Historie městské dopravy v Rychnově
Zřídit v Rychnově městskou dopravu bylo jedním z témat volebního programu
rychnovského městského zastupitelstva po komunálních volbách v roce 1994.
Realizací tohoto úkolu byla pověřena firma Audis HC, dosud provozující pouze
nákladní dopravu - město totiž nechtělo podporovat monopolní postavení ČSAD
Ústí nad Orlicí, jehož rychnovská pobočka zajišťovala linkovou dopravu v celém
okrese. Pro provozování městské dopravy byl zakoupen jeden ojetý autobus značky
Ikarus a s květnovým termínem celostátní změny jízdních řádů vyjel v roce 1995
poprvé do ulic. Provozována byla pouze jedna okružní linka.
K prvním změnám došlo již po půl roce, kdy došlo k rozšíření provozu na základě
dosud získaných zkušeností a podle připomínek cestujících, byl zakoupen i nový
autobus SOR 7,5.
První rok provozu ukázal, že provozování městské dopravě v samotném městě je za
stávajících podmínek příliš nákladné a kvůli nedostatečnému zájmu cestujících
nemá smysl. Nejjednodušší by bylo samozřejmě zastavení provozu, firma se ale
rozhodla s využitím podnětů od cestujících upravit systém městské dopravě tak,
aby byl pro obyvatele města atraktivnější. Síť městské dopravy byla proto rozšířena do
míst, kam obyvatelé města dojíždějí za prací. V Rychnově totiž prakticky není
žádný průmysl, mnozí jeho obyvatelé proto pracují v sousedních městech Vamberk
(železárny) a Kvasiny (montážní závod firmy Škoda Auto). Městské autobusy
zajížděly i do obce Jahodov, která se stala součástí města, a také do obce
Lukavice. Mezi Rychnovem a Lukavicí vzniklo totiž nové sídliště Nad Habrovou a
protože byla Lukavice koncovou obcí příměstské linky, nemělo by smysl
provozovat po shodné trase zároveň linku městskou do sídliště a příměstskou do
obce vzdálené 4 km za hranicí města.

Karosa LC 735 (RK 85 01) na konečné linky 1 "Merklovice, pod lesem".
Foto Martin Janda (26. 3. 2004)
V roce 1998 byla linka 1 prodloužena do Merklovic, vesničky v sousedství
Vamberka, kam ČSAD Ústí nad Orlicí odmítlo z ekonomických důvodů jezdit.
Linkové vedení na přelomu tisíciletí
linka | |
665001 | Kvasiny - Rychnov nad Kněžnou - Dlouhá Ves - Jahodov - Roveň - Peklo n. Zd. - Vamberk - Merklovice |
665002 | Lukavice - Panská Habrová - sídliště Nad Habrovou - město - kasárna |
665003 | Kasárna - Litohrady - Lipovka - nemocnice - aut. nádr. - město |
665004 | Kasárna - město - Ekologická - nemocnice - Sibiř - Zahrádky |

Schéma sítě městské dopravy v Rychnově nad Kněžnou na přelomu tisíciletí.
Na provozu městské se podílely tři autobusy celodenně, čtvrtý sloužil jako
provozní záloha a další dva vozy "zapůjčené" z příměstských linek vypomáhaly ve
špičce. Tržby činily 1,4 mil. Kč, dotace 3,4 mil. Kč ročně.
V souladu s filosofií firmy byly jízdní řády a linkové vedení průběžně
doplňovány a pozměňovány tak, aby dokázaly vyhovět požadavkům co největšího
množství uživatelů městské dopravy. Výsledkem byla síť městské dopravy tvořená čtyřmi
linkami, které obsluhovaly celé město, trasy jednotlivých spojů v rámci každé
linky se ale často navzájem značně odlišovaly. Výsledný stav tedy v maximální
možné míře vyhovoval stálým cestujícím, kteří měli zajištěno rychlé a přímé
spojení přesně podle svých požadavků, pro náhodné uživatele městské dopravy se však stal
systém nepřehledným a pro návštěvníky města pak naprosto nepochopitelným a
nepoužitelným. V roce 2003 bylo proto přistoupeno k transformaci celého systému
a počínaje změnou jízdních řádů 14. 12. 2003 tato vstoupila v platnost. Tomu
všemu pochopitelně předcházela rozsáhlá informační a propagační kampaň, která
měla za cíl seznámit obyvatele města s plánovanými změnami v dostatečném
předstihu.