Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Evropa

Tramvaj jménem Radost

Souznění tramvaje a bruselského Atomia
V závěru roku 2005 dostala svoji první novou tramvaj nejen Praha, ale i „hlavní město Evropy“ Brusel. Na rozdíl od Prahy však byla tramvaj dodána již v září, takže - po odježdění prvních povinných kilometrů bez cestujících, ji bruselští občané dostali k použití jako „Mikulášský dárek“. Konkrétní datum jsem nikde nenašel, ale já osobně ji viděl poprvé na lince číslo 94 ráno dne 6.prosince 2005.
3 generace bruselských kloubových tramvají na nádvoří vozovny Ixelles (muzejní 4032 z roku 1963, 2018 z roku 1993 a 3001).
3 generace bruselských kloubových tramvají na nádvoří vozovny Ixelles (muzejní 4032 z roku 1963, 2018 z roku 1993 a 3001).
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
I když se podle „rodného listu“ jmenuje Bombardier Flexity Outlook, bruselský městský Dopravní podnik (MIVB/STIB) ji označuje jako řadu 3000 a v propagačních materiálech má jméno Plaisir, tedy Radost. Město si od modernizace tramvajového parku slibuje nejen zlepšení kvality cestování, ale především zvýšení podílu veřejné dopravy na mobilitě obyvatel a tedy snížení počtu osobních automobilů v ulicích. Tento cíl se městu celkem daří, od roku 2000 stoupá počet cestujících MIVB o 5 % ročně; současně je nutno ovšem vzít v úvahu, že podíl MHD na celkových přepravních výkonech je stále v řádu jednotlivých procent.
interiér tramvaje
Interiér tramvaje.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
Kontrakt mezi městem Brusel a firmou Bombardier Transportation byl uzavřen v roce 2003, když předtím byla dvakrát v bruselských ulicích a zejména tramvajových tunelech testována tramvaj Siemens Combino; naopak bruselští radní, zodpovědní za dopravu, vyjeli za zkušenostmi do různých evropských měst. Těžko říci, zda byl Bombardier upřednostněn jako domácí firma (hlavním dodavatelem je vagonka v Brugách, která dodala mnoho bruselských tramvají v minulosti, tehdy ještě pod značkou BN) nebo již tehdy byli radní upozorněni na technické problémy Combin, byť veřejně byly tyto problémy přiznány až o rok později. V letech 2005-2008 bude dodáno celkem 68 dvousměrných kloubových nízkopodlažních tramvají – 19 v „dlouhém“ provedení jako řada 4000 a 49 „krátkých“ řady 3000. Dlouhé soupravy by měly být nasazeny především na linku 3, vedenou jako pre-metro většinou v tunelu; řada 3000 na ty ostatní linky, kde lze technických parametrů nové tramvaje využít.
Technické údaje
Řada30004000
Délka31,843,2m
Šířka2,3m
Maximální rychlost70km/h
Minimální poloměr15m
Maximální stoupání7,5%
Nízkopodlažnost100%
Míst k sezení6678
Míst k stání118180při 4os/m2
Tlačítko pro zastavení (všechny nácestné zastávky v bruselské MHD jsou „na znamení“) a interkom k řidiči.
Tlačítko pro zastavení (všechny nácestné zastávky v bruselské MHD jsou „na znamení“) a interkom k řidiči.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
Pohled na pravou část řídícího panelu; historický vůz v průhledu je 5008 z roku 1935.
Pohled na pravou část řídícího panelu; historický vůz v průhledu je 5008 z roku 1935.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)
Na konečné zastávce „Wiener“ byla jedna z mála příležitostí dostat tramvaj 3001 do obrázku celou.
Na konečné zastávce „Wiener“ byla jedna z mála příležitostí dostat tramvaj 3001 do obrázku celou.
Foto Jan Spousta (26. 1. 2006)

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20