be
Tramvaj jménem Radost

V závěru roku 2005 dostala svoji první novou tramvaj nejen Praha, ale i „hlavní město Evropy“ Brusel. Na rozdíl od Prahy však byla tramvaj dodána již v září, takže - po odježdění prvních povinných kilometrů bez cestujících, ji bruselští občané dostali k použití jako „Mikulášský dárek“. Konkrétní datum jsem nikde nenašel, ale já osobně ji viděl poprvé na lince číslo 94 ráno dne 6.prosince 2005.

3 generace bruselských kloubových tramvají na nádvoří vozovny Ixelles (muzejní 4032 z roku 1963, 2018 z roku 1993 a 3001).
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
I když se podle „rodného listu“ jmenuje Bombardier Flexity Outlook, bruselský městský Dopravní podnik (MIVB/STIB) ji označuje jako řadu 3000 a v propagačních materiálech má jméno Plaisir, tedy Radost. Město si od modernizace tramvajového parku slibuje nejen zlepšení kvality cestování, ale především zvýšení podílu veřejné dopravy na mobilitě obyvatel a tedy snížení počtu osobních automobilů v ulicích. Tento cíl se městu celkem daří, od roku 2000 stoupá počet cestujících MIVB o 5 % ročně; současně je nutno ovšem vzít v úvahu, že podíl MHD na celkových přepravních výkonech je stále v řádu jednotlivých procent.

Interiér tramvaje.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
Kontrakt mezi městem Brusel a firmou Bombardier Transportation byl uzavřen v roce 2003, když předtím byla dvakrát v bruselských ulicích a zejména tramvajových tunelech testována tramvaj Siemens Combino; naopak bruselští radní, zodpovědní za dopravu, vyjeli za zkušenostmi do různých evropských měst. Těžko říci, zda byl Bombardier upřednostněn jako domácí firma (hlavním dodavatelem je vagonka v Brugách, která dodala mnoho bruselských tramvají v minulosti, tehdy ještě pod značkou BN) nebo již tehdy byli radní upozorněni na technické problémy Combin, byť veřejně byly tyto problémy přiznány až o rok později.
V letech 2005-2008 bude dodáno celkem 68 dvousměrných kloubových nízkopodlažních tramvají – 19 v „dlouhém“ provedení jako řada 4000 a 49 „krátkých“ řady 3000. Dlouhé soupravy by měly být nasazeny především na linku 3, vedenou jako pre-metro většinou v tunelu; řada 3000 na ty ostatní linky, kde lze technických parametrů nové tramvaje využít.
Technické údaje
Řada | 3000 | 4000 | |
Délka | 31,8 | 43,2 | m |
Šířka | 2,3 | m | |
Maximální rychlost | 70 | km/h | |
Minimální poloměr | 15 | m | |
Maximální stoupání | 7,5 | % | |
Nízkopodlažnost | 100 | % | |
Míst k sezení | 66 | 78 | |
Míst k stání | 118 | 180 | při 4os/m2 |

Tlačítko pro zastavení (všechny nácestné zastávky v bruselské MHD jsou „na znamení“) a interkom k řidiči.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)

Pohled na pravou část řídícího panelu; historický vůz v průhledu je 5008 z roku 1935.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)

Na konečné zastávce „Wiener“ byla jedna z mála příležitostí dostat tramvaj 3001 do obrázku celou.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
Belgie

Antwerpen, Zwijndrecht. Inspirativní ukázka řešení uličního prostoru. Tramvaje
jezdí po stranách jízdních pruhů a díky tomu mohou cestující vystupovat rovnou
na chodník.
Foto Jiří Hertl (20. 3. 2002) - Archiv Jiřího Hertla

Gent, Korenmarkt. Trolejbus typu Van Hool/ACEC AG 280T (vyroben 1987/88)
v historické části města.
Foto Jiří Hertl (4. 5. 1992) - Archiv Jiřího Hertla
Bruselské střípky 2003
Prodloužení metra
V pondělí 15.9.2003 byl v Bruselu slavnostně uveden do provozu nový úsek metra 1B ze stanice BIZET do nové konečné ERASME, pravidelný provoz byl zahájen 16.9.2003. Současně s tím byla tramvajová linka 56 zkrácena do zastávky DEBUSSY a zrušeny resp. upraveny některé autobusové linky.

Jeden ze studentů místní průmyslovky využil poslední příležitost ke svezení tramvají - doslova.
Foto Jan Spousta (září 2003)

Vlak metra připravený k odjezdu na konečné stanici Erasme.
Foto Jan Spousta

Nejslavnější belgické kolo, na kterém vyhrál Eddy Merckx v Mexiku Olympiádu 1968. A jak se dostalo do metra? Jednoduše - jedna z nových stanic se jmenuje Eddie Merckx.
Foto Jan Spousta

Tramvaj 7944 ještě v původních barvách bruselského DP z doby před rokem 2000 na zrušeném úseku tratě (foto z jara 2003).
Foto Jan Spousta
Bruselské tramvaje
Pár obrázků dnešních tramvají, které se prohánějí po Bruselu a budoucnost tramvají po roce 2005. Řada 7000 by měla být současně s dodávkami nových tramvají od Bombardieru vyřazena. Pro orientaci dodejme, že bruselské/belgické tramvaje nemají žádné označení jako české T1, T2, ... KT8, ale každé město si je označuje podle svého - prakticky podle prvního evidenčního čísla příslušné dodávky.

Řada PCC 7000, ev. číslo 7011, do provozu 22. ledna 1952. (vozy 7001-7003 byly zprovozněny před vánocemi 1951, přitom 7003 dosud jezdí v pravidelném provozu).
Foto Jan Spousta

Řada 7900 - obousměrná, 8 hnaných náprav, ev. číslo 7946 (do provozu 25.5.1978)
Foto Jan Spousta

Řada 2000 - obousměrná nízkopodlažní, 6 hnaných náprav, ev. číslo ? (nečitelné, je zleva kabiny, poslední číslice mimo záběr), řada dodávána 1993-95.
Foto Jan Spousta

Obrázek nové tramvaje Bombardier pro Brusel.
Repro TRAM 2000