brasy
Průmyslová tramvaj v Břasích
Břasy. "Kde to proboha leží?", řeknete si. Možná vám bude
více říkat název nejbližšího městečka, které se jmenuje Radnice. Samozřejmě
myslím tím Radnice u Plzně, nikoli radnici na vašem náměstí. A nyní vás jistě
napadne další otázka, proč tramvaj a zrovna tady? Není to náhodou něco podobného
jako téměř Cimrmanovské tramvaje v Pardubicích od pánů Reitmayera a Čížka? Opravdu
není, ale řekněme si to pěkně od začátku až do konce.
Dnes poměrně nenápadné městečko Radnice bylo v minulosti
velice významné tím, že se zde nacházela Radnická kamenouhelná pánev, kde se těžilo
velmi kvalitní černé uhlí. A právě jedním z center této uhelné pánve bylo i městečko
Břasy. Současně v Břasích a jejich blízkém okolí vzniklo mnoho různých továrniček,
jako například sklárny, chemičky, keramičky, cihelny...
Proto nejvýznamnější vlastník mnoha továren a dolů Johan David Starckl nechal
postavit úzkorozchodnou dráhu o rozchodu 700 mm, která spojovala nádraží ve Stupně
(úvraťová stanice na trati Chrást u Plzně - Radnice) s nejdůležitějšími doly a
nejvýznamnějšími továrnami. Tak se stalo, že v roce 1871 městečko Břasy pokryla
síť úzkých kolejnic, tratě však pokračovaly i za hranice Břas, jednak ke zmíněnému
nádraží ve Stupně, ale například i k poměrně vzdálenému Jánskému dolu nedaleko od
Berounky. Jako pohonu se používalo tehdy obvyklých koní.

Předchůdce elektrické dráhy v Břasích.
Koňka v ulicích.
sbírka Karel Mařík
Na jaře roku 1908 se vedení firmy rozhodlo, že koňku nahradí
elektrickou trakcí, a tak se stalo, že 12.9.1908 vyjela po rekonstrukci tratě na
svou první zkušební jízdu elektrická lokomotiva. Pravidelný provoz byl zahájen
o 5 dní později, tedy 17. září 1908. Uvádí se, že úzkokolejka v Břasích byla první
elektrizovanou úzkorozchodnou tratí, ovšem z pohledu železnice. Ale protože tato
dráha měla charakter malodráhy a velice se blížila severočeským tramvajovým
provozům známých například z Teplic (1895), Ústí nad Labem (1899) nebo zejména
Jablonce (1900), lze o jejím prvenství pochybovat. Rozdíl od zmíněných provozů byl
ale v tom, že na zdejší síti byla provozována výhradně nákladní doprava a pravidelná
osobní doprava nebyla zavedena, byť například v Jablonci byla nákladní doprava
též velmi významně zastoupena a některé tratě byly určeny jen pro nákladní
dopravu.

Nákladní tramvaj v Břasích.
sbírka Karel Hofman
Ale zpět k naší nákladní pouliční dráze, tedy tramvaji v Břasích.
Dráha velice úspěšně přepravovala uhlí, cihly, sklo, keramiku, šamot i další výrobky
nejen za c.k. monarchie, ale i za první republiky, byť se již ve dvacátých letech
začínají uzavírat první sklárny, nadto se začíná omezovat těžba uhlí a v roce 1936
se dokonce začalo na Radnicko dovážet levnější uhlí z Podkrkonoší. Přesto pět
elektrických lokomotiv (některé prameny uvádějí jen 3 lokomotivy) jezdilo radostně
po uličkách Břas i po okolních polích a lukách, nezanechávaje koblihy mezi
pražci :-). Jedna lokomotiva uvezla až 10 vozíků, což bylo asi 10 t nákladu
do stoupání 45 promile. Nejvyšší rychlost vlaku byla 10 km/h, v provozu byly
vždy nasazeny 3 lokomotivy, zbylé dvě tvořily zálohu. Dráha byla napájena
stejnosměrným proudem o napětí 500 V, které bylo dodáváno parní turbínou ve
Starcklově barvírně. Když se elektrárna v roce 1945 odmlčela, byly bohužel
elektrické stroje nahrazeny klasickými dieselovými průmyslovými lokomotivami.
Provoz s nimi prý však byl příliš těžkopádný a proto byla počátkem 50.let
minulého století k dolu Matylda vybudována normálněrozchodná vlečka a úzkokolejka
byla v roce 1953 zrušena.

Radnice v roce 2000, aneb jak si
v roce 1905 představovali metropoli uhelné pánve.
sbírka Tomáš Mykl
Provoz dráhy byl ukončen 5 let před vrcholem těžby ve zdejší uhelné pánvi a pak
už i význam celé Radnické oblasti klesal a klesal. Z unikátní nákladní tramvaje
se do dnešních dnů nezachovalo téměř nic, jen pár mizejících vzpomínek, pár fotografií,
z nichž všechny dvě přinášíme. Cesta od nádraží ve Stupně k Vranovu je prý bývalým tělesem,
sem tam najdeme nějaký základ zařízení, kam tramvajka zajížděla. Kdysi významná
uhelná železnice z Chrástu do Radnic také už není tím, čím bývala, jen pár, zatím
ještě poměrně obsazených motoráčků, brousí zdejší téměř jeden a půl století starou
trať. Trať dokonce ani není začleněna v Integrované dopravě Plzeňska, kam by
logicky patřila a po uvažované přeložce hlavní tratě z Plzně na Prahu mimo Chrást
kamsi do tunelu mezi Plzní-Doubravkou a Ejpovicemi přijde i o těch pár věrných
cestujících. Břasy už dávno nejsou městečkem, bývalé horní město Radnice už také
není tím, čím bývalo a vize futuristů ze začátku dvacátého století se nám dnes
zdají mimořádně úsměvné.

Výřez mapy okolí Plzně ze začátku
20. století s patrnou trasou elektrické dráhy.
sbírka Jiří Šplíchal