Ukrajina

Ruch na konečné tramvají před hlavním nádražím v Oděse.
Foto Jiří Kohout (srpen 2003)
Jeden z největších států světa s 50 milióny obyvatel na rozhraní Evropy a Asie -
tak to je dnešní Ukrajina. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 prošla
velmi obtížným obdobím ekonomického propadu. Oranžová revoluce v zimě roku 2005
společně s nástupem prozápadně orientovaného prezidenta Juščenka více
nasměrovala Ukrajinu k moderní Evropě a zároveň přinesla rozpory s Ruskem,
které považuje Ukrajinu za svého vazala. Ukrajina se úspěšně otvírá obchodním
aktivitám a cestovnímu rochu, zejména po zrušení nesmyslné
vízové povinnosti pro členy Evropské unie. Atraktivní oblasti
Podkarpatské Rusi (Zakarpatské Ukrajiny) a černomořského Krymu jsou rok od roku
navštěvuje stále více turistů a
úroveň turistických služeb se viditelně zlepšuje.

Simferopol, Placa Kujbyševa. Nástupiště dálkového trolejbusu 9Tr směr Jalta.
Foto Jiří Kohout (srpen 2003)
Přesto je
paradoxně západ Ukrajiny při hranicích s Evropskou unií jednou z nejchudších
oblastí země. Průmysl, těžba nerostů, zejména uhlí, je soutředěna ve východní
části země v Doněcké oblasti. Obrovské strojírny a ocelárny v Dněpropetrovsku
mají dost zakázek pro Evropu a zejména pro Čínu a Indii, kam se vyváží zejména
zbrojní technika včetně balistických raket. Velkou brzdou rozvoje země je silná
korupce a zastaralá dopravní infrastruktura. Ukrajina v nejbližších letech
plánuje velké investice do rozvoje dálniční sítě. Na dobré úrovni je naopak
doprava železniční. Nedostatečné služby městské a příměstské veřejné dopravy ve
velké míře suplují pololegální podnikatelské aktivity tzv. maršrutkářů.
Pro cesty
za nejen dopravními zajímavostmi je Ukrajina levným a relativně snadno dostupným cílem.
Tato země vybízí k poznání mnoha ojedinělých dopravních systémů, které již v západní Evropě
nenajdeme. Sympatické pro našince je množství dopravních prostředků
české výroby, které je možné potkat na ulicích a kolejích po celé Ukrajině.