Říčany

Říčany - Masarykovo náměstí v centru města.
Říčany - Masarykovo náměstí v centru města.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)

Něco o městě

Antonín Švehla - rodák z pražské Hostivaře, politik, dlouholetý předseda dávno zaniklé Agrární strany a kdysi rovněž poslanec za Říčany. Dnes tu má pomník umístěný v parku, který nese jeho jméno.
Antonín Švehla - rodák z pražské Hostivaře, politik, dlouholetý předseda dávno zaniklé Agrární strany a kdysi rovněž poslanec za Říčany. Dnes tu má pomník umístěný v parku, který nese jeho jméno.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Město Říčany najdeme ve Středočeském kraji jihovýchodně od Prahy. Takřka na dohled jsou pražské čtvrti Kolovraty a Nedvězí. Od zrušení okresních úřadů v roce 2002 jsou Říčany obcí s rozšířenou působností, která měla na počátku roku 2008 něco přes 12 000 obyvatel.
Městský úřad v Říčanech.
Městský úřad v Říčanech.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Jak se dočteme na městském webu, první osídlení v oblasti dnešních Říčan se datuje už do neolitu. I později bylo toto místo důležité - křížily se tu totiž dvě významné trasy: linecká solná stezka a východní zemská cesta směřující na Moravu. V době šíření křesťanství zde byl zřízen jeden z prvních církevních děkanátů u nás. Ve 13. století se Říčany staly majetkem Pánů ze Všechrom, kterým je daroval král Přemysl Otakar II. Ti posléze změnili své jméno na Pány z Říčan a navíc dali městu jednu z jeho dnešních památek - gotický hrad, který byl vystavěn kolem roku 1270 a nalezneme jej kousek od městského centra. Pokud byste za ním putovali autobusem, hledejte v jízdním řádu zastávku "Říčany, Podhradí". Název nelže, nachází se opravdu přímo pod ním. I když je z něj dnes už jen zřícenina, stále připomíná bohatou městskou historii.
Zřícenina říčanského hradu poblíž centra města. Tabule v popředí varuje před padajícím kamením...
Zřícenina říčanského hradu poblíž centra města. Tabule v popředí varuje před padajícím kamením...
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Kostel sv. Petra a Pavla na Masarykově náměstí.
Kostel sv. Petra a Pavla na Masarykově náměstí.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Těžkou ránu zasadily městu husitské války, po nich nastalo období velkého střídání majitelů. V roce 1575 došlo k potvrzení městských práv a udělení nového znaku a pečeti. Jenže pak přišla třicetiletá válka a Říčany byly téměř zničeny. Další impuls k rozvoji přinesla výstavba železnice z Prahy do jižních Čech v roce 1869. Dokonce došlo ke stavebnímu splynutí Říčan s blízkými Radošovicemi. Vznikaly tu především vily bohatých Pražanů či rekreační sídla. Roku 1896 získaly Říčany tzv. "Olivovnu", původně dětskou vychovatelnu, později sanatorium pro léčbu tuberkulózy a dnes dětskou léčebnu respiračních onemocnění.
Železniční stanice Říčany.
Železniční stanice Říčany.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
I v dnešní době se město poměrně dynamicky vyvíjí a vzhledem k současnému životnímu stylu, kdy se řada Pražanů stěhuje za město a do metropole dojíždí, se dá předpokládat, že tomu tak bude i v blízké budoucnosti. Potenciál pro to Říčany mají. Elektrifikovaná železniční trať je pro každodenní dojíždění dostatečně kapacitní a i když jsou městem vedeny i autobusové linky směrem na Prahu (dopravci ČSAD Polkost a Veolia Transport Praha), taktové železniční dopravě zahrnuté do Pražské integrované dopravy nemohou z hlediska jízdní doby a odolnosti vůči dopravním zácpám konkurovat.
Letitá elektrická jednotka ČD na železniční lince PID S29 Strančice - Praha-Vysočany přijíždí do žst. Říčany.
Letitá elektrická jednotka ČD na železniční lince PID S29 Strančice - Praha-Vysočany přijíždí do žst. Říčany.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)

MHD

Něco málo z historie

Autobus Karosa C934 dopravce Veolia Transport Praha na lince PID č. 383 (Praha, Háje - Chocerady) přijíždí do zastávky Říčany, k železniční stanici.
Autobus Karosa C934 dopravce Veolia Transport Praha na lince PID č. 383 (Praha, Háje - Chocerady) přijíždí do zastávky Říčany, k železniční stanici.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Jak se dočteme v "Encyklopedii městské dopravy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku" od Pavla Duška, Říčany patří mezi města, kde má autobusová městská doprava tradici. Je to vcelku logické. Město se sice co do počtu obyvatel může zdát malé, ale vyznačuje se poměrně členitým terénem a značnou plošnou rozlohou, což je dáno velkým množstvím vilek a rodinných domků. Větší panelové sídliště, které by na relativně malé ploše soustředilo velké množství lidí, v Říčanech nenajdete.
Autobus Iveco Crossway dopravce Veolia Transport Praha na na dnes již zaniklé lince PID č. 497 vyzvedl pracovníky z průmyslové zóny a projíždí Černokosteleckou ulicí.
Autobus Iveco Crossway dopravce Veolia Transport Praha na dnes již zaniklé lince PID č. 497 vyzvedl pracovníky z průmyslové zóny a projíždí Černokosteleckou ulicí.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Původně sloužila obyvatelům Říčan jediná linka, ze které se po zapojení města a okolí do Pražské integrované dopravy (PID) staly dvě. Dostaly čísla 397 a 398. To bylo v květnu 2000. Později došlo v souvislosti s růstem počtu autobusových linek PID k jejich přečíslování na 497 a 498. Dodnes se totiž uplatňuje pravidlo, že linky, jejichž číslo začíná "trojkou", vyjíždějí z Prahy a "čtyřstovkové" jezdí výhradně po území středních Čech. Od 15. 11. 2002 byla navíc zavedena třetí linka s číslem 499, která jako jediná z uvedené trojice vůbec neopouštěla město Říčany. Na zbylých byly k nalezení spoje, které zprostředkovávaly spojení s dalšími obcemi (např. Doubek či Louňovice), pro které Říčany vykonávají státní správu.
Autobus Karosa C954 dopravce Veolia Transport Praha na na dnes již zaniklé lince PID č. 497 projíždí Masarykovým náměstím, kam přijel z konečné Říčany, Wolkerova a pokračuje dál do obce Doubek.
Autobus Karosa C954 dopravce Veolia Transport Praha na na dnes již zaniklé lince PID č. 497 projíždí Masarykovým náměstím, kam přijel z konečné Říčany, Wolkerova, a pokračuje dál do obce Doubek.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
V jejich posledním provozním období (do 14. 6. 2009) měly linky 497 - 499 následující provozní parametry:
Autobus Karosa B932 dopravce Veolia Transport na lince 499 v pátek 12. 6. 2009. Do jejího oficiálního konce zbývají dva dny, do toho skutečného jen pár hodin. Linka byla totiž v provozu jen v pracovních dnech, takže v den pořízení snímku si odbyla svou derniéru.
Autobus Karosa B932 dopravce Veolia Transport na lince 499 v pátek 12. 6. 2009. Do jejího oficiálního konce zbývají dva dny, do toho skutečného jen pár hodin. Linka byla totiž v provozu jen v pracovních dnech, takže v den pořízení snímku si odbyla svou derniéru.
Foto Roman Vanka (12. 6. 2009)
  • 497: ŘÍČANY, WOLKEROVA - Říčany, náměstí - Říčany, Pod lihovarem (x) - (Říčany, Spojovací ZŠ) - Říčany, Černokostelecká - Říčany, Pacov - ŘÍČANY, STRAŠÍN - Babice - DOUBEK - LOUŇOVICE
    V provozu jen v pracovní dny cca v období 5:30 - 20:00. Během školních prázdnin docházelo k omezení provozu v úseku Doubek - Louňovice.
  • 498: DOUBEK -> Babice -> ŘÍČANY, STRAŠÍN -> Říčany, k železniční stanici -> Říčany, Černokostelecká -> Říčany, pod nádražím -> Říčany, náměstí -> ŘÍČANY, WOLKEROVA
    V provozu jen v pracovní dny cca v období 5:00 - 15:00 jen v tomto směru. V ranní špičce pracovních dnů byl na lince navíc veden jeden spoj v trase Říčany, Černokostelecká -> Doubek.
  • 499: ŘÍČANY, ČERNOKOSTELECKÁ - Říčany, k železniční stanici - Říčany, Olivovna - Říčany, Komenského náměstí - Říčany, náměstí - (Říčany, Podhradí / Říčany,hřbitov (x)) - ŘÍČANY, WOLKEROVA
    V provozu jen v pracovní dny cca v období 5:30 - 18:00. Všechny spoje jezdily v této trase, většina přes zastávku Říčany, Podhradí a nejely kolem hřbitova (pro "hřbitovní" spoje naopak platilo, že vynechávaly Podhradí). Okolo 8. hodiny ranní byl na linku zařazen jeden spoj v trase Říčany, Olivovna -> Říčany, Wolkerova.
  • Poznámky: přehled obsahuje pouze vybrané zastávky. Tiskace vypsané zastávky byly konečné (alespoň pro část spojů). Symbol (x) patří zastávkám na znamení.

Linkové vedení MHD (stav od 14. 6. 2009)

Konečná Říčany, Wolkerova se třemi autobusy dopravce Veolia Transport Praha.
Konečná Říčany, Wolkerova se třemi autobusy dopravce Veolia Transport Praha.
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)
Jak už bylo nastíněno v předchozí podkapitole, od 14. 6. 2009 došlo k zásadní změně v dopravní obsluze Říčan. Ty byly spojeny s rozsáhlými úpravami provozu autobusových linek na Říčansku, Průhonicku a Kamenicku, jejichž cílem bylo snížením počtu linek zpřehlednit linkové vedení a zavést tzv. páteřní linky, neboli klíčové spoje s krátkými intervaly pro spojení s Prahou. Z tohoto důvodu byly někdejší městské říčanské linky 497 - 499 zcela zrušeny a nahrazeny linkami PID č. 303, 385 a 428. V následujícím přehledu se s nimi seznámíme blíže. Opět platí, že zastávky psané tiskace jsou konečné alespoň pro vybrané spoje, symbol (x) patří zastávkám na znamení a celkově jsou uvedeny jen vybrané zastávky, nikoli všechny.
  • 303 (hradí části bývalých linek 497 - 499): PRAHA, ČERNÝ MOST - Praha, nádraží Horní Počernice - Šestajovice, u školy - Praha, nádraží Klánovice - PRAHA, KOLODĚJE - SIBŘINA - Křenice - ŘÍČANY, PACOV - (Říčany, Spojovací ZŠ) - Říčany, Olivovna - Říčany, Komenského náměstí - Říčany, náměstí - ŘÍČANY, WOLKEROVA
    V pracovní den je většina spojů vedena jen z Prahy, Černého Mostu do Sibřiny. V Říčanech linka dosahuje v přepravní špičce intervalu 90, v dopoledním sedle 120 minut. V pracovní dny večer a o víkendu celodenně sem vůbec nezajíždí, spoje z Prahy, Černého Mostu končí buď v Sibřině nebo v Kolodějích. V ranní špičce je veden jeden pár spojů pouze v trase Říčany, Pacov - Říčany, Wolkerova. Zastávka Říčany, Spojovací ZŠ je ve směru do Prahy obsluhována jen v odpolední špičce pracovních dnů.
  • 385 (hradí část bývalé linky 497): PRAHA, OPATOV - Průhonice - Čestlice - Nupaky - Říčany, hřbitov (x) - Říčany, náměstí - ŘÍČANY, NÁDRAŽÍ - Říčany, k železniční stanici - ŘÍČANY, OLIVOVNA - Tehovec, Vojkov - MUKAŘOV - MUKAŘOV, ŠKOLA - LOUŇOVICE
    Ve špičce pracovních dnů jede většina spojů v trase Praha, Opatov - Mukařov, resp. Louňovice. Spoje jedoucí z těchto obcí zpět vynechávají zastávku Říčany, Olivovna. V dopoledním sedle to ale neplatí - v tomto období většina autobusů skončí svou jízdu od Prahy už na zastávce Říčany, Olivovna, odkud se vracejí zpět. Mimo letní prázdniny jsou navíc zavedeny dva "krátké" spoje jedoucí v pracovní dny odpoledne pouze z Mukařova do Louňovic. Ve večerních hodinách se jezdí jen mezi Prahou a zastávkou Říčany, nádraží. Na území Říčan linka dosahuje intervalu 30 - 50 minut v ranní špičce a 60 minut ve zbývajících obdobích pracovních dnů. O volných dnech jsou vybrané spoje z Prahy ukončeny již v Čestlicích a ty, co se dostanou až do Říčan, končí u nádraží. Tyto "říčanské" spoje mají interval 120 minut.
  • 428 (hradí části bývalých linek 497 - 499): MUKAŘOV - DOUBEK - BABICE - Březí - (Říčany, Spojovací ZŠ) - Říčany, k železniční stanici - ŘÍČANY, ČERNOKOSTELECKÁ - ŘÍČANY, NÁDRAŽÍ - Říčany, náměstí - Říčany, Jažlovice - MODLETICE, KAUFLAND - (Popovičky, rozcestí) - Jesenice, Osnice - JESENICE
    V pracovní dny jezdí tato linka v přepravních špičkách po cca 60 minutách, jinak jsou k dispozici jen vybrané spoje. Jednotlivé spoje v pracovní dny se mírně liší průběhem trasy v oblasti Jesenice a tím, jestli obsluhují zastávku Popovičky, rozcestí nebo ne. Většina ranních spojů ve směru do Jesenice neobsluhuje zastávku Říčany, Spojovací ZŠ. O volných dnech pak linka plní funkci pouhého "pendlu" - jezdí jen mezi Říčany, nádražím a Modleticemi, Kauflandem. Mezi Říčany, Černokosteleckou, Babicemi, Doubkem a Mukařovem jsou navíc v pracovní dny ráno a odpoledne vedeny další spoje, které ale nejedou po dobu letních prázdnin.

Vozový park

Na linkách se může objevit takřka libovolný autobus z vozového parku dopravce jak v linkovém, tak i městském provedení. Nejčastěji jsou k vidění nejrůznější modely značek Iveco, Karosa a Sor.
První z trojice linek, které převzaly úlohu MHD Říčany, má číslo 303. Do města se ale dostane jen v pracovní dny. Na ilustračním snímku je zachycena ještě v době existence linek 497 - 499 v zastávce Říčany, Pod lihovarem.
První z trojice linek, které převzaly úlohu MHD Říčany, má číslo 303. Do města se ale dostane jen v pracovní dny. Na ilustračním snímku je zachycena ještě v době existence linek 497 - 499 v zastávce Říčany, Pod lihovarem.
Foto Radek Kolář - www.autobusy.org (23. 1. 2009)

Tarif

Jak již bylo řečeno, Říčany a okolí jsou zapojeny do Pražské integrované dopravy. Jízdenky lze zakoupit buď v automatu (např. na náměstí) nebo přímo u řidiče. Jízda "načerno" je vzhledem k povinnému nástupu předními dveřmi vyloučena. Říčany se nacházejí v prvním tarifním pásmu, obce Babice, Doubek a Louňovice ve druhém, stejně jako Mukařov.
Městská Karosa B732 poblíž říčanského náměstí jako by předznamenala, jaká úloha bude lince 385 už zanedlouho přiřknuta. Je konec května 2009 a někdejším říčanským městským linkám 497 - 499 zbývají cca tři týdny života.
Městská Karosa B732 poblíž říčanského náměstí jako by předznamenala, jaká úloha bude lince 385 už zanedlouho přiřknuta. Je konec května 2009 a někdejším říčanským městským linkám 497 - 499 zbývají cca tři týdny života.
Foto Radek Kolář - www.autobusy.org (20. 5. 2009)

Závěr

Současná třetí městská říčanská linka zachycená ještě v době, kdy tuto funkci neplnila. Snímek byl pořízen v blízkosti zastávky Říčany, Podhradí.
Současná třetí městská říčanská linka reprezentovaná vozem Karosa C734 a zachycená ještě v době, kdy tuto funkci neplnila. Snímek byl pořízen v blízkosti zastávky Říčany, Podhradí.
Foto Radek Kolář - www.autobusy.org (23. 1. 2009)
I v malých městech má městská hromadná doprava svůj smysl. Ne všichni mohou nebo chtějí realizovat své cesty pěšky nebo vlastním autem, a proto je nutná i dostatečná nabídka spojů veřejné dopravy. Říčany mají v tomto směru velmi dobrý základ. Až na linku 428 je provoz poměrně přehledný. Snad se někdy dočkáme i garantovaného nasazení nízkopodlažních autobusů s jejich vyznačením v jízdních řádech, což by usnadnilo cestování nejen matkám s kočárky, ale i seniorům, kterých bude v naší populaci nadále přibývat. Rovněž by bylo dobré se zamyslet nad tím, jestli je v 21. století opravdu důstojné lepit jízdní řády jen na plech a ponechat je pak svému osudu. Díky existenci klimatických vlivů a vandalů potom mnohdy vypadají všelijak a veřejné dopravě dobrou vizitku nedělají.
Jízdní řády PID na zastávce Říčany, průmyslový areál Černokostelecká... Tak co, podíváme se, kdy nám to pojede?
Jízdní řády PID na zastávce Říčany, průmyslový areál Černokostelecká... Tak co, podíváme se, kdy nám to pojede?
Foto Damir Holas (10. 2. 2009)

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20