lod_bk
Lodní linka Brodarica - Krapanj
Jen tak, "z hlavy", vám asi názvy těchto dvou míst moc neřeknou. Obě najdeme poblíž města
Šibenik, Brodarica je dokonce napojena na zdejší městskou dopravu. Jedná se o obec rozkládající
se na pobřeží Jaderského moře podél silnice na Split, která ji dělí na dvě poloviny, a to místy
doslovně - některé úseky jsou totiž vedeny na náspu a v takovém případě jsou jediným spojením
obou částí obce velmi úzké podjezdy, do kterých se tak tak vejde osobní auto. Díky silnici
je v Brodarice bohužel velmi čilý automobilový provoz a přejít silnici není zrovna snadné,
zvlášť když jsou přechody pro chodce rozeseté velmi úsporně... To v Krapanji na auto v podstatě
nenarazíte. Je to totiž ostrov a jedinou ulicí je tu vlastně nábřeží u moře. Takže dominantním
způsobem přepravy jsou tu lodě. Krom toho, že místní usedlíci mají vlastní "bárky", což je ale
dáno i tím, že řada z nich si přilepšuje rybolovem, existuje tady také pravidelná lodní doprava. A o té právě
bude řeč.

Plavidlo spojující Brodaricu s Krapanjí právě připlouvá od Krapanje.
Foto Damir Holas (2. 8. 2006)
Provoz v roce 2006
Provoz je zajišťován plavidlem s označením "570 ŠB" celotýdenně. Od pondělí do soboty je konáno
celkem 18 plaveb v rozmezí od 5:25 do půlnoci, v neděli loď pluje jen čtyřikrát v rozmezí
8:45 - 20:15 (stav v létě 2006). Na lodi se dá sedět na rozměrných krytech motoru, oficiálně ale
místa k sezení nemá a většina cestujících musí během plavby stát. Při jízdní době kolem pěti
minut jedním směrem to ale není žádný problém.

Průvodčí v akci.
Foto Damir Holas (2. 8. 2006)
Jízdenky prodává průvodčí přímo na lodi. Jaký je tarif? Popravdě řečeno, to bych taky rád věděl...
V den, kdy jsem přívozu využil, se totiž cena jízdenky lišila osobu od osoby. Někdo platil 4 kuny (=16 Kč), někdo o dvě víc. Důvod této diferenciace mi zůstal utajen, protože osoba, která platila 4 kuny, rozhodně nebyla dítětem, takže o zlevněné jízdné se jednat nemohlo. Kdoví, třeba výše jízdného závisí na tom, jak se průvodčí zrovna vyspí nebo jak jste mu sympatičtí :-)

Výměna cestujících na druhé konečné v Krapanji.
Foto Damir Holas (2. 8. 2006)

Brodarica z paluby lodi 570 ŠB.
Foto Damir Holas (2. 8. 2006)

Jízdenka
Sbírka Damir Holas
Provoz v roce 2007
Rozsah provozu se oproti loňsku zmenšil, od pondělí do soboty je nabízeno 14 spojů v rozmezí 6:25 - 20:30 (loni to bylo 18 spojů v rozmezí 5:25 - 0:00), v neděli zůstaly stejně jako loni
4 spoje v rozmezí 8:45 - 20:15. Nabídka plavidel byla ale pestřejší, kromě z loňska známé lodi 570 ŠB bylo na jednom
večerním spoji ve 20:30 pozorováno i plavidlo s názvem Spužvar, oproti "pět set sedmdesátce" rozměrnější, se sedadly a
jinou stavbou - nastupovalo se na ní do prostoru zádě, takže na rozdíl od své kolegyně musela ke břehu couvat. Oproti loňsku
byla na jízdním řádu zveřejněna cena jízdenky - v roce 2007 se platily 4 kuna (= cca 16 Kč).

Loď Spužvar právě připlula z Krapanje
Foto Damir Holas (18. 7. 2007)

Nástup cestujících zkomplikovala nevhodně zaparkovaná Lancia se splitskou poznávací značkou...
Foto Damir Holas (18. 7. 2007)

Spužvar odplouvá na posledním večerním spoji se sedmiminutovým zpožděním, tedy ve 20:37, vstříc Krapanji.
Foto Damir Holas (18. 7. 2007)

O pár dní později byla nasazena již z loňska známá loď 570 ŠB. Na snímku je zachycena po vyplutí z Brodaricy.
Foto Damir Holas (26. 7. 2007)

O pár chvil později již prázdné plavidlo odpočívalo v Krapanji.
Foto Damir Holas (26. 7. 2007)