milevsko
Milevsko
Město Milevsko s bezmála 10 000 obyvateli najdeme v malebném kraji jižních Čech nedaleko známých měst Písku a Tábora. Poblíž je v lese ukryt též slavný hrad Zvíkov, zámek Orlík a samozřejmě Orlická přehrada, která zejména v letních měsících patří k nejnavštěvovanějším rekreačním oblastem v Čechách, avšak jak hradu Zvíkovu, tak Orlíku vzala romantickou poezii hrdého feudálního sídla. Nejbližší okolí města bylo osídleno již ve starší době kamenné. Archeologické nálezy pochází i z mladší doby bronzové, doby halštatské a laténské. Slovanské osídlení je doloženo od 8. století a na konci 12. století bylo Milevsko významnou křižovatkou obchodních cest. První písemná zmínka z r. 1184 mluví o sídle bohatého velmože Jiřího z Milevska, který zde v r. 1187 zakládá premonstrátský klášter, řeholníci do Milevska přišli ze Želiva. Klášter po následující období patřil k nejbohatším v Čechách a byl kulturním i hospodářským centrem velké oblasti. Z rozhodnutí císaře Josefa II. byl v roce 1785 milevský klášter zrušen a nadále patřil Strahovskému klášteru jako hospodářské středisko. Války a následné morové epidemie v 17. a 18. století městečko i jeho okolí téměř zničily. Díky tomu se stala tato oblast jednou z nejchudších v zemi, což platilo ještě na počátku 20. století. Rozvíjela se zde tradiční řemesla, především hrnčířství. Známé byly milevské trhy, které byly v poslední době opět obnoveny, do současnosti se také zachovala tradice milevských maškar. Dnes je v Milevsku stále prosperující závod na výrobu vzduchotechniky.

Zastávka MHD Milevsko, Karla Čapka s autobusem Sor 9,5.
Foto Tomáš Mykl (1. 2. 2003)
Železnice spojila město s okolním světem v roce 1889 stavbou Českomoravské transverzálky, tedy významné železniční hlavní tratě tzv. druhého řádu z Domažlic přes Jihlavu a Brno do Trenčianské Teplé. Ještě na počátku 90. let dvacátého století jsme mohli v Milevsku potkat rychlík Junák spojující Plzeň s Brnem. Nyní již zde jezdí jen malé motoráčky spojující Písek s Táborem a jeden pár motorových spěšných vlaků z Ražic do Horní Cerekve. Ve městě působí písecká pobočka ČSAD České Budějovice. Autobusy využívají zdejší garáže, byť v tomto objektu působí zároveň i táborský dopravce Comett plus (provozovna Milevsko), který zde ale provozuje jen doplňkové činnosti jako opravárenství nebo prodej pohonných hmot. Autobusové nádraží se nachází přímo v centru. Pro současný provoz je ale značně naddimenzované a uvažuje se proto o výstavbě nového a menšího. Dokonce na jeho místě měl vzniknout supermarket jednoho z obchodních řetězců s tím, že by tento řetězec nové nádraží zaplatil. Tento plán však narazil na odpor místních občanů a drobných obchodníků obávajících se levné konkurence, a tak je osud milevského "autobusáku" stále nejasný.

Mercedes 814 v písecké provozovně ČSAD.
Foto Tomáš Mykl (léto 2002)
Městskou dopravu zde zajišťuje autobusová linka 360050 (Milevsko, bažantnice - Milevsko, aut. st. - Milevsko, žel. st.), která však nemá statut oficiální MHD, ačkoli charakter městské dopravy má mnohem více, jak mnohé oficiální linky MHD v některých jiných městech. Je provozována celodenně (s výjimkou večerních hodin) a relativně dost spojů jezdí také o víkendech. Účelem této linky je především spojení centra se vzdáleným nádražím ležícím na východním okraji města. Linka má dvě základní varianty trasy - jede buď přímo na nádraží, a nebo projíždí sídlištěm. Na konečnou Bažantnice je vedena jen velmi malá část spojů, k lince je též přiřazen jeden spoj vyjíždějící z blízkého Sepekova. Pro dopravu k závodu ZVVZ, ležícímu mimo vlastní město, byla vytvořena linka 360070 (Milevsko, aut. st. - Milevsko, ZVVZ), jezdící ovšem velmi sporadicky. Pro úplnost ještě dodejme, že dopravě k ZVVZ vypomáhá několika spoji i linka 360058 (Milevsko - Petrovice - Chrást). Jelikož milevská městská linka nemá statut MHD, jsou tarifní podmínky a odbavení cestujících stejné jako na kterékoli jiné meziměstské lince. Konkrétně cesta mezi železničním a vlakovým nádražím stojí 4,- Kč, cesta až na konečnou Bažantnice vyjde na 6,- Kč, nastupuje se samozřejmě jen předními dveřmi.

Autobusové nádraží v Milevsku s autobusem dopravce Bosák, který právě odbavuje cestující do Prahy a Mercedesem Vario obsluhujícím linku místní dopravy. Do turnusu tohoto vozidla jsou zahrnuty také některé příměstské spoje, jako právě zde, kdy je nachystán k cestě do Kovářova.
Foto Roman Bezemek (2. 9. 2007)
Pro zajímavost uvádíme odkazy i na starší jízdní řády z období 2005 - 2006:
Co se týče zastávek, působí tyto silným dojmem opravdové městské dopravy, většina z nich je vybavena čekárnami, které jsou i na těch zastávkách, které obsluhuje pouze tato jediná linka. Označníky jsou klasické kulaté terče ČSAD se žlutým sloupkem, stejně tak jízdní řády jsou v "linkové" podobě.

Mercedes Vario (1C8 8793) vyčkává před výpravní budovou železniční stanice Milevsko na příjezd osobního vlaku, aby potom cestující rozvezl dále po městě.
Foto Roman Bezemek (16. 3. 2008)
V minulosti byly na zdejší městské dopravě nasazovány i klasické městské autobusy Karosa B732, dnes je zde turnusován jeden malokapacitní autobus Mercedes O814 Vario, RZ 1C8 8793, za který v případě potřeby zaskakuje klasický linkový autobus Karosa C734. Vzhledem k tomu, že provozovatel ČSAD Písek postupně nahrazuje klasické autobusy Karosa úspornějšími vozy SOR 9,5 a 10,5, tak jistě nebude dlouho trvat a tento vůz se objeví i na zdejší městské lince jako příležitostný záskok za Mercedes. Autobusy píseckého dopravce mají většinou firemní nátěr a ani zdejší Mercedes není výjimkou. Pro určení směru se používají směrové tabulky umístěné za předním sklem.

Autobus místní dopravy v Milevsku opustil zastávku Karla Čapka a projíždí pod příkrovem zeleně sídlištěm směrem k nádraží.
Foto Roman Bezemek (15. 5. 2008)
Jak již bylo řečeno v úvodu, na milevské městské lince je poměrně široká nabídka spojů (včetně školních) a zdejší místní doprava je i relativně využívaná, a to nejen k dopravě z a na nádraží, ale i k dopravě po městě mezi centrem a sídlištěm. To je jistě velmi potěšitelná skutečnost a nezbývá, než doufat, že tento stav potrvá i v budoucnu a milevská městská doprava se po letech stagnace třeba dočká i nějakého rozvoje.
Na závěr je ještě vhodné zmínit firmu Czech Camion Servis. Tato firma se totiž mimo jiného zabývá i generálními opravami autobusů, včetně městských. Vozy v různém stadiu rozpracovanosti je většinou možné vidět na dvoře objektu nedaleko vlakového nádraží, kde má tato firma své sídlo. Autobusy, které prošly generální opravou v Milevsku je dnes možné spatřit v provozu např. v Chomutově nebo u pražského dopravce HOTLINER.