Slovanská třída a náměstí Milady Horákové - Náš návrh
K vypracování návrhu řešení Slovanské a náměstí Milady Horákové nás přiměla jedna
z diskuzí na jednání Komise pro dopravu a bezpečnost Rady města Plzně, kde má SPVD
zastoupení. V únoru 2006 předvedené náčrtky řešení vzbudily pozitivní odezvu
u členů komise, a proto se budeme snažit o další prosazování nového řešení, zejména
lokality náměstí Milady Horákové. Náš návrh si můžete prohlédnout na této stránce, nebo
stáhnout jeho plnou verzi zde:
Návrh komplexního řešení náměstí Milady Horákové
V případě návrhu řešení Slovanské třídy je účelné vyjít z řešení nejobtížnější
situace, a sice intenzivně využívaného náměstí Milady Horákové. Zde se v dnešní
době dostávají do nepříjemného střetu všechny druhy dopravy, kritická je
zejména otázka bezpečnosti. Nevyhovující jsou velmi dlouhé přestupní vazby,
většinou zcela chybí přechody pro chodce mezi zastávkami a rozměrově
odpovídající nástupiště. Díky nepřehledným křižovatkám a kolizi koridorů
veřejné a individuální dopravy je ohrožována plynulost a bezpečnost všech druhů
dopravy.

Myšlenka prostorového rozdělení náměstí Milady Horákové na zóny je velice prostá,
ale o to více účinná. Tramvaj vedená po jedné straně Slovanské umožňuje vytvořit
na náměstí přestupní terminál zcela oddělený od individuální dopravy.
Náčrt Jiří Kohout (únor 2006)

Podrobnější náčrt řešení náměstí Milady Horákové s důrazem na řešení tramvajové
točky, rozmístění nástupišť a vedení automobilové dopravy odděleně od koridorů
veřejné dopravy a zvýšeného pohybu pěších. Ze segregace má prospěch právě i doprava
individuální, která není zpomalována křížením s tramvajemi a intenzivním pěším
provozem na přestupních vazbách. Navíc jsou křižovatky řešeny pouze
v jednoduchém tvaru T (v jednom případě se 4. ramenem pro veřejnou dopravu).
(Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Detaily by mohlo dořešit digitální zpracování našeho návrhu, o něž usilujeme.
Detaily by mohlo dořešit digitální zpracování našeho návrhu, o něž usilujeme.
Náčrt Jiří Kohout (únor 2006)
Výše uvedené dva obrázky již představují zcela nové řešení náměstí Milady Horákové. Je dosaženo
maximální segregace veřejné dopravy od individuální a vzniká také zajímavý
prostor klidové části náměstí bez rušné individuální dopravy. Řešení má následující
výhody:
- trolejbusová a autobusová doprava využívá koridoru, který je v nejzatíženějším úseku Malostranská - Slovanská alej segregován od individuální dopravy
- výrazné zkrácení přestupních vazeb a jejich soustředění do prostoru odděleného od individuální dopravy
- významné zvýšení bezpečnosti pěší dopravy
- vytvoření rozsáhlejší zóny s vyloučenou individuální dopravou, což umožní lepší urbanizaci náměstí, zvýšení bezpečnosti a atraktivity celého prostoru
- zvýšení plynulosti a bezpečnosti individuální dopravy díky jednoduchému řešení křižovatek a segregaci veřejné dopravy
V neposlední řadě je výhodou možnost přestavby Slovanské třídy do cílového
stavu po etapách s první etapou nejlépe právě na náměstí Milady Horákové.

Varianty příčného uspořádání Slovanské třídy v její horní části (Liliová - náměstí M. Horákové).
Z hlediska bezpečného řešení jkřižovatek je vhodnější varianta B, která umožňuje autům
křížení tramvajového tělesa s dostatečným rozhledem na trať. (Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Náčrt Jiří Kohout (únor 2006)

Tramvaj při jedné straně komunikace místo klasického středového uspořádání je běžným
řešením v moderním dopravě, což dokladují i skripta dopravního stavitelství.
Zdroj Internet
Tramvaj po jedné straně komunikace - inspirace v zahraničí

V německém městě Gera se v letech 2005 - 2006 staví nová tramvajová trať, linka 1.
Má spojit severní a jižní předměstí s centrem města a hlavním nádražím. Skoro celá linka
je trasována hustou zástavbou. Má tedy podobné znaky s tramvají na Slovanské třídě. (Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Repro Propagační materiál dopravního podniku v německé Geře (2005)

Centrem Gery vede tramvaj při jedné straně městských ulic. Řešení tramvajové
trati i souběžné frekventované nádražní ulice pro auta plně respektuje městskou
zástavbu. Na Puškinově náměstí se dokonce tramvajová trať rozděluje na dvě
samostatná tělesa, aby se vyhla starému dubu, který je zelenou dominantou náměstí.
Takový starostlivý přístup o veřejný prostor by nám měl být v Plzni vzorem. Můžeme
začít právě na Slovanské třídě. (Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Repro Propagační materiál dopravního podniku v německé Geře (2005)
Návrh řešení dolního úseku Slovanské třídy
Na řešení náměstí Milady Horákové a horní části Slovanské třídy (široké 30m)
lze úspěšně navázat i v dolní části a v ulici Mikulášské. Zde jsou však
stísněné podmínky (šířka cca 18m), které umožňují zachování plnohodnotného
obousměrného vedení individuální dopravy pouze v současném uspořádání. To je
ale nevhodné z hlediska bezpečnosti pěší dopravy při přecházení a z důvodu
obtížného zásobování.
V následujících dvou variantách (2. varianta viz příloha v úvodu stránky)
je Slovanská třída řešena jako jednosměrka pro
individuální dopravu ve směru z centra na Slovany (opačný směr lze řešit
nejlépe Koterovskou ulicí a na Slovanské pouze částečně jako obsluhu s
přerušením zamezujícím tranzitu do centra).
Na předchozí řešení horní části Slovanské nejlépe navazuje níže předložená
první varianta, vzniká dostatek prostoru pro tramvajovou, pěší a individuální
dopravu, standardně jsou řešeny i zásobovací boxy a bezpečné přechody pro
chodce. Druhá varianta představuje výhodu z hlediska osob vystupujících
z tramvaje přímo na oba chodníky po stranách Slovanské a také umožňuje zachovat
odbočení tramvajové trati na Světovar Sladkovského ulicí.

Detail možného řešení Slovanské třídy v okolí křižovatky se Sladkovského. Při
asymetrické poloze tramvajového tělesa by bylo nutné přemístit odbočení tratě
na Světovar do Houškovy nebo Radyňské ulice. (Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Náčrt Jiří Kohout (únor 2006)

Návrh příčného uspořádání Slovanské třídy v její dolní části o šířce 18 metrů.
Najde se dostatek místa jak na zastávková nástupiště, tak na zásobovací boxy a ochranné prvky
pro přecházející chodce. (Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Náčrt Jiří Kohout (únor 2006)

Opět inspirace z německé Gery. I tam mají ulici o šířce cca 18 m, kterou má i Slovanská.
Proč nepoužít jinde osvědčená řešení? (Kliknutím na obrázek zvětšíte.)
Repro Propagační materiál dopravního podniku v německé Geře (2005)