Reportáž z oslav 110 let tramvajového provozu v Plavnu

V neděli 12. 9. 2004 oslavily tramvaje v Německém Plavně 110 let existence. To
byl také hlavní důvod, proč jsme se zrovna tento den vydali na cestu. Lákadlem
pro nás nebyly jen tramvaje, ale i Plavno samotné, vždyť se jedná o město,
které leží nedaleko našich hranic. Pro úvod si připomeňme, že dopravní obsluhu
dnes zhruba sedmdesátitisícového města obstarávají převážně tramvaje, což je
zajímavé nejen z pohledu člověka zajímajícího se o dopravu, ale tato skutečnost
je velice zajímavá i pro ty z nás, kteří se zajímají o tvorbu měst, čili
urbanismus a také o ekonomiku města. Vždyť mnohá obdobně velká česká města mají
obsluhu pouze autobusy v nevalném intervalu a ještě jsou mnoha radním trnem v
oku, jako zátěž městské pokladny.
Procházka ulicemi města

Ale zpět k Plavnu. Prohlídku města jsme začali ve čtvrti zvané Südvorstadt,
tedy na Jižním předměstí. V pošmourném počasí nás přivítaly neskutečně
zanedbané ulice, mnoho opuštěných a vybydlených domů, obchodů i prostranství.
Člověk jen nostalgicky vzpomínal na doby před 15 a více lety, kdy z šedého
ušmudlaného Československa vjel do šedého, ale vypulírovaného NDR. Kde ty časy
jsou … Tu a tam potkáme prázdnou tramvaj, která také navozuje smutek v duši.
Pochází totiž z produkce slavného pražského závodu ČKD. Inu, to, že se
centrální zastávka v Plavně jmenuje Tunnel, opravdu nemá s naší vlastí nic
společného, to je jen název připomínající, že toto náměstí vzniklo
zatunelováním říčky Syra. Jak se blížíme do centra, stále vidíme pozůstatky
války. Ano, druhé světové.
Po téměř šedesáti letech se město ještě nedokázalo
zcela vzpamatovat. Jdeme podél tramvajových kolejí, prostředí se začíná výrazně
zlepšovat, ale kolega z Polska, který s námi den před tím navštívil jedno
zapadlé městečko na pokraji pohraničí i konce světa vzpomíná, jaká tam to byla
nádhera. Odbočujeme do historického centra, lidé na ulicích přibývají,
přibývají i stánky a pouliční občerstvení s tradičními Bratwursty a jakousi
rezatou tekutinou, což je prý pivo. Ovšem opuštěných domů nějak neubývá, ba ani
kopřiv, či lebedy. Na duhou stranu je nutno přiznat, že církevní stavby jsou
velice udržované, přesto, že se jedná o bývalou část východního bloku. Alespoň
něco, to v takových severočeských Teplicích mají v kostele hospodu. Docela rádi
tedy opouštíme historické náměstí a blížíme se pomalu k centrálnímu přestupnímu
bodu zdejších tramvají, již zmíněné zastávce Tunnel. Jenže co se to stalo?
Ulice se začínají lesknout čistotou, domy jsou opravené, fasády jen září,
pouliční ruch nejen neklesá, ale dokonce sílí. Nejspíš to bude tou oslavou,
říkáme si. Jenže nevzhledné lešení na jedné z budov v centru dnešního
významného dění spíše dává tušit, že v této části města jsou nablýskané ulice
každodenní záležitostí.

Předchůdce tramvají v čele historického průvodu
Foto Michal Skala (12. 9. 2004)
Slavnostní průvod vyjíždí
Nastává očekávaná hodina H. Do centra by měla přijet kolona historických vozů
městské dopravy. A stalo se. Kolona se prodírá skrze davy lidí, na ulici téměř
nevidíme typické fanoušky dopravy, snažící se ulovit nějaký snímek z
předpisových třiceti stupňů. Potkáváme zde ale rodiny s dětmi nebo starší
obyvatele, kteří si přišli zavzpomínat. Ano, tušíte správně. Tramvaje v Plavně
se staly součástí kultury. Zařadily se tam, kam správně patří, tedy po boku
historických katedrál a zámků, mezi odkaz našich předků. Zdejší lidé si to
uvědomili, jistě to tak vnímají i městští politici. Proto se město postupně
dává dohromady právě od tramvajového centra, od pěších zón s tramvajemi, od
významných přestupních bodů. Jedete-li tramvají, jen velmi málo po cestě
uvidíte to strašné dědictví minulosti a zdvižený prst současnosti. Avšak pokud
zabočíte do postranních ulic nebo ulic určených jen tranzitní automobilové
dopravě, bude vám smutno. Bude vám smutno jak z dějin, které jsou zde čitelné
více, jak jinde, a uvědomíte si, jak je nebezpečné nechat se manipulovat
politiky, ať se jedná o režim jakýkoli. Také si uvědomíte, že tramvaje přináší
do města život. Nejen do Plavna, proto se zde tramvaje vyplácí, protože
zachraňují město od jisté smrti. Zdejší lidé si to již dávno uvědomili. Záleží
jen na ostatních, zda-li si vezmou z Plavna příklad.

Pohled do centra oslav - ústřední zastávku Tunnel
Foto Michal Skala (12. 9. 2004)