karlovyvary
Karlovy Vary v letech 2008 - 2012
Irisbus Citelis CNG 12m na konečné linky 10 - St. Kysibelská
Martin Fencl
Ač jsem si v nadpise článku vymezil poměrně rozsáhlé časové pásmo, pokusím se ho pro vás zpracovat co nejméně nudnou formou. Začněme rokem 2008:
Rok 2008
V roce 2008 se poprvé evidenční čísla autobusů DP přehouply přes čtyřstovku. Prvním dodaný autobus však ještě patřil do "třístovkové" řady - Irisbus Citelis CNG 12M, s číslem 399, byl původně předváděcí a je nalakován do stříbrna. Další zbylé jsou klasicky bílé s čísly 400 - 402. Samozřejmě se také jedná o dvanáctimetrové Citelisy na CNG. Tím poprvé v historii vlastnil dopravní podnik autobusy, jejichž evidenční čísla se liší o stovku. Ev. č. 299 nosila Karosa B732. Kromě Citelisů přibyl do vozového parku i jeden minibus - Irisbus Daily s číslem 403 (foto níže).
V roce 2008 také začala rekonstrukce Sokolovské ulice, hlavní tepny Rybář. Při této, roční, výluce jezdily po Sokolovské pouze autobusy linek 9, 12, 13, částečně i linka 1. Zbylé linky od Tržnice najížděly na průtah a napojily se na svojí trasu až u Rozcestí u Koníčka.
Karosa B932 ev.č. 357 na rozestavěné Sokolovské u zastávky Elite.
Martin Fencl
Rok 2009
Jako každý rok, i od 1. 1. 2009 se měnily jízdní řády. Patrně největší změnou byl zkrácení linky 5 pouze na úsek Bohatice - Tržnice - Dolní nádraží a do Otovic začala jezdit linka 19, stejně jako předtím vedena okružně po trase Tržnice - Otovice - Tržnice. Stejnou okružní trasou jezdí i linka 12, nově jen Tržnice - Čankovská - Tržnice. Kromě toho se z linky 22 nadobro poroučely kloubové autobusy.
V témže roce začal DP Karlovy Vary vyřazovat v březnu první Ikary 412 a také poslední Karosy řady 700. Prvním vyřazeným Ikarem bylo číslo 336, druhým 352. Ve stejný době se vyřadila předposlední Karosa B732 - ev. č. 300 a poslední B731 s číslem 322 a populární reklamou na Frekvenci 1. V červenci se poroučely další Ikary - 337 a 350 a v prosinci ještě ev.č. 338. V prosinci skončila i poslední "sedmistovka" - ev. č. 299.
Důvod k vyřazování samozřejmě byl, do Varů dorazily další čtyři plynové Citelisy, v létě přišel ještě raritní Citelis Line (foto níže).
Vyřazená Karosa B732 ev.č. 299 na lince 10.
Martin Fencl
Během roku došlo k dalším změnám v trasování linek. Linka 10 byla prodloužena z Lidické na St. Kysibelskou a dále ze Dvorů do Tašovic. Také vznikla nově linka M jezdící od Lázní III k Moseru. Další novinkou bylo přejmenování zastávky Dvorský most na KV ARENA u nově vzniklé multifunkční haly.
K velké úlevě všech karlovaráků došlo v průběhu roku k ukončení prací na Sokolovské, naopak v Březové začala takřka dvouletá výluka kvůli opravě mostu. V září byl do Varů zapůjčen Mercedes - Benz Conecto.
Dvoudveřový Irisbus Citelis Line na dočasné konečné linky 7 - zastávka Březová, Hotel Alice.
Martin Fencl
Rok 2010
Rok 2010 nezačal z pozice varského cestujícího nejlépe. U linek 3,6,10 a 15 se rapidně zkrátil interval - z 15 minut na 20, u linky 6 z 12 minut na 15. Celkem pochopitelně se tato změna stala nejvíce kritizovaná i do budoucna. Další velmi tvrdou změnou bylo prodloužení intervalu na lince 22 z 20 na 60(!!) minut, částečně to kompenzovala přímo jedoucí linka T v úseku Tržnice - Tesco (která jezdí dodnes). V polovině roku se interval na "dvacetdvojce" naštěstí zkrátil z 60 minut na 30.
Také došlo k podstatnému zdražení jízdenek - nepřestupní podražily z 16 na 18 Kč, přestupní z dvaceti na 25 Kč. Během roku došlo k vyřazení celkem čtyř Ikarů 412 - ev.č. 343, 342, 351 a 340 (pořadí je dle datumu vyřazení). Naproti tomu byly zakoupeny pouze dva autobusy - naftový Irisbus Citelis 12M a v závěru roku i Iveco Stratos (ze začátku jezdilo linku 5 a 52, poté bylo z důvodu nízké kapacity stáhnuto a dnes jezdí především zájezdy). Z důvodu nedostatku autobusů byla převedena na městský provoz Karosa C943 ev.č. 113 a v zimě z nedostatku schopných vozů jezdila stabilně linku 8 Karosa C934E ev.č. 116. Provoz zahájil i populární autovláček projíždějíc centrum Karlových Varů.
Iveco Daily ev.č. 403 u Tržnice. Autobus byl pořízen v roce 2008.
Martin Fencl
Rok 2011
Rok 2010 byl ve znamení konce Ikarů 412 v Karlových Varech. Posledními vyřazenými byly ev. č. 339 a 345 na podzim 2011. Náhradou se stalo celkem pět autobusů značky Irisbus. Čtyři plynové Citelisy 12M a jeden naftový.
Ikarus 412 ev.č. 344 - také vyřazen v roce 2011.
Martin Fencl
Velkou výjimkou oproti předchozím rokům bylo rozšíření počtu linek - od Tržnice do Lokte začala v létě jezdit linka 23. Naproti tomu linka 91 byla přetrasována nově do Bečova nad Teplou.
Na linku T je od roku 2011 stabilně nasazen Irisbus Crossway LE.
Martin Fencl
Rok 2012
Bohužel, ani rok 2012 nezačal nejlépe. Rozsáhlé škrty byly provedeny takřka na všech linkách, konkrétně na 1, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15 a 19. Škrty se setkaly s rozsáhlou kritikou jak odborné tak laické veřejnosti. Do následujícího roku se prý připravuje optimalizace spojů a linek. Došlo však i k drobnému rozšíření - linka 8 v pátek večer zajíždí do obce Andělská Hora.
Na začátku roku přibyly do dopravního podniku dva minibusy a to Mercedes - Benz Sprinter a Citroen (oficiální název zní Business 2002) s ev.č. 139 a 140. Oba byly odkoupeny od dopravce František Farář - ABD Bor, od něhož také DP převzal v průběhu roku dvě meziměstské linky. Business 2002 avšak nevydržel u dopravního podniku dlouho, po dvou měsících byl odprodán.
4. a 5. srpna proběhly oslavy 100 let lanovky na Dianu. V průběhu akce jezdil od Horního nádraží přes Tržnici k Lázním I historický autobus Karosa ŠL11 na speciální lince. U lanové dráhy bylo možné shlédnout strojovnu lanovky. U příležitosti 100 let byly také vydány pamětní jízdenky.
Na konci srpna DP Karlovy Vary koupil minibus Irisbus Daily Stratos, ev.č. 141.
V září dopravní podnik nabídl k odprodeji nejstarší kloubové vozy Karosa B941E a Karosa C943 a Karosu B932 ev.č.356, která byla rovnou vyřazena.
Business 2002 byl v provozu zejména na lince 4.
Martin Fencl
Na závěr dodám, že seznam autobusů Dopravního podniku Karlovy Vary můžete stáhnout zde. Seznam lze najít i na internetu.
Flotila meziměstských autobusů na Dolním nádraží.
Martin Fencl
Autobusy v Karlových Varech - rok 2006
Lanové dráhy k Imperialu




Co je nového v Karlových Varech - 2001 - 2004

Cílem tohoto příspěvku je sepsat, co nového se v našem největším lázeňském městě a okolí událo v městské hromadné dopravě za poslední 2-3 roky.
Další články...
Podkategorie
-
Vary v roce 2006
- Počet článků:
- 0