Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Evropa

Norimberk a okolí

Město Norimberk se nachází v Německu, pouhých 130 kilometrů od hraničního přechodu Rozvadov. Z České republiky je poměrně dobře dosažitelné – jezdí sem tři přímé autobusové linky a denně dva páry vlaků InterCity z Prahy. Pro české návštěvníky je zajímavý také fakt, že víkendová jízdenka SONE+ (umožňuje cestování německými regionálními vlaky zdarma) platí až do Ambergu, odkud se dá pro další cestu (včetně MHD) využít výhodná celodenní jízdenka integrovaného dopravního systému norimberského regionu.
Kloubový autobus 
  Mercedes Citaro dopravního podniku města Fürth se otáčí na konečné Rathaus
v centru tohoto města.
Kloubový autobus Mercedes Citaro dopravního podniku města Fürth se otáčí na konečné Rathaus v centru tohoto města. Autobusové točny v Německu jsou často řešeny prostorově velice úsporně a tamějším řidičům patří obdiv za přesnost, s jakou v nich dokáží otočit třeba i kloubový autobus bez najetí na obrubník.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Norimberk je poměrně velké město – má půl milionu obyvatel. V jeho aglomeraci však leží ještě několik dalších měst. Nejbližší a největší z nich je Fürth, kam vede dokonce i linka norimberského metra. Rychlíkovou autobusovou linkou nebo vlakem je možné dojet do Erlangenu a jednou z linek S-Bahn je dosažitelné město Schwabach. Oblast Norimberka je rovinatá. Městem vede kromě řeky Pegnitz také kanál, spojující Mohan s Dunajem.
Nízkopodlažní 
  tramvaj GT8N v Norimberku u hlavního nádraží..
Nízkopodlažní tramvaj GT8N v Norimberku u hlavního nádraží. Norimberské vlakové nádraží je i důležitou tramvajovou křižovatkou. Tramvaje odtud jezdí do několika směrů, do historického středu města však jejich koleje nevedou.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Přijedete-li do Norimberka vlakem, přivítá vás rozlehlé a i na německé poměry velice moderní nádraží. Pravý opak platí o nádraží autobusovém. Dálková autobusová doprava je v Německu slabá, a tak zkratka ZOB (obdoba českého ÚAN) znamená pouze několik nástupišť, většinou prázdných, a stánek s rychlým občerstvením. Větší autobusové terminály najdete pouze v okolních městech, která jsou přestupními body z vlaků na regionální autobusy.
Midibus Neoplan N4407 u norimberského letiště.
Midibus Neoplan N4407 u norimberského letiště. U konečné stanice metra na letišti začíná několik autobusových linek do okrajových čtvrtí města. Na některých jezdí malé autobusy, které jsou ve velkoměstském systému MHD vzácností.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Norimberskou MHD tvoří U-Bahn, S-Bahn, tramvaje a autobusy. V rámci integrované dopravy zde jezdí i regionální vlaky, ale pro jízdy po městě se většinou nepoužívají. V letech 1948-1962 tu jezdily i trolejbusy. U-Bahn, neboli podzemní dráha, má dvě základní trasy (U1, U2) a každá z nich svou zkrácenou verzi (U11, U21). Linka U2 jede až na letiště v severní části města a linkou U1 se můžete svézt do města Fürth. Na provozu této linky se podílí i fürthský DP. Městská zástavba mezi Norimberkem a Fürthem je víceméně souvislá, ale přesto jezdí vlaky metra v části trasy po povrchu. Vzhled stanic metra je rozhodně horší než u pražského metra. Některé stanice jsou velice jednoduché – ostrovní nástupiště v nevelké hloubce a na obou jeho koncích eskalátory, vedoucí přímo na povrch – tedy žádné vestibuly, chodby a podchody, jak to známe z Prahy. Vlaky U-Bahn jsou poměrně zastaralé. Řidič musí v každé stanici vystoupit na nástupiště, po nástupu cestujících říci do přenosného mikrofonu upozornění, že dveře se zavírají, a tlačítkem dát povel k zavření dveří.
Dvoudveřový autobus Solaris Urbino 12 soukromého dopravce na městské lince v Erlangenu.
Dvoudveřový autobus Solaris Urbino 12 soukromého dopravce na městské lince v Erlangenu. Zatímco nízkopodlažní dvoudveřové autobusy německých značek mají motor uložený pod podlahou, která se vzadu prudce zvyšuje, autobus Solaris má motor uložen stejně jako ve třídveřové verzi a díky tomu má i u zadního okna nízkou podlahu. Za povšimnutí stojí též dělené přední sklo.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Tramvaj GT6N
Nízkopodlažní tramvaj GT6N v zastávce Alemannestrasse
Foto Jan Šlehofer (2. 11. 2002)
Tramvajových linek je v Norimberku šest.Tramvaje jsou podstatně modernější než vozy metra a většinou nízkopodlažní. Také autobusy MHD jsou velice moderní, jak je ostatně v Německu zvykem. Nejpoužívanější jsou sólo i kloubové vozy MAN a Mercedes, na okrajích města se však můžeme setkat i s midibusy Neoplan. Mnohem pestřejší je ale vozový park regionálních linek. Ty jsou provozovány mnoha dopravci, a tak se můžeme setkat se spoustou značek a typů autobusů (MAN, Neoplan, Setra, Solaris atd.). Regionální autobusová síť je doplněna linkami taxi na zavolání. Tyto linky mají většinou pevný jízdní řád, ale spoje jedou pouze, když si je cestující objednají. Tímto způsobem je veřejná doprava zajištěna především v noci nebo o víkendech v oblastech, kde by provoz běžných autobusových spojů byl hluboce nerentabilní. I na linkách na zavolání platí standardní tarif integrované dopravy. S-Bahn představuje rychlou dopravu v krátkých intervalech, ale provozované soupravy ET 420 jsou podobně zastaralé jako vozy metra. Novější klimatizované jednotky řady 423 a 425, které v jiných systémech S-Bahn běžně jezdí, do Norimberka zatím nedorazily. Komfortnější patrové klimatizované vozy jezdí na některých regionálních vlacích (např. směrem na Fürth a Erlangen).
Setkání generací na náměstí Hugenottenplatz v Erlangenu.
Setkání generací na náměstí Hugenottenplatz v Erlangenu. Stařičký kloubák Mercedes O305G je v pravidelném provozu již skutečnou raritou. Tento vůz vyjel pouze na posilový spoj v době, kdy končí vyučování v základních školách. Zato nízkopodlažní MAN A21, čekající na odjezd na rychlíkovém spoji do Norimberka, patří mezi nejběžnější současné autobusy.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Samostatnou kapitolou je dopravní obsluha historického středu města. Tramvajové koleje se mu překvapivě vyhýbají. Část starého města na jih od řeky Pegnitz obsluhuje linka metra U1, resp. U11. Tato trasa se s druhou trasou metra protíná hned dvakrát – ve stanicích Plärrer a Hauptbahnhof (Hlavní nádraží). Zatímco linka U2 (resp. U21) jede mezi těmito stanicemi přímým směrem se zastávkou Opernhaus, linky U1 a U11 jezdí oklikou přes staré město se zastávkami Weißer Turm a Lorenzkirche. Proto je staníce Plärrer zvláštně řešená – ostrovní nástupiště nejsou zvlášť pro každou trasu metra, ale pro směr k nebo od hlavního nádraží. K jednomu nástupišti tak přijíždějí vlevo vlaky linek U1 a U11, mířící k hlavnímu nádraží oklikou, a vpravo linky U2 a U21, jedoucí k nádraží kratší trasou. Severní část městského jádra obsluhují standardní dvanáctimetrové autobusy. Linky 46 a 47 jedou ze severu stále užšími uličkami, až dorazí na vskutku miniaturní točnu Heilig-Geist-Spital, nacházející se několik desítek metrů od historického mostu přes řeku Pegnitz. Tato točna je na okraji pěší zóny, na kterou přímo cestující vystupují, neboť v místě zastávky není žádný obrubník. Linka 36 začíná na přestupní zastávce Plärrer, odkud jede nejdříve podél okraje historického středu města a pak odbočí přímo do jeho srdce – na Hauptmarkt (Hlavní trh). Zde projíždí v krátkém úseku pěší zónou. Zažil jsem legrační situaci, kdy autobus jel těsně za chodcem, který zjevně nic netušil, a tak neuhnul a šel v klidu dál. Provoz MHD po pěší zóně je běžnou záležitostí i v nedalekém Erlangenu.
Linkový 13,5m autobus Setra S317UL v Erlangenu.
Linkový 13,5m autobus Setra S317UL v Erlangenu. Modernizace vozového parku německých regionálních linek se ubírá dvěma směry. Někteří dopravci nakupují dvoudveřové nízkopodlažní autobusy městského typu, jiní však sázejí na komfort a kupují vysokopodlažní autobusy s klimatizací a WC.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Veřejná doprava v Norimberku a jeho okolí má velice vysokou úroveň. Městské spoje jezdí v krátkých intervalech a přesto jsou vždy optimálně vytížené. Solidní vytíženost mají i regionální spoje. Pro nově se utvářející české integrované dopravní systémy je norimberský systém dobrou inspirací. Mezi jeho základní pilíře patří rychlá regionální železniční doprava, dostatečný rozsah návazné autobusové dopravy, dokonalé přestupní vazby a přehledný tarif. Veřejná doprava je tak lákavou alternativou pro občany, kteří jsou zvyklí jezdit autem, a pohodlným způsobem přepravy pro ty, kteří jsou na ní závislí.
Autobus Mercedes Citaro norimberské linky 46 na konečné Heilig-Geist-Spital v historickém středu města.
Autobus Mercedes Citaro norimberské linky 46 na konečné Heilig-Geist-Spital v historickém středu města. Při otáčení autobusu na této konečné se vzdálenost kol od obrubníku počítá na centimetry.
Foto Jan Marek (9. 9. 2003)
Tramvajové muzeum v bývalé vozovně.
Tramvajové muzeum v bývalé vozovně. Kromě mnoha historických vozů zde uvidíme i velmi pěkné modelové tramvajové kolejiště
Foto Jan Šlehofer (2. 11. 2002)

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20