podpisy pod dopis, který žádal vedení města zřídit trolejbusové zastávky a pžechod pro chodce mezi podjezdy v Mikulášské ulici. Byli jsme potěšeni zájmem a podporou obyvatelů města i těch, kteří do Plzně dojíždějí za prací a studiem. Anketu naleznete na další stránce, reakce a diskuse v médiích naleznete na této straně níže.

Výstava před budovou Hlavního nádraží se konala v zapůjčeném trolejbusu 21TrACI, který k nádraží přijel na pomocný agregát. V trolejbusu byla výstava informačních panelů, před trolejbusem jsme sbírali podpisy pod dopis požadující zřízení trolejbusových zastávek mezi mosty u nádraží a lidé vyplňovali anketu.
Foto Jan Šlehofer (20. 9. 2002)
MF Dnes, Kraj Plzeňský, 14. 8. 2002
Jiří Kohout, Miroslav Klas, Společnost pro veřejnou dopravu
Nový most přes nádraží bude šancí pro Plzeňany
Už brzy začnou jezdit auta po čerstvě otevřeném přemostění plzeňského hlavního nádraží. Tato nová komunikace logicky navazuje na soubor staveb U Trati. Její význam však nespočívá jen v rozšíření kapacity pro individuální automobilovou dopravu. Nově otevřený most přes nádraží znamená pro centrum Plzně velkou šanci. Přemostění nádraží podle Zásad rozvoje komunikační sítě města Plzně uzavírá východní část malého městského okruhu a současně tvoří významné propojení sever - jihovýchod. To uvítají jistě lidé bydlící podél přetížené Slovanské a Mikulášské třídy. Význam nového mostu přes nádraží je však ještě daleko širší. Konečně může dojít k dlouho plánovanému zklidnění prostoru před nádražím a ze Sirkové a Americké ulice se mohou opět stát plnohodnotné obchodní třídy.
Velkým problémem je ovšem dlouhý a bariérový přestup mezi železnicí a MHD. Mezi hranami nástupišť vlaku a tramvaje je to až 750 metrů. Proto by bylo velmi vhodné zklidnit Mikulášskou třídu a novou zastávku tramvají a trolejbusů umístit přímo mezi oba viadukty hlavního nádraží. Zkrátí se tak nepříjemně dlouhá přestupní vzdálenost a zároveň se tak umožní bezbariérový přestup pro tělesně postižené. Bezbariérový přístup k hlavnímu nádraží je velkým problémem. Současná situace je neúnosná. Pro tělesně postižené, ale i například pro maminky s kočárky a starší spoluobčany, je přestup u nádraží doslova noční můrou. Úzké průchody, příkré schody, složité a dlouhé podchody nemají na tak významném a veřejně přístupném místě co dělat. Společná zastávka tramvaje a trolejbusu přímo před nádražím by navíc také výrazně zlepšila přestup i mezi samotnými linkami MHD. Dokážeme si mezi viadukty představit i pěší zónu navazující na obchodní bulvár Americké a ponechat pouze jednosměrku pro obsluhu nádraží. Pro cestující a nakupující Plzeňany se oblast kolem hlavního nádraží po zklidnění může stát bezpečnou a vyhledávanou.
Občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu s celostátní působností propaguje veřejnou dopravu u občanů i politiků jako výhodnou alternativu městské dopravy, která umožňuje vytvořit příjemné, bezpečné a zdravé prostředí měst. Členy sdružení jsou odborníci i příznivci veřejné dopravy z řad občanů. V současné době jsou aktivity společnosti soustředěny zejména na záchranu trolejbusového provozu v Mariánských Lázních a rozvoj MHD a IDS v Plzni.
Jiří Kohout, Miroslav Klas, Společnost pro veřejnou dopravu
Nový most přes nádraží bude šancí pro Plzeňany
Už brzy začnou jezdit auta po čerstvě otevřeném přemostění plzeňského hlavního nádraží. Tato nová komunikace logicky navazuje na soubor staveb U Trati. Její význam však nespočívá jen v rozšíření kapacity pro individuální automobilovou dopravu. Nově otevřený most přes nádraží znamená pro centrum Plzně velkou šanci. Přemostění nádraží podle Zásad rozvoje komunikační sítě města Plzně uzavírá východní část malého městského okruhu a současně tvoří významné propojení sever - jihovýchod. To uvítají jistě lidé bydlící podél přetížené Slovanské a Mikulášské třídy. Význam nového mostu přes nádraží je však ještě daleko širší. Konečně může dojít k dlouho plánovanému zklidnění prostoru před nádražím a ze Sirkové a Americké ulice se mohou opět stát plnohodnotné obchodní třídy.
Velkým problémem je ovšem dlouhý a bariérový přestup mezi železnicí a MHD. Mezi hranami nástupišť vlaku a tramvaje je to až 750 metrů. Proto by bylo velmi vhodné zklidnit Mikulášskou třídu a novou zastávku tramvají a trolejbusů umístit přímo mezi oba viadukty hlavního nádraží. Zkrátí se tak nepříjemně dlouhá přestupní vzdálenost a zároveň se tak umožní bezbariérový přestup pro tělesně postižené. Bezbariérový přístup k hlavnímu nádraží je velkým problémem. Současná situace je neúnosná. Pro tělesně postižené, ale i například pro maminky s kočárky a starší spoluobčany, je přestup u nádraží doslova noční můrou. Úzké průchody, příkré schody, složité a dlouhé podchody nemají na tak významném a veřejně přístupném místě co dělat. Společná zastávka tramvaje a trolejbusu přímo před nádražím by navíc také výrazně zlepšila přestup i mezi samotnými linkami MHD. Dokážeme si mezi viadukty představit i pěší zónu navazující na obchodní bulvár Americké a ponechat pouze jednosměrku pro obsluhu nádraží. Pro cestující a nakupující Plzeňany se oblast kolem hlavního nádraží po zklidnění může stát bezpečnou a vyhledávanou.
Občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu s celostátní působností propaguje veřejnou dopravu u občanů i politiků jako výhodnou alternativu městské dopravy, která umožňuje vytvořit příjemné, bezpečné a zdravé prostředí měst. Členy sdružení jsou odborníci i příznivci veřejné dopravy z řad občanů. V současné době jsou aktivity společnosti soustředěny zejména na záchranu trolejbusového provozu v Mariánských Lázních a rozvoj MHD a IDS v Plzni.
Plzeňský deník, 4. 10. 2002
Dojíždějící chtějí nové zastávky u hlavního vlakového nádraží
Většině lidem denně dojíždějícím do zaměstnání vadí velká přestupní vzdálenost. Přecházení je nepříjemné hlavně v noci a v zimě.
Hodně obyvatel nejen z okresů Plzeň-jih a Plzeň-sever dojíždí za prací do Plzně. Denně je čeká vstávání ve čtyři hodiny, cesta nevytopeným vlakem a ještě dlouhé a nepříjemné přecházení na trolejbusovou nebo tramvajovou zastávku. Většině dojíždějících vadí velká přestupní vzdálenost mezi nádražím a zastávkami městské dopravy.
"Copak ráno? To to ještě jde, protože do práce jezdí hodně lidí. Ale večer, když se vracím z odpolední po desáté hodině, je ta cesta opravdu nepříjemná. Bojím se procházet podchodem a v zimě, když to všude klouže, trvá přechod ještě déle," stěžuje si Petra Štruncová ze Spáleného Poříčí.
Vyjádřit se k úrovni městské hromadné dopravy v Plzni mohli naši občané v minulém týdnu. Umožnila jim to výstava informačních panelů a anketa, kterou ve stanu ve Smetanových sadech u Branky pořádala plzeňská Společnost pro veřejnou dopravu. Akce navázala na Den bez aut, který vyhlásilo sdružení Děti Země.
Možnosti využilo na tři sta občanů.
"Zájemci si tam mohli vybrat, která ze tří variant budoucí úpravy prostoru před hlavním vlakovým nádražím by jim nejvíce vyhovovala. Pětašedesát procent dotázaných si proto přeje převedení automobilové dopravy na nový most přes nádraží, vytvoření nové pěší zóny a zastávek tramvají a trolejbusů pod severním viaduktem nádraží. Více než třetina dotazovaných požaduje vybudování nových zastávek hromadné dopravy před nádražím a pro průjezd aut ponechat jednosměrku vedoucí z centra," popisuje předseda společnosti Jiří Kohout. Připomíná, že další lidé v anketě navrhli jiná řešení, například posunout tramvajovou odbočku až před nádražní budovu.
Návštěvníci výstavy mohli podepisovat i dopis primátorovi, ve kterém veřejnost žádá o vytvoření zastávky trolejbusu číslo 12 přímo mezi viadukty před hlavním nádražím.
"Vybudování zastávek a přechodů pro chodce na zmíněném místě nic nebrání. Jednoduchou úpravou by se ihned zlepšil přestup mezi městskou dopravou a vlaky. Do budoucna město počítá s kompletní přestavbou přednádražního prostoru. Jeho nová úprava bude záviset i na názoru veřejnosti," míní Kohout.
Dojíždějící chtějí nové zastávky u hlavního vlakového nádraží
Většině lidem denně dojíždějícím do zaměstnání vadí velká přestupní vzdálenost. Přecházení je nepříjemné hlavně v noci a v zimě.
Hodně obyvatel nejen z okresů Plzeň-jih a Plzeň-sever dojíždí za prací do Plzně. Denně je čeká vstávání ve čtyři hodiny, cesta nevytopeným vlakem a ještě dlouhé a nepříjemné přecházení na trolejbusovou nebo tramvajovou zastávku. Většině dojíždějících vadí velká přestupní vzdálenost mezi nádražím a zastávkami městské dopravy.
"Copak ráno? To to ještě jde, protože do práce jezdí hodně lidí. Ale večer, když se vracím z odpolední po desáté hodině, je ta cesta opravdu nepříjemná. Bojím se procházet podchodem a v zimě, když to všude klouže, trvá přechod ještě déle," stěžuje si Petra Štruncová ze Spáleného Poříčí.
Vyjádřit se k úrovni městské hromadné dopravy v Plzni mohli naši občané v minulém týdnu. Umožnila jim to výstava informačních panelů a anketa, kterou ve stanu ve Smetanových sadech u Branky pořádala plzeňská Společnost pro veřejnou dopravu. Akce navázala na Den bez aut, který vyhlásilo sdružení Děti Země.
Možnosti využilo na tři sta občanů.
"Zájemci si tam mohli vybrat, která ze tří variant budoucí úpravy prostoru před hlavním vlakovým nádražím by jim nejvíce vyhovovala. Pětašedesát procent dotázaných si proto přeje převedení automobilové dopravy na nový most přes nádraží, vytvoření nové pěší zóny a zastávek tramvají a trolejbusů pod severním viaduktem nádraží. Více než třetina dotazovaných požaduje vybudování nových zastávek hromadné dopravy před nádražím a pro průjezd aut ponechat jednosměrku vedoucí z centra," popisuje předseda společnosti Jiří Kohout. Připomíná, že další lidé v anketě navrhli jiná řešení, například posunout tramvajovou odbočku až před nádražní budovu.
Návštěvníci výstavy mohli podepisovat i dopis primátorovi, ve kterém veřejnost žádá o vytvoření zastávky trolejbusu číslo 12 přímo mezi viadukty před hlavním nádražím.
"Vybudování zastávek a přechodů pro chodce na zmíněném místě nic nebrání. Jednoduchou úpravou by se ihned zlepšil přestup mezi městskou dopravou a vlaky. Do budoucna město počítá s kompletní přestavbou přednádražního prostoru. Jeho nová úprava bude záviset i na názoru veřejnosti," míní Kohout.
MF Dnes, Kraj Plzeňský, 10. 10. 2002
Jaroslav Nedvěd
Plzeňané požadují zastávky u nádraží.
Lidé chtějí, aby se v místech zklidnila doprava.
Vrácení zastávek trolejbusů a tramvají před Hlavní nádraží v Plzni chtějí u vedení plzeňského magistrátu prosadit představitelé Společnosti pro veřejnou dopravu. Ti se přitom opírají o výsledky nedávného průzkumu mezi obyvateli krajské metropole.
Většina z více než čtyř set dotázaných Plzeňanů v průzkumu totiž uvedla, že si přeje, aby se prostor před nádražím zklidnil a byly zde opět zastávky vozů hromadné dopravy. Lidé se v průzkumu navíc vyslovili pro to, aby se nádraží s Americkou třídou spojilo pěší zónou.
"Zklidnění prostoru před nádražím a instalaci zastávek trolejbusů a tramvají považujeme za test, jak vážně to vedení města myslí, když tvrdí, že preferuje hromadnou dopravu a chce zklidnit provoz v centru Plzně. Víme, že nelze všechno udělat hned, ale už dnes by bylo možné vrátit mezi viadukty před nádražím zastávky trolejbusové linky číslo 12. S nimi by tam samozřejmě vznikl přechod pro chodce, který by umožnil bezbariérový přístup k Hlavnímu nádraží. S tímto požadavkem se obrátíme na vedení města," prohlásil předseda Společnosti pro veřejnou dopravu Jiří Kohout.
Náměstek plzeňského primátora Miroslav Kalous sdělil, že město o návratu zastávek před nádraží uvažuje. Realizace takového projektu však podle náměstka nebude jednoduchá. "Jde o to, jak a kdo to bude platit. Máme připraveny tři varianty. Souvisí s možným rozšířením viaduktů před nádražím. Budeme o řešení jednat s policií i s Českými drahami, které by se na projektu mohly finančně podílet," uvedl Miroslav Kalous. A kdy se rozhodne? "Byl bych rád, kdyby verdikt padl v příštím roce a v roce 2004 už by v rozpočtu města mohly být peníze na realizaci," prohlásil Kalous.
Náměstek se nedomnívá, že by bylo možné okamžitě před nádraží vrátit zastávky trolejbusů. "Prověřujeme to. Není problém se zastávkou na trase do centra. V opačném směru ovšem trolejbus nemá kde zastavit," konstatoval Kalous. S tím Jiří Kohout nesouhlasí. "Pokud má mít hromadná doprava přednost, jak stjí v zásadách dopravní politiky města, tak by auta mohla počkat, až trolejbus ze zastávky odjede," argumentuje Jiří Kohout. Náměstek nesouhlasí: "To by mohlo na Americké vyvolat velké dopravní zácpy," řekl Kalous.
"Pokud je tedy bezproblémová jen zastávka v jednom směru, ať je jen jedna. Určitě je možné udělat i přechod pro chodce. S tím není nutné čekat na nějaké nákladné řešení," konstatoval Jiří Kohout.
Jaroslav Nedvěd
Plzeňané požadují zastávky u nádraží.
Lidé chtějí, aby se v místech zklidnila doprava.
Vrácení zastávek trolejbusů a tramvají před Hlavní nádraží v Plzni chtějí u vedení plzeňského magistrátu prosadit představitelé Společnosti pro veřejnou dopravu. Ti se přitom opírají o výsledky nedávného průzkumu mezi obyvateli krajské metropole.
Většina z více než čtyř set dotázaných Plzeňanů v průzkumu totiž uvedla, že si přeje, aby se prostor před nádražím zklidnil a byly zde opět zastávky vozů hromadné dopravy. Lidé se v průzkumu navíc vyslovili pro to, aby se nádraží s Americkou třídou spojilo pěší zónou.
"Zklidnění prostoru před nádražím a instalaci zastávek trolejbusů a tramvají považujeme za test, jak vážně to vedení města myslí, když tvrdí, že preferuje hromadnou dopravu a chce zklidnit provoz v centru Plzně. Víme, že nelze všechno udělat hned, ale už dnes by bylo možné vrátit mezi viadukty před nádražím zastávky trolejbusové linky číslo 12. S nimi by tam samozřejmě vznikl přechod pro chodce, který by umožnil bezbariérový přístup k Hlavnímu nádraží. S tímto požadavkem se obrátíme na vedení města," prohlásil předseda Společnosti pro veřejnou dopravu Jiří Kohout.
Náměstek plzeňského primátora Miroslav Kalous sdělil, že město o návratu zastávek před nádraží uvažuje. Realizace takového projektu však podle náměstka nebude jednoduchá. "Jde o to, jak a kdo to bude platit. Máme připraveny tři varianty. Souvisí s možným rozšířením viaduktů před nádražím. Budeme o řešení jednat s policií i s Českými drahami, které by se na projektu mohly finančně podílet," uvedl Miroslav Kalous. A kdy se rozhodne? "Byl bych rád, kdyby verdikt padl v příštím roce a v roce 2004 už by v rozpočtu města mohly být peníze na realizaci," prohlásil Kalous.
Náměstek se nedomnívá, že by bylo možné okamžitě před nádraží vrátit zastávky trolejbusů. "Prověřujeme to. Není problém se zastávkou na trase do centra. V opačném směru ovšem trolejbus nemá kde zastavit," konstatoval Kalous. S tím Jiří Kohout nesouhlasí. "Pokud má mít hromadná doprava přednost, jak stjí v zásadách dopravní politiky města, tak by auta mohla počkat, až trolejbus ze zastávky odjede," argumentuje Jiří Kohout. Náměstek nesouhlasí: "To by mohlo na Americké vyvolat velké dopravní zácpy," řekl Kalous.
"Pokud je tedy bezproblémová jen zastávka v jednom směru, ať je jen jedna. Určitě je možné udělat i přechod pro chodce. S tím není nutné čekat na nějaké nákladné řešení," konstatoval Jiří Kohout.

Pohled od nádražní budovy k severnímu mostu přes Mikulášskou ulici. Na úrovni, kde se právě nachází tramvaj, je záliv, který by mohl sloužit pro námi prosazovanou zastávku trolejbusu linky 12. Docházková vzdálenost od vlaku na trolejbusy městské dopravy by se tak zkrátila na zlomek té současné. Uvítali by ji jistě i lidé s těžkými zavazadly, maminky s kočárky a imobilní spoluobčané. Odpor magistrátu v této věci se však nepodařilo zlomit.
Foto Jiří Kohout (14. 2. 2006)
Plzeňský deník, 10. 10. 2002
Plzeňanům vadí dlouhé přestupy z vlaků na městskou dopravu
Tvrdou kritiku veřejnosti si vysloužil plzeňský magistrát za nedostatečnou regulaci aut a jejich parkování v centru Plzně. Celkem dvaadevadesát procent občanů si stěžuje na malý počet pěších zón. Vyplynulo to z ankety, kterou zorganizovala Společnost pro veřejnou dopravu.
"Z výsledků jasně vyplývá, že současná dopravní politika města není schopna vypořádat se s nejvážnějšími problémy," řekl včera předseda společnosti Jiří Kohout.
"Přitom některá řešení by nemusela být tak nákladná. Navíc, zatímco v jiných městech pěší zóny přibývají, v Plzni naopak ubývají. Závažným problémem jsou přeplněné dopravní prostředky městské hromadné dopravy a malá bezpečnost v ulicích. Alarmující je i fakt, že Americkou třídou projede za třináct hodin třináct tisíc aut," uvedl Kohout.
V anketě se občané vyjadřovali i k situaci přestupního uzlu u plzeňského hlavního nádraží a jeho budoucí přestavby. V Plzni totiž byla naměřena nejdelší vzdálenost mezi tramvají a vlaky, která představuje téměř kilometr.
"Za nejlepší úpravu přestupního uzlu u hlavního nádraží považují respondenti pěší zónu a nové nástupní ostrůvky tramvají a trolejbusů," dodal Kohout. S postavením zastávky mezi viadukty a tím i se zkrácením cesty na trolejbus a tramvaje a s jednosměrným provozem v ulici by souhlasilo 35 procent lidí.
Zřízení nové zastávky mezi viadukty v prostoru před nádražím by nemělo být podle členů komplikované, v minulosti zde zastávka už byla. Podle Františka Zídka z útvaru koncepce a rozvoje magistrátu ale její provoz vzhledem k velkému množství výfukových zplodin zakázali hygienici.
"Velmi oceňuji, že takové aktivity tady jsou; na řešení této situace se zpracovává studie, která by měla být v dohledné době hotová," konstatoval Zídek. Proti některým řešením navrhovaným Společností pro veřejnou dopravu by nebyli ani představitelé města. Realizace ale závisí na penězích i dalších okolnostech.
"Lišíme se mnohdy v tom, že oni mohou mít na rozdíl od nás idealističtější návrhy a mohou být netrpělivější při jejich realizaci," dodal Zídek.
Plzeňanům vadí dlouhé přestupy z vlaků na městskou dopravu
Tvrdou kritiku veřejnosti si vysloužil plzeňský magistrát za nedostatečnou regulaci aut a jejich parkování v centru Plzně. Celkem dvaadevadesát procent občanů si stěžuje na malý počet pěších zón. Vyplynulo to z ankety, kterou zorganizovala Společnost pro veřejnou dopravu.
"Z výsledků jasně vyplývá, že současná dopravní politika města není schopna vypořádat se s nejvážnějšími problémy," řekl včera předseda společnosti Jiří Kohout.
"Přitom některá řešení by nemusela být tak nákladná. Navíc, zatímco v jiných městech pěší zóny přibývají, v Plzni naopak ubývají. Závažným problémem jsou přeplněné dopravní prostředky městské hromadné dopravy a malá bezpečnost v ulicích. Alarmující je i fakt, že Americkou třídou projede za třináct hodin třináct tisíc aut," uvedl Kohout.
V anketě se občané vyjadřovali i k situaci přestupního uzlu u plzeňského hlavního nádraží a jeho budoucí přestavby. V Plzni totiž byla naměřena nejdelší vzdálenost mezi tramvají a vlaky, která představuje téměř kilometr.
"Za nejlepší úpravu přestupního uzlu u hlavního nádraží považují respondenti pěší zónu a nové nástupní ostrůvky tramvají a trolejbusů," dodal Kohout. S postavením zastávky mezi viadukty a tím i se zkrácením cesty na trolejbus a tramvaje a s jednosměrným provozem v ulici by souhlasilo 35 procent lidí.
Zřízení nové zastávky mezi viadukty v prostoru před nádražím by nemělo být podle členů komplikované, v minulosti zde zastávka už byla. Podle Františka Zídka z útvaru koncepce a rozvoje magistrátu ale její provoz vzhledem k velkému množství výfukových zplodin zakázali hygienici.
"Velmi oceňuji, že takové aktivity tady jsou; na řešení této situace se zpracovává studie, která by měla být v dohledné době hotová," konstatoval Zídek. Proti některým řešením navrhovaným Společností pro veřejnou dopravu by nebyli ani představitelé města. Realizace ale závisí na penězích i dalších okolnostech.
"Lišíme se mnohdy v tom, že oni mohou mít na rozdíl od nás idealističtější návrhy a mohou být netrpělivější při jejich realizaci," dodal Zídek.
Plzeňský deník, 29. 9. 2003
Vlastimil Leška
MHD u nádraží? Zatím sen
Už delší dobu plzeňská radnice slibuje, že vyřeší nevyhovující přístup od hlavního vlakového nádraží k zastávkám městské hromadné dopravy. Úprava prostoru před nádražím se však stále odkládá.
„Dojíždím do Plzně do školy. Než vystoupím z vlaku a ocitnu se na trolejbusové zastávce, pěkně se projdu. Procestovala jsem kus republiky, Plzeň je v tomhle směru jedno z nejhorších měst,” stěžuje si Marcela Tomášková.
Řešením přednádražního prostoru kritizují již delší dobu členové Společnosti pro veřejnou dopravu. Před rokem přišli s vlastním návrhem zlepšení. Jejich požadavky však město dosud nevyslyšelo. „ V našem návrhu počítáme s omezením individuální automobilové dopravy a přesunutím zastávek MHD blíže k nádražní hale,” říká předseda společnosti Jiří Kohout.
Podle SPVD by v první fázi stačilo vybudovat v zálivu vozovky přímo před nádražím zastávku trolejbusu. „Náklady jsou minimální. Pouze odstranit zábradlí, postavit zastávkový označník a provést dopraví značení,” míní Kohout. Podle náměstka plzeňského primátora Miroslava Kalouse město se zlepšením dopravní situace před nádražím počítá. Problémem jsou prý peníze. „Máme v plánu rozšířit železniční viadukt, tak aby zde mohly vzniknout tramvajové zastávky. Problémem jsou majetkové záležitosti. Viadukt patří Českým drahám,” vysvětluje Kalous. Podle náměstka by úprava prostoru vyšla na několik stovek miliónů korun, které město nemá.
Stavbě také brání dohady okolo modernizace třetího železničního koridoru. „Zatím není jasno, jakým způsobem vůbec bude modernizace nádraží provedena. Do té doby není možné úpravu přednádraží vyřešit,” říká radní Martin Pytlík.
Vlastimil Leška
MHD u nádraží? Zatím sen
Už delší dobu plzeňská radnice slibuje, že vyřeší nevyhovující přístup od hlavního vlakového nádraží k zastávkám městské hromadné dopravy. Úprava prostoru před nádražím se však stále odkládá.
„Dojíždím do Plzně do školy. Než vystoupím z vlaku a ocitnu se na trolejbusové zastávce, pěkně se projdu. Procestovala jsem kus republiky, Plzeň je v tomhle směru jedno z nejhorších měst,” stěžuje si Marcela Tomášková.
Řešením přednádražního prostoru kritizují již delší dobu členové Společnosti pro veřejnou dopravu. Před rokem přišli s vlastním návrhem zlepšení. Jejich požadavky však město dosud nevyslyšelo. „ V našem návrhu počítáme s omezením individuální automobilové dopravy a přesunutím zastávek MHD blíže k nádražní hale,” říká předseda společnosti Jiří Kohout.
Podle SPVD by v první fázi stačilo vybudovat v zálivu vozovky přímo před nádražím zastávku trolejbusu. „Náklady jsou minimální. Pouze odstranit zábradlí, postavit zastávkový označník a provést dopraví značení,” míní Kohout. Podle náměstka plzeňského primátora Miroslava Kalouse město se zlepšením dopravní situace před nádražím počítá. Problémem jsou prý peníze. „Máme v plánu rozšířit železniční viadukt, tak aby zde mohly vzniknout tramvajové zastávky. Problémem jsou majetkové záležitosti. Viadukt patří Českým drahám,” vysvětluje Kalous. Podle náměstka by úprava prostoru vyšla na několik stovek miliónů korun, které město nemá.
Stavbě také brání dohady okolo modernizace třetího železničního koridoru. „Zatím není jasno, jakým způsobem vůbec bude modernizace nádraží provedena. Do té doby není možné úpravu přednádraží vyřešit,” říká radní Martin Pytlík.
Právo, 30. 12. 2003
Ivan Blažek
Stanice tramvaje se asi vrátí před hlavní nádraží
Před hlavní nádraží Českých drah v Plzni, konkrétně pod jeden ze dvou zdejších viaduktů, se asi vrátí stanice tramvaje.
Ty zde sice už kdysi bývaly, ale už řadu let jsou posunuté o několik set metrů dále směrem k centru města a cestující tak musí překonávat při cestě na vlak poměrně velkou docházkovou vzdálenost. "Nové ostrůvky by měly být umístěné pod severním viaduktem, tedy směrem k Americké třídě," řekl Právu náměstek plzeňského primátora Miroslav Kalous (ODS), podle něhož bude radnice v této věci jednat s Českými drahami a se Správou železniční dopravní cesty. "Podjezdy totiž bude nutné rozšířit a to se bez souhlasu drah neobejde," dodal Kalous. Před nádražím by měl zároveň vzniknout celý nový přestupní uzel městské hromadné dopravy, protože se v těchto místech uvažuje i o zřízení zastávek trolejbusů. "Současné stanice tramvaje by se naopak měly posunout dál směrem k Jánu," podotkl Kalous. Součástí proměny prostoru nádraží má být i vybudování nových podchodů směrem do Šumavské a Koterovské ulice. Celkové náklady se zatím odhadují na zhruba šest set miliónů korun. "Samotná příprava je otázkou dvou tří let a pak je otázka, kdy se podaří sehnat peníze," připomněl Kalous, podle něhož hlavní finanční zátěž ponesou dráhy a město.
Návrat tramvaje a trolejbusu před nádraží by uvítalo plzeňské občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu. "Tuto variantu jsme podporovali. Nejen že zkrátí docházkovou vzdálenost od vlaku, ale díky klasickým přechodům k tramvajovým ostrůvkům odpadnou i problémy, které způsobuje současný systém podchodů a eskalátorů," podotkl Jiří Kohout z uvedené organizace. Magistrát by se však podle něj měl nyní zaměřit na dosažení možného. "A tím je zastávka trolejbusů, která by šla zřídit před nádražím - na rozdíl od stanic tramvaje - bez větších problémů i nákladů. Zatím to ale vypadá, že i na trolejbus dojde teprve v rámci celkového řešení, a to znamená až za několik let," uzavřel Kohout.
Ivan Blažek
Stanice tramvaje se asi vrátí před hlavní nádraží
Před hlavní nádraží Českých drah v Plzni, konkrétně pod jeden ze dvou zdejších viaduktů, se asi vrátí stanice tramvaje.
Ty zde sice už kdysi bývaly, ale už řadu let jsou posunuté o několik set metrů dále směrem k centru města a cestující tak musí překonávat při cestě na vlak poměrně velkou docházkovou vzdálenost. "Nové ostrůvky by měly být umístěné pod severním viaduktem, tedy směrem k Americké třídě," řekl Právu náměstek plzeňského primátora Miroslav Kalous (ODS), podle něhož bude radnice v této věci jednat s Českými drahami a se Správou železniční dopravní cesty. "Podjezdy totiž bude nutné rozšířit a to se bez souhlasu drah neobejde," dodal Kalous. Před nádražím by měl zároveň vzniknout celý nový přestupní uzel městské hromadné dopravy, protože se v těchto místech uvažuje i o zřízení zastávek trolejbusů. "Současné stanice tramvaje by se naopak měly posunout dál směrem k Jánu," podotkl Kalous. Součástí proměny prostoru nádraží má být i vybudování nových podchodů směrem do Šumavské a Koterovské ulice. Celkové náklady se zatím odhadují na zhruba šest set miliónů korun. "Samotná příprava je otázkou dvou tří let a pak je otázka, kdy se podaří sehnat peníze," připomněl Kalous, podle něhož hlavní finanční zátěž ponesou dráhy a město.
Návrat tramvaje a trolejbusu před nádraží by uvítalo plzeňské občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu. "Tuto variantu jsme podporovali. Nejen že zkrátí docházkovou vzdálenost od vlaku, ale díky klasickým přechodům k tramvajovým ostrůvkům odpadnou i problémy, které způsobuje současný systém podchodů a eskalátorů," podotkl Jiří Kohout z uvedené organizace. Magistrát by se však podle něj měl nyní zaměřit na dosažení možného. "A tím je zastávka trolejbusů, která by šla zřídit před nádražím - na rozdíl od stanic tramvaje - bez větších problémů i nákladů. Zatím to ale vypadá, že i na trolejbus dojde teprve v rámci celkového řešení, a to znamená až za několik let," uzavřel Kohout.