de
Jena
Úvod
Tramvaje v tomto malebném durynském městečku prošly docela zajímavým vývojem a dnes patří k nejmodernějším tramvajovým systémům v Německu. Na snímku jeden z mnoha vozů typu GT6N stojí v zastávce v
centru města poblíž jedné z několika univerzit.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Město
Pohled do ulice Dornburger Strasse v centru města, kudy jezdí tramvaje na sever města do Zwatzenu.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Přímo v centru města najdeme tuto poměrně rozlehlou budovu, patřící jedné z univerzit. Na její nádvoří, zvané "Ernst-Abbe-Platz" lze pohodlně dojet tramvají.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
silniční doprava
Železnice
Na první nástupiště západního nádraží přijel vlak kategorie Regionalexpres z Gery, který dál pokračuje do hlavního města spolkové republiky Durynsko, do Erfurtu. Souprava je tvořená dvěma motorovými jednotkami Regioswinger, které jsou u nás mj. známé díky jejich zajíždění z Drážďan přes Žitavu do Liberce a o víkendech až do Tanvaldu.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Na osobních vlacích tratě č. 565 jezdí motorové vlaky Desiro. Jedno z nich vyčkává odjezdu na 1. nástupišti před staniční budovou západního nádraží.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Nádraží Goschwitz na jižním okraji Jeny je poměrně rozlehlé.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Tramvaje
Moderní nízkopodlažní tramvaje GT6N jsou v současné době jediným typem tramvají v Jeně, ačkoli ještě nedávno zde byly v provozu též staré dvounápravové tramvaje Gotha. Na snímku dva vozy GT6N se setkaly na konečné Lobeda West. Linka č. 3 odsud nyní pokračuje až k nádraží Goschwitz.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Konečná Winzerla disponuje jednou ze dvou smyček v celé síti tramvají v Jeně. V současné době se zde setkávají dvě linky. Vůz vlevo patří páteřní lince č. 1 na sever města do Zwatzenu, zatímco tramvaj vpravo je nasazená na doplňkovou linku č. 3, obsluhující sídliště Lobeda. O víkendech jsou pak tyto linky spojené do jedné, označené č. 31.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Část trati do Jeny Ost. zůstala dodnes jednokolejná. Na konečné odpočívá jeden z vozů zde jezdící linky č. 4, v pozadí původní závěsy trolejového vedení.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Ačkoli to vypadá, že moderní tramvaj využívá nějakou původní trať, vedenou průjezdem budovou v centru města, obdobně jako třeba v Praze mezi Malostranskou a újezdem, tak zde se jedná o zcela novou trať na nádvoří univerzity, zvané "Ernst-Abbe-Platz".
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Roku 2000 je pak v Burgau zprovozněna zcela nová moderní vozovna, určená jak pro tramvaje, tak i pro autobusy. Naposledy došlo k rozšíření sítě poměrně nedávno a to 20.5.2009 ze stávající úvraťové konečné Lobeda West o jednu zastávku k nádraží Goschwitz. Nová trať je dvoukolejná, z větší části vede po estakádě a překonává značné převýšení. Jedná se přitom o první etapu nového propojení Burgau a Lobedy – West s nádražím Goschwitz.Nová tramvajová trať z Lobedy West k nádraží Goschwitz vede převážně po estakádě, díky které překonává značné převýšení a také tok řeky Saaly. Na snímku těsně před dokončením.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Interiér nízkopodlažní tramvaje GT6N.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Jeden z pracovních vozů Gotha, odstavený ve vozovně Burgau.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Moderní vůz a moderní trať - současný obrázek z tramvajového provozu v Jeně. Vůz linky č. 4 směr Lobeda West projíždí po rychlodráze poblíž nové vozovny v Burgau.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Linka č. 1 je na obou koncích zakončena smyčkami a lze ji tedy provozovat i s jednosměrnými vozy, které se však ve zdejším provozu nevyskytují. Na snímku vůz GT6N stojí ve výstupní zastávce smyčky Zwatzen. Vpravo pokračuje manipulační kolej do dnes již zrušeného odstavného dvora.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Opět nejfotogeničtější místo z celé sítě tramvají v Jeně - jednokolejný průjezd budovou od náměstí Ernst-Abbe-Platz s tramvají, jež má na sobě reklamu na místní pěnivý mok.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Momentka z konečné Lobeda Ost. Poté, co z vozu linky č. 3 vystoupili cestující, zajel na kusou kolej, aby řidič mohl přejít na druhé stanoviště a vjet do nástupní zastávky.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Vůz linky č. 4 přijíždí na konečnou Lobeda West. V pozadí místní hory zvané "Kernberge".
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Na konečné Lobeda Ost se setkaly v nástupní zastávce vozy obou zde ukončených linek.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
V centru města nedaleko průjezdu na náměstí Ernst-Abbe_platz jsem zachytil tento vůz s poměrně zdařilou celovozovou reklamou.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Původní vozovna dnes slouží k deponování historických vozů,...
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
... zatímco nedaleké odstavné kolejiště slouží nadále běžnému provozu,...
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
... avšak v roce 2000 zprovozněná nová vozovna v Burgau představuje opravdu moderní zázemí jak pro tramvaje, tak i pro autobusy.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Autobusy
Na většinu autobusových linek v Jeně je možné přestoupit z tramvaje v zastávce Stadtzentrum.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Jeden z nejnovějších autobusů Man na lince č. 15 u západního nádraží, která představuje náhradu za kdysi zrušenou tramvaj.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Kloubový autobus Man poblíž zastávky Stadtzentrum.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Autobud MAN na lince č. 15 se chystá odjet ze zastávky Stadtzentrum k západnímu nádraží.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Příměstské autobusy, odstavené poblíž západního nádraží.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Tarifní podmínky
Schéma tarifních zón integrovaného dopravního systému Mittelthuringen z roku 2009. Zóna vpravo dole patří městu Jena.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)

Zatímco ještě nedávno se používaly tyto úzké jízdenky...
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
...tak v současné době se používají již jen tyto široké - zleva jednotlivá z automatu ve vozidle, dále jednotlivá z předprodeje a jednodenní z automatu ve vozidle.
Foto Michal Lošťák (27. 4. 2009)
Závěr
Prameny
- Společnost pro veřejnou dopravu
autor: Michal Lošťák
vytvořeno: leden 2008 - aktualizace:
webmaster(a)spvd.store
Augustusburg
V září 2011 jsem podniknul výlet do saského příhraničí a jednou ze zastávek byl i Augustusburg, ležící přibližně 15 km severovýchodně od Chemnitzu na úpatí saských Krušných hor v kraji Střední Sasko (Landkreis Mittelsachsen). Jedná se o dvouměstí obdobně jako například Brandýs nad Labem/Stará Boleslav. Zatímco Erdmannsdorf leží v údolí řeky Zschopau, Augustusburg se naopak rozprostírá na kopci pod stejnojmenným loveckým zámkem. K tomuto městu patří ještě vzdálenější části Grunberg, Hennersdorf a Kunnersdorf.
Vítejte v Augustusburgu, jež leží v prudkém kopci na úpatí německé části Krušných hor!
Foto Michal Lošťák, září 2011
První zmínka pochází z roku 1206, kdy byl na kopci nad řekou Zschopau postaven hrad Schellenberg. V letech 1528 až 1547 vlastnil hrad Opfer von Brannen, po jeho opuštění se z hradu postupně stala ruina. Roku 1548 na místě hradu započal významný renesanční architekt Hieronymus Lotter se stavbou dnešního loveckého zámku, jež vlastnil Kurfiřt August. Ten je v současné době největší dominantou města a kandiduje na zapsání do seznamu světového dědictví UNESCO. Najdeme zde například muzeum motocyklů, kočárů, lovecké muzeum, nebo muzeum sokolnictví. Funguje zde též zámecká restaurace, nebo jedna z mnoha, po celém německu proslulých mládežnických ubytoven "Jugendherberge".
Renesanční zámek je v současné době největší dominantou města.
Michal Lošťák, září 2011
Historie sousedního města Erdmannsdorf sahá do roku 1206, kdy je zde poprvé doloženo osídlení. Původně se jednalo spíš o rytířský statek, kterému náležely pastviny s ovcemi, pivovar a několik mlýnů, později byla založena manufaktura na zpracování bavlny. Větší rozmach zažila obec až v 19. století, kdy zde byla postupně manufaktura rozšířena a poskytla tak lidem práci, čímž stoupnul počet obyvatel. Roku 1953 byla továrna znárodněna. Ke spojení s Augustusburgem a dalšími již zmíněnými obcemi došlo roku 1995. V současné době má tato aglomerace přes 5 tisíc obyvatel a je zde mj. středisko zimních sportů, či letní bobová dráha.
Od zámku Augustusburg je nádherný výhled na okolní krajinu.
Michal Lošťák, září 2011
Spojení veřejnou dopravou s okolním světem zajišťuje od 2. února 1866 trať, zvaná Zschopautalbahn, která odbočuje z hlavní tratě, zvané "Sachsenmagistrale" (Saská magistrála) ve stanici Floha přibližně 13 km od Chemnitzu a ze zastávky Erdmannsdorf-Augustusburg pokračuje dále na jih do horských středisek v německých Krušných horách a původně byla ukončena v přibližně 40 km vzdálené stanici Annaberg-Buchholz unterer Bahnhof. Na ni pak od 1872 navázala 18 km dlouhá spojnice do Vejprt, kde se napojila na Buštěhradskou dráhu do Chomutova a Prahy. Kdysi se jednalo o významnou spojnici se silnou nákladní přeshraniční dopravou (především se vozilo severočeské uhlí do Německa), na kterou navazovalo několik úzkokolejek ve stanicích Wilischtal, Wolkenstein (koncový úsek tratě ze Steinbachu do Johstadtu byl před několika lety obnoven jako muzejní), Schonfeld a Cranzahl (v provozu dodnes). Její význam však začal po druhé světové válce upadat a dnes se jedná spíš o lokálku) Od 1. ledna 2002 zde provozuje dopravu společnost DB Regionetz Erzgebirgsbahn, která provozuje několik dalších tratí v této oblasti a platí zde tarif integrovaného dopravního systému Střední Sasko (Verkehrsverbund Mittelsachsen) - zastávka s názvem Erdmannsdorf-Augustusburg se nachází v tarifní zóně 8, což je sousední zóna hned vedle Chemnitzu. V roce 2007 pak byla trať rekonstruována a nyní je provoz řízen dálkově. Na této 75 km dlouhé trati, v knižním jízdním řádu německých drah, označené č. 517 v současné době jezdí v hodinovém intervalu v pracovní dny a v dvouhodinovém o víkendech a svátcích osobní vlaky, provozované motorovými jednotkami Desiro, označené jako linka RB 80 a to přímo z Chemnitzu. Některé vlaky jsou ukončeny ve stanici Annaberg Buchholz Sud, další v Cranzahlu, pouze o víkendu 1 pár zajíždí do Vejprt a jeden pár spěšného vlaku z Lipska (označený jako linka RE28) až do Chomutova (doprava na české straně byla silně redukována pouze na dva víkendové páry)
Spojení aglomerace Erdmannsdorf-Augustusburg veřejnou dopravou je zajištěno především osobními vlaky společnosti Erzgebirgsbahn, jimiž lze dojet především do metropole kraje Střední Sasko (Mittelsachsen) - do Chemnitzu.
Michal Lošťák, září 2011
Kromě vlaků do Erdmannsdorfu i Augustusburgu jezdí také autobusy několika příměstských linek. Linky č. 704 a 705 sem zajíždějí přímo z Chemnitzu (linka č. 704 pokračuje do Lengenfeldu, zatímco linka č. 705 do Eppendorfu. Dále linka 703 sem zajíždí od nádraží ve Frankenbergu a linka 234 od nádraží v Zschopau a funguje jako návazná doprava k vlakům. Linka 725 je spíše místní a obsluhuje obce v nejbližším okolí.
V Erdmannsdorfu-Augustusburgu také funguje "městská kolejová doprava" a to v podobě pozemní lanové dráhy, která byla mým hlavním cílem. Jedná se o klasickou jednokolejnou pozemní lanovku s kyvadlovým provozem dvou proti sobě jedoucích vozů a abtovou výhybnou uprostřed trati, jakou známe z pražského Petřína, či Karlových Varů.
Spojení Augustusburgu se železniční zastávkou zajišťuje od roku 1911 tato pozemní lanovka. Zde cestou do Augustusburgu míjení s protijedoucím vozem ve výhybně.
Michal Lošťák, září 2011
Historie lanovky se začala psát roku 1897, kdy vznikly první úvahy o spojení města Augustusburg kolejovou dopravou. Roku 1910 pak saská zemská vláda udělila koncesi ke stavbě a provozování pozemní lanovky, která měla umožnit co nejkratší spojení Erdmannsdorfu s Augustusburgem, společnosti Drahtseilbahn A.G. (Lanová dráha a.s.). Slavnostní zahájení provozu se pak uskutečnilo 24. června v 1911 ve 13 hodin. Její výstavba přitom trvala pouhých 10 měsíců.
Dolní stanice lanovky se nachází naproti železniční zastávky.
Michal Lošťák, září 2011
Roku 1923 provoz lanovky ovlivnila hospodářská krize - provoz byl nejprve silně redukován a poté zcela zastaven. Roku 1924 pak Spolková země Sasko koupila akcie lanovky a díky tomu byla lanovka opětovně zprovozněna a postupně se stala velmi oblíbenou jak místními, tak i výletníky.Roku 1928 započala první kompletní rekonstrukce lanovky, během které byly rovněž dodány nové vozy, které vyrobila firma WUMAG Gorlitz - ty měly hmotnost 9500 kg, kapacitu 74 osob a v provozu byly až do roku 1971.
Stanoviště průvodčího lanovky, jež se po automatizaci provozu nevyužívá.
Michal Lošťák, září 2011
Pohled do interiéru jednoho z vozů lanovky, jež je stupňovitý, obdobně jako v případě pražské lanovky na Petřín.
Michal Lošťák, září 2011
Roku 1936 byla společnost "Drahtseilbahn A.G." rozpuštěna a provozovatelem lanovky se stala "Státní městská dráha Augustusburg" (Stadtische Drahtseilbahn Augustusburg). Další zlom nastal roku 1952, kdy byla lanovka kompletně znárodněna a převedena pod správu Národního městského dopravního podniku Floha. V letech 1971 až 1973 byla lanovka opět rozsáhle rekonstruována podle mezinárodních technických standardů. Ke zprovoznění došlo 1.9.1973.
Příjezd do výhybny lanovky, v pozadí protijedoucí vůz.
Michal Lošťák, září 2011
Zde jeden z vozů odpočívá v horní stanici.
Michal Lošťák, září 2011
Roku 1986 lanovka oslavila výročí 75 let provozu - lanovka je v té době velmi oblíbená a ročně přepraví cca 500 000 osob. Po opětovném sjednocení německa začátkem devadesátých let se provozovatel lanovky mění na společnost s ručením omezeným. Zatím poslední velkou změnou pro lanovku byl rok 2005, kdy provoz převzala společnost DB Regionetz Erzgebirgsbahn a pod vedením dopravního svazu Střední Sasko (Verkehrsverbund Mitelsachsen) byla počínaje 31. června tohoto roku opět rozsáhle rekonstruována, aby o rok později, 24.6.2006 byla tato "Stará Lady", jak jí nazvali její příznivci, při příležitosti 95. výročí znovu v plné kráse zprovozněna.
Původní stále sloužící jízdní řád v horní stanici lanovky.
Michal Lošťák, září 2011
V horní stanici se též nachází i funkční model lanovky.
Michal Lošťák, Září 2011
Lanovka je dlouhá 1237 metrů a překonává výškový rozdíl 168,06 metrů. Průměrné stoupání činí 13,5 procent, maximální 20,4 procent. Vozy jezdí konstantní rychlostí 3 metry za sekundu a jízda trvá 8 minut. Lanovka je v provozu denně cca od 9 do 18 hodin (v pondělí od 13. hodin). Jízdné stojí jedním směrem 3,50 Euro, oběma směry 4,50 Euro. Cestující, využívající železniční, nebo autobusovou dopravu mají slevu 50 Centů.
Vlastnoručně nakreslené schéma lanovky.
Michal Lošťák, září 2011
Návštěvu Augustusburgu rozhodně lze doporučit. Využít se k tomu dá zmíněné víkendové železniční spojení z Chomutova na jízdenku SONE+DB s návštěvou dalších pamětihodností v německé části Krušných hor a návrat pak třeba uskutečnit oklikou přes Flohu, Drážďany a Bad Schandau.
K sestavení tohoto článku byly využity informace z článků "Augustusburg", "Erdmannsdorf (Augustusburg)", "Jagdschloss Augustusburg", "Drahtseilbahn Erdmannsdorf - Augustusburg" a "Bahnstrecke Annaberg-Buchholz unt. Bf. - Floha" na německé Wikipedii, dále informace z různých propagačních materiálů.
Odkazy:
Oficiální stránky lanovky: www.drahtseilbahn-augustusburg.de
Erzgebirgsbahn - soukromý web: www.rni-egb.de/egb.php
Podkategorie
-
strausberg
Kategorie strausberg automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
wurzburg
Kategorie wurzburg automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
plauen
Kategorie plauen automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 5
-
zittau
Kategorie zittau automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
badschandau
Kategorie badschandau automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
nuernberg
Kategorie nuernberg automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
halberstadt
Kategorie halberstadt automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
gorlitz
Kategorie gorlitz automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
cottbus
Kategorie cottbus automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
gera
Kategorie gera automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 2
-
sachsen
Kategorie sachsen automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
frankfurt
Kategorie frankfurt automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
esslingen
Kategorie esslingen automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 2
-
chemnitz
Kategorie chemnitz automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
oberwiesenthal
Kategorie oberwiesenthal automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
zwickau
Kategorie zwickau automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 2
-
stuttgart
Kategorie stuttgart automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
klingenthal
Kategorie klingenthal automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1