ostravsko
Ostravská aglomerace

Ostrava, její komíny a nákladní lanovka na historické pohlednici.
Archiv Jiřího Hertla
Ostravsko je oblast, pro kterou nenajdeme srovnání na území
České republiky. Takto hustě zabydlené oblasti těžkého průmyslu nalezneme například
v sousedním Polsku, v Katowické oblasti, v německém Porúří, Doněcké oblasti na
Ukrajině nebo třeba v Anglii v oblasti kolem Manchasteru. To všechno jsou jedny
z nejvýznamnějších oblastí těžby černého uhlí a kovovýroby v Evropě. Všechna
zmíněná "ocelová srdce" mají mnoho společného i z hlediska dopravy: je zde
silný pohyb osob mezi hustě osídlenými městy a průmyslovými areály, kvůli němuž
během 19. a 20. století vznikla velmi rozsáhlá tramvajová síť. Stejně jako jinde
ve světě i v Ostravě tramvaje živelně propojily jednotlivá města a souměstí, podél
tratí rychle vznikaly obytné čtvrtě, a tak vznikla souvislá aglomerace o více jak
půl miliónu obyvatelích.

Jako pohádková krajina působí rekreační oblast jen pár kilometrů západně od ostravské Poruby.
Vesničkami a lesíky se vine jednokolejná tramvajová trať z Poruby do Zátiší. Na fotografii
ještě s tramvají typu T2 poblíž Horní Lhoty.
Foto Jiří Hertl (30. 11. 1985) - Archiv Jiřího Hertla
Výstavba dopravní sítě na Ostravsku probíhala v letech 1894 - 1918. První tratí
pouličních drah byla tramvajová linka od moravskoostravského nádraží Severní dráhy
císaře Ferdinanda v Přívoze do Vítkovic. Provoz zajišťovaly čtyři dvounápravové
parní lokomotivy, které vozily nejen 15 osobních, ale i 6 nákladních vozů. Parní
trakce z pochopitelných důvodů nevydržela dlouho, 1. května 1901 vyjely do ostravských
ulic čisté a méně hlučné elektrické tramvaje. Elektrifikací byl odstartován vývoj
normálněrozchodných tramvají na území Ostravy. Do normálněrozchodné sítě patřila
i 7 km dlouhá dráha ze Svinova do Klimkovic ve Slezsku (provoz zahájen 8. 12. 1911
v parní trakci).
Nejrozsáhlejší síť místních drah vyrostla severovýchodně od Ostravy. Jejím zárodkem
se stala městská dráha v Bohumíně, která zahájila svůj provoz na rozchodu
760 mm. Elektrifikace městské dráhy v Bohumíně proběhla až v roce 1916. Bohumínský
systém se v roce 1913 napojil na budovanou síť Slezských místních drah. Tyto dráhy
v letech 1904 - 1914 postupně spojily Moravskou Ostravu s Hrušovem, Bohumínem,
Polskou Lutyní, Orlovou, Karvinou a Fryštátem. Všechny tratě byly vybudovány
o rozchodu 760 mm a napájeny stejnosměrným napětím podle daného úseku 700, 750
nebo 800 V. Nezávisle na výstavbě Slezských místních drah se budovala další
místní dráha, a sice Moravská Ostrava - Karvín (Karviná). Tato relativně přímá
trať bez odboček měřila 20 km a byla napájena napětím 900 V. Provoz na ní byl
zahájen v roce 1909 již rovnou v elektrické trakci (narozdíl od výše uvedených drah).

Ostrava, Smetanovo náměstí v šedesátých letech 20. století. Před budovou
divadla Zdeňka Nejedlého se nacházel nejvýznamnější přestupní uzel ostravské
městské dopravy. Za divadlem bylo ještě umístěno autobusové nádraží.
Archiv Jiřího Hertla

Ostrava, Smetanovo náměstí na počátku 21. století. Divadlo Zdeňka Nejedlého
dostalo nový kabát a změnilo své jméno na Divadlo Antonína Dvořáka. Jeho okolí
se zklidňuje a jižní okraj centra Ostravy se postupně revitalizuje.
Foto Miroslav Klas (29. 8. 2001)
Rozvoj unikátního systému přerušil až celosvětový boom automobilové a autobusové
dopravy. V letech 1960 - 1961 přijatý generel dopravy v Ostravě ignoroval složité
dopravní vazby v ostravské aglomeraci, které do té doby řešila z velké části
právě úzkorozchodná tramvajová síť. Tramvaje se dostaly na okraj zájmu a jako
přežitek starých dob byly postupně omezovány a rušeny. S vidinou, že autobusy
tehdejšího ČSAD zajiští veškeré přepravní vtahy, byly zrušeny desítky kilometrů
tratí. Začalo to zkracováním tramvajových tratí v Karviné v roce 1961,
zkracováním linek v celé síti i přes silný odpor veřejnosti (např. v Muglinově)
a vyvrcholilo to tragickou nocí z 30. září na 1. října 1973, kdy 3 minuty po
půlnoci vyjela poslední noční tramvaj na trať z Hrušova do Bohumína. Více zajímavostí
o úzkorozchodných tramvajích na Ostravsku najdete na této stránce v menu.

Ostrava, Poruba. Nástup do nízkopodlažní tramvaje Astra na konečné Vřesinská.
Foto Jiří Kohout (2002)
Následky chybné dopravní politiky šedesátých let si Ostravsko přeneslo i do nového
tisíciletí. Ačkoli se již od roku 1996 rozvíjí integrovaný dopravní systém ODIS, ještě
v roce 2006 do něj nejsou začleněny Havířov, Orlová a Karviná, tedy aglomerace s více
jak 200 tisíci obyvateli. Jak je možné, že k integraci byla schopna přistoupit poměrně
vzdálená Opava a ještě odlehlejší Krnov, a východní enkláva odolala?! Ať už jsou příčiny
jakékoli, pro cestujícího je rozdíl patrný na první pohled: krajské město Ostrava
se již více jak jedno desetiletí řadí mezi nejdynamičtěji se rozvíjející provozy
městské dopravy, údržba vozového parku, prezentace dopravního podniku vůči veřejnosti
a jeho služby jsou na špičkové úrovni. Vozový park je obnovován nejen moderními
nízkopodlažními autobusy, ale i tramvajemi a trolejbusy, které jsou jednak vzorně
modernizovány, jednak nakupovány nové.
Na dobré úrovni je i opavská doprava a systémy
v ostatních městech zařazených v ODISu. Na druhé straně jako odstrašující příklad přístupu
k veřejné dopravě slouží Havířov, který již dlouhá léta experimentuje s plynobusy,
údržba vozového parku je podprůměrná a o komfortu služeb pro cestující lépe nemluvit.
Havířov, Karviná a Orlová jsou města dodnes obsluhovaná pouze autobusy,
odtržená od integrovaného dopravního systému a tedy zcela neschopná nabídnout solidní
alternativu k individuální automobilové dopravě. Výsledkem je mimo jiné životní
prostředí těchto měst. Vzduch již sice není cítit tolik sírou jako dřív, jeho jedovatost
však vzrostla rapidně vzhůru díky exhalátům motorů aut a autobusů. Ostravsko tak
i nadále zůstává krajem ostrých kontrastů, blahobytu a chudoby, čistoty a špíny,
moderního a zpátečnického myšlení.

Ostravský dopravní podnik se v roce 1980 mohl chlubit titulem "nositel Řádu práce".
K tomuto dobovému propagačnímu snímku byl připojen text: "Článkové autobusy Ikarus
pomáhají zlepšovat kulturu cestování."
Dnes se již s Ikarusy v modrých barvách DPO nesetkáme a ostravský dopravní podnik
nepotřebuje žádné řády k tomu, aby přesvědčoval veřejnost o kvalitě svých služeb.
Není ale třeba vyjet příliš daleko z Ostravy, abychom se přesvědčili, že sedmdesátá
léta v ostravskokarvinské pánvi ještě zcela neskončila.
Archiv Jiřího Hertla
Podkategorie
-
bohumin
Kategorie bohumin automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
karvina
Kategorie karvina automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
uzkorozchodky
Kategorie uzkorozchodky automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
hlucin
Kategorie hlucin automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
petrvald
Kategorie petrvald automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
rychvald
Kategorie rychvald automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
orlova
Kategorie orlova automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
havirov
Kategorie havirov automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
ostrava
Kategorie ostrava automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 5
-
vratimov
Kategorie vratimov automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 2