opava
Opavské trolejbusy



Linkové vedení trolejbusů v roce 2007 | |
201 | Městský hřbitov - Nemocnice - U soudu - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká |
202 |
Jen v uvedeném směru: Globus - Ostroj - Těšínská - Zimní stadion - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky |
203 | Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Těšínská - Ostroj - Globus |
204 | Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Dolní nám. - Divadlo - U soudu - Nemocnice - Hypernova |
205 | Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky |
206 | Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká |
207 | Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky |
208 | Kateřinky - Švédská kaple - Holasická - Dolní nám. - Divadlo - Nemocnice (tam) - Dostojevského (zpět) - Hypernova (tam) - Englišova |
209 | Městský hřbitov - Nemocnice - U soudu - Divadlo - Dolní nám. - Těšínská - Ostroj - Globus |
210 | Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Zimní stadion - Těšínská - Ostroj - Globus |
221 | Kylešovice škola - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Holasická - Vrchní - Pekařská - Divadlo ( - U soudu - Nemocnice - Hypernova) |

Linky 201 a 208 jsou v provozu celodenně a celotýdně v intervalu 20 minut (pouze linka 201 není v provozu mimo pracovní dny v období cca 20.00 - 22.00 hodin), linka 221 jezdí v pracovní dny celodenně po 20 a mimo pracovní dny po 40 minutách. Linky 204 a 205 jezdí ve špičkách pracovních dnů po 20 minutách, jindy nejedou s výjimkou jednoho večerního spoje linky 204. V červenci a srpnu nejsou tyto linky v provozu. Linka 203 jezdí v pracovní dny celodenně po 20 minutách a jindy vůbec, linky 206 a 209 jsou v provozu v intervalech 20 minut ve špičkách pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně. Linky 207 a 210 mají celotýdně pouze několik spojů a linka 202 je tvořena jediným spojem ve směru Globus - Kateřinky v pracovní dny kolem půl osmé ráno, který není v provozu v červenci a srpnu.
Na lince 221 všechny spoje a na linkách 201, 203, 206, 208 a 209 vybrané spoje zajišťují nízkopodlažní vozidla.


Trolejbusy všech typů kromě 14Tr jsou vybaveny digitálními orientacemi.



Po předání nového areálu v roce 2002 byly sneseny z původní tramvajové vozovny troleje a objekt byl odprodán. Vyklizeny byly i staré autobusové garáže, do kterých ale ještě nějaký čas autobusy jezdily doplňovat naftu.






![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Opava
Město

Dnes má město přibližně 60 000 obyvatel a funguje zde průmysl strojírenský, chemický, textilní, kožedělný a potravinářský.

Silniční doprava


V Opavě neexistuje autobusové nádraží. Dálkové autobusové linky městem pouze projíždějí. Většina spojů regionálních autobusových linek je ukončena v zastávce Opava, Bílovecká TQM, která leží poblíž zastávky MHD Stadion a autobusy se z ní jezdí obracet do areálu společnosti TQM - holding. Pro nástup a výstup cestujících mají větší význam zastávky umístěné v centru města - Opava, Východní nádraží, Opava, Praskova, Opava, Dolní náměstí, Opava, Nákladní-ZLATOVAR či Opava, Zámecký okruh.
Železniční doprava

Na území města Opavy leží železniční stanice Opava východ a Opava západ a Opava - Komárov a zastávky Opava zastávka, Kylešovice, Vávrovice a Malé Hoštice. Nejvýznamnější železniční stanice - Opava východ - se nachází v těsné blízkosti centra města a před její výpravní budovou zastavují trolejbusy a autobusy MHD i autobusy regionálních a dálkových linek.
Tarif MHD v roce 2007

Do trolejbusů a autobusů městské hromadné dopravy se nastupuje předními dveřmi a vystupuje se dveřmi ostatními. Jízdné je možno platit buď jednotlivě v hotovosti do automatu nebo čipovou kartou nebo je možno cestovat na předplatní časovou jízdenku, která je vydávána rovněž v podobě čipové karty. Tarif je při platbě v hotovosti nepřestupní, při platbě jednotlivého jízdného z čipové karty (elektronické peněženky) je možné do 30 minut od prvního odbavení zakoupit další jízdenku za sníženou cenu.
Jízdenka pro jednu libovolně dlouhou jízdu bez přestupu stojí při platbě v hotovosti plnocenná 10,- Kč a zlevněná 6,- Kč, při platbě z čipové karty 8,- / 4,50 Kč, po přestupu do 30 minut se při použití čipové karty platí 3,70 / 1,90 Kč. Dovozné je stanoveno ve stejné výši jako zlevněné jízdné.
Předplatní (nepřenosné) časové jízdenky se vydávají v systému ODIS s časovou platností 7, 14, 30, 90, 180 a 365 dní, z toho vybrané kategorie existují i jako zlevněné pro děti ve věku 6 - 15 let, žáky a studenty ve věku 15 - 26 let a pro důchodce do 70 let. 30denní a 90denní jízdenka je vydávána pro všechny skupiny cestujících i v kombinaci pro tarifní zóny 30 + 35, tzn. platí i na okrajových úsecích některých autobusových linek MHD mimo území města Opavy. Při platbě jednotlivého jízdného toto rozdělení na zóny nehraje roli.
Časové jízdenky pro zóny 30 (samostatně) a 30 + 35 se prodávají pouze v předprodeji Městského dopravního podniku Opava, a to pouze s časovou platností 30, 90 nebo 365 dní. Jízdenky pro tyto zóny s jinou časovou platností je možno pořídit pouze v kombinacemi s jízdenkami pro další zóny na jiných předprodejních místech (např. v pokladnách Českých drah). 30denní občanská jízdenka pro zónu 30 stojí 300,- a pro zóny 30 + 35 390,- Kč, 90denní pro zónu 30 810,- Kč a pro zóny 30 + 35 1 055,- Kč.
Odbavovací systém opavské MHD je blíže popsán na samostatné stránce.
Zastávky a jízdní řády



Opavský odbavovací systém
- Hotovost
- Elektronická peněženka
- Měsíčník
Hotovost
Osoba vstupující do vozidla vhodí do příslušného otvoru hotovost v mincích o hodnotách 1, 2, 5, 10 nebo 20 Kč (částka je průběžně zobrazována). Cestující poté zvolí druh jízdného, tedy lístek celý nebo zlevněný, a systém mu vydá požadovaný doklad. Systém bohužel neumí vracet drobné, je nutné platit přesně.
Vlevo: Odbavovacího přístroj Em-test s kartou Em-card (verze "měsíčník").
Vpravo: Spodní část odbavovacího přístroje pro platbu hotovostí.
Miroslav Puchalter
Elektronická peněženka
Cestující přiblíží kartu ke čtecímu zařízení, zvolí si požadovaný druh jízdného a zařízení během okamžiku vydá stvrzenku o zaplacení.
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (plné jízdné).
Miroslav Puchalter
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (zlevněné jízdné).
Miroslav Puchalter
Ve spodní části lístku je vytisknut údaj o aktuálně zbývající částce na kartě. Platba bezhotovostním způsobem je cenově zvýhodněna (místo 10 Kč se platí pouze 7,80 Kč). Pokud navíc cestující do třiceti minut od zakoupení prvního dokladu zakoupí další v jiném vozidle, zaplatí za jízdenku pouze polovinu.
Karta používaná pro elektronickou peněženku (oproti měsíčníku bez fotorafie).
Miroslav Puchalter
Dobíjení elektronické peněženky probíhá v předprodeji MDPO, TQM, případně je možné i přímo ve vozidlech TQM u řidiče.
Peněženku lze použít také pro placení jízdného v linkové dopravě provozované společností TQM.
Měsíčník
Pro odbavení stačí přiložit kartu ke čtecímu zařízení, které vydá zvukový signál potvrzující platnost. Měsíčník lze využívat i jako elektronickou peněženku, tedy její držitel může zakoupit jízdenku pro své spolucestující. Podobně jako u elektronické peněženky je pak možné při přestupu uplatnit slevu.
Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Miroslav Puchalter
Výhodou systému je celkem účinná eliminace černých pasážérů, nevýhodou pak občas pomalý nástup cestujících, nástup do vozidla je povolen výhradně předními dveřmi. Zdržení však není tak zásadní, navíc značná část zastávek systému je na znamení.


Vpravo: Spodní část odbavovacího přístroje pro platbu hotovostí.



Peněženku lze použít také pro placení jízdného v linkové dopravě provozované společností TQM.
Měsíčník
Pro odbavení stačí přiložit kartu ke čtecímu zařízení, které vydá zvukový signál potvrzující platnost. Měsíčník lze využívat i jako elektronickou peněženku, tedy její držitel může zakoupit jízdenku pro své spolucestující. Podobně jako u elektronické peněženky je pak možné při přestupu uplatnit slevu.
Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Miroslav Puchalter
Výhodou systému je celkem účinná eliminace černých pasážérů, nevýhodou pak občas pomalý nástup cestujících, nástup do vozidla je povolen výhradně předními dveřmi. Zdržení však není tak zásadní, navíc značná část zastávek systému je na znamení.

Opavské autobusy


V současnosti je v provozu 14 městských autobusových linek označených čísly 211 - 220, 222 a 228 - 230. Dřívější autobusová linka 221 ve velké části trasy souběžná s trolejbusem začala být v říjnu 2006 obsluhována trolejbusy s pomocným naftovým agregátem, které odtud autobusy postupně zcela vytlačily. Dnes je i dopravcem v jízdních řádech, schématech sítě a seznamech linek považována za linku trolejbusovou.


Linkové vedení autobusů | |
211 | Praskova - Těšínská - Ostroj - Komárov tělocvična ( - Podvihov Na Nové) |
212 | Divadlo - Jaktař - Zlatníky střed - Stěbořice - Milostovice ( - Vlaštovičky) |
213 | Kylešovice SÚS - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Divadlo ( - Pekařská - Kateřinky sádrovna) |
214 |
Jen v uvedeném směru: |
215 | Liliová - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Vaškovo nám. - Hobzíkova [ - Kylešovice škola ( - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Těšínská - Ostroj - Globus)] |
216 | Dolní nám. - Divadlo - Jaktař - Vávrovice cukrovar - Vávrovice pošta - Vávrovice Opavia ( - Držkovice) |
217 | Slavkov - Nemocnice - Divadlo ( - Stará silnice - Koupaliště) |
218 | [(Koupaliště - Městské sady - ) Divadlo - Dolní nám.] [ - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká ( - Kylešovice SÚS - Raduň - Chvalíkovice)] |
219 | (Slavkov škola /tam/ - ) Otice kaple - Městský hřbitov - Vaškovo nám. - Praskova [ - Holasická - Švédská kaple ( - Kaufland) - Malé Hoštice] |
220 | Praskova - Těšínská - Ostroj - Komárov tělocvična - Komárov střed - Komárov Kravařov - Suché Lazce střed - Přerovec |
222 | (Chvalíkovice - ) Raduň - Podvihov Na Nové (tam) [ - Komárov střed (tam) - Komárov tělocvična (zpět) - Komárov Komas] |
228 |
Noční provoz: |
229 |
Noční provoz: |
230 |
Varianta I, polookružní provoz jen v uvedeném směru: |
Varianta II, polookružní provoz jen v uvedeném směru: Tesco - Holasická - Vrchní - Tesco |


Většina linek má několik variant trasy. Spoje zajišťované nízkopodlažními vozidly nejsou, na rozdíl od trolejbusů, v jízdních řádech vyznačeny.




Všechny autobusy až na několik Karos B 731 a B 732 jsou vybaveny digitálními orientacemi.




Vozy Karosa, SOR a Karosa-Renault CityBus jezdí nejčastěji v červeno-bílém nátěru s jedním červeným pruhem ve spodní části vozu, autobusy Solaris jsou dodávány červeno-bílé s červeným pruhem ve spodní části vozu a nad okny.
Celovozové reklamní nátěry a polepy jsou na autobusech výjimkou, u trolejbusů jsou podstatně rozšířenější.


Cyklobus
Tuto službu nabízí svým cestujícím firma TQM Opava - na vybrané spoje linek 900240 Opava - Hradec nad Moravicí - Melč - Vítkov a 900241 Opava - Štáblovice - Melč - Vítkov jsou nasazovány Karosy C 734 vybavené přepravní skříní pro transport kol.
Poplatek za přepravu kola je 10 korun, ten je možné uhradit přímo u řidiče autobusu, ovšem s rizikem, že pokud bude kapacita přepravní skříně vyčerpána, kolo nebude možné přepravit. Další možností je nákup jízdenky v předprodeji v informační kanceláři TQM v budově opavského Východního nádraží, a to jeden až deset dní předem před plánovanou přepravou. Jízdenka nám bude vydána pro nástup v některé z vybraných zastávek - Opava, Východní nádraží; Hradec nad Moravicí, žel. st.; Hradec nad Moravicí, Žimrovice, rest. a v opačném směru také Vítkov, aut. st.; Vítkov, Podhradí a Radkov, rest.
