karlovyvary

Karlovy Vary v letech 2008 - 2012

 

IMG 3282

Irisbus Citelis CNG 12m na konečné linky 10 - St. Kysibelská
Martin Fencl

 

Ač jsem si v nadpise článku vymezil poměrně rozsáhlé časové pásmo, pokusím se ho pro vás zpracovat co nejméně nudnou formou. Začněme rokem 2008:

 

Rok 2008

 

V roce 2008 se poprvé evidenční čísla autobusů DP přehouply přes čtyřstovku. Prvním dodaný autobus však ještě patřil do "třístovkové" řady - Irisbus Citelis CNG 12M, s číslem 399, byl původně předváděcí a je nalakován do stříbrna. Další zbylé jsou klasicky bílé s čísly 400 - 402. Samozřejmě se také jedná o dvanáctimetrové Citelisy na CNG. Tím poprvé v historii vlastnil dopravní podnik autobusy, jejichž evidenční čísla se liší o stovku. Ev. č. 299 nosila Karosa B732. Kromě Citelisů přibyl do vozového parku i jeden minibus - Irisbus Daily s číslem 403 (foto níže).

 

V roce 2008 také začala rekonstrukce Sokolovské ulice, hlavní tepny Rybář. Při této, roční, výluce jezdily po Sokolovské pouze autobusy linek 9, 12, 13, částečně i linka 1. Zbylé linky od Tržnice najížděly na průtah a napojily se na svojí trasu až u Rozcestí u Koníčka.

 

IMG 6477

Karosa B932 ev.č. 357 na rozestavěné Sokolovské u zastávky Elite.
Martin Fencl

 

Rok 2009

 

Jako každý rok, i od 1. 1. 2009 se měnily jízdní řády. Patrně největší změnou byl zkrácení linky 5 pouze na úsek Bohatice - Tržnice - Dolní nádraží a do Otovic začala jezdit linka 19, stejně jako předtím vedena okružně po trase Tržnice - Otovice - Tržnice. Stejnou okružní trasou jezdí i linka 12, nově jen Tržnice - Čankovská - Tržnice. Kromě toho se z linky 22 nadobro poroučely kloubové autobusy.

 

V témže roce začal DP Karlovy Vary vyřazovat v březnu první Ikary 412 a také poslední Karosy řady 700. Prvním vyřazeným Ikarem bylo číslo 336, druhým 352. Ve stejný době se vyřadila předposlední Karosa B732 - ev. č. 300 a poslední B731 s číslem 322 a populární reklamou na Frekvenci 1. V červenci se poroučely další Ikary - 337 a 350 a v prosinci ještě ev.č. 338. V prosinci skončila i poslední "sedmistovka" - ev. č. 299.

 

Důvod k vyřazování samozřejmě byl, do Varů dorazily další čtyři plynové Citelisy, v létě přišel ještě raritní Citelis Line (foto níže).

 

IMG 0673

Vyřazená Karosa B732 ev.č. 299 na lince 10.
Martin Fencl

 

Během roku došlo k dalším změnám v trasování linek. Linka 10 byla prodloužena z Lidické na St. Kysibelskou a dále ze Dvorů do Tašovic. Také vznikla nově linka M jezdící od Lázní III k Moseru. Další novinkou bylo přejmenování zastávky Dvorský most na KV ARENA u nově vzniklé multifunkční haly.

K velké úlevě všech karlovaráků došlo v průběhu roku k ukončení prací na Sokolovské, naopak v Březové začala takřka dvouletá výluka kvůli opravě mostu. V září byl do Varů zapůjčen Mercedes - Benz Conecto.

 

IMG 1856

Dvoudveřový Irisbus Citelis Line na dočasné konečné linky 7 - zastávka Březová, Hotel Alice.
Martin Fencl
 

Rok 2010

 

Rok 2010 nezačal z pozice varského cestujícího nejlépe. U linek 3,6,10 a 15 se rapidně zkrátil interval - z 15 minut na 20, u linky 6 z 12 minut na 15. Celkem pochopitelně se tato změna stala nejvíce kritizovaná i do budoucna. Další velmi tvrdou změnou bylo prodloužení intervalu na lince 22 z 20 na 60(!!) minut, částečně to kompenzovala přímo jedoucí linka T v úseku Tržnice - Tesco (která jezdí dodnes). V polovině roku se interval na "dvacetdvojce" naštěstí zkrátil z 60 minut na 30.

 

Také došlo k podstatnému zdražení jízdenek - nepřestupní podražily z 16 na 18 Kč, přestupní z dvaceti na 25 Kč. Během roku došlo k vyřazení celkem čtyř Ikarů 412 - ev.č. 343, 342, 351 a 340 (pořadí je dle datumu vyřazení). Naproti tomu byly zakoupeny pouze dva autobusy - naftový Irisbus Citelis 12M a v závěru roku i Iveco Stratos (ze začátku jezdilo linku 5 a 52, poté bylo z důvodu nízké kapacity stáhnuto a dnes jezdí především zájezdy). Z důvodu nedostatku autobusů byla převedena na městský provoz Karosa C943 ev.č. 113 a v zimě z nedostatku schopných vozů jezdila stabilně linku 8 Karosa C934E ev.č. 116. Provoz zahájil i populární autovláček projíždějíc centrum Karlových Varů.

 

IMG 6411

Iveco Daily ev.č. 403 u Tržnice. Autobus byl pořízen v roce 2008.
Martin Fencl

 

Rok 2011

 

Rok 2010 byl ve znamení konce Ikarů 412 v Karlových Varech. Posledními vyřazenými byly ev. č. 339 a 345 na podzim 2011. Náhradou se stalo celkem pět autobusů značky Irisbus. Čtyři plynové Citelisy 12M a jeden naftový.

 

IMG 0767

Ikarus 412 ev.č. 344 - také vyřazen v roce 2011.
Martin Fencl

 

Velkou výjimkou oproti předchozím rokům bylo rozšíření počtu linek - od Tržnice do Lokte začala v létě jezdit linka 23. Naproti tomu linka 91 byla přetrasována nově do Bečova nad Teplou.

 

IMG 3993

Na linku T je od roku 2011 stabilně nasazen Irisbus Crossway LE.
Martin Fencl

 

Rok 2012

 

Bohužel, ani rok 2012 nezačal nejlépe. Rozsáhlé škrty byly provedeny takřka na všech linkách, konkrétně na 1, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15 a 19. Škrty se setkaly s rozsáhlou kritikou jak odborné tak laické veřejnosti. Do následujícího roku se prý připravuje optimalizace spojů a linek. Došlo však i k drobnému rozšíření - linka 8 v pátek večer zajíždí do obce Andělská Hora.

 

Na začátku roku přibyly do dopravního podniku dva minibusy a to Mercedes - Benz Sprinter a Citroen (oficiální název zní Business 2002) s ev.č. 139 a 140. Oba byly odkoupeny od dopravce František Farář - ABD Bor, od něhož také DP převzal v průběhu roku dvě meziměstské linky. Business 2002 avšak nevydržel u dopravního podniku dlouho, po dvou měsících byl odprodán.

 4. a 5. srpna proběhly oslavy 100 let lanovky na Dianu. V průběhu akce jezdil od Horního nádraží přes Tržnici k Lázním I historický autobus Karosa ŠL11 na speciální lince. U lanové dráhy bylo možné shlédnout strojovnu lanovky. U příležitosti 100 let byly také vydány pamětní jízdenky.
Na konci srpna DP Karlovy Vary koupil minibus Irisbus Daily Stratos, ev.č. 141.

V září dopravní podnik nabídl k odprodeji nejstarší kloubové vozy Karosa B941E a Karosa C943 a Karosu B932 ev.č.356, která byla rovnou vyřazena.

 

IMG 4882

Business 2002 byl v provozu zejména na lince 4.
Martin Fencl

 

Na závěr dodám, že seznam autobusů Dopravního podniku Karlovy Vary můžete stáhnout zde. Seznam lze najít i na internetu.

 

IMG 4311

Flotila meziměstských autobusů na Dolním nádraží.
Martin Fencl

Autobusy v Karlových Varech - rok 2006

Karlovy Vary, leden 2006
K novému roku 2006 se v Karlových Varech opět částečně měnil jízdní řád autobusů městské dopravy.
K nejvýraznějším změnám patří bezesporu zrušení populární linky B na tuhnickou burzu. Linka jezdila v neděli dopoledne s intervalem 20 minut mezi Tržnicí a Burzou, bez zastávek, jízdné bylo zdarma a byla pravidelně slušně plná, až narvaná. Je ovšem pravda, že ostatní linky (2, 6) současné cestující zřejmě bez problémů pojmou.
Dále byla prakticky zrušena linka č. 21, která byla tvořena 4 spoji mezi krematoriem na Růžovém Vrchu a hřbitovem v Drahovicích a jezdila pouze v neděli. Její provoz byl omezen na dny 28.10. - 2.11., je ovšem pravdou, že mimo tyto dny bylo průměrné obsazení této linky 2 - 5 cestujících, tedy stejný počet jich může tuto změnu negativně pocítit.
Na lince 15 byl dále omezen víkendový provoz, 15 minutový interval byl upraven na 20 minutový, pokud je autorovi známo, na větvi do horních Drahovic tato linka o víkendu plná rozhodně nebývala, u Staré Role je to otázka, zde většinou záleží na prokladu s ostatními spoji, což se dopravnímu podniku bohužel tradičně nedaří. Nicméně toto je poslední z negativních změn.
Dále byl rozšířen provoz linky č. 10 ke Krajskému úřadu tak, že zde nyní v pracovní dny jezdí ve 30 minutovém intervalu, pokud nejede do Tašovic, tak zajíždí přímo k areálu KÚ, jinak staví na zastávce Krajský úřad rozcestí / Říční (zastávka se v každém směru jmenuje jinak). V pracovní dny dopoledne byl dále u této linky prodloužen interval z 20 minut na 30 v úseku Stadion ZM - Lidická, zde však spoje této linky příliš plné nejezdily, vzhledem k postupné proměně dopravních poměrů v této lokalitě především spoje ukončené u Stadionu čím dál tím více ztrácejí na významu. Doufejme, že si to vedení DP brzy uvědomí i u linky č. 2, která by mohla tvořit alternativu lince 1, která jezdí do Dvorů přes dopravně přetížené Rybáře a rozcestí U Koníčka.
Nově prodloužená linka č. 2 k Intersparu.
Nově prodloužená linka č. 2 k Intersparu. Zastávka MHD byla postavena přímo u vchodu do obchodního centra.
foto Jan Kuliš (2005)

 

Lanové dráhy k Imperialu

Je také ještě vhodné připomenout, že kromě dvou dnes provozovaných karlovarských lanovek, zde byla v provozu ještě další, a to ze Slovenské ulice na výšinu Imperial. Ta však byla v roce 1959 zrušena, ovšem těleso dráhy je dodnes zejména v zimním období velice dobře patrné.
Těleso zrušené lanovky k Imperialu.
Těleso zrušené lanovky ze Slovenské ulice k Imperialu - horní úsek (nad výhybnou)...
foto Jan Kuliš (2002)
Těleso zrušené lanovky k Imperialu.
Takto lanovka přecházela místní cestu, dnes také víceméně zrušenou, resp. nepoužívanou. Se systémem lázeňských cest vzadu za Imperialem trochu zahýbala poslední přístavba balneoprovozů.
foto Jan Kuliš (2002)
Těleso zrušené lanovky k Imperialu.
Jízdní řád lanovky k Imperialu.
foto Jiří Kohout (červenec 2004)
Těleso zrušené lanovky k Imperialu.
Budova horní stanice, u Imperialu. Zde zároveň končí autobusová linka č. 13.
foto Jiří Kohout (červenec 2004)

 

Co je nového v Karlových Varech - 2001 - 2004

Karlovy Vary, 29.2.2004
K novému roku se v Karlových Varech měnil jízdní řád, tarif a také způsob odbavování cestujících, zde je tedy souhrn poznatků za dva měsíce.
Nejprve k jízdnímu řádu - konečně byl zrušen tzv. letní provoz na linkách č. 2, 11 a 13. Ten znamenal pouze chaos v jízdních řádech, místo prokládaného intervalu 7,5 minuty ve špičce pracovních dnů jelo stejné množství spojů, ale s intervalem 12 minut na lince 2 a zcela náhodným na linkách 11 a 13, takže s trochou štěstí člověk natrefil na 12 minutovou díru v dopravní špičce. Navíc celkově zajíždělo méně spojů linek 2 a 11 na Divadelní náměstí, což bylo v přímém rozporu s poptávkou, která je zde v letní sezóně samozřejmě větší. Toto tedy zmizelo, v pracovní den zajíždí na Divadelní náměstí další 4 spoje linky č. 2, celkem tedy 23 spojů, o víkendu o 3 více, celkem 19 spojů. Byl vydán opět knižní jízdní řád, u více linek jsou nyní označené nízkopodlažní spoje, jen plně nízkopodlažní linky ještě nejsou nijak označené (jde přitom o linky č. 1, 2, 11, 13, možná ještě 4 a 21).
Nově jsou nízkopodlažní autobusy nasazovány na většinu spojů linky č. 3, dále jsou vyznačeny u některých spojů linky č. 5, 10, a u linky 15 především o víkendech a v letním provozu. Z linek č. 6 a 12 nízkopodlažní autobusy naopak zmizely, patrně kvůli převedení na linky 11 a 13. (Do Staré Role dříve nejezdilo nízkopodlažního nic, kvůli špatnému stavu železničního přejezdu ve Staré Roli)
Nově je zaveden letní provoz na lince č. 12 - ve špičce pracovních dnů je tam běžně interval 15 minut, nyní v letním provozu tedy 20 minut.
S otevřením obchodního domu TESCO byly zavedeny tři nové pravidelné autobusové linky, č. 22, 23 a 24. Linka č. 22 jezdí v trase Tržnice - TESCO a zpět, interval 30 minut celý den, kromě prvního a posledních tří spojů, které jedou zhruba po hodině. Linky č. 23 a 24 jsou okružní, v trase TESCO - Stará Role - TESCO (23) a TESCO - Čankovská - TESCO (24). Začaly jezdit v intervalu 60 minut. První (asi) tři týdny pak ještě jezdila linka T, v trase Tržnice - TESCO, bez zastávek, po hodině. V pracovní dny byl na ní nasazován městský kloubový Ikarus, o víkendech kloubová Karosa. Na ostatní linky jsou nasazovány běžné Karosy. Od 1.1. poté došlo k určitým změnám - linka T se již znovu neobjevuje, u linky 22 byl provoz rozšířen tak, že je v provozu od půl šesté do půlnoci (všechny dny v týdnu stejně), linka 24 pak byla pro malé využití omezena - je v provozu od 9 do 19 hodiny v intervalu 120 minut, celkem tedy pouze 6 spojů. Možná je škoda, že místo omezení provozu se nezkusilo linku protáhnout přes Sedlec a Růžový vrch a získat tak nové cestující. Linka č. 23 je v provozu přibližně od 8 do 20 hodin v hodinových intervalech, více viz dále. Možná by neškodilo udělat jí trochu větší reklamu, kromě spojení Staré Role a Tesca tvoří také velmi dobrý přípoj ze Staré Role na vlaky ČD na Cheb, přes zastávku Dvory. Dále stojí za zmínku, že na odjezdech z Tesca jsou linky proloženy tak, že přibližně každých 15 minut něco jede (kromě sudých hodin kdy nejede linka č. 24). Nicméně pro cestující s časovou jízdenkou je to jedině dobře.
K novému tarifu - v souvislosti se zvýšením spotřební daně na naftu došlo i v Karlových Varech k mírnému zvýšení cen jízdného. A to přibližně o 15% u časových jízdenek, navíc byla pro studenty konečně zavedena čtvrtletní jízdenka za 350 Kč. Dále se změnilo i jednotlivé jízdné. Základní jízdenka na jednu jízdu podražila z 8 na 10 Kč, jízdenka za 12 Kč v prodeji u řidiče byla zrušena a nově byla zavedena přestupní jízdenka za 15 Kč (7 Kč děti) - platí 40 minut a lze jí koupit za tuto cenu i u řidiče, jiné druhy jízdenek se u řidiče neprodávají. Denní a týdenní "turistická" jízdenka zůstává beze změny, tedy 50 a 150 Kč. K přestupní jízdence si neodpustím poznámku, že o víkendu by její platnost mohla být delší, když i na některých páteřních linkách je interval 30 minut, takže se její "přestupnost" může lehce ztratit.
Dále se k 1.1. změnil způsob odbavování následujícím způsobem - od 4. do 19. hodiny cestující s platnou časovou jízdenkou nastupují všemi dveřmi, kdo si chce označit jízdenku, tak předem. Od 19. hodiny v pracovní dny a v sobotu, neděli a svátek se celý den nastupuje pouze předními dveřmi s kontrolou jízdenek řidičem. S odstupem času jde tvrdit, že část cestujících toto opatření příliš nebere na vědomí a např. o víkendu zkouší čekat u zadních dveří. Část řidičů najíždí k zastávkám tak, aby zastavili před cestujícími předními dveřmi, část jich nejprve otevírá přední dveře a po chvíli až zadní pro výstup. U zastávky Tržnice (obvykle největší výměna cestujících) pak přibližně polovina řidičů zastaví nejprve na začátku nástupiště pro výstup cestujících a pak teprve popojedou ke svému stanovišti pro nástup. Podle Dopravního podniku se za měsíc leden označilo v označovačích o 7500 jízdenek více proti předchozímu lednu, což je vzhledem k novým přestupním jízdenkám poměrně slušné. Na dveře všech vozů nalepil DP vysvětlující piktogramy s časovým údajem a symbolem nastupovat (zelená šipka) / nenastupovat (škrtlý panáček). Možná by bylo účinnější, kdyby řidič mohl ten který právě platný piktogram ještě nějak výrazně orámovat, většině zmatených cestujících asi nedojde spíš aktuální čas nebo den v týdnu, než samotná existence toho omezení.
K 29.2. 2004 pak DP vydal 1. změnu jízdního řádu - letáček lze vyzvednout v předprodeji MHD v Zeyerově ulici, při zakoupení jízdního řádu je pak vložený vevnitř. V MHD jde pouze o tyto změny: Na lince č. 17, spoj v 5.24 z Dalovic uspíšen o 6 minut (podle připomínek občanů, kterým u Tržnice ujížděly přípoje) U linky č. 23 je pak ve Staré Roli zavedena nová zastávka U Lékárny, s odjezdy vždy v 08. minutu po hodině. V příměstské dopravě se mírně posouvají dva spoje, a je zaveden nový školní spoj v trase Karlovy Vary (6.35) - Hroznětín (7.00) - Karlovy Vary (7.30), což je trochu zvláštní, protože je to do očí bijící souběh s dotovaným spojem Českých Drah. V úseku Hroznětín - K. Vary má spoj stejné odjezdy jako současný spoj z Abertam. Jestli nastávaly kapacitní problémy - kdo ví?
Honza Kuliš, Karlovy Vary
20080725 aktron jeleni skok
Pohled na lázně od Vyhlídky Karla IV.
foto Jiří Kohout (2005)
MHD v Karlových Varech - co nového za poslední dva roky? - 12.10.2003
Jízdní řád zůstává beze změn - až na pár detailů. Nově se zajíždí do obcí Jenišov a Hory, a to v pracovní dny linkou č. 9, o víkendech linkou č. 1, přibližně po dvou hodinách. Dále od začátku roku 2003 zajíždí pár nových spojů linky č. 2 na Divadelní náměstí. Linka č. 20 od parkoviště KOME na Divadelní náměstí má v novém jízdním řádu již jen poznámku, že jede podle aktuální potřeby, o tarifu ani zmínka.
Tarif - jízdné u řidiče bylo zdraženo z 10 na 12 Kč, děti polovic. Hlavní argument byl, že se u řidiče prodávalo hodně přes 50% všech jízdenek a zdržovalo to - nyní se tedy prodává jízdenek méně a zdržuje rozměňování. Normální jízdenky stojí dál 8 Kč - jeden trafikant si mi stěžoval, že má z jedné jízdenky zisk jen 20 haléřů a proto je už neprodává. Jednodenní jízdenky zdražily z 30 na 50 Kč - vyplatí se tedy až od 7 jízd. Platí však nově na lanovce na Dianu a také jako vstupenka na věž, asi proto se přejmenovaly na turistické. Obdobné týdenní stojí 150. Měsíční a další naštěstí bez větších změn, měsíční/čtvrtletní/pololetní tedy stojí 260/650/1200 Kč. Pro studenty DP stále nenabízí delší platnost, než měsíční.
Vozový park - pokud vím, za ty dva roky se to objevily dvě nízkopodlažní karosy a čtyři kloubové karosy jako náhrada za poslední kloubové Ikarusy na linkách MHD, tedy na linkách 15 a 3. Více jistě řeknou stránky klubu K232.
Po opravě železničního přejezdu u Kauflandu začaly jezdit nízkopodlažní vozy na lince č. 3 a proto lze občas vidět něco "vysokého" na linkách 2, 6 nebo 12, které byly dříve zcela v režii nízkopodlažních vozidel.
Tolik ke změnám za poslední dva roky, dále si dovoluji přiložit vlastní návrh JŘ , velmi podobný tomu současnému, až na pár "detailů" - viz poznámky u jednotlivých linek.
Z Karlových Varů zdraví Honza Kuliš
MHD v Karlových Varech - konec srpna 2001
Cílem tohoto příspěvku je sepsat, co nového se v našem největším lázeňském městě a okolí událo v městské hromadné dopravě za poslední 2-3 roky.
První velkou změnou a nutno dodat, že přece jen k lepšímu, byl přechod na "taktový" grafikon, ačkoliv uvozovky jsou na místě. Jestliže do té doby (cca 1997-98) autobusy pro politiky jakoby ani neexistovaly, najednou měl snad každý plná ústa toho, jak je takt běžný v západních zemích a jak je to dobrá věc. Kromě taktu se taky upravilo pár linek, tím bych myslel tu změnu k lepšímu. Především "zlidštění" linky č. 11, která do té doby zajišťovala spojení Divadelního náměstí přes Vyhlídku s Horním nádražím. A to "zhruba" jednou do hodiny, a tvořila výborné přípoje k vlakům z GVD 94/95 až do velkého třesku, kdy se na ní zavedl 15-ti minutový takt, na jedné straně začínala polovina spojů na Divadelním náměstí, polovina u Lanovky Imperial, a na druhé straně byla protažena do Staré Role, což bylo zdejšími přivítáno jako milé zpestření, nicméně dodnes tam téměř vše jezdí narvané. Linka č. 18 spojující Lanovku Imperial s Tržnicí a Dolním nádražím byla zrušena, nahrazena částečně linkou 11. Linka 18 byla celkem příjemná a užitečná, až na jeden "detail", a to nasazování mikrobusů Ikarus, které se v kombinaci jízdním řádem založeným na generátoru náhodných čísel staly na této trase legendou. Bohužel tyto odešly na málo vytíženou linku č. 4 a na nově zavedené noční 51 a 52, čímž byla cestující veřejnost opět ochuzena o část zážitků z přepravy. A jestli se ještě ptáte, co se tomu rebelovi nelíbí na zavedení taktu, tak odpovídám, že vlastně skoro nic. Dodnes máme krásný takt hned v několika provedeních na jedné lince, třeba č. 2 odjíždí od Lázní I. v 5.09, dále 5.25 a po 15-ti minutách do 6.25, další 4 spoje jsou výchozí už z Divadelního náměstí, dále 5 spojů opět od Lázní tvoří jakýsi přechod k 20 min. taktu s odjezdy v x.09, 29 a 49, nemusím dodávat, že úplně jiná situace nastává o víkendech, večer nebo v letním provozu. Ale co, jestli se někdy dočkáme taktu třeba na ČD, určitě bude vypadat podobně - aby snad veřejnost nezapomněla používat jízdních řádů. Ostatně k 1.7. vydal Dopravní podnik města Karlovy Vary knižní jízdní řád linek městské, příměstské dopravy a lanových drah. Je to výborná pomůcka, i v současné "taktové" a "provázané" dopravě, abychom se drželi oficiálních termínů, se v něm vyplatí hledat a hledat. Pouze fotografie na titulní straně s pomateným řidičem, který se se svojí dvojkou rozjel na Hůrky, působí poněkud komicky, neb jízdní řád si zakoupí asi především lidé místních poměrů znalí. Ale zpět k hlavnímu tématu těchto stránek - k nějaké ekologičtější dopravě při velkém třesku padlo asi to, že se bude pokračovat v nákupech nízkopodlažních autobusů a že se bude vedení poohlížet po alternativních pohonech, atd. A samozřejmě si nenecháme "zadrátovat" město, prohlásil hlavní architekt, kdo ví. Zkrátka "zadrátované" Mariánské Lázně a jejich úpadek ze zadrátování logicky plynoucí je pro mnohé radní očividně zlým snem.
Zhruba v posledním roce se nám nějak vytratil termín IDKV - nadějně znějící zkratka integrované dopravy - ovšem ve skutečnosti se pod tím skrývala pouze tarifní integrace meziměstských autobusů DPKV a linek MHD na téže trase, nic víc. Nyní se už linky IDKV přejmenovaly na příměstské linky, a také nám zde vznikl nový dopravní klub, alespoň podle jednoho článku v místním tisku, více informací se mi alespoň přes internet najít nepodařilo - ale cílem by mělo být nějaké jednotné jízdné, nejspíš přes platební karty, ve všech autobusech a snad dokonce i vlacích - uvidíme. Za optimistické čtení lze považovat rozvoj infrastruktury v programovém prohlášení Karlovarského kraje , doufejme že se jediným realizovaným bodem nestane rychlostní silnice. Zatím posledním počinem DPKV bylo zavedení zvláštní vyhlídkové okružní linky č. 91, od Divadelního náměstí přes Vyhlídku, Lázně III., Tržnici zadem na Hůrky a poté trasou linky 8. a 11. zpět na Divadelní, doba jízdy 45 minut, platí zde všechny časové jízdenky, jízdenku zakoupenou u řidiče za 30 Kč je možno dál použít jako denní. Odjezdy od 11. do 17. hod. každou lichou, od dubna do října o víkendech a o prázdninách denně. Projížďku mohu jen doporučit, trasa vede mnoha fotogenickými místy, ale samotná ŠL 11 je "zkrášlena" barevnou upoutávkou na tyto jízdy, která milovníky skorohistorických fotografií příliš nepotěší. To je tak asi vše z hromadné dopravy z Karlových Varů, trolejbusy na obzoru rozhodně nejsou, užitečné bude asi věnovat všechny síly na záchranu provozu v Mariánských Lázních.
Honza Kuliš, Karlovy Vary (1.9.2001)

Další články...

  1. Karlovy Vary

Podkategorie

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20