molocno
Moločno - ve stínu kosmického výzkumu

Pláž hotelu Beregovoj v Moločnu.
Foto Míra Klas (8. 8. 2005)
Osm kilometrů západně od krymské Jevpatorie na břehu Černého moře leží
zaprášená ukrajinská vesnice Moločnoje. Na první pohled se nijak neliší od
ostatních. Slepice se tu suverénně procházejí po ulicích, shnilé ploty u
nízkých domků sotva stojí a bábušky se šátkem na hlavě právě vlečou na trakaři
úrodu z blízkého políčka. Na celé vesnici by tedy nebylo nic zvláštního, pokud
by se pár stovek metrů od ní netyčila obrovská parabolická anténa. Nachází se
zde totiž sovětská obdoba vesmírného střediska Cape Canaveral na americké
Floridě. Chybí pouze startovací rampy pro rakety, které stojí několik tisíc
kilometrů odsud, v pusté kazašské stepi u Tjura-Tamu (nesprávně Bajkonur) - z
důvodu utajení byl kosmodrom pojmenován podle města, které ve skutečnosti leží
300 km daleko. Nedostatek peněz a fakt, že středisko je dnes na území Ukrajiny,
vedl ke značnému omezení provozu a jen s nostalgií zde vzpomínají na dobu, kdy
se odsud řídila jízda Lunochodů po Měsíci a nebo lety sond k Venuši. Středisko
bylo budováno od roku 1960 a po celou dobu své existence bylo jedním z
nestřeženějších zařízení na území SSSR. Dnes je situace jiná, peníze hrají
hlavní roli a tak jsou zde návštěvám brány otevřeny.

Maršrutková zastávka v Moločnu.
Foto Míra Klas (8. 8. 2005)
Většina obyvatel Moločna je však zaměstnána v Jevpatorii a nebo je živí malá
domácí hospodářství. Dopravní spojení se světem tedy zajišťuje příměstská
"maršrutková" linka. Její konečná v Jevpatorii je u hlavní městské tržnice, na
požádání však zastaví na většině důležitých míst ve městě. Ve vlastním Moločnu
linka nemá konečnou, ale velkou smyčkou prochází celou vsí. Zastávky jsou opět
na důležitých místech či spíše nárožích. Protože drtivá většina cestujících
jsou místní, nevadí když zastávka není nijak označena či stavebně upravena.
Jako přístřešek před nepohodou slouží blízký keř.
Provoz na lince je prakticky po celý den kromě polední přestávky v intervalu
asi jedné hodiny. Jízdní řád je vyvěšen pouze v autobusu a ani to nemusí být
jistotou. Jízdné vybírá pomocník řidiče, funkce to však bývá neoficiální -
většinou jde o nějakého příbuzného či kamaráda, který přišel pokecat. Licence
na provozování příměstské linky vydává jednotlivým dopravcům ministerstvo
dopravy Ukrajiny. Na jedné lince může profitovat více firem. Používané
miniautobusy jsou většinou místní značky LAZ, PAZ či licenční Daewoo. LAZy a
PAZy často používají jako palivo metan z tlakových lahví umístěných na střeše
či pod vozem.
Plážové tramvaje

Souprava vozů Gotha na konečné u mořské pláže.
Foto Míra Klas (22. 8. 2003)
Dopravní zajímavostí Moločna je tramvajová trať spojující vesnici, respektive
místní penzion Beregovoj, s pláží. Penzion sloužil pro rekreaci soudruhů z
místní oblastní samosprávy a těm se koncem osmdesátých let minulého století za
přispění místního sovchozu podařilo prosadit pro své pohodlí stavbu trati na
pláž. O výstavbě bylo rozhodnuto v roce 1988 a na jaře následujícího roku se
pověření železničáři z korostyšivského stavebního oddělení (Korostyšiv u
Žitomiru) pustili do díla. Kromě 1,5 km dlouhé trati o rozchodu 1000 mm bylo
nutno postavit jednoduché depo a měnírnu. Železničáři se také postarali o dovoz
tramvajových vozů Gotha z Žitomiru a Jevpatorie a tak bylo možno 18. srpna 1989
zahájit provoz.
Postavená trať je kusá, jednokolejná a dlouhá pouhých 1540 metrů. Asi 100 metrů
před koncem z trati odbočuje výhybka do malého depa poblíž vesnice. Depo s
dvěmi stáními a budova měnírny stojí na soukromém oploceném dvorku. Stání se v
depu používá pouze jedno, do druhého momentálně není ani kolejové napojení -
dříve však zřejmě bylo. Sloupy trakčního vedení jsou mohutné betonové
železničního typu stejně jako použité dřevěné pražce.

Konečná linky u hotelu Beregovoj - v pozadí hala vozovny.
Foto Míra Klas (22. 8. 2003)
Hosté penzionu Beregovoj jsou nejpočetnější skupinou cestujících s právem na
bezplatnou přepravu. Ostatní cestující by měli zaplatit za svezení obvyklou
ukrajinskou taxu - 50 kopějek. To se však děje jen v případě, když do práce
dorazí průvodčí. Řidiči jsou pro práci v Moločnu uvolňováni z Jevpatorie. V
roce 2005 se střídali v Moločnu dva řidiči v třídenních turnusech (dříve ale
jeden z řidičů jezdil na letní práci do Moločna až z Žitomiru). Tramvaje jezdí
pouze v letní sezóně od cca poloviny května do září, provoz začíná ráno od 9
hodin a jezdí se do 19 h v půlhodinovém taktu s polední přestávkou.
Vozový park
Provoz zajišťuje jedna trvale spojená souprava motorových vozů Gotha. Jedná se
o vůz původního inv.č.20 z roku 1960 typu T59E a o vůz inv.č.5 typu T57 zřejmě
z roku 1957. Oba dva přišly do Moločna z Jevpatorie. Některé prameny hovoří o
tom že "dvacítka" je původně vůz č. 414 z Nikolajeva, odkud bylo několik vozů
Gotha po přerozchodování sítě v roce 1971 předáno do Jevpatorie. V Moločnu byl
ještě jeden motorový vůz Gotha T2-62 č.36 (někde udáváno inv. číslo 33) a
vlečný vůz typu B59E č.76. Oba pocházely z Žitomiru, vlečný vůz ještě před tím
sloužil do roku 1969 v Dněpropetrovsku. Vrak motorového vozu byl určen pro
vytěžení náhradních dílů, vlečný vůz v Moločnu snad sloužil pouze na počátku
provozu. Dnes leží nepoužíván v areálu depa mimo koleje, po motorovém vozu č.36
není v areálu depa stop. Na větší opravy se tramvaje převážejí do dílen
dopravního podniku v Jevpatorii.
Poznámka autora:
Údaje o inventárních číslech vozů Gotha a jejich přesunech mezi jednotlivými
ukrajinskými provozy jsou brány z německých materiálů, které se zdají být přes
mnohé rozpory přesnější než ukrajinské.

Tramvajová vozovna v Moločnu.
Foto Míra Klas (8. 8. 2005)
Pozvánka do Moločna
Tramvajový provoz v Moločnu je nejmenší v rámci zemí bývalého Sovětského svazu
a jeden z nejmenších na celém světě. Rozhodně je také mimořádně podivuhodný
svým účelem, umístěním a krásnou krajinou přímořských slaných jezer, kolem
kterých trať vede. Lze jedině doporučit případným návštěvníkům z řad čtenářů,
ať si na návštěvu Moločna vyhradí podstatně více času, než by se dle velikosti
tramvajové "sítě" zdálo. Vzhledem k nevalnému technickému stavu motorových vozů
je otázkou, jak dlouho se zde tramvají plnou slečen v plavkách a dětí s
nafukovacími kačáky ještě svezete...
Rozhodně tedy na Moločno při návštěvě Krymu nezapomeňte. Kde jinde pohádkově modrou tramvajkou dojedete na krásně čisté, poloprázdné pláže? A když vás dovádění v mořských vlnách omrzí, můžete se přesunout do zdejší plážové restaurace. Kromě "svině s kartóflí" zde mají i velmi pěknou obsluhu a opět výhled na tramvaj:-)))
Rozhodně tedy na Moločno při návštěvě Krymu nezapomeňte. Kde jinde pohádkově modrou tramvajkou dojedete na krásně čisté, poloprázdné pláže? A když vás dovádění v mořských vlnách omrzí, můžete se přesunout do zdejší plážové restaurace. Kromě "svině s kartóflí" zde mají i velmi pěknou obsluhu a opět výhled na tramvaj:-)))

Výstup cestujících na konečné u hotelu Beregovoj.
Foto Míra Klas (8. 8. 2005)
Poznámky z návštěv Moločna
Autor navštívil Moločno v srpnu 2003 a 2005. V roce 2005 tramvaje v Moločnu
pořád jezdily, jízdenka stála 50 kopějek. Na trati jezdila opět souprava vozů
č.5 a 20, u depa byl mimo koleje složen vlečný vůz č. 76. Vrak motorového vozu
č.33 však v depu již zřejmě není, resp. nebyl nalezen. Vlastní trať se jeví
jako technicky v pořádku, jsou však patrně problémy s izolačním stavem.
Tramvaji značně konkurovala sezónní maršrutková linka, která na rozdíl od trati
obsluhuje i vlastní poměrně rozlehlou vesnici. Maršrutkové jízdné stálo 75
kopějek. Hlavní maršrutková linka do Jevpatorie k tržišti stála 1,5 hřivny,
spoje jezdily v intervalu cca jedné hodiny s polední pauzou. Na lince byly
nasazeny minibusy LAZ.

Nový nátěr tramvají v Moločnu s poletujícími racky na bočnici vznikl v roce 2006.
Foto Jan Šlehofer (8. 6. 2007)

Moločno - podivuhodné místo na břehu Černého moře.
Foto Míra Klas (22. 8. 2003)