neratovice
Neratovice
Město

Centrum Neratovic - náměstí Republiky.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Město Neratovice leží ve středních Čechách severně od Prahy v okrese Mělník na levém břehu Labe. První osídlení v oblasti dnešního města je dokázáno už v eneolitu. První písemnou zmínku o Neratovicích máme z roku 1227, ale dlouhá léta se jednalo spíše o malou, nepříliš významnou vesnici, která samostatnost získala až v roce 1884. Rozkvět městu přinesla železnice. V roce 1865 byla zprovozněna železniční trať Kralupy nad Vltavou - Turnov. Železnice do města přilákala i průmyslníky, a tak zde vznikly např. továrna na mýdlo a svíčky nebo chemička.

Karosa B 952E 5S3 8595 přijíždí na lince 256 002 do zastávky III. ZŠ při cestě do Korycan.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Mohutný rozvoj Neratovic po 2. světové válce byl úzce spjat s rozvojem chemického průmyslu. S výstavbou nové chemičky na místě původní, zaniklé v roce 1914, se začalo roku 1939. V roce 1950 vznikl samostatný podnik Spolana, který zažil největší rozvoj v 60. a 70. letech, ze kdy také pochází
většina areálů poblíž Labe severně od města. Nový závod znamenal i ohromný počet pracovních příležitostí a tak postupně rostl význam Neratovic, které byly v roce 1957 povýšeny na město. Vzniklo zde mnoho panelových domů a dnes mají Neratovice přibližně 16 000 obyvatel. Kromě chemického průmyslu zde funguje strojírenství, energetika a výroba stavebních hmot.
Naprostá většina města Neratovic je tvořena panelovou zástavbou. V novodobém centru města - okolo domu kultury a náměstí Republiky - se mezi novějšími stavbami nachází jen několik starších rodinných domů. Souvislejší stará zástavba se nachází v okolí nádraží a v částech města Byškovice a Lobkovice, kde najdeme i několik památek - např. tvrz přestavěnou na zámek a barokní kapli. S Neratovicemi vytváří aglomeraci samostatná obec Libiš (2 000 obyvatel).
Naprostá většina města Neratovic je tvořena panelovou zástavbou. V novodobém centru města - okolo domu kultury a náměstí Republiky - se mezi novějšími stavbami nachází jen několik starších rodinných domů. Souvislejší stará zástavba se nachází v okolí nádraží a v částech města Byškovice a Lobkovice, kde najdeme i několik památek - např. tvrz přestavěnou na zámek a barokní kapli. S Neratovicemi vytváří aglomeraci samostatná obec Libiš (2 000 obyvatel).
Silniční doprava

Autobusy dopravce Nerabus - zleva Karosa C 934E MEK 56-33 a C 954E 5S3 8038 - na konečné linky z Prahy Neratovice, Dům kultury.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Neratovicemi prochází silnice 1. třídy číslo I/9 Praha - Neratovice - Mělník - Liběchov - Dubá - Česká Lípa - Nový Bor -
Rumburk, která se zde kříží se silnicí 2. třídy II/101 zajímavou svým okružním vedením Praha-Radotín - Rudná - Unhošť - Kladno - Kralupy
nad Vltavou - Veltrusy - Neratovice - Brandýs nad Labem-Stará Boleslav - Úvaly - Říčany - Dolní Břežany - Praha-Zbraslav - Praha-Radotín.
Silnice I/9 obchází centrum města po západním okraji přes Kojetice, Byškovice a Libiš.
Regionální autobusovou dopravu provozují v Neratovicích a okolí dopravci Nerabus s.r.o., ČSAD Střední Čechy, spol. s r.o. a Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.. Nerabus jezdí do Prahy na Nádraží Holešovice nebo na Prosek. V ranní špičce jezdí autobusy Nerabusu mezi Neratovicemi a Prahou v intervalech 5 nebo 10 minut a v odpolední po 10 nebo 15 minutách. Některé spoje jsou vedeny zastávkově přes obce a některé rychlíkově. Další významnou relací Nerabusu je spojení s Mělníkem. Dříve jezdily přímé spoje Praha - Neratovice - Mělník, ale po dohodě Nerabusu s ČSAD Střední Čechy byly rozděleny a z obou směrů ukončeny v Neratovicích, takže Nerabus nekonkuruje ČSAD v přímém spojení Prahy s Mělníkem a ČSAD už naopak neprovozuje souběžné linky s Nerabusem mezi Prahou a Neratovicemi.
Regionální autobusovou dopravu provozují v Neratovicích a okolí dopravci Nerabus s.r.o., ČSAD Střední Čechy, spol. s r.o. a Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.. Nerabus jezdí do Prahy na Nádraží Holešovice nebo na Prosek. V ranní špičce jezdí autobusy Nerabusu mezi Neratovicemi a Prahou v intervalech 5 nebo 10 minut a v odpolední po 10 nebo 15 minutách. Některé spoje jsou vedeny zastávkově přes obce a některé rychlíkově. Další významnou relací Nerabusu je spojení s Mělníkem. Dříve jezdily přímé spoje Praha - Neratovice - Mělník, ale po dohodě Nerabusu s ČSAD Střední Čechy byly rozděleny a z obou směrů ukončeny v Neratovicích, takže Nerabus nekonkuruje ČSAD v přímém spojení Prahy s Mělníkem a ČSAD už naopak neprovozuje souběžné linky s Nerabusem mezi Prahou a Neratovicemi.

Autobusy ČSAD Střední Čechy - zleva Karosa C 954E ev. č. 1661 (r. v. 2006) a C 734 ev. č. 1507 (r. v. 1990) s novými čely - na konečné Neratovice, Náměstí Republiky.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Dopravce ČSAD Střední Čechy zajišťuje spojení Neratovic s některými okolními obcemi, kam nejezdí Nerabus,
a dále do Neratovic jezdí na linkách Pražské integrované dopravy (PID). Neratovice spadají v systému PID
do 2. tarifního pásma. ČSAD sem jezdí linkami 348 a 349 z Prahy (Českomoravská nebo
zkrácené spoje Huntířovská) a Kralup nad Vltavou, 418 z Odolena Vody a 471 z Mělníka, do odlehlé části města Korycany také linkou 373 z Prahy - Kobylis a Odolena Vody.
Dopravní podnik hl. m. Prahy provozuje linku číslo 351 Praha, Českomoravská - Neratovice - Libiš, Spolana 4. Nasazuje na ni výhradně autobusy městského trojdvéřového provedení, v současnosti nejčastěji typů Karosa B 931E a B 951E s automatickou převodovkou.
Dálkové autobusové linky do Neratovic nejezdí. Město ani nemá své autobusové nádraží - nejvýznamnějšími zastávkami jsou Dům kultury, Náměstí Republiky a III. ZŠ. Autobusy zde ukončených spojů se odstavují v blízkosti těchto zastávek.
Dopravní podnik hl. m. Prahy provozuje linku číslo 351 Praha, Českomoravská - Neratovice - Libiš, Spolana 4. Nasazuje na ni výhradně autobusy městského trojdvéřového provedení, v současnosti nejčastěji typů Karosa B 931E a B 951E s automatickou převodovkou.
Dálkové autobusové linky do Neratovic nejezdí. Město ani nemá své autobusové nádraží - nejvýznamnějšími zastávkami jsou Dům kultury, Náměstí Republiky a III. ZŠ. Autobusy zde ukončených spojů se odstavují v blízkosti těchto zastávek.

Linku PID 351 Praha, Českomoravská - Libiš, Spolana 4 obsluhuje Dopravní podnik hl. m. Prahy autobusy městského provedení - zde Karosa B 931E ev. č. 7261 (r. v. 2001, garáže Klíčov) u železniční stanice.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Železniční doprava

Výpravní budova ŽST Neratovice.
Foto Damir Holas, květen 2003
Z Neratovic vycházejí tři železniční tratě - navzdory tomu, že jsou všechny jednokolejné a neelektrifikované,
mají poměrně velký význam pro osobní i nákladní dopravu. Trať číslo 070 vede z Prahy přes Všetaty do
Turnova a jsou po ní vedeny kromě osobních (zastávkových) vlaků i vlaky spěšné a rychlíky. Po trati 074 Neratovice - Brandýs nad Labem -
Čelákovice jsou vedeny pouze osobní vlaky, na kterých je navíc zaveden specifický způsob odbavování -
nastupuje se předními dveřmi a cestující si musí jízdenku označit ve strojku, případně se prokázat časovou jízdenkou
nebo si jízdenku zakoupit u strojvůdce. Provoz pouze osobních vlaků a specifický způsob odbavování jsou
zavedeny i na trati 092 Neratovice - Kralupy nad Vltavou.

Motorový vůz řady 810 osobního vlaku na trati 074 projíždí neratovickým náměstím Republiky. Dnes už jsou tyto vozy
přestavěny na specifický způsob odbavování s nástupem předními dveřmi a označeny jako řada 809.
Foto Damir Holas, květen 2003
Neratovická železniční stanice se nachází ve staré zástavbě v blízkosti centra města. Před staniční budovu sice
jezdí i autobusová doprava, ale MHD nikoli. Všechny neratovické železniční tratě procházejí souvislou městskou
zástavbou (s množstvím chráněných i nechráněných přejezdů), na trati 074 je dokonce v blízkosti náměstí Republiky zřízena zastávka Neratovice město.

Železniční stanice Neratovice zleva se soupravou vozů 809, která přijela z Kralup nad Vltavou a přední vůz se bude vracet
zpět, zatímco zadní pojede do Brandýsa nad Labem, a soupravou 854 + Btn na osobním vlaku z Mladé Boleslavi do Prahy.
Foto Lukáš Vrobel, 17. listopadu 2006
Městská hromadná doprava

Dnes již vyřazená Karosa B 732 MEA 15-88 na lince 256 002 v zastávce Dům kultury před cestou do Korycan.
Foto Lukáš Vrobel, 18. března 2005
Město Neratovice a okolí je obsluhováno dvěma linkami městské hromadné dopravy. V následující tabulce
jsou uvedeny jejich trasy bez vyznačení variant jednotlivých spojů. Spoje se totiž navzájem odlišují nejen
zkracováním o koncové úseky, ale i větvením na trase nebo projížděním některých zastávek. V celé trase neprojíždí ani jednu z linek žádný spoj.
256 001 |
Kojetice, žel. st. - Byškovická - III. ZŠ - Dům kultury - Libiš, Ke Spolaně - Libiš, Spolana 4 - Libiš, aut. st. - Libiš, obec |
256 002 |
Korycany - Veliká Ves - Horňátky - Byškovice, Družstevní - Byškovická - III. ZŠ - Dům kultury - Nám. Republiky - Masarykova (zpět) - Lobkovice, V lukách (tam) - Lobkovice, Palackého |

Jízdní řády obou linek MHD.
Foto Lukáš Vrobel, 18. března 2005
Provoz MHD Neratovice zajišťuje dopravce Nerabus s.r.o. se sídlem Ke Spolaně 1457, Neratovice. Ten vznikl v únoru 2006 jako následnická organizace fyzické osoby Ivan Marinov - NERABUS, která začala autobusovou dopravu provozovat v roce 1992 a její dřívější adresa byla
Dr. E. Beneše 1037, Neratovice.
V provozu linek MHD číslo 256 001 a 256 002 je podstatný rozdíl. Zatímco linka 256 002 je plnohodnotnou linkou městské dopravy, vypravovanou samostatně, provoz linky 256 001 je tvořen až na výjimky městskými úseky spojů regionálních autobusových linek dopravce Nerabus. Pro jízdu v obvodu MHD na těchto spojích platí tarif MHD. Plné jízdné stojí 8,- Kč, zlevněné pro děti ve věku 6 - 15 let a kočárek 4,- Kč. Bezplatně se přepravují děti do 6 let, důchodci nad 70 let, držitelé průkazů ZTP a ZTP-P. Tarif MHD platí v obvodu MHD Neratovice na všech linkách dopravce Nerabus, i když jejich spoje nejsou začleněny do linky MHD 256 001 (což se týká např. všech spojů z Prahy ukončených u Domu kultury).
V provozu linek MHD číslo 256 001 a 256 002 je podstatný rozdíl. Zatímco linka 256 002 je plnohodnotnou linkou městské dopravy, vypravovanou samostatně, provoz linky 256 001 je tvořen až na výjimky městskými úseky spojů regionálních autobusových linek dopravce Nerabus. Pro jízdu v obvodu MHD na těchto spojích platí tarif MHD. Plné jízdné stojí 8,- Kč, zlevněné pro děti ve věku 6 - 15 let a kočárek 4,- Kč. Bezplatně se přepravují děti do 6 let, důchodci nad 70 let, držitelé průkazů ZTP a ZTP-P. Tarif MHD platí v obvodu MHD Neratovice na všech linkách dopravce Nerabus, i když jejich spoje nejsou začleněny do linky MHD 256 001 (což se týká např. všech spojů z Prahy ukončených u Domu kultury).

Iveco Crossway 10.6M 6S3 6517 na lince MHD 256 001 z Byškovické do Libiše a zároveň na lince 250 001 z Prahy - Holešovic do Libiše v zastávce
III. ZŠ.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
To, že je linka 256 001 tvořena různými spoji několika regionálních linek, je patrné zejména z čísel spojů, vypsaných
nad sloupci s časy jejich odjezdu z jednotlivých zastávek. Například ve směru z Kojetic jsou to od rána spoje číslo
12, 2, 14, 22, 4, 20, 38, 30, 10, 16, 18 a tak dále. Tyto spoje jsou vypsány jednak v jízdním řádu linky MHD, jednak ale také v jízdních řádech
regionálních linek, takže na člověka neznalého místní situace to může působit dojmem, že ve shodné trase jedou dva autobusy za sebou - jeden na
městské a druhý na regionální lince. V jízdních řádech všech linek Nerabusu včetně MHD je uvedeno pouze, že
"v obvodu MHD Neratovice se místní frekvence přepravuje za tarif MHD".
Linka 256 001 - nebo spíše spoje regionálních linek sepsané do této linky - jezdí v pracovních dnech v době zhruba od 5.00 do 22.30 hodin v nepravidelných intervalech. Ráno jede i pět spojů za hodinu, jindy jeden až tři spoje za hodinu. Mimo pracovní dny jede sedm spojů směrem do Libiše a osm směrem do Kojetic v období od 5.30 do 22 hodin. To, že se trasy jednotlivých spojů od sebe výrazně odlišují, již bylo zmíněno.
Linka 256 001 - nebo spíše spoje regionálních linek sepsané do této linky - jezdí v pracovních dnech v době zhruba od 5.00 do 22.30 hodin v nepravidelných intervalech. Ráno jede i pět spojů za hodinu, jindy jeden až tři spoje za hodinu. Mimo pracovní dny jede sedm spojů směrem do Libiše a osm směrem do Kojetic v období od 5.30 do 22 hodin. To, že se trasy jednotlivých spojů od sebe výrazně odlišují, již bylo zmíněno.

Karosa B 952E 5S3 8595 na lince 256 002 v zastávce III. ZŠ při cestě do Korycan.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Na rozdíl od linky 256 001 je linka 256 002 provozně samostatná.
Jedná se o poměrně dlouhou linku, zajíždějící až do Veliké Vsi a Korycan. Vzhledem k tomu, že se na ni
nepřehazují vozy z jiných linek, jsou spoje této linky na vozech lépe označeny, a to za čelním sklem velkou ceduli s vypsanou celou trasou linky (bez ohledu na vedení daného spoje) a na boku cedulí s červeným nápisem "MHD".
Provoz linky 2 je velmi slabý a je omezen pouze na špičky pracovních dnů. Ráno v období od 5 do 8 hodin jedou tři spoje ve směru Korycany - Lobkovice a dva opačně. Odpoledne v období od 12.00 do 16.30 hodin jsou vedeny tři spoje ve směru do Lobkovic a čtyři spoje opačně. Většina spojů jezdí jen v úseku Korycany - Dům kultury a do Lobkovic jede jen jeden spoj ráno a jeden odpoledne.
Provoz linky 2 je velmi slabý a je omezen pouze na špičky pracovních dnů. Ráno v období od 5 do 8 hodin jedou tři spoje ve směru Korycany - Lobkovice a dva opačně. Odpoledne v období od 12.00 do 16.30 hodin jsou vedeny tři spoje ve směru do Lobkovic a čtyři spoje opačně. Většina spojů jezdí jen v úseku Korycany - Dům kultury a do Lobkovic jede jen jeden spoj ráno a jeden odpoledne.

Pozoruhodlně "poslepovaný" autobus 1S8 1735 - Karosa C 734 s čelem z Karosy Axer a zádí z Karosy C 934 - na lince MHD 256 001 na Byškovickou a zároveň 250 201 do Prahy - Holešovic v zastávce III. ZŠ.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Pro provoz na samostatných spojích městské dopravy, tedy zejména na lince 256 002, je vyhrazen jediný autobus městského trojdvéřového provedení u
dopravce. Do roku 2005 jím byla bílá Karosa B 732 SPZ MEA 15-88, ev. č. 19. Jednocifernými nebo dvoucifernými evidenčními čísly jsou označeny všechny autobusy dopravce. Evidenční čísla jsou červená a jsou nalepena na čelním skle tam, kde mají linky PID číslo pořadí. V roce 2005 nahradila tento vůz nová Karosa B 952E RZ 5S3 8595, ev. č. 14, která je rovněž bílá.
Pokud není městská Karosa v provozu, nahradí jej autobus dvoudvéřového linkového provedení.
Pokud není městská Karosa v provozu, nahradí jej autobus dvoudvéřového linkového provedení.

Dnes již vyřazená Karosa B 732 MEA 15-88 u zastávky Libiš, Ke Spolaně.
Foto Damir Holas, květen 2003
Na lince 256 001 se objevují všechny typy dvoudvéřových linkových autobusů, které dopravce vlastní. Od nejstarších
jsou to Karosa C 734, C 934, C 934E, C 954, C 954E a Iveco Crossway 10.6M. Tyto autobusy jsou bílé, v minulosti jezdily i vozy
modro-bílé nebo vínovo-bílé.
Městská Karosa B 952E je vybavena čelní a boční digitální orientací, na kterých se zobrazuje název výchozí a cílové zastávky spoje. Za zadním sklem se nachází držák na čtvercovou plastovou orientaci, který se nepoužívá. Ačkoli digitální orientace fungují, je za čelní sklo umísťována i plastová cedule s červeným nápisem "MHD", černým licenčním číslem linky a základní trasou (nerespektující variantu ani směr aktuálního spoje). Dříve se používala varianta cedulí jen s trasou, bez nápisu "MHD" a čísla linky. Dokud jezdila Karosa B 732, na boku ani zádi žádnou orientaci neměla.
Autobusy linky 256 001, které vykonávají zároveň spoje regionálních linek, mají za čelním sklem pouze ceduli s trasou, např. "Neratovice - Líbeznice - Praha a zpět". Jako MHD nejsou vůbec označeny.
Městská Karosa B 952E je vybavena čelní a boční digitální orientací, na kterých se zobrazuje název výchozí a cílové zastávky spoje. Za zadním sklem se nachází držák na čtvercovou plastovou orientaci, který se nepoužívá. Ačkoli digitální orientace fungují, je za čelní sklo umísťována i plastová cedule s červeným nápisem "MHD", černým licenčním číslem linky a základní trasou (nerespektující variantu ani směr aktuálního spoje). Dříve se používala varianta cedulí jen s trasou, bez nápisu "MHD" a čísla linky. Dokud jezdila Karosa B 732, na boku ani zádi žádnou orientaci neměla.
Autobusy linky 256 001, které vykonávají zároveň spoje regionálních linek, mají za čelním sklem pouze ceduli s trasou, např. "Neratovice - Líbeznice - Praha a zpět". Jako MHD nejsou vůbec označeny.

Zastávka Náměstí Republiky s označníky PID, MHD a ostatních regionálních linek.
Foto Lukáš Vrobel, 18. března 2005
Některé zastávky MHD jsou opatřeny zajímavými městskými označníky. Jejich dvě dost vzdálené šedé tyče
jsou spojeny jednak deskou pro umístění jízdních řádů a jednak panelem, na kterém je uveden název zastávky.
Pokud na zastávce tento městský označník není, jsou jízdní řády MHD umístěny společně se řády regionálních
autobusových linek na označnících provedení ČSAD nebo v čekárně.

Zastávka Kojetická, kde zastavují spoje linkové dopravy, PID i městské hromadné dopravy Neratovice.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Jízdní řády MHD jsou shodného provedení s regionální autobusovou dopravou, odlišují se však žlutou
barvou podkladového papíru. Žluté papíry mají obě linky, jen u linky 256 002 je ale mezi licenčním číslem a výpisem
trasy připsáno "MHD Neratovice".

Původní podoba zastávkového označníku MHD Neratovice na náměstí Republiky. Dnes jsou všechny označníky nově natřeny a označeny menším písmem.
Foto Damir Holas, květen 2003
Spoje označené jako linka 256 001 jsou poměrně slušně využívány, ale vzhledem k jejich následné cestě mimo
město se jimi lidé spíše vozí z Neratovic pryč, než pouze po městě. Na lince 256 002 se dá jezdit jedině po městě a blízkém
okolí, a proto je využívána slabě. Neratovice jsou totiž město nejen poměrně malé, ale hlavně rovinaté. Celkem bez potíží se dá po nich pohybovat pěšky, značná část obyvatelstva používá k pohybu po městě jízdní kolo.

Neobvykle řešená čekárna zastávky Kostomlatského.
Foto Lukáš Vrobel, 27. června 2007
Plánek linkového vedení MHD od Miroslava Pence zachycující stav v roce 2007 si můžete stáhnout zde.