!-- -->
Elektrárny dopravních podniků

Obchodní aktivity
v oblasti výroby a distribuce elektřiny dopravního podniku v první polovině 20.
století dodnes připomínají rozvodné skříně v bytových domech.
Foto Jiří Kohout (19. 6. 2004)
Elektrické podniky města Plzně neprovozovaly pouze tramvajovou dopravu, jejich
významnou komerční aktivitou se stala i produkce elektřiny. V letech 1899 -
1922 sloužila napájení tramvajových tratí parní elektrárna v Cukrovarské ulici
o instalovaném výkonu 2 x 240 kW a vodní elektrárna v Panském mlýně o výkonu 2 x 80 kW.
Stejnosměrné napětí 600 V (2 x 300 V) vyráběla dynama. Od roku 1904
začal dopravní podnik s prodejem elektřiny a z této doby pochází i jeho název
"Elektrické podniky města Plzně". Rostoucí odběr (zejména na osvětlení města)
nebylo možné pokrýt ze stávajících zdrojů, a tak byl v prostorách Panského
mlýna instalován rotační měnič, který usměrňoval trojfázové napětí 3 x 500 V
dodávané měšťanským pivovarem na stejnosměrné napětí 600 V. A protože se
ukázalo, že s budoucností stejnosměrné elektřiny neměl Edison pravdu, byl již
za Rakouska-Uherska připravován projekt na novou střídavou rozvodnou síť. V
roce 1919 se Plzeň postavila do čela elektrizačního hnutí v kraji a v té
souvislosti se rozhodla opustit vlastní elektrárny generující stejnosměrný
proud. Rotační měnič a soustrojí dynama-turbíny v Panském mlýně se dotočily na
počátku 20. let. Budova Panského mlýna byla přestavěna Hanušem Zápalem na
Městské domy sociální péče vybavené malometrážními byty, kuchyněmi, jídelnou a
ordinacemi lékařů. Tyto architektonicky cenné budovy (známé jako Městská
nemocnice) podlehly "moudrosti" plzeňských urbanistů a politiků až v roce 1992.
Na jejich místě pak následujících více jak deset let hyzdilo sadový okruh
železobetonové torzo hotelu Diplomat. Ale vraťme se do dob první republiky.
Mlýnská strouha byla zasypána a v jejím místě se dnes uzavírá sadový okruh
kolem historického centra. Generátory v Panském mlýně byly nahrazeny novou
vodní elektrárnou na jezu na řece Radbuze (spád 2,3 metru). Budova elektrárny,
tzv. "Hydro" (dnes sídlo ředitelství PMDP, zákaznická prodejna a měnírna) byla
vystavěna současně s novou regulací řeky Radbuzy na jejím pravém břehu,
Denisově nábřeží. Nová Francisova turbína dne 18. února 1922 roztočila
dvoukolektorové dynamo o výkonu 155 kW.
Elektrické podniky v roce 1926 zrušily parní elektrárnu v Cukrovarské ulici a
rostoucí odběr proudu řešily novým rotačním měničem o výkonu 130 kW napájeným
ze střídavé sítě 5200 V. V roce 1927 a 1932 byly přikoupeny dva další velké
konvertory ze Škodových závodů, a tak se z Hydra stala elektrárna s
instalovaným výkonem 1 MW. Napájení tramvajových tratí bylo v této době
kabelováno. Zrušená parní elektrárna v Cukrovarské byla adaptována na kotelnu
pro vytápění vozovny a blízké Benešovy školy.
Podnikatelské aktivity Elektrických podniků města Plzně umožnily i v době
hospodářské krize velké investice do rozvoje veřejné dopravy v Plzni. Jednou z
velmi potřebných a užitečných investic byla stavba nových ústředních dílen v
letech 1931 - 1932. Tyto dílny se bez přerušení provozu dočkaly i třetího
tisíciletí a velkých modernizací tramvají, trolejbusů a autobusů nejen pro
Plzeň, ale např. i trolejbusů pro Pardubice v roce 2005.