Italské trolejbusy na počátku 21.století

Parma
Foto Jiří Hertl - Archiv Jiřího Hertla
Itálii lze považovat za poslední zemi ze staré patnáctičlenné skupiny států EU, kde
trolejbusy stále mají významnou roli v městské a dokonce meziměstské dopravě. V
padesátých letech bylo v Itálii kolem 60 trolejbusových systémů. Jejich počet
poklesl na počátku osmdesátých let na 15, z nich mnohé stále používaly vozový
park z 50.-60.let, takže po roce 1980 byly uzavřeny další. Tato situace se
změnila o deset let později, když během devadesátých let bylo obnoveno několik
sítí a nakoupeny nové vozy.

Neapol - Alfa Romeo/Aerfer/OCREN, rok výroby 1962 - 1963.
Foto Jan Spousta (září 2001)
Vývoj trolejbusových systémů v Itálii na konci 20.století
Tab. 1. Přehled trolejbusových provozů.
město | Rok otevření | Provoz uzavřen | Současný stav | Budoucnost |
Ancona | 1949 2002 | 1999 > | Vozidla z 80.let rekonstruována, síť otevřena 12/2002 | Objednávka na nové vozy |
Bari | 1939 | 1987 | Síť v rekonstrukci, nové vozy dodány | |
Bologna | 1940 1955 1991 | 1943 1982 > | V provozu | Další úseky ve stavbě |
Cagliari | 1952 | > | V provozu, některé úseky nedávno znovu obnoveny | Poslední prodloužení do provozu 12/2002 |
Carrara | 1955 | 1985 | Rekonstrukce závisí na financích | |
Chieti | 1950 | 1993 | Rekonstrukce zahájena 2002 | |
Cremona | 1940 | > | Omezený provoz | Velmi nejistá, pravděpodobně bude zrušen |
Janov | 1938 1997 2002 | 1973 1998 > | Po dočasném přerušení kvůli výstavbě metra provoz obnoven 2002 | Další prodloužení schváleno Magistrátem |
La Spezia | 1906 1951 1987 | 1909 1985 > | V provozu - sídlo Národního trolejbusového muzea | Prodloužení v projektu |
Milano | 1933 | > | V provozu | |
Modena | 1950 2000 | 1996 > | V provozu | |
Neapol CTP (městská síť) | 1940 | > | V provozu | Vozy z 1960 nahrazeny 2000/2001 |
Neapol ANM(meziměstská) | 1964 | > | V provozu | |
Parma | 1953 | > | V provozu | |
Rimini | ? | > | V provozu | Poslední prodloužení do provozu 8/2001 |
Salerno | 1937 | 1986 | ||
San Remo | 1942 | > | V provozu | Prodloužení v projektu |

Milano - Iveco 2480/Socimi/AEG ev.č. 131, r.v. 1993-96
Foto Jan Spousta (červenec 2003)
Nové sítě ve výstavbě nebo projektované
Nový systém je ve výstavbě v Římě s předpoládaným datem dokončení na přelomu
2003/2004 (objednáno 30 T-busů Solaris/GANZ s opcí na dalších 45). V římském
regionu mimoto existují projekty na místní sítě v Pomezii a Lido di Ostia (ten
ovšem pochází již z roku 1990 a stále nejsou k dispozici finanční prostředky).
Plány na opticky řízené trolejbusy byly zpracovány pro Savonu a Paduu, jejich
realizace se předpokládá kolem 2005/2006. Nový systém je navrhován pro Pescaru,
který by mohl být propojen s existující sítí v Chieti. Další studie je
posuzována v Reggio di Emiglia, oba posledně jmenované projekty však v
současnosti nemají zajištěno finanční krytí.
Je třeba se zmínit též o tom, že trolejbusy nejsou jedinými elektrickými silničními vozidly na ulicích italských měst. Ve 49 městech jezdí v současnosti celkem 345 elektrických a hybridních busů (většinou mini- a midi-busy po historických centrech nebo mezi centrem a parkovištěm P+R).
Je třeba se zmínit též o tom, že trolejbusy nejsou jedinými elektrickými silničními vozidly na ulicích italských měst. Ve 49 městech jezdí v současnosti celkem 345 elektrických a hybridních busů (většinou mini- a midi-busy po historických centrech nebo mezi centrem a parkovištěm P+R).
Tab. 2. Přehled vozového parku - 2003.
Město | Délka sítě (km) | Počet linek | Vozový park | ||
městských | meziměstských | solo | kloubové | ||
Ancona | 10 | 1 | 0 | 9 | 0 |
Bari | 17 | (1) t.č. tramvaj mimo provoz | 0 | 5 | 0 |
Bologna | 11,8 | 1* | 0 | 19 | 34 |
Cagliari | 38,6 | 1* | 1 | 51 | 0 |
Chieti | 8 | (1) t.č. tramvaj mimo provoz | 0 | 10 | 0 |
Cremona | 25 | 2 | 0 | 10 | 0 |
Janov | 7 | 1 | 0 | 20 | 0 |
La Spezia | 12,2 | 2 | 0 | 14 | 0 |
Milano | 40,4 | 3* | 0 | 70 | 74 |
Modena | 11,7 | 3 | 0 | 14 | 10 |
Neapol CTP(městská síť) | 39 | 1 | 1 | 79 | 0 |
Neapol ANM meziměstská) | 42 | 0 | 4 | 8 | 0 |
Parma | 17,4 | 4 | 0 | 34 | 0 |
Rimini | 12,2 | 0 | 1 | 17 | 0 |
San Remo | 28 | 1 | 2 | 22 | 0 |

Milano - Fiat 2470.12/Socimi/Ansaldo, r.v. 1983-85
Foto Jan Spousta (červenec 2003)
Italské léto 2003
Léto roku 2003 nebylo nejvhodnějším časem pro projížďku italskými trolejbusy.
Objektivně řečeno, on to vlastně nebyl nejvhodnější čas pro návštěvu Itálie
vůbec, pokud destinací nebylo některé z přímořských letovisek. Jeho hlavními
rysy byly extrémní teploty, nedostatek vody a následkem obojího dříve uvedeného
výpadky elektrického proudu. Dalším obvyklým italským a francouzským zvykem je
nahrazovat trolejbusy po dobu prázdnin autobusy - pro úsporu elektrické energie
(z níž největší díl zřejmě spotřebuje klimatizace, přítomná všude - v
obchodech, restauracích, bytech) i pro jednodušší údržbu trakční a napájecí
sítě.

Milano - Menarini F220/Bredabus/AEG, ev.č. 215, r.v. 1991-94
Foto Jan Spousta
Z potenciálních trolejbusových měst jsem navštívil Boloňu, Milano, Modenu, La
Spezii a Parmu a zde je moje "cestovní zpráva":
V Boloni jsem nepotkal trolejbusy žádné, pravděpodobně z důvodu rekonstrukce
křižovatky vnitřního městského okruhu a hlavního průtahu západ-východ, přes
kterou jsou vedeny všechny trolejbusové linky. Přímo v centru lze najít několik
smyček a manipulačních tratí, začínajících buď uprostřed ničeho (15 metrů od
nejbližší funkční troleje) či naopak končících uprostřed větví, připomínajících
kultivovanou džungli. Těžko říci, zda se jedná o pozůstatky sítí pradávných či
naopak o základ pro rozšíření té současné. Druhé vysvětlení zřejmě platí pro
dráty na mostě přes nádraží, mizející směrem k jihu. Pro "lovce pokladů" může
být zajímavé, že přímo v centru, se v uličce mezi paláci nachází kus kolejí ze
zrušeného tramvajového provozu.
Žádné trolejbusy nejezdily ani v Parmě. Vzhledem k tomu, že náhradou bylo
množství viditelně zcela nových autobusů různých velikostí a provedení, lze jen
doufat, že zprávy o zajištěné budoucnosti parmských trolejbusů nejsou pouze
přáním trolejbusových fandů.
Mnohem lepší pohled nabídla další tři trolejbusová města.
Modena
Modena je středověké město s trolejbusy jezdícími přes historické centrum. V létě jezdila jen linka
č.7, z důvodu rekonstrukce řady ulic v centru. Byla obsluhována kloubovými
trolejbusy AUTODROMO, které se v dieselovém provedení vyskytují v hojném počtu
po celém italském severu. Jejich vzhled, připomínající bus sestavený ze
stavebnice LEGO, byl pro mne ovšem trochu zklamáním, zejména při srovnání se
slavnou italskou karosářskou školou, aplikovanou na automobilech i vlacích.

Modena - MAN/Autodromo/Kiepe, r.v. 1996
Foto Jan Spousta (červenec 2003)
La Spezia
La Spezia není typickým turistickým cílem, ale za návštěvu stojí. Nejen kvůli
trolejbusům, ale též kvůli svému okolí, které lákalo k pobytu a psaní mnoho
slavných básníků (např. Petrarcu a lorda Byrona) a oběma železničním tratím (z
Parmy a Janova), které tento přístav spojují s vnitrozemím. Provoz je na dobré
úrovni, i když já měl jen 50 % úspěch. Trolejbusy jezdily jen jeden den mého
pobytu, druhý den byly všechny linky obsluhovány autobusy. Důvodem byla
pravděpodobně předpovídaná bouřka, která způsobila několikrát výpadek dodávky
proudu.
Národní dopravní muzeum (umístěné ve vozovně) lze teoreticky navštívit po
předchozí dohodě. V praxi je uzavřeno pro renovaci.

Bredabus 4000.12 ev.č. 812, r.v. 1987 - vypadá jako by 14Tr vypadl z oka, akorát má dvojité střední dveře.
Foto Jan Spousta (červenec 2003)
Milano
Jediným místem s úplným uspokojením pro dopravního fandu bylo Miláno. Užil jsem
si jízdu na všech čtyřech trolejbusových linkách (92, 93 and protisměrné
okružní 90/91). Největší zážitek ovšem představují milánské tramvaje. Nejméně
třetinu jejich parku tvoří "řada 28" (to číslo opravdu znamená rok jejich
uvedení do provozu) s podélnámi dřevěnými sedačkami, ručním kontrolérem a
podobným zvukem, jako mívaly předválečné tramvaje v Praze. Většina dalších
tramvají jsou kloubáky z 50. a 60.let, v provozu je již několik nových
nízkopodlažních vozů v designu "Eurotram", obdobných jako ve Štrasburku. Tři
linky milánského metra sice slouží ke spokojenosti občanů, jeho vzhled však
určitě nelze považovat za vrcholné dílo italské dopravní architektury. První,
co neznalého cestujícího překvapí, je temný nátěr stanic. Druhá zkušenost je
ještě nepříjemnější - vozy nemají klimatizaci, ale okna stahovatelná asi do 2/3
své výšky. To by nebylo až tak nevhodné řešení, avšak až "šokující" jsou mříže
v oknech, zřejmě způsob ochrany proti vyklánění cestujících z vlaku.

Milano - tramvaj řady 28 z roku 1928
Foto Jan Spousta (červenec 2003)