Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Evropa

Společnost pro veřejnou dopravu

Czechowice-Dziedzice

Krátká historie a popis města

Pětatřicetitisícové město Czechowice-Dziedzice se nachází v jižní části Horního Slezska, 10 km severně od Bielska-Białej. V historických zdrojích se můžeme dočíst, že Czechowice a Dziedzice existovaly už v 14. století jako samostatné příhraniční obce. Do 19. století byly převážně zemědělské. Největší vliv na vývoj Dziedzic měla výstavba železnice v úseku Bohumín - Dziedzice. V sousedství železničního nádraží byly postaveny drážní závody, důl Silesia, rafinérie, sirkárna, papírna a v pozdější době také výrobna kol. V roce 1939 došlo ke spojení obcí Czechowice a Dziedzice do jednoho města, které je dnes významným železničním uzlem s velkým počtem průmyslových podniků v centru a pěkným okolím.
Solaris Urbino 12 evid.č. 15 u dolu Silesia.
Solaris Urbino 12 evid.č. 15 u dolu Silesia na lince VII.
Foto Paweł Słowik (9. 6. 2006)

Městská hromadná doprava

MHD v Czechovicích zajišťují tři dopravní podniky - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM - městský dopravní podnik) na linkách 1 - 8, Miejski Zakład Komunikacji Bielsko-Biała (MZK BB) na lince 50 a soukromý přepravce - MarBus na 6 minibusových linkách.
PKM Czechowice-Dziedzice vzniklo v roce 1980 jako pobočka autobusové vozovny v Tychách. Patřilo tehdy do Krajského dopravního podniku se sídlem v Katovicích. Konec komunismu v Polsku přinesl změny v městské hromadné dopravě a pobočka se stala (jako i jiné v celém Polsku) samostatným podnikem. PKM provozuje 8 autobusových linek na území měst Czechowice-Dziedzice a Bielsko-Biała. Czechovický podnik možná jako jediný na světě provozuje linku, která je označena římskou číslicí. Je to linka číslo VII. Populární czechowická "sedmička" je páteřní linkou spojující důl Silesia s hlavním nádražím v Czechowicích a hlavním nádraží v Bielsku-Białej. Na tuto linku je nasazeno nejvíce autobusů - 4 ve špičce. V době mezi odstavením jediného kloubového autobusu (říjen 2002), který byl vypravován na linku do Bielska (byl to Ikarus 280.26 evid.č. 06) a zakoupením patnáctimetrového Solarisu Urbino 15 (leden 2004), jsme mohli na lince VII ve špičce vidět dva autobusy jedoucí za sebou. Důvodem byla menší kapacita vozů nasazovaných na linku, které prostě nezvládaly příliš velký počet cestujících.
Solaris Urbino 15 evid.č. 18 na lince VII.
Ulice Traugutta - Solaris Urbino 15 evid.č. 18 na lince VII. Vpravo vidíme jeden z několika zastávkovych sloupků, které můžeme potkat už jen v Czechowicich.
Foto Paweł Słowik (9. 6. 2006)
PKM Czechowice-Dziedzice je v Polsku znám také proto, že provozuje jediný Ikarus 260.59E na světě. Dodnes ale žádný z polských přátel MHD neví, čím se tento autobus liší od ostatních Ikarusů 260, např. 260.73A.
Ikarus 260.59E
Jediný Ikarus 260.59E na světě. Točna Czechowice-Dziedzice Południowe.
Foto Paweł Słowik (30. 3. 2003)
Schéma linek MHD PKM Czechowice-Dziedzice.
Schéma linek MHD PKM Czechowice-Dziedzice.
Autor Paweł Słowik (11. 12. 2006)
Dalším provozovatelem MHD v Czechowicích je MZK Bielsko-Biała. Díky lince 50 mohou obyvatelé Bielska klidně zajet ze svého města přímo do práce a do školy v Czechowicích bez nutnosti zakoupení czechowické jízdenky a naopak. "Padesátka" končí v Bielsku u velkého sídliště, kde se nachází také jedno z několika nákupních středisek, která v Czechovicích vůbec neexistují. Než MZK BB začalo provozovat linku 50, na stejné, zkrácené trase, jezdila linka 30. Ta ale skončila svůj provoz dne 31. srpna 2005. Její první a zároveň poslední zastávkou v Czechovicích byla točna Masokombinát.
Linky městské hromadné dopravy v Czechowicích:
LinkaTrasa
1
(5 spojů denně) Závody "Kontakt" - Jižní nádraží - Legionów - Niepodległości - Železniční stanice - Drátovny - Ochodza - Zabrzeg, železniční stanice - Miliardowice
2
Důl Silesia - Żebracz - Górnicza - Železniční stanice - Łukasiewicza - Rafinerie - Legionów - Lipowiec - Brożysko - Świerkowice
3
Důl Silesia - Sídliště Sever - Traugutta - Železniční stanice - Niepodległości - Stara Gmina - Legionów - Lipowiec - Dolní Czechowice - Horní Czechowice
4
Železniční stanice - Niepodległości - Prusa - Łukasiewicza - Kopernika - Horní Czechowice
5
Důl Silesia - Sídliště Sever - Traugutta - Železniční stanice - Łukasiewicza - Rafinerie - Legionów - Masokombinát Některé spoje pokračují ve směru Bielsko-Biała, železniční stanice
6
Železniční stanice - Drátovny - Legionów - Ligocka - Burzej - Ligota - Graniczna (2 spoje denně) - Bronów
VII
Důl Silesia - Sídliště Sever - Traugutta - Železniční stanice - Niepodległości - Stara Gmina - Legionów - Masokombinát - Bielsko-Biała, železniční stanice
8
Důl Silesia - Węglowa - Szkolna - Železniční stanice - Prusa - Łukasiewicza - Kopernika - Dolní Czechowice - Ligocka - Burzej - Zabrzeg, železniční stanice - Miliardowice
50
(Provozovatel: MZK Bielsko-Biała) Důl Silesia - Sídliště Sever - Traugutta - Železniční stanice - Niepodległości - Stara Gmina - Legionów - Masokombinát - Bielsko-Biała, Karpatské sídliště

Doprava v Czechowicích a budoucnost

  • V současnosti se uvažuje o integraci veřejné dopravy v bielské aglomeraci. Byla by výhodná zejména pro cestující v úseku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała, kteří musí přestupovat na linky druhého dopravce a kupovat při tom další jízdenku nebo dokonce i dvě měsíční jízdenky.
  • Integrovaná doprava se neobejde bez příměstských vlaků i přes jejich stav a nízkou rychlost. Týká se to především spojů v úsecích Pszczyna - Bielsko-Biała a Osvětim - Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała, kde cestující nemaji žádnou možnost přestupu na autobus.
  • PKM Czechowice-Dziedzice už několik let plánuje zahájit provoz linek do Pszczyny a Bestwiny. Zatím tu vládne konkurence - firma MarBus.
  • Je nutné zakoupít nové, nízkopodlažní autobusy pro obsluhu hlavně městských linek, a aspoň patnáctimetrového autobusu pro obsluhu linky VII. Podíl nízkopodlažních autobusů číní 26,6% (4 z 15 vozů). Bohužel více než polovina autobusů je starší 17 let.
Jelcz M11 číslo 13
Jelcz M11 číslo 13, ulice Traugutta. Tento autobus je starý už skoro 20 let.
Foto Paweł Słowik (10. 8. 2006)
    

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20