Trolejbusy v Kapfenbergu
V pátek 15. února 2002 ve 12:44 utichl trolejbusový provoz
v rakouském Kapfenbergu. V roce 2004 by slavil šedesáté výročí
trvání. Ukončení provozu bylo nedomyšlené a zbrklé. Hlavní
motiv byly, jak jinak, finance a nezájem o ně. Podnik v druhé
polovině osmdesátých let nakoupil duobusy Daimler-Benz (Mercedes), které
se ukázaly tak moc poruchové, zejména v elektrickém provozu,
že podnik, aby nemusel opět po krátké době obnovovat právě
obnovený vozový park, sáhl po radikálním a drastickém řešení.
Na veřejnosti to bylo ovšem presentováno docela jinak, a sice
jako zástupný důvod bylo uváděno, že po dobu opravy v osmdesátých
letech lajdácky vybudované estakády v Brucku a.d.Mur není
pod ní možný trolejbusový provoz. Že po dobu její výstavby
to možné bylo, jen ukazuje pravý důvod tohoto činu. Paradoxně
právě trolejbusová doprava vzbuzovala dojem že souměstí
Kapfenberg / Bruck a.d.Mur je významná a důležitá aglomerace.
Stručný pohled do historie
Počátky MHD v regionu sahají do roku 1928 (podle některých pramenů také 1926),
kdy byla zavedena autobusová linka, spojující obě města s železárnami. Za války
byl její provoz nejprve omezen, a poté úplně zastaven. Důvod byl jak nedostatek
benzínu, který ve velkém požíraly tanky a vojenská vozidla ve válce, tak i
nedostatek náhradních dílů. Proto byl již od roku 1942 studován záměr zavést
trolejbusovou dopravu. Iniciátorem byla firma Böhler, které také patří většina
průmyslových závodů ve městě. V roce 1943 byla pro výstavbu vybrána firma BBC,
a započalo trasování. V roce 1943 byla založena společnost MVG – neboli
Mürztaler Verkehrsgesellschatf. 20.10.1944 byl zahájen provoz. Společnost se
zpočátku potýkala s mnoha těžkostmi, byly jak problémy s vozovnou, ta měla být
původně v Redfeldu, tak s vozidly, ty byly dodány pozdě, a tak musel být provoz
zahájen se zapůjčenými trolejbusy z Grazu a Salzburgu. Hlavní trať byla sice
dvoustopá , ale postupně doplňované vedlejší tratě byly jednostopé, a bez
výhybek, při otáčení ve smyčkách a při potkání protijedoucích vozidel se
musely stahovat, nebo překládat sběrače. Postupně se dařilo všechny těžkosti
překonat a v padesátých letech byl již trolejbusový provoz na normální úrovni.
Po mírné stagnaci v šedesátých a sedmdesátých letech nastal v osmdesátých
letech velký rozvoj – byly jak stavěny nové tratě, tak objednána nová vozidla.
V předchozím období byly totiž ze zrušených rakouských a německých provozů
skupovány vyřazené zachovalé vozy, a tak mohla ve vozovně garážující trolejbusy
spíše připomínat museum, nebo výstavu.

Původně Salzburský trolejbus z roku 1974 ve smyčce Europaplatz.
Foto Jiří Hertl (1992) - Archiv Jiřího Hertla
Konec trolejbusů
Po velkém rozvoji se ale stala velká
chyba – společnost MVG byla převedena pod městskou správu, a tím okamžikem
začíná období stagnace, které bylo zakončeno likvidací trolejbusové dopravy.
Město se zachovalo macešsky k druhu dopravy, který je výrazně odlišoval od
okolních městeček. Že si představitelé města byli dobře vědomi neoblíbenosti
tohoto kroku je dobře vidět z toho, že jeho konec zamlžovali, jak mohli.
Nejdříve byly zveřejňovány úmysly zachovat trolejbusovou dopravu co nejdéle,
a přitom se vzbuzovaly naděje, že tento trolejbusový provoz bude zachován.
Sice byla na požadavek německých trolejbusových příznivců uspořádaná slavnostní
jízda u příležitosti neupřesněného a neustále zamlžovaného ukončení provozu,
ale ve skutečnosti byl konec jen málo dní poté v naprosté tichosti. Dokonce v
takové, že ani pracovníci MVG nevěděli přesné datum, kdy se jezdilo na
elektrický pohon naposledy. Jen díky německým příznivcům trolejbusů se podařilo
zjistit, že poslední den pravidelného provozu v trolejbusové trakci byl
5.února 2002. Občané města byli ukolébáni tím, že trolejbusy potichu zmizely ze
svých tratí, a duobusy jezdily nejdříve občas, a posléze pořád na dieselový
pohon. Na problémy s nimi byli všichni zvyklí, dokonce byly z počtu původně
čtyř vozů dva již dříve odebráním elektrické výzbroje rekonstruovány, či jak
Němci říkají vykastrovány na autobusy. A tak cestující jezdili pořád stejnými
vozy, a že již není síť napájena si nevšiml prakticky nikdo.
Že je nakonec
známo přesné datum, dokonce hodina a minuta poslední jízdy v trolejbusové
trakci je dílem náhody, kdy členové Společnosti
pro veřejnou dopravu měli obavy, že se v brzké době již trolejbusy v
Kapfenbergu nesvezou. Proto byl zorganizován narychlo autobusový zájezd
s úmyslem zdokumentovat poslední období trolejbusů v Kapfenbergu. Ovšem
hlavním motivem bylo zjistit okolnosti, vedoucí k zastavení provozu
trolejbusů, které by mohly být nápomocny v řešení podobného problému
v Mariánských Lázních, který tato skupina intenzivně sleduje. Po příjezdu
k vozovně u Werk VI. bylo zjištěno, že tato již byla pronajata autobusové
dopravě rakouských spolkových pošt, a nachází se v ní jediný, nepojízdný
trolejbus. Poté byli členové SPVD informováni v kanceláři MVG, že trolejbusy
již cca 10 dní nejezdí, a už nebudou, a že trolejové vedení bude od 1.3.
demontováno, a spolu se sloupy, měnírnami a i částí vozového parku prodáno
do jim neznámého rumunského města. Na požádáni ale byli ochotni síť naposledy
zapnout, a na elektrický pohon udělat jedno, poslední půlkolo jedním ze dvou
posledních elektricky provozuschopných duobusů. Z půlkola se nakonec vyklubala
kola dvě, navíc ještě se zajížďkou do Redfeldu a k Werk VI., kam normálně
kloubové duobusy nejezdily. Poté byl na elektrický pohon zprovozněn i druhý
duobus, ale nakonec ve 12:40 se vůz 32 na centrální přestupní stanici
Europaplatz naposledy otočil na elektrický pohon a stáhl sběrače a ve 12:44
zhasly naposledy signalizace elektricky ovládaných výhybek. To byl úplný konec
trolejbusů v Kapfenbergu.
Podle posledních informací pocházejících z června 2002 je trolejové vedení nad
většinou tratí stále zavěšeno, snesen je pouze úsek okolo sporné estakády
v Brucku. Městem se však místo trolejbusů prohání autobusy Mercedes - Citaro.
Příběh z diskusní skupiny serveru K-report
Poslal: K.Mares čas: Čtvrtek, 27.duben 2000 - 15:00
Příhody nejmenovaného kolegy z rakouského Bruck an der Mur. To je miniaturní
trolejbusový provoz, kde mají jen duobusy, které navíc po většinu času jezdí už
jen na naftový motor. Kolega nadšeně fotografoval, když si ho povšiml řidič
spoje hotovícího se k odjezdu a vyzval kolegu ať přijde - "Aha, Sie sind ein
Obus-Idealist! Tyhle vozy byl čert dlužen, má to mizernou elektriku a nic to
nedělá. Helejďte, schválně zkusím nahodit elektrický motor a uvidíte, že to
nepůjde." Vskutku nešlo. Nešlo už ale pak ani nahodit diesel, takže vůz už
s mírně zuřícími cestujícími čekal na příjezd servisních techniků. Další
detaily už nejsou známé, snad jen to, že za nějaký čas nešel proud v polovině
města, zatímco "Obus-Idealist" pod pláštíkem tmy zmizel do jiného města.
