Kurort Oberwiesenthal

viadukt Huttenbach
Hora Fichtelberg s viaduktem Huttenbach (110 metrů délka, 23 metrů výška),
který leží těsně před stanicí Oberwiesenthal.
Foto M. Klas, 1. května 2008
Kurort Oberwiesenthal leží v německé části Krušných hor u hranic s Českou republikou. Dostupný je autem přes hraniční přechod Boží Dar (Karlovarský kraj), nebo pěšky přes přechod v Loučné (Ústecký kraj). Město leží v nadmořské výšce 914 m. n. m. a v roce 2002 oslavilo 475 let od svého založení.
Oberwiesenthal je též vyhledávaným turistickým místem, neboť leží v blízkosti obou nejvyšších hor pohoří – Klínovec (1244 m. n. m.) a Fichtelberg (1215 m. n. m.), což zajišťuje příliv turistů po celý rok. Na nejvyšší vrchol německé strany Krušných hor se dá dostat kabinovou lanovkou nebo městským autobusem.
Významnou turistickou atrakcí je úzkorozchodná železniční trať Kurort Oberwiesenthal – Cranzahl o rozchodu 750 mm. Provoz zajišťují soupravy složené z parní lokomotivy a stylových vagónků (viz níže).
Autobusová zastávka u nádraží. Odtud jsou vypravovány všechny linky městské a dálkové dopravy
Autobusová zastávka u nádraží. Odtud jsou vypravovány všechny linky městské a dálkové dopravy
Foto Tomáš Zavadil, 14.7.2009
Městská doprava je v současnosti provozována na jedné lince městské dopravy označené A. Tato linka vznikla sloučením dvou původních linek označených písmeny A a B, vedených v trasách Bahnhof - Fichtelberg (A) a v úseku Banhof – Sparingberg/Grenze – Bahnhof (B). Trasování linky městské dopravy vychází z původních tras a zajišťuje obsluhu staré části města se zajížďkou k bývalé hranici u vybraných spojů. Městskou dopravou se z nádraží dostanete třeba až na vrchol nejvyšší hory německé strany Krušných hor, nebo pouze na sídliště stojící na jeho úpatí. Z trasování se dá poznat, že se vychází i z potřeb návštěvníků města.
V provozu městské dopravy jsou v současné době pouze nízkopodlažní autobusy MAN několika generací, ale ještě v polovině devadesátých let bylo možno potkat třeba krátké Ikarusy 260. Před koncem tisíciletí bylo rovněž zrušeno staré autobusové nádraží a odjezdová stání autobusů byla přesunuta k hlavnímu nádraží. Touto změnou je umožněn přímý přestup na vlakové spoje a naopak. Zastávka samotná je vybavena tzv. Kasselskými obrubníky, které při pečlivém přistavení autobusu umožňují bezproblémový nástup kočárku či vozíčkáře. Na místě původního autobusového nádraží se dnes nachází diskontní prodejna. V minulosti sloužilo i jako odstavná plocha.
Nízkopodlažní MAN ve firemním nátěru s reklamním polepem u vlakového nádraží
Nízkopodlažní MAN ve firemním nátěru s reklamním polepem u vlakového nádraží
Foto Tomáš Zavadil, 5.7.2010
Většinu dopravY v Oberwiesenthalu zajišťuje společnost BVO Erzgebirge. Kromě městské dopravy lze autobusy dopravce potkat i na regionálních linkách. Na vybraných spojích jedné z regionálních linek zajíždí do Oberwiesenthalu i vozy společnosti Autobus Sachsen. BVO Erzgebirge bylo donedávna provozovatelem i úzkorozchodné dráhy, která nese název po dominantě německé strany Krušných hor – Fichtelbergbahn. Pro provoz železniční dopravy byla založena Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH, která krom místní úzkokolejky provozuje i některé další. Společnost BVO Erzgebirge pak zajišťuje městskou dopravu i v jiných městech, například v okresním městě Annaberg, dále pak linkovou a zájezdovou dopravu. Ve vozovém parku nalezneme převážně německé autobusy MAN různých generací a provedení, v nedávné minulosti bylo k dispozici i několik Mercedesů O405N či autobusů Ikarus. Firma rovněž vlastní několik historických autobusů, které můžeme potkávat při příležitosti různých výročí v regionu.
Dvojice autobusů MAN nejnovější generace zajíždí do Oberwiesenthalu na regionálních linkách
Dvojice autobusů MAN nejnovější generace zajíždí do Oberwiesenthalu na regionálních linkách
Foto Tomáš Zavadil, 5.7.2010

Fichtelbergbahn

Trať Fichtelbergbahn o rozchodu 750 mm a délce 17 km byla zprovozněna 1. července 1897. Počátek je ve stanici Cranzahl (654 m.n.m.), na hlavní trati Vejprty – Chemnitz, odtud úzkorozchodná trať stoupá nejprve pozvolna údolím přes Neudorf do zastávky Vierenstrasse. Zde se zanořuje do hlubokých lesů Krušnohoří a zároveň zde vlaky zdolávají neostřejší stoupání. Později vyjedou opět do otevřeného údolí a podél hraničního potoka dostoupají do nádraží Kurort Oberwiesenthal (893 m.n.m.)
Tak jako na jiných podobných tratích došlo počátkem devadesátých let minulého století ke krizi. Nákladní doprava na trati byla zastavena v roce 1992 a jen díky nadšení železničních příznivců a podpoře okresu se podařilo trať udržet alespoň pro turistický provoz.
V roce 1998 se provozovatelem trati stává společnost BVO Bahn GmbH a je zahájena její obnova včetně výstavby nového depa v Oberwiesenthalu. Společnost má pro turistický provoz na trati k dispozici 5 velkých parních lokomotiv řady VII K vyrobených lokomotivkou Karl-Marx, Babelsberg vletech 1952-1956. Dále na 30 osobních vagónů, z toho dva jídelní a jeden otevřený vyhlídkový. Pravděpodobně od roku 2009 provozuje dráhu společnost SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH, dceřinná společnost BVO.
Pro české turisty je doporučením si celou trať projít po naučné stezce Bimmelbahn z Oberwiesenthalu dolů do Cranzahlu a pak se nazpět vyvézt parním vlakem. Oberwiesenthal je postupný pěšky ze zastávky autobusů, od Karlových Varů, na hraničním přechodu Boží Dar.
Parní vlak v plné jízdě za zastávkou Kretscham-Rothensehma.
Parní vlak v plné jízdě za zastávkou Kretscham-Rothensehma.
Foto M. Klas, 1. května 2008
Příjezd parního výletního vlaku do stanice Neudorf.
Příjezd parního výletního vlaku do stanice Neudorf.
Foto M. Klas, 1. května 2008
Nové depo v Oberwiesenthalu s lokomotivami řady VII K.
Nové depo v Oberwiesenthalu s lokomotivami řady VII K.
Foto M. Klas, 1. května 2008
První máj na Fichtelbergbahn.
První máj na Fichtelbergbahn.
Foto M. Klas, 1. května 2008

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20