Pardubice - oslavy 50 let trolejbusů

Ve dnech 6. a 7. 4. 2002 proběhly velkolepé oslavy padesátin trolejbusů ve městě perníku, v Pardubicích. Oslavy byly pojaty vskutku velkolepě, neb bylo možno v ulicích krajského města spatřit všechny provozuschopné typy trolejbusů, které se nacházejí na našem území. Vlastně úplně všechny typy ne. Chyběl typ 22 Tr, tedy léta letoucí toužebně očekávaný kloubový trolejbus, který se doposud vyskytuje jen v prototypové verzi, a dnes je provozován v Ústí nad Labem. Prý byly problémy drážní legislativy. Též zde chyběl tolik slibovaný stánek doposud jediného výrobce trolejbusů Škody Ostrov. Škoda. Třeba bychom se dozvěděli, zda-li vůbec vědí, že jako jeden z důvodů likvidace provozu v Kapfenbergu uváděl tamní dopravce neexistenci výrobce trolejbusů na evropském kontinentě.
Škoda 8Tr z Prahy s brněnským vlekem
ŠKoda 8Tr z Prahy s brněnským vlekem.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Oslavy byly velice důstojné, a ukazovaly mimo jiné na to, jak trolejbusová doprava dokáže přilákat stovky lidí i z velké dálky. Byla to vskutku impozantní reklama krajského města, kterou potřebuje nejen město samo, ale i trolejbusy, které zde rozhodně nemají na růžích ustláno. Jako by si někteří jeho představitelé ani neuvědomovali, jakým způsobem se právě trolejbusy podílí na velkoměstském vzhledu Pardubic. Vždyť dnes takový legendární výrok zazněvší na jednom jednání pardubické radnice, že: "po teroristických útocích na Spojené státy je třeba přehodnotit náš vztah k trolejbusům jakožto velmi zranitelnému způsobu dopravy" patří spíš do říše humoru a recese, než na seriózní jednání lidí majících racionální přehled o tom, co jest elektrická trakce a jaké má výhody.
Brněnský SANOS, T11 rovněž z Brna a Škoda 17Tr z DP Ostrava
Brněnský SANOS, T11 rovněž z Brna a Škoda 17Tr z DP Ostrava.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Historické i moderní trolejbusy brázdily celým městem pod vskutku perfektní pavučinou trolejového vedení, která u nás nemá obdoby. Některé trolejbusy však opustily trolejové vedení a jezdily do míst, kam už dráty nevedou, a nebo zatím stále ještě. Třeba jako na Dubinu, kam se urputně trať staví již několik let a díky nemnohým, avšak mocným odpůrcům trolejbusů je její skutečné dokončení stále v nedohlednu (dodatečná poznámka: první trolejbusy v pravidelném provozu vyjely na Dubinu na vybraných kurzech autobusové linky 13 v létě 2002, od září 2002 je linka 13 provozována výhradně v elektrické trakci a v dopravní špičce zajíždí na Dubinu i prodloužená linka číslo 5)
7Tr z technického muzea v Brně
7Tr z technického muzea v Brně.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Jubilejní jízdenka k 50 letům
Jubilejní jízdenka k 50. výročí trolejbusů v Pardubicích.
 

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20