Tramvaje v Halberstadtu
Malebný tramvajový provoz s rozchodem 1000 mm najdeme ve městě Halberstadt. Leží na území bývalého východního Německa cca 60 km od Magdeburku a je nejsevernějším střediskem harcké oblasti. Město si dodnes uchovává starobylý ráz. Tramvaje, respektive koňka, se zde poprvé rozjela 28. 6. 1887. Elektrická tramvaj ji následovala v roce 1903.

Historická souprava vozu Gotha č. 39 s vlekem č. 61 jede po jednokolejce ke konečné Friedhof.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
Dnes má Halberstadt přibližně 40 000 obyvatel a provozovány jsou zde v pracovní dny dvě tramvajové linky (č. 1 a 2). Obě začínají u vlakového nádraží, kde jsou ukončeny blokovou smyčkou. Linka č. 1 jede od nádraží přímo do centra a dále pokračuje ke konečné Friedhof (hřbitov). Poslední úsek je jednokolejný a konečnou zastávkou tvoří trojúhelník, který je zároveň vjezdem do vozovny. Na lince č. 1 jsou však nasazovány obousměrné vozy, které se na trojúhelníku obvykle neotáčí.
Nastoupíme-li u nádraží na linku č. 2, pojedeme do centra déle. Cestou dvakrát na úrovňových přejezdech křížíme železnici a mineme zastávku Herbingstrasse. Zde začíná pouze o víkendu provozovaná krátká linka č. 3. Na jednokolejné trati pendluje do konečné zastávky Klus a zpět jeden obousměrný vůz. Pokračujeme však dále linkou č. 2 do centra, kde se na přestupní zastávce Holzmarkt setkáváme znovu s linkou č. 1. Po další zastávce se od ní opět oddělujeme a projíždíme asi nejhezčí částí města. Tramvaj se zde proplétá dlážděnými uličkami kolem starobylých dřevěných domů. Před konečnou je i jednokolejný úsek. Konečnou Sargstedter Weg tvoří smyčka se společnou nástupní i výstupní stanicí. Dnešní intervaly na tramvajových linkách jsou v pracovní dny 15 minut, o víkendu i půl hodiny.

Jednosměrný vůz č. 155 přijíždí do zastávky Johannesbrunnen.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)

Obousměrný vůz č. 162 projíždí z důvodu rekonstrukce kolejiště dočasně přesunutou zastávkou Voigtei v nejhezčí části Halberstadtu
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
Ještě v devadesátých letech zde jezdily v pravidelném provozu dvounápravové vozy Gotha a existovaly úvahy o zrušení provozu. V roce 1992 začal být obměňován vozový park nákupem kloubových vozů GT4 pocházejících ze Stuttgartu a Freiburgu. Tyto vozy jsou z roků výroby 1960 - 1965 a dosud spolehlivě slouží. Dokonce tak pohodlné polstrované sedačky bychom v dnešních moderních tramvajích marně hledali.

Vozy GT4 č. 162 a 161 (oba Ex Freiburg) v přestupní zastávce Holzmarkt.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
Významná obměna vozového parku probíhá právě nyní, neboť vozy GT4 budou nahrazovány novými nízkopodlažními Leolinery z Lipska. Do konce dubna 2007 má být dodáno pět vozů a na další je opce. Jedná se o dvoučlánkové tramvaje s délkou cca 21 m (přes spřáhla 22m). Vůz má tři otočné podvozky, z nichž dva krajní jsou hnané (výkon motorů 4x65 kW). Podíl nízké podlahy je přibližně 65%.

Setkání vozu GT4 č. 160 nasazeným na pravidlené lince č. 2 s novým Leolinerem na předváděcích jízdách - Hauptbahnhof.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
Kromě provozovaných vozů GT4 najdeme ve vozovně Halberstädter Verkehrs GmbH ještě několik historických vozů, včetně dvou "Kinderstraßenbahn", tedy dětských tramvají. První je vůz Gotha č. 30 z roku 1966, druhý pak vůz GT4 č. 166 z roku 1962. Z tohoto příkladu je patrné, že mnohé z dosud provozovaných vozů GT4 jsou staršího roku výroby, než některé vozy Gotha, které zde jezdily před nimi.

Z vozu GT4 č. 166 vznikla druhá Kinderstraßenbahn. Na snímku krátce před zvláštní jízdou při dni otevřených dveří.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
V sobotu 14. 10. 2006 proběhl v Halberstadtu den otevřených dveří ve vozovně dopravního podniku. Zde byl představen právě první nový nízkopodlažní vůz NGTW6H - Leoliner, který byl již také prezentován na letošním Innotransu v Berlíně.

Leoliner na křižovatce Gröperstrasse - Dominikanerstrasse.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
Kromě prohlídky vozovny a vystavených vozidel byl pro návštěvníky připraven kulturní program, občerstvení a dětské atrakce a nechyběly samozřejmě jízdy historických vozidel. Obrovský zájem byl ale i o jízdy novým Leolinerem. My jsme však dali přednost svezení se spíše historickými vozy, či i dosud provozovanými tramvajemi GT4, neboť je možné, že se s nimi zde brzy v běžném provozu nesvezeme. Návštěvníci si měli možnost zakoupit také knihy či pohlednice s tématem tramvají.

Jednosměrný vůz č. 155 přejíždí křížení s železniční tratí u zastávky Westerhäuser Str.
Foto Jan Šlehofer (14. 10. 2006)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Přehled vozového parku
ev. číslo | rok výroby | typ | poznámky |
Vozy pro pravidelný provoz | |||
155 | 1960 | Esslingen/Kiepe Gt4 ER (jednosměrný) | 1992 ex Stuttgart 551 |
156 | 1960 | Esslingen/Kiepe Gt4 ER (jednosměrný) | 1992 ex Stuttgart 550 |
159 | 1960 | Esslingen/Kiepe Gt4 ER (jednosměrný) | 1994 ex Stuttgart 564 |
160 | 1960 | Esslingen/Kiepe Gt4 ER (jednosměrný) | 1994 ex Stuttgart 560 |
161 | 1962 | Esslingen/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 1994 ex Freiburg 105 |
162 | 1966 | Esslingen/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 1994 ex Freiburg 113 |
163 | 1967 | Rastatt/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 1994 ex Freiburg 115 |
164 | 1962 | Esslingen/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 1994 ex Freiburg 106 |
167 | 1965 | Esslingen/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 2003 ex Nordhausen 91 (1994 ex Freiburg 110) |
168 | 1965 | Esslingen/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 2003 ex Nordhausen 92 (1994 ex Freiburg 111) |
Historické vozy | |||
30 | 1966 | Gotha/LEW ER, T2/62 1996 | „Kinderbahn" |
31 | 1939 | Ammendorf/AEG | po nehodě |
36 | 1956 | Gotha/LEW ZR, Lowa, ET54 | |
39 | 1960 | Gotha/LEW T57E, ER (ex ZR) | |
61 | 1969 | Gotha ER, B2-64 | vlek |
166 | 1962 | Esslingen/SSW Gt4 ZR (obousměrný) | 1997 ex Freiburg 104 (Kinderstraßenbahn) |
29 II | 1975 | RAW Sw/LEW ZR-Reko, TZ70 | od r. 2001 vystaven vedle haly vozovny |