extra
22 Tr, první nízkopodlažní trolejbus v Plzni
Pod plzeňské troleje vyjel první nízkopodlažní trolejbus již v roce 1995. Jednalo se o kloubový trolejbus 22 Tr, druhý prototyp Škoda Ostrov se stejnosměrnou výzbrojí Škoda, vyrobený v roce 1994. V Plzni jezdil nejdříve bez cestujících, v druhé polovině roku 1995 a v roce 1996 jezdil ve zkušebním provozu s cestujícími na lince 16 Bory - Doubravka, Zábělská. Trolejbus 22 Tr budil velký zájem u cestující i odborné veřejnosti. Není divu, vždyť se tehdy také jednalo snad o nejmodernější vozidlo veřejné dopravy u nás. Zaujal i příjemný, světle a prostorně působící design architekta Petra Kotase s netradičním uspořádáním dveří u kloubového spojení. Oproti očekávání všech příznivců moderní trolejbusové dopravy se však trolejbusy 22 Tr do Plzně už nedostaly, protože bohužel nedošlo k jejich širší sériové výrobě. Zkoušený vůz se ještě objevil v Brně a Ostravě, aby následně natrvalo zakotvil v severočeském Ústí nad Labem, kde se dožil roku 2020, avšak rozebraný, neboť na něm již od roku 2014 probíhá vleklá generální oprava. Po ní by však měl být opět vrácen do běžného provozu s cestujícími. Oproti moderním nízkopodlažním trolejbusům má totiž velkou přednost, a to koncepci pohonu s dvěma hnanými nápravami, která jsou pro náročný ústecký terén ideální.

22 Tr přijíždí za tahačem do Plzně k Zimnímu stadiónu, kde bude představen veřejnosti.
Foto Jiří Kohout (1995)

Jěště jeden snímek vlečeného trolejbusu 22 Tr.
Foto Jiří Kohout (1995)

Tehdy nejmodernější středoevropský trolejbus 22 Tr se ukazuje veřejnosti před Zimním stadiónem.
Foto Jiří Kohout (1995)

Trolejbus 22 Tr jezdil v letních měsících roku 1995 také k Ústřednímu hřbitovu, ovšem bez cestujících.
Foto Jiří Kohout (1995)

Dvaadvacítka Škody Ostrov a Patrika Kotase míří kolem nádraží do Božkova.
Foto Jiří Kohout (1995)

Nízkopodlažní trolejbus 22 Tr zastavuje v zastávce na Americké třídě u nádraží.
Foto Jiří Kohout (1995)